ČÁST I: DEFINICE PAMĚTI VÝZKUMNÉ METODY TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI ALTERNATIVNÍ MODELY TEORIE ZAPOMÍNÁNÍ Paměť Paměť —strukturace okolního světa —sebeuvědomění — —paměť jako schopnost —paměť jako proces ¡3 mechanismy – kódování, uchovávání a vybavení Metody zkoumání paměti —Ebbinghausovy experimenty — —vybavení (reprodukce; volná a sériová) vs. rekognice (znovupoznání) —implicitní vs. explicitní paměť (T--OG-N) — —osoby s normální pamětí, osoby s různými typy amnézie, mnemonici —kombinace se zobrazovacími metodami Tradiční modely —Waugh, Norman (1965) – primární a sekundární paměť —Atkinson a Shriffin (1968) – třísložkový model ¡senzorická, krátkodobá a dlouhodobá ¡sklady vs. obsah (paměť) — Trojsložkový model paměti Sperlingova ikona —H B T S —A H M F —E O L C — —Celá zpráva – 3-5 znaků —Částečná zpráva – až 9 znaků (podle intervalu) Krátkodobá paměť —nejen obsah, ale i kontrolní procesy — —Miller (1956) – kapacita +-7 prvků (chunks) —další vlivy – komplexnost prvků, interference Křivka pořadí v sérii —interpretace podle teorie —interference ¡efekt novosti - na slova na konci seznamu působí proaktivní interference ¡efekt prvenství- na slova na začátku seznamu působí retroaktivní interference ¡na slova ze středu seznamu působí oba typy interference — — Dlouhodobá paměť —kapacita ? ¡teoreticky nekonečná ¡ —trvalost ? ¡Penfieldovy výzkumy — Alternativní modely —struktura paměti na základě úrovně zpracování informace —teorie pracovní paměti —paměť jako soustava systémů —konekcionistický model Úrovně zpracování —Craik a Lockhart (1972) - úroveň kognitivního zpracování určuje, nakolik si předmět nebo událost zapamatujeme —počet opakování nehraje klíčovou roli —elaborace —rozlišenost —autoreferenční efekt — Úrovně zpracování — STŮL — —Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? — —Akustická: Rýmuje se slovem kůl? — —Sémantická Jedná se o nábytek? — —Rozvíjející význam Je možné použít slovo ve větě: Muž zaléval_____ ? — Úrovně zpracování — Pracovní paměť —Baddeley, 1990 — — Vizuospaciální náčrtník —ukládá vizuální informace —používá vizuální obrazy — —další dělení na ¡zraková vyrovnávací paměť ¡vnitřní zapisovatel Fonologická smyčka —niterná řeč – vnitřní ucho, vnitřní hlas —rozdělení na ¡fonologický sklad ¡artikulační proces Centrální výkonná složka —kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník —určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti —integruje informace ze smyslů a dlouhodobé paměti — Epizodický zápisník —episodický zásobník do teorie přidán až později (Baddeley, 2000) —integruje informace z obou předchozích systémů a zkombinuje je do multidimenzionální reprezentace — Teorie zapomínání —rozpad paměťové stopy/vyhasínání —teorie interference —vliv kontextu —vytěsnění Zapomínání – teorie vyhasínání —rozpad paměťové stopy —obtížně testovatelná teorie – motivace probandů, zabránění opakování… — —Reitmanová (1974) – vmezeřená úloha (určení tónu) ¡zabraňuje opakování – vyžaduje záměrnou pozornost ¡není interferujícím učením — Zapomínání – teorie interference —experimenty Petersonových (1959) ¡trigramy, retenční interval (3 – 18 s) bez možnosti opakování si ¡s časem klesá podíl reprodukovaného materiálu —proaktivní interference ¡interferuje aktivita PŘED učením —retroaktivní interference ¡interferuje aktivita PO učení, ale PŘED vybavením ¡ — Vliv kontextu —kognitivní kontext – experti vs. nováčci v oboru —emocionální kontext (zábleskové vzpomínky) —vliv prostředí (potápěči) —specificita kódování —autoreferenční efekt Vytěsnění —emoční faktory —problematické doložit —vytváření falešných vzpomínek —konstruktivní povaha paměti