1 * * f evropský * ★ # j. * 1 sociální ministerstvo školství, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost I fond v ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č.CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Obchodní japonština II. Studijní materiál MASARYKOVA UNIVERZITA Zpracovatel: Datum: Kontakt: Bc. Jana Švubová 2.7.2012 Hyperlink mailto: jasvu@seznam.cz Hyperlink mailto:jana.svubova@grp.daikin.co.jp Garant: Kontakt: Mgr. Tereza Nakaya Hyperlink mailto: tereza.nakaya@upol.cz Kontakt na MU: Kontakt: Mgr. Zuzana Kubovčáková, Ph.D. Hyperlink mailto:kubovcakova@gmail.com Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 0 19* r777^ lY&. rri, evropský IVIP £_f ^^^^fc I SOCialni |-__-1 MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání ■^F ^■^F ■ TOndvCR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Obsah Lekce 1 Vysvětlování fj£f^|..............................................................................................2 Lekce 2 Vyjádření názoru E£.........................................................................................9 Lekce 3 Vyjádření souhlasu ÄJ^c.....................................................................................14 Lekce 4 Vyjádření nesouhlasu fxM.................................................................................19 1 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 1 Vysvětlování Fráze I. [Wä] ® Ptáme se na vysvětlení výrazu, který není jasný: r-^irJfl^Ž^io J „co máte na mysli tím ..." (hov.-oTWV^-Tio ) m A: h 5/>l#ot< ŤčŽ\<\ B: rt> iivltio A: Ý 5 T*-f-*3t0 5#CbV^ft Ještě chvíli počkej. Co máte na mysli tím „chvíli?" No, asi tak 5 minut. (2) Uvádíme, v čem (něco) spočívá: r~irV^5^^fc9Ž"t"0 J „spočívá v (tom, že) ..." m A: V čem spočívá výhoda internetového prodeje? B:Spočívá v tom, že zákazník si může objednat zboží kdykoli. (3) Srovnáváme: t~\Z.tť19 Ž"t"0 J „Ve srovnání s jeto ..." B: ř-tt^T 3%SM2lMlto A: Jak to vypadá tento měsíc se mzdovými náklady? B: Oproti předchozímu měsíci poklesly o 3%. 3 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství', OP Vzdělávání fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ^7 7« Popis grafu Takže, podívejte se na tento graf. Nejdřív zde máme poměr mužů a žen, mužů je 65 % a žen 35 % a v několika posledních letech se poměr žen zvyšuje. (A) 600 40tt~50ft 7ÍPBÍI 6 5 4 3 2 <%4p Když se podíváme na rozdělení podle věku, jak můžeme vidět z grafu 2, počet kupujících ve středním věku se dlouhodobě nemění. Oproti tomu počet kupujících mezi 20-25 lety má rostoucí trend. HA m _____ éí±» 7í fy 6 5 4 3 2 ij^^jfí < o T t T V ^ Ž -T c Dále zde máme kupující podle zaměstnání. Poměr studentů se každoročně zvyšuje. Oproti tomu poměr zaměstnaných lidí se v posledních pár letech snižuje. To je ode mě vše. 4 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Slovíčka k učebnici: Mít FSJpp ÍStlZ mn-rz bří bří m\^Z žiy y-ťz Uí3 b kJ> A/ b i fcb^ bj; 5 t>A b kJ> fČ.ki n o-ca -ft>J; 5 Ä^b J; 5 cf i 5 if 5 bi^ ií/b-eA b/Ut /uí> é < ďA zaměřit se na, zúžit (pohled) pořadí uspořádat prodej jiná firma, ostatní firmy zboží, produkt zboží naší firmy vynikat, excelovat v zdůraznit propagovat zboží a prodat ho prostředek často použít vada, nedostatek dát si pozorná partner udělat dojem tabulka a