UM_NM_I_PS13 Co je „umění nových médií“? •UMNM jako výraz/reflexe informační společnosti. •Počátek UMNM/1993. •UMNM jako průnik kategorií „umění a technika“ a „mediální umění“. •Umění nových médií jako výzkum/Information Art. •UMNM: obecná definice. •UMNM: definice na základě užité techniky/technologie. •UMNM: jako digitální umění: kategorizace. •UMNM: jako umělecké hnutí, strategie umnm. •UMNM: digitální média jako nástroj a jako médium. • • • •UMNM: časové vymezení. •UMNM: příklady. •UMNM: od definice k hledání společných jmenovatelů: principy digitálních médií, umění kyberkultury. •UMNM: jako remediace tradičních druhů umění. •UMNM: jako performance/proces/událost, jako úpadek totality díla. • • activities2 •*1993 jodi.org •http://wwwwwwwww.jodi.org/ • • UMNM UM.+TECH. UM.+MED. El.um., robot.um., genom.um…. Video art, experiment. film radio art… •UMNM: http://artlist.cz/index.php?id=149 •http://www.rchoetzlein.com/theory/2009/what-is-new-media-art/ • • new-media-art1 •Digitální umění: •Počítačová grafika •http://dam-berlin.de/mlArtist-pa-showpage-pid-16.html •Animace a 3D umění •http://dam-berlin.de/mlArtist-pa-showpage-pid-17.html •Software art •http://dam-berlin.de/mlArtist-pa-showpage-pid-27.html •http://www.numeral.com/eicon.html •Hactivismus •http://dam-berlin.de/mlArtist-pa-showpage-pid-55.html •Interaktivní objekty a umění ve veřejném prostoru. •http://www.medienkunstnetz.de/works/videoplace/ •http://www.mediaartnet.org/works/the-legible-city/ •http://www.youtube.com/watch?v=y0blJsgbcho • •Strategie umění nových médií: •Spolupráce a spoluúčast •Apropriace a open-source hnutí •Parodie •Hackerství a hactivismus •Intervence •Identita •Teleprezence a kontrola • •Umění nových médií není definováno zvoleným médiem, ale kritickým nebo experimentálním způsobem nakládání s novými médii. • •Mark Tribe – Reena Jana: New Media Art. 2006. •Témata UMNM: •umělý život, •umělá inteligence a inteligentní agenty, •telepresence, telematika a telerobotika, •tělo a identita, •Databáze, vizualizace dat a mapování, •textové a narativní prostředí, •hry, taktická média, aktivismus, hactivismus, technologie budoucnosti, mobilní a lokativní média, sociální networking, příští generace virtuálních světů. • •Digitální umění –médium jako nástroj: fotografie, tisk, skulptura –médium jako prostředí: film, video, animace, internetové umění, nomádské sítě, sw umění, vr a rozšířená realita… – –Christiane Paul: Digital Art. 2008. •Periodizace: • –60s-70s: počítačové umění (H. Franke, F. Nake, M. Noll…) – –70s-80s: rozšířený film, interaktivní instalace, VR art (M. Krueger, J. Shaw…) – –90s-2000: net art, software art (J. Simon, V. Kosic, O. Lialina…) •Příklady: •http://www.potatoland.org • •http://artport.whitney.org/collection/davis/Sentence/sentence1.html • •http://www.medienkunstnetz.de/works/third-hand/ • •http://www.viewingspace.com/genetics_culture/pages_genetics_culture/gc_w03/kac_webarchive/gfp_bunn y_page/gfp_bunny.htm •George P. Landow: •Virtualita, fluiditia, adaptabilita, otevřenost, procesuálnost, nekonečná reprodukovatelnost, snadné přemístění, síťovatelnost. • •Lev Manovich: •Číselná reprezentace, modularita, automatizace, variabilita, kulturní překódování. • •Martin Lister a kol.: •digitalita, interaktivita, hypertext, disperze, virtualita. •Pierre Lévy: •aktivní účast interpretů, •kolektivní tvorba, •dílo-událost, dílo-proces, •vzájemné propojení a rozostření hranic, •dílo vystupující z oceánu digitálních znaků. •Pierre Lévy: •„virtuální světy“ •„všeobecnost bez totality“ • •Oslabení faktorů totalizace (díla): autor (totalizace vnitřní), záznam (totalizace vnější) • • •Pierre Lévy: •Proměna: •text - - - hyperdokumentový mechanismus čtení/psaní na síti. •hudba - - - rekurzivní neukončený proces tvorby a transformace pohyblivé paměti skupinou různých kooperátů. •obraz - - - symbolicko-pohybová interakce se souborem dat, definujícím VR stav obrazu. • •„VR světem proplouváme jako hypertextem a pragmatika techno hudby předpokládá také princip VR a záznamové navigace v hudební paměti. Některé hudební výkony v reálném čase mimo jiné používají mechanismy hypermediálního typu.“ • •Umění nových médií: performativiní charakter, od instalace (skrze interakci) k inscenaci. •„K základním charakteristikám mediálního umění patří , že je založené na čase a pohybuje se od pozice zaměřené na objekt k pozici orientované na kontext a pozorovatele. V tomto smyslu se mediální umění stává motorem změny směrem od moderny k postmoderně, s čímž je spojená i změna probíhající od uzavřených, definovaných a celostních systémů k otevřeným, blíže neurčeným, neurčitým a nekompletním systémům. •Mediální umění se současně váže na pohyb od světa nevyhnutelnosti ke světu možností, které přitahují pozorovatele, přičemž směřuje od mono-perspektivy k vícenásobné perspektivě, od hegemonie k pluralismu, od textu ke kontextu, od místa k bezprostorovosti, od celku k jednotlivostem a od objektivity k relativitě pozorovatele.“ •P. Weibel