JAZYK: POPIS, ZÁKLADNÍ PRVKY A VLASTNOSTI PERCEPCE ŘEČI: PERCEPCE SLOV POROZUMĚNÍ VĚTÁM, TEXTU PRODUKCE ŘEČI JAZYK A MYŠLENÍ OSVOJOVÁNÍ JAZYKA Jazyk a řeč Jazyk —jazyk = užívání organizovaných prostředků kombinace slov za účelem dorozumívání — —zdroje: ¡lingvistika ¡neurolingvistika ¡sociolingvistika ¡ ¡ ¡ — — — Popis jazyka —jednotky jayzka ¡foném ¡morfém ÷obsahové – lexikální ÷funkční morfémy ¡lexikon ¡ ¡syntax ¡sémantika ¡diskurz — Vlastnosti jazyka —komunikativní —arbitrární vztah mezi symbolem a tím, co označuje —pravidla —strukturalizovaný —generativní —trvalý vývoj — Percepce řeči —až 50 fonémů/s, více než neřečových zvuků —rychlost percepce podpořena koartikulací (překrývání fonémů) — —teorie řečové percepce ¡běžná sluchová percepce ¡specifický druh vnímání — Percepce řeči jako specifický druh percepce —kategorická percepce řečových zvuků ¡řečové zvuky jsou kontinuálními variacemi zvukových vln ¡my ale vnímáme nespojité kategorie řečových zvuků ¡= doklad pro percepci řeči prostřednictvím specializovaných procesů —motorická teorie řečové percepce - Liberman, 1957 —řečová percepce závisí na tom, jak slyšíme mluvčího vyslovovat a co o záměru artikulace jedince usoudíme —McGurkův efekt – synchronizace zrakové a sluchové percepce Teorie kohort —kombinace informací z různých zdrojů – senzorický vstup i kontextové informace —paralelní zpracování —iniciální kohorta možných slov, postupná eliminace ¡ — Percepce řeči jako běžná sluchová percepce —McClelland, Elman (1986) - model TRACE —3 úrovně detekce znaků: ¡akustická úroveň ¡úroveň fonémů ¡úroveň slov ¡řečová percepce je interaktivní – úrovně se vzájemně ovlivňují —rozhodovací procesy za detekcí znaků/šablon —rekonstrukce fonému – gestaltistický princip uzavřenosti aplikovaný na percepci řeči Porozumění větám —dvě úrovně analýzy —1) syntaktická ¡analýza gramatické struktury ¡model slepé koleje ¡teorie omezujících faktorů —2) sémantická — —vnitřní řeč – udržení informace o pořadí slov Teorie kapacity —Just, Carpenter (1992) —vychází z teorie pracovní paměti —rozdíly v porozumění vyplývají z rozdílů v kapacitě pracovní paměti —testování kapacity – tzv. rozsah čtení (reading span) Příběhy —selektivní zpracování informací —vliv schématu – již ve fázi kódování — —Kintschův model porozumění textu —Bartlettova teorie schémat Produkce řeči —sociální rozměr jazykové produkce —Griceho princip kooperativnosti ¡čtyři pravidla: kvality a kvantity, vztahu (k cíli konverzace) a dobrých způsobů —genderové rozdíly v konverzačním stylu —společná půda ¡obecná ¡osobní —prozodická vodítka —návazné páry – střídání mluvčích Chyby v řeči —nezáměrné jazykové omyly (ve fonémech, morfémech i vyšších jednotkách) —podle psychoanalýzy – vytěsněné obsahy —pro kognitivní psychology – doklady o tvorbě řeči —typy přeřeknutí ¡anticipace, perseverace, substituce, transpozice, inzerce, delece, slovní sloučeniny, spoonerismus Teorie šířící se aktivace —4 úrovně zpracování ¡sémantická ¡syntaktická ¡morfologická ¡fonologická —konekcionistický model - zpracování je paralelní a interaktivní na všech úrovních —kategorická pravidla —lexikon —pravidla vkládání Jazyk a myšlení —teorie jazykové relativity (Sapirova-Whorfova hypotéza, 1941) - lidé vnímají svět odlišně a přemýšlejí o něm odlišně díky tomu, že používají různé jazyky ¡silná a slabá hypotéza —jazykové univerzálie – charakteristické zákonitosti / struktury společné v různých jazycích ¡ např. studie pojmenovávání barev — Osvojování jazyka —broukání —žvatlání fonémů primárního jazyka —jednoslovné výpovědi - holofráze —dvouslovné výpovědi a telegrafická řeč —základní větná struktura + rozšiřování slovní zásoby — Osvojování jazyka —při osvojování jazyka zpočátku omezený slovník - omyl přílišného rozšiřování (overextension error) ¡hypotéza znaků ¡funkční hypotéza ¡ — Osvojování jazyka —interakce dědičnosti a prostředí při osvojování jazyka —děti se učí jazyku tvorbou předběžných hypotéz (vrozené/dědičné nastavení), testují je v prostředí —k tvorbě hypotéz slouží vrozený modul jazykového vývoje (Language Aquisition Device, LAD) – Chomsky, 1965 —biologicky jsme nastaveni k osvojení jazyka — Osvojování jazyka —kritická období - —klíčová role prostředí — —imitace, modelování - řeč zaměřená na dítě, podmiňování