grafy, schéma efektivně shrnutí trochu víc, (o) něco víc navíc (jako rezervu) jen tolik, kolik je zapotřebí místo konaní dané akce/události prodej výhoda, přínos zákazník chytit, uchopit společný (konsolidovaný) nákup lokální výroba, výroba v místě výroba v zahraničí obrat zvýšit, protáhnout propagace dopravné náklady na pracovní sílu náklady na propagaci seškrtat (náklady) snížit 5 19* r777^ lY&. rri, evropský IVIP £_f ^^^^fc I SOCialni |-__-1 MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání ■^F ^■^F ■ TOndvCR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ít$5nľ<5 t>7^< porovnat, srovnat EL^UjCH ďÁA^ hlavní příčina H^lů ^řSÁy^^5 základní mzda Žtlift ^á># j; 5 fíV^ příplatek na přesčas StÍTi D kJ> *j kJ> 5 zakázka ř7Áy-f"5 počet (případů) přfSc 7cl^"f"5 počet (vozů/strojů) ^ b 5 zvýšení, nárůst o...% ~/-s—^ f> řfX snížení, pokles o ...% fij^ poměr ~|F|J ť ^ desítky procent (numerativ) _h[š]<5 převyšovat, převýšit {Sír] 5 trend, tendence, sklon USílJŽŽ D i 5 "9 výsledek hospodaření za běžnou činnost ÍíeIS: TV^if míra, rozsah ~{|H ^. kus (numerativ) Í*ÍÍR O'hfiÚ rozpis, podrobnější rozdělení ÍÍM ^ 5 i: 5 obálka Äft#J^ CfcV^TtM konkrétně |§S h i 5 é průzkum ±ft áokft hlavní g #J t < T # cíl, záměr ^HrrltM Ú\^Ťz.\^~Qhjfc> mobilní telefon litri t (D 5 funkce í±l)ŕír L^-^-tí:^ přítomnost EfA^lfr ľ. 9^1* 9 Iv^t^i počet kupujících ĚfcJC ^b^^^Áy objednávka G>l) fcV^^i^ velké množství (ve velkém) # JS: i: < J; 5 kladný charakteristický rys SMf^ Ý 5 é ovládání fití^-I foAsŤcAslč. jednoduše, snadno W~hM& h~htä^-Jy> nést, držet v ruce ^jý—/^J]x—v^g y barevné variace ^ b náklady %$fc(D D^5bV^(7) dosavadní rpf ^Lo kvalita W(DF^ LoOiV^ kvalitní ÝcíV^ materiál 6 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 trvanlivost, odolnost dobrý výrobek zmetek vyměnit, nahradit stav prodeje udržet, uchovat hrací čas (CD) měnit se koupit kupující naléhat, nutit, blížit se (termín atp.) příznivě, dle plánu pravidelně dlouhodobě období minulý měsíc tento měsíc příští měsíc stejný měsíc tentokrát minule příště stejný měsíc v minulém roce ve srovnání s minulým měsícem / oproti minulému měsíci ve srovnání se stejným měsícem minulého roku / oproti stejnému měsíci minulého roku zaměřit se na určité body uspořádat, seřadit shrnout zdůraznit dobré stránky ulovit zákazníky (hov.) udělat na partnera dobrý/ špatný dojem tržby z prodeje/obrat se zvýší 7tV^ <4> 5-&V^ UTO- mm r.Áy^i^ Užitečná spojení: 19 ±ď^#TJ^ 7 1 ***** \m * * ■fc evropský * * * * * 1 sociální 17^ - ministerstvo školství, OP Vzdělávání fondvCR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 dotazníkové šetření uzavřít smlouvu jít dle plánu Zjednodušený postup při prezentaci: Ž T Nejprve Dále -řifrlfob Potom %(DU 5 frhft.Vk±r?Íra To je ode mě vše. Popis grafu: WOX) fth\) ŽiřÁyD Podívejte se prosím na tento graf. Jak vidíte na tomto grafu, ... Nejsou vidět změny. Nejsou vidět změny. Trend je (rostoucí /klesající). Oproti tomu,... 