FAV155, FAVK 033 Širokoúhlý film v československé kinematografii (seznam literatury a filmů k testu) Povinná literatura Především studentům kombinované formy doporučuji také vlastní texty z další literatury (níže), ze kterých jsem vycházela při přípravě jednotlivých přednášek. BELTON, John (1992): Widescreen cinema. Cabridge: Harvard University Press; povinné kapitoly: s. 1-52, pro zájemce i zbytek knihy. BORDWELL, David (2008): CinemaScope. The modern miracle you see without glasses. In: Týž, Poetics of cinema. New York: Routledge, s. 281-326. DEUTELBAUM, Marshall (2003): Basic Principles of Anamorphic Composition. Film History 15, s. 72-80. DOMBROWSKI, Lisa (2010): Cheap but wide: the stylistic exploitation of CinemaScope in black-andwhite low-budget American films. In: John BELTON – Sheldon HALL – Steve NEALE, eds: Widescreen Worlwide. New Barnet: John Libbey Publishing Ltd., s. 63-70. Další literatura – náplň přednášky BATISTOVÁ, Anna (2007): Meopton IIIa: Cesta k širokoúhlému promítacímu stroji československé výroby. Iluminace, 19, č. 4, s. 91-110. BATISTOVÁ, Anna (2008): „Na širokém plátně klid“. Přípravy na zavedení širokoúhlého formátu v české kinematografii (1953-1956). Brno: Masarykova univerzita [disertační práce]. BATISTOVÁ, Anna (2009): Větší, bližší, prázdnější. Marketa Lazarová, širokoúhlý film. In Marketa Lazarová. Studie a dokumenty. Praha: Casablanca, s. 150–182. BATISTOVÁ, Anna (2010): Meopta a širokoúhlý film: poválečné soustřeďování domácí výroby promítací kinematografické techniky a testování systému technickou změnou. In Věda a technika v Československu v letech 1945–1960. Praha: Národní technické muzeum, s. 311–325. BATISTOVÁ, Anna: (2012): Glorious Agfacolor, Breathtaking Totalvision and … Changing colour process in Czechoslovak cinema at the beginning of the "scope" boom. In Color and the Moving Image: History, Theory, Aesthetics, Archive. Routledge, s. 47–55 BATISTOVÁ, Anna (2012): Cesta k soběstačnosti. Vývoj technického zázemí domácí sítě kin po roce 1945. In: Pavel Skopal, ed.: Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, s. 427-467. BORDWELL, David (1997): Expanding the Image and Compressing Depth. In: Týž, On the History of Film Style. Cambridge – London: Harvard University Press, s. 237-271. BORDWELL, David (2003): Schema and Revision: Staging and Composition in CinemaScope. In: Meusy, Jean-Jacques, (ed.): Le CinémaScope entre art et industrie – CinemaScope Between Art and Industry. Paris: Association française de recherche sur l’histoire du cinéma, s. 217-232. BREJCHA, Bohumil (1956): Širokoúhlý film a stereofonní záznam zvuku ve světové kinematografii. Praha: Československý státní film. MEUSY, Jean-Jacques (ed.) (2003): Le cinémascope entre art et industrie – CinemaScope Between Art and Industry. Paris: Association française de recherche sur l’historie du cinéma. SPELLERBERG, James (1980): Technology and the Film Industry: the Adoption of CinemaScope. Iowa City: Graduate College of The University of Iowa, rukopis. ZEMAN, Martin (2013): Fragmentární paralelnost filmu Ať žije republika. Brno: Masarykova univerzita [bakalářská práce]. Další literatura - kontextová ENTICKNAP, Leo (2005): Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press. KAPLAN, Karel (2007): Proměny české společnosti 1948-1960. Část první. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. LEVINSKÝ, Otto – STRÁNSKÝ, Antonín (1974): Film a filmová technika. Praha: SNTL – Nakladatelství technické literatury. SIRŮČEK, Pavel, ED. (2007): Hospodářské dějiny a ekonomické teorie. Slaný: Melandrium. Filmy k testu (filmy, které jsme promítali v rámci výuky, a se kterými jsme ve výuce pracovali) Akce Kalimantan (1962) Atentát (1964) Bílá oblaka (1962) Bubny (1964) Egyptské rozjímání (1961) Ezop (1969) Ikaria XB 1 (1963) Jarní vody (1968) Kolonie Lanfieri (1969) Kulhavý ďábel (1968) Marketa Lazarová (1967) Poklad byzantského kupce (1966) První parta (1959) Přísně tajné premiéry (1967) Sen noci svatojánské (1959) Smrt v sedle (1958) Spadla s měsíce (1961) Souhvězdí Panny (1965) Starci na chmelu (1964) Transit Carlsbad (1966) Trápení (1961) Údolí včel (1967)