Masarykova univerzita Ivana Herzigová Filozofická fakulta UČO: 334684 Ústav hudební vědy 3. semestr, 2. cyklus IM115 E-zin TIM podzim 2013 Kolektivní krajina představ na Špilberku (recenze výstavy Krystalíza her) Anotace: Od jara do podzimu 2013 byla pro návštěvníky v nově zrekonstruovaných výstavních prostorách hradu Špilberk [DEL: na :DEL] instalována interaktivní výstava Krystalíza her, která je[Z1] součástí mezinárodního projektu putovních výstav a doprovodných akcí ORBIS PICTUS PLAY a která je umělecky koncipovaná Petrem Niklem, jenž zde spolupracuje s českými i zahraničními umělci. Cílem této recenze je představit a kriticky zhodnotit výstavu jako takovou a zasadit ji do širšího kontextu celého projektu. Jaké je hlavní poslání výstavy a jakými prostředky ho dosahuje? Jakou roli hraje fenomén hry, participace a interakce návštěvníků[INS: s díly :INS] ? Klíčová slova: Krystalíza her, ORBIS PICTUS PLAY, Jiří a Radana Waldovi, Petr Nikl, fenomén hry, participace, interakce Krystalíza her jako součást mezinárodního projektu putovních výstav a doprovodných akcí ORBIS PICTUS PLAY, našla své místo v nově zrekonstruovaných prostorách hradu Špilberk. Během jara a podzimu 2013 nalákala spoustu návštěvníků, dětských i dospělých, aby se oprostili od každodenního života, nechali doma všechny jeho starosti a přišli si pohrát. Autory celého projektu Orbis Pictus Play jsou Jiří a Radana Waldovi, kteří se řídí mottem „fantazie láme, pouta otroctví a je-li tvořivá, je dobrým základem pro lepší svět“[1], jež provází každý z jejich projektů (Pampaedia, Uměním ke svobodě, Orbis Pictus aneb…). Waldovi zároveň zdůrazňují, že projekt „chce být cestou k rozvoji tvůrčí fantazie, kterou chápe jako nejdůležitější hnací sílu schopnou vyvést člověka i společnost ze schémat, s jejímiž projevy jako netolerance, odcizenost, lhostejnost, pasivita a nedostatek odvahy převzít odpovědnost nejen za vlastní život se každodenně setkáváme.“[2] Projekt umělecky koncipuje Petr Nikl, všestranný umělec, jehož představivost a fantazie jsou zakořeněny v obrazech, performancích, zpěvu, divadelních představeních, grafice a v nejrůznějších kombinacích tradičních uměleckých norem. Stěžejní inspirační projektový zdroj, „prvořadou uměleckou vizi s nadčasovou hodnotou“[3], našel Nikl v díle Jana Amose Komenského Labyrint světa a ráj srdce. Nikl dále vychází ze svých vlastních zkušeností, kterých nabyl při realizování interaktivních expozic Hnízda her (Galerie Rudolfinum, 2000) a Zahrada fantazie a hudby (česká expozice na EXPO 2005 v japonském Aichi). - Jan Amos Komenský - zakladatel moderního pojetí pedagogických principů, jeho formulace a principy jsou využívány i v současnosti: principy názornosti, soustavnosti, uvědomělosti, přiměřenosti a všestrannosti; slavné Komenského postuláty – „Nic není v rozumu, co neprošlo dříve smysly“; „Od blízkého k vzdálenému, od jednoduchého ke složitému“[4] - přednost celé akce – představena v národním jazyce dané země, současně vydáván Labyrint v mateřském jazyku hostitelského státu (premiéra projektu v roce 2006 v Paříži – francouzský překlad, 2007 – Florencie – italský překlad, 2008 – Vancouver – anglický překlad s ilustracemi Petra Nikla, 2009 – bulharský překlad) - hlavní cíl a smysl: „[…] stát se faktorem komunikace napříč národnostními identitami, sociálními vrstvami nebo náboženskými vyznáními“[5] Základ projektu ORBIS PICTUS PLAY tvoří interaktivní expozice - Brána do světa tvořivé lidské fantazie, Labyrint světla, Leporelohra a PLAY, jež jsou koncipovány tak, aby rozvíjely kreativní touhu po poznání, imaginaci a fantazii prostřednictvím interaktivních nástrojových objektů a obrazů. Projekt se však nezaměřuje pouze na kreativní poznání světa a sebe sama skrze vlastní smysly, ale zejména na fenomén hry, jenž „dokáže fungovat jako univerzální komunikační prostředek bez ohledu na národnost, náboženství či věk, a tím zhmotňuje a rozvíjí nadčasové myšlenky J. A. Komenského.“[6] Johan Huizinga – hra jako svobodné jednání, „Hra na rozkaz přestává být hrou. Může být nanejvýš nařízenou reprodukcí hry. Již tímto rysem svobody se hra vymyká z přírodního procesu. Připíná se k němu a zdobí ho jako krásný šat.“ (HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Praha[DEL: :DEL] : Mladá fronta, 1971, s. 14) - interakce, participace návštěvníka - „nástrojové krajiny“ – závislé na kreativitě návštěvníka, který sám uvádí do chodu jednotlivé pohybové, vizuální a zvukové součásti – návštěvníkova autorská spoluúčast a interkomunikace (v souladu s pedagogickými principy J. A. Komenského) Uvedené expozice doplňují další výstavy -Vikýře PLAY (koncipované pro prostory Malostranské besedy v Praze), Labyrint smyslů (německy Sinnenrausch, premiéra u příležitosti otevření významného kulturního centra OÖ Kulturquartier v Linci, připomíná Haus der Musik ve Vídni), Sensorium, Golem a Krystalíza her. Krystalízu pojímají autoři projektu jako kolektivní krajinu představ, v níž „jsou rozestřeny nejrůznější ‚záhony‘ drobnějších skladebných prvků, umožňující vzájemné spojování, hnětení a růst.“ [7] - kompozice objasňující se a modifikující se podle prostoru, který zaujímá – „cesta krajinou zvukových a vizuálních nástrojů, jež ústí do samotného centra expozice: Labyrintu světa a ráje srdce“[8] – prostor nově zrekonstruované a veřejnosti zpřístupněné části hradu Špilberk - autoři objektů výstavy Krystalíza her: § Čestmír Suška – Koule z koleček, Koule § Dušan Váňa – Větrný display, Okno § Jiří Konvrzek – Roury bručící § Klára Ottová – Kapka – Probuď kapku fantazie § Maja Dvořáková – Sněhová královna § Marianna Stránská - Kuleta § Marie Jirásková – Oko Labyrint § Milan Cais – Gumičkový obraz § Pavel Mrkus – Barvy hlasu § Petr Korecký - Prodvafone § Petr Nikl – Přízemní periskop, Oko nádvoří, Zrcadlo § Ondřej Janoušek a spol. - Krystalíza § Ueli Seiler-Hugova – Prisma a kontrastní kruh ________________________________ [1] http://www.sanquis.cz/index1.php?linkID=art2158 [2] http://www.pampaedia.cz/cs/pages/autori/autorprcs.html [3] http://www.orbis-pictus.com/knihy-k-projektu--p189.html [4] http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/principy.html [5] http://www.orbis-pictus.com/j--a--komensky-p28.html [6] http://www.orbis-pictus.com/o-projektu-orbis-pictus-play-p13.html [7] http://www.orbis-pictus.com/play---hra,-ktera-nekonci-p232.html [8] Tamtéž. ________________________________ [Z1]sjednotit časy…