8 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 2 Vyjádření názoru MM. Fráze I. [Wä] ® Vyjadřujeme pozitivní názor: r~i®V>lŽ"t"o J „myslím, že..." r~T"t"L> ~*C"t"Lj souřadicí spojka (hovorově) m A: ľL(Dy°u-\?i/!t*±t: b "CiľzK _L...... A: Co říkáte na tu prezentaci? B: Myslím, že je to dobře uspořádané/koncipované. Obrázky jsou působivé, problémové body jsou dobře zachyceny ... POINT: Když vyjadřujeme pozitivní názor, je třeba jej prezentovat aktivně a jasně a vystihnout, co považujeme za důležité. Při zdůrazňování lze použít následující gramatiku: r ~"t~ <5 ^ # Ťc. t V ^ Ž "ťo J „myslím si, že by se mělo ..." -To Tento výrobek musíme prodávat mnohem levněji, myslím si, že by se měl zlevnit o 10%. (2) Vyjadřujeme negativní názor: r ý 5 "c"t";ía0 ~©"Cfä^V^"CL ± 5äs0 J „No/Hm... není náhodou/nezdá se vám náhodou, že...?" m A: rťD^^^fäif 5t?*ť^0 B: £_2T?£Š^fäWa&WfäX*nf£\<^(DX\ ^tlX ftffi 3MB!) ä* MM X t & V ^ TU & A: Co říkáte na tu prezentaci? B: No ... závěr není jasný, a tak se obávám, že to protistrana nepochopí. POINT: Když vyjadřujeme negativní názor, je třeba jej sdělit opatrně a „zaobleně," abychom partnera neurazili. Když dáváme protinávrh, je vhodné jej říci měkce. Vhodná je například následující gramatika: 9 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství, OPVzdělávánf MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění vjpraxi, reg_. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ľ ~ L 1t 5 ífi V ^ V © V ^ "t~0 J „Myslím, že lepší by bylo ..." / „Mělo by se ... Rozumím názoru, že bychom měli výrobek prodat levněji, nicméně z pohledu zisku si myslím, že lepší by ho bylo zlevnit tak o 3%, nikoliv o 10%. Fráze II. [ífcfl*] (3) Vyjadřujeme pozitivní názor: ľ~iSotfc!)Žt„ J „Myslím, že..." m B: 7L7L^ ^^fc^^oTfe^Ž-To A: Co si myslíte o našich platebních podmínkách? B: Jistě. Myslím, že jsou přiměřené. (2) Vyjadřujeme negativní názor: r~«t 5^©^>řL5WC"t"AS0 J „zdá se to být..." m B: ^^'tk r fritéz bj^LV^i; 9 ^m^n^O^-r^n A: Co si myslíte o našich smluvních podmínkách? B: No ... Řekl bych, že jsou poněkud přísné... POINT: Pokud nesouhlasíme s podmínkami a chceme zažádat partnera, aby si to ještě rozmyslel, používá se následující fráze: r&5^UfcfíbTl^;£ttftl^bJ: oíi\ J „Mohli byste to ještě prověřit?" (ve smyslu zvážit) Pokud nejste oprávněni udělat rozhodnutí, používá se následující fráze: ^%(D^féXWfc$)frfo.1£'Í~0 J „O tom nejsem oprávněn rozhodnout." 10 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Příkladový rozhovor: Vyjádření názoru při vyjednávání A: ifoh^Ťc^rL^ LŤc0 B: l^A0 ^Bfí&ftbl^ bó, &mm%m^X^ŤcŤčŽt.LXhy&k5?Ž l^Ž LŤc0 J: ? Ů\ A: %zbx-fn0 mxmm-mmtt^xii*)ž-rab «#^^1 5%^^rď B: rľ^^ažríj^LTV^cfcX £V^(£>té:V^;ôsT«b J: A: Ý5-e-r*st0 mn, i&frbhm^x\^Lx, m^^m^x-rtm^^^ 2m B: fc^ŽLfco TA ^b^Bt^SrV^fcfcřf ftV^Lj; 5|4fc#Al«^ bV^-Cb J; 5 B: fo9;ôš£ 5 rrgVž-t-0 ÝíL-eří, Ý5v^5-i:T*ji:b<*50V^LŽ-t-o A: V^V^M*Sr*5#*, LTfc "9 Sto B: «l\ ^Bte&CLV^ rófc^ 5 b^Vž bfc0 A: b^bb^bA to * * * A: Omlouvám se, že jsem vás nechal čekat. B: V pořádku, chci vám poděkovat, že jste si dnes našel čas, i když jste zaneprázdněn. A: Ale kdepak, také děkuji, že jste sem přišel. B: Přejděme k věci. Co si myslíte o tom návrhu cenové nabídky, který jsme vám nedávno předložili? A: Po pravdě, termín dodání je přiměřený, ale co se týče ceny, kdybyste snížili ještě o 15%... B: No to bude asi poněkud obtížné... A: Kdyby to bylo toto číslo, tak se můžeme dohodnout nyní... B: Tak tedy... a co kdybyste navýšili počet zakázek? A: No, jenže my máme návrhy i od jiných firem, které jsou za stávajících podmínek o 20% levnější než vy. Nemohl byste to ještě zvážit? B: Rozumím. Mohl bych si na to vzít čas? Tohle nemohu rozhodnout sám, mohl bych se poradit s vedením a dát vám vědět? A: Ano, jistě. B: Děkuji vám, jsme domluveni. A: Čekám pozitivní odpověď. B: Děkuji, že jste si dnes udělal čas. A: Také vám děkuji. 