22.12.2013 1 Širokoúhlý film v československé kinematografii Anna Batistová anna.batistova@gmail.com Závěrečné hodnocení Písemný test ve zkouškovém období • 5 otázek s delší tvořenou odpovědí • Náplň přednášek a znalost povinné literatury • Znalost promítaných filmů 22.12.2013 2 • šířka filmového pásu; • orientace pásu; • rozměry, tvar a umístění perforací; • rozměry, umístění a orientace jednotlivých obrazových okének; • aspect ratio; • tzv. „pull-down“; • rychlost posunu filmu; • rozměry, umístění a typ zvukové stopy. ENTICKNAP, Leo (2005): Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press, s. 47. 22.12.2013 3 širokoúhlý film 22.12.2013 4 1:1,33 – standardní formát němého filmu 1:1,37 – akademický formát 1:1,66 a 1:1,85 – rozšířený formát 1:2,35 a 1:2,55 – širokoúhlý panoramatické formáty 70 mm stereoskopický film další nové formáty… 22.12.2013 5 Poměr stran obrazu Rozměry obrazového pole [mm x mm] Rozměry okénka ve film. dráze promítacího stroje [mm x mm] Využitá plocha obrazového pole [mm2] Formát, popř. systém Šířka film. pásu [mm] Záznam zvuku 1:1,375 16 x 22 15,2 x 20,9 318 „klasický“ formát 35 opt.[ický] 1:1,66 16 x 22 kompozice obrazu provedena v obrazovém poli 13,2 x 22 12,6 x 20,9 264 standardní formát, popř. desanamorfóza širokoúhlého filmu opt. [ický] 1:1,85 11,9 x 22 11,3 x 20,9 237 používaný výjimečně opt.[ický] 1:2,35 18,6 x 22 18,16 x 21,3 390 širokoúhlý (anamorfotické zobrazení) opt.[ický] popř. čtyřstopý magn.[etický] 1:2,55 18,6 x 23,5 18,16 x 23,2 420 širokoúhlý (anamorfotické zobrazení čtyřstopý magn.[etický] 1:2,2 23,0 x 48,6 22,0 x 48,0 1117 panoramatický 70 šestistopý magn.[etický] LEVINSKÝ, Otto – STRÁNSKÝ, Antonín (1974): Film a filmová technika. Praha: SNTL – Nakladatelství technické literatury, s. 211. BELTON, John (1992): Widescreen Cinema. Cambridge – London: Harvard University Press. 22.12.2013 6 vynález inovace rozšíření spisovatel, redaktor a cestovatel Lowell Thomas představuje Cineramu v kontextu dějin zobrazování 22.12.2013 7 1955 1960 1965 1970 1975 Rakousko 1 16 15 10 4 2 2 2 27 98 192 231 Francie 1 10 8 6 4 3 2 6 42 133 217 268 Západní Německo 1 15 11 5 3 2 2 5 84 193 276 312 Itálie 1 17 15 12 10 7 2 4 42 116 181 220 Jugoslávie 1 6 7 6 4 4 2 0 1 30 88 144 Vztah mezi klesající návštěvností kin a rostoucím počtem televizních licencí. UNESCO (1981): Statistics on film and cinema 1955-1977. Paris: UNESCO, s. 27-28. 22.12.2013 8 22.12.2013 9 Ve studijních materiálech: BATISTOVÁ, Anna (2012): Cesta k soběstačnosti. Vývoj technického zázemí domácí sítě kin po roce 1945. In: Pavel Skopal, ed.: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, s. 427-467. 1954 perspektivní plány zavádění širokoúhlého formátu 1956-1957 pokusy o plnění plánu definitivního 22.12.2013 10 Kinematografie: - do roku 1948 Československá filmová společnost, - v letech 1948-1956 Československý státní film, - od r. 1957 pak Československý film - pod kinematografii spadá např. také FITES, Filmový technický sbor Strojírenské podniky: - Meopta - Tesla - Případně další podniky 22.12.2013 11 Ministerstva: - kinematografie spadala v poválečném období pod Ministerstvo informací, později Ministerstvo kultury, respektive Ministerstvo školství a kultury; - ministerstva nadřízená výrobním podnikům: Ministerstvo přesného strojírenství (1955-1957), dříve Ministerstvo strojírenství a později Ministerstvo všeobecného strojírenství Výzkumné ústavy: - kinematografii bližší Výzkumný ústav zvukové, obrazové a reprodukční techniky (VÚZORT); - průmyslu bližší Ústav pro výzkum optiky a jemné mechaniky (ÚVOJM), v letech 1953-1959 jako samostatná instituce podléhající přímo ministerstvu, předtím a potom začleněná do podniku Meopta. 22.12.2013 12 Perspektivní plán NFA OPA, f. FITES, k. FITES 1951-1959. František Pilát: Perspektivní plán technického rozvoje Čs. státního filmu – Užití nových technologií (2. prosince 1954). „Nejhorší je stav kin, jejichž zařízení, z valné části z dob němého filmu, zabraňuje kvalitnímu promítání barevného filmu. Výroba technického zařízení pro kinematografii je zřizována teprve od r. 1945 a nemá dosud takový rozsah, aby mohla krýt všechny potřeby.“ 22.12.2013 13 „Pseudoplastický“ formát ??? Kino Alfa Panorama v Praze 22.12.2013 14 FTP 1, přestavba a rekonstrukce projektoru ETA 47 22.12.2013 15 • Přechod k magnetickému záznamu a reprodukci zvuku ve filmu • Přechod na stereofonní magnetický záznam a reprodukci • Širokoúhlý film anamorfotického způsobu snímání, zpracování a promítání v kinech 22.12.2013 16 1956: první pokusný film 1957: 1 film 1958: 2 filmy 1959: 3 filmy 1960: 4 filmy Celkem 10 filmů 1956: první kino 1957: 10 kin 1958: 10 kin 1959: 10 kin 1960: 10 kin Celkem 40 kin 22.12.2013 17 Přestavba projektoru Meopton III 22.12.2013 18