11 1 *** * * \m * * v evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Slovíčka k učebnici: 4 7^h mmmm nabídnutá cena záležitost pozitivně negativně kategoricky, jasně aktivně eufemisticky, zaobleně tváří v tvář předloha, rukopis efekt propagace/ marketingový efekt působivý, efektní pozitivní vlastnost plakát, vývěska cenová kalkulace, tvorba cen dosáhnout, mít na dosah průzkum trhu ilustrace, obrázek unikátní žena v domácnosti prověřit, prozkoumat pojmenování postrádá působivost/ neudělá dojem mít málo času návrh rozpočtu výdaje na reklamu diskontní sazba, sleva očekávat zásoby zákazník doba platnosti smlouvy vhodný, řádný, náležitý předložená cena, platební podmínky návrh oprávněný, odůvodněný přiměřený, tak akorát 12 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální .i ministerstvo školství', OP Vzdělávání fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 nová smlouva mít/je prostor pro ... získat souhlas projev, výrok požádat o povolení tvrdit, prosadit svůj názor v každém případě konkrétně očekávat, předpokládat zdrženlivě, mírněji nábor zaměstnanců vyjednávání o smlouvě detail princip, zásada do... poněkud, trochu okamžitá odpověď vyhnout se výdaje na výzkum společný výzkum na půl, fifty-fifty mm e-t-5) Li 5 év^ mm 13 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 3 Vyjádření souhlasu j^^Jc Fráze I. [Wä] ® Vyjadřujeme souhlas: m „Jistě/ určitě." „Také si to myslím." „Myslím, že je to přesně tak." „Opravdu je to tak." A: Rozumím tomu, že náklady na vývoj nového produktu jsou vysoké, ale myslím si, že prodej za takovou cenu by byl poněkud obtížný. B: Také si to myslím. Bylo by vhodné slevit tak o 10%. (2) Souhlas s podmínkou: „V podstatě souhlasím. Ale nemělo by se ...?" m KLŤclž y fr^^^(DXn^^X L £ V podstatě souhlasím, nicméně neměli bychom raději start projektu trochu urychlit? POINT: Nejprve vyjádříme názor k celkovému návrhu a poté řešíme jednotlivé detaily. Je třeba jasně sdělit, zda hlavní koncept/směr je vyhovující. (H) Souhlas, pokud se situací už nelze nic dělat Tžfc, V^V^6 5o J „No tak dobře." TŽfc, ^irSrféftWj;,, J „Nedá se nic dělat." TŽfc, rAyftirrózK J „Takžetak." r Ž h, b i 5 Ä* í; V \ J „Nic naplat." 14 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 m B: Žfe, V^V^c6 5o A: Pane řediteli, ohledně té cenové nabídky od firmy A, opravdu jsem se snažila vyjednávat, ale termín dodání bude přespříští týden, zdá se, že víc s tím udělat nepůjde. B: No tak dobře. ! POINT: ! Ž se používá jako výraz pro souhlas (přitakání), i_______________________________________ ! Fráze I. [ífcfl*] ® Vyjadřujeme souhlas: „Je to přesně tak, jak říkáte." „Máte naprostou pravdu." „Jsme téhož názoru." m A: m&fémn¥5x*-t-t)\ W£: m\ s^ŕ^jn r tixv^&v^-rn ťlťi, M^m^v^xm^m^ fo%(Dxn^^xL£ Dt\ UM: Ý 5 ŤcU0 }£tlŤLÍ)^fl\^V^X{m^(DM^h 9 ~£-fÍ)\ #J 11 : %h fefcg^EEfc%J&t»-t-0 Aí» ^ o ^ t »ti 5 -SféftLfcíIJL ó ^ v ^ 5 řnyM^IMrr S nitĚft^ 19 £ ^o * * * Ředitel: Pane Sakamoto, co si myslíte o návrhu rozpočtu výroby nového produktu? Sakamoto: V podstatě souhlasím, ale myslím, že problém by mohl být s náklady na pracovní sílu. Ředitel: No ano. Má k tomu někdo něco? Igawa: Pane řediteli, mohu? Ředitel: Prosím. Igawa: Souhlasím s panem Sakamotem. Myslím, že náklady na pracovníky by se měly ještě jednou prověřit. Když budou vysoké už od začátku, je tu pravděpodobnost, že v budoucnu bude problém s dosažením zisku. Ředitel: Máte pravdu. Nicméně, chtěl bych podpořit návrh pana Tojamy, ale náklady na pracovní sílu jsou důležitou položkou rozpočtu, proto bude lepší to ještě jednou prověřit. Příští měsíc je schůze správní rady, do té doby musí být návrh perfektní. Tojama: Je to přesně tak, jak říkáte. Takže, já to ještě jednou prověřím a dám vědět všem zainteresovaným oddělením. Ředitel: Ano, tak to udělejte. 16 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Slovíčka k učebnici: as nm mm mm mm ^ —X fiÁy/ex t l ft £v^iftt/ui: if 5 <9 J; 5 n J; < # J; 5 if 5 LV^ft # J; 5 if 5 If-c? J: 5 souhlasit důvod důvěra získat důvěru reagovat, odpovídat posouzení, rozhodnutí nezodpovědnost příčina vhodný, přiměřený načasování přitakat, přikývnout pochopit, uvědomit si znovu přezkoumat, efekt investice vstup/pronikání (expanze) na trh pečlivě, obezřetně prodloužení smlouvy kolega snížit rozpočet nemožnost finální návrh plánu termín zahájení/spuštění konečně, nakonec zpracovat/dát cenovou nabídku překročení (cenového) rozpočtu školení, kurz, trénink termín dodání prodloužit termín dodání spotřebitel potřeba/y, nároky vynaložit náklady analýza společný vývoj společný nákup společný projekt/obchod 17 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ^-^y^—y ^r^y^—y kampaň supermarket m± naše firma ^ihXhUoUo způsob propagace přehodnotit obchod v rámci obchodního řetězce yyy"ŕ-Y4^'i\Ĺ franšízovat prodejní kanály peněžní částka, suma sleva požádat, zažádat souhlasit fa^^ J; 5^5 vylepšit, zlepšit výzkum zásilkový prodej r 5 fax š K efektivně prognóza/výhled prodeje pochybnost, nejistota průzkum trhu nový produkt podpořit finální rozhodnutí schůze správní rady náklady na údržbu Doj; 5 ^ zavedení/uvedení něčeho k praktickému využití být vděčný okamžitě odpovědět/ reagovat (D m ¥ později rozhodovací pravomoc 18 Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 4 Vyjádření nesouhlasu Fráze I. [Wä] ® Vyjadřujeme nesouhlas: Ne 5 A/te0 J To si nemyslím... m A: Myslím, že návrh plánu od Mitsubishi Trading je dobrý. B: To si nemyslím. Když se podívám na detailní harmonogram na červenec, tak je to poněkud těsné... POINT: Když vyjádříme nesouhlas, je třeba sdělit i důvod. (2) Vyjádření pochopení partnerova názoru a následný nesouhlas: „To je sice pravda, ale nemělo by se....?" „Je to přesně tak jak říkáte, ale nemělo by se....?" m A: Myslím, že do rozpočtu na rozvoj nového produktu musíme dát více. B: To je sice pravda, ale neměli bychom před tím prověřit, jak velká je konkurenceschopnost (toho výrobku)? 19 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Fráze I. [ífcfl*] (3) Vyjadřujeme nesouhlas: „To by bylo, upřímně řečeno, poněkud náročné. Protože..." „No, to je trochu složité. Protože..." r^Of^^otŽ LXfe......(DX......„ J „No, co se týče této záležitosti,... (důvod) m B: V^fc, ÝOftŕotŽUít h J: o t t M ^Aj(DX A: Myslím, že nový výrobek musíme propagovat reklamou v novinách. B: No, co se tohoto týče, ...asi na to nebudeme mít peníze z rozpočtu... © Vyjádření pochopení partnerova názoru a následný nesouhlas: „Přesně rozumím tomu, co říkáte. Nicméně zdá se, že by bylo dobré..." ^(DmVŤčk^^-tfrK ~Lfcíä5;ôSi^«fc 5 fcJ&frtvšLto J „Je to přesně tak, jak říkáte. Nicméně zdá se, že by bylo dobré..." ^-k^k-kŕ£&mfc(DX~tfr\ ~Lfcíä5;ôSi^«fc ofcJ&frtvšLto J „Máte naprostou pravdu. Nicméně zdá se, že by bylo dobré..." m A: Myslím, že musíme zvýšit náklady na reklamu, a tím posílit prodej. B: Je to přesně tak, jak říkáte, nicméně zdá se, že by bylo dobré zvážit, jaký bude efekt této investice... 20 1 *** ir if- * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Příkladový rozhovor: Vyjádření nesouhlasu t^^-tfa......o B: ^ŕofžttd ht^t......o Mn, TfcB íoooAšr*r#í^ r^r m^(Dtpxhy7°Ťc^tc(Důmmx\ m^\&\m&, ^n^bmx^ v'-f^yxLfcv X -tfrb, ^r^y(DmmKnmtmtM^k'\^mnLŤcu-52 mxm^uo A: žfe, feol^žrHiJ:< fr>J)>?)(DT*1-&. u-52 ^tefjjy§#;TOv^ £ 0 B: ^(Dmntctn^^-tůK zl—iř-tMLTt b^^^^m^LX * * * A: Domnívám se, že bychom měli v plánu pro klimatizace postupovat podle návrhu Z-13. B: Co se tohoto týče, nedávno jsme vlastně provedli dotazníkové šetření o 1000 respondentech zaměřené na „Očekávání od klimatizace." Nejvýše hodnocená byla funkčnost, dále pak nízká cena, životnost a design. Jak vyplývá z tohoto průzkumu, uživatelé nejvíce požadují funkčnost. Proto bychom se měli ve vývoji zaměřit právě na funkčnost a životnost a jet podle plánu U-52. A: No. přesně rozumím tomu, co říkáte. Nicméně zdá se. že plán U-52 má vysoké náklady na rozvoj... B: le to přesně tak, jak říkáte, ale bylo by lepší vyvíjet produkt, který uspokojí uživatele... A: No, to je možné... POINT: Je dobré znát více variant vyjádření nesouhlasu. Když potřebujete v hovoru oponovat, nemusíte opakovat stále jen jednu větu. Ý 5 fa h hfrliž. ÁyiiľÁy - v překladu to znamená „to je možné," nicméně touto větou se v určitém kontextu vyjadřuje nesouhlas 21 1 *** * * * * 4 evropsky * * * + * 1 sociální ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Slovíčka k učebnici: 7° y 4 K mm mm 7-Älf- mm mm £-fofr 3 ta o kj> 5 L j; 5 fcX rozporovat, oponovat hrdost zranit, poškodit přímý vyvrátit, popřít, odporovat umluvit, překřičet dychtivost, nadšení obchodní jednání uzavřít, vyústit v alternativní návrh jak moc klíč importované zboží \z. aktivně poprodejní servis standard, norma kurz (směnný) nestabilita administrativní náklady Kt>otjV^< plán expanze na trh analýza potřeb pozorování na místě (předběžný) průzkum místa/lokality £ J; 5 "9 J; < *>J; 5££^ průzkum jiných firem nový typ, model komposte r konkurenceschopnost den bez přesčasu dodržovat systém dlouhé dovolené zavést, implementovat snižování nákladů efekt, dopad očekávat publikovat v novinách ' vůbec to nevypadá, že bychom dostali rozpočet 22 1 *** * * \m * * v evropsky * * * + * 1 sociální fond V CR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDELÁVANÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 joint venture založit stav, situace posílení prodeje udržení kvality HfiJtĚ 5 Ž^Á> L týdenník vydat, publikovat strategie Trn ^ poptávka stáří, období po ukončení aktivního povolání dosáhnout #rfn- hodně, nad, přes ekonomicky, šetrně r 5 ÍÍV^ J; < kupní síla t j; 5 ^5 "t" 5 konkurovat (si) single, žít sám 10 10 t za 10 let od teď (určené) pro ... hit, (prodejní) trhák 23