Psychoterapie dětí Úvod PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně Obsah •INTERPERSONÁLNÍ vs. INTRAPSYCHICKÝ •Psychoterapie dětí vs. psterapie dospělých •Rozdíly – psychoterapie dětí vs. dospělých: • PSYCHOTERAPIE vs. „EVIDENCE BASED MEDICINE“ •Syndrom YAVIS (young / attractive / verbal-able / inteligent / successful) •vs •Nárůst „hraničních“ pacientů • •děti navíc: závislé na dospělých (názorech a postojích k léčbě, sociokulturním prostředí; otevřené/skryté důvody rodičů pro iniciaci i ukončení psychoterapie svého dítěte apod.) • INTERPERSONÁLNÍ vs. INTRAPSYCHICKÝ •Klíče k porozumění dítěti: •subjektivní význam situace, v níž se dítě nachází •vztahy, které prožívá •fantazie, jimiž se zaobírá • • •U dětí se na subjektivní a fantazijní kontext jejich prožívání často zapomíná a příliš snadno se jejich prožívání a chování odvozuje od působení rodičů nebo jiných důležitých osob. • Psychoterapie dětí vs. psterapie dospělých • •Vázanost na vývojová období např. v rovině: –Emoční –Kognitivní –Behaviorální –Intrapsychické –Interpersonální – •Význam subjektivního prožívání, které nemusí být shodné s „objektivním“ posouzením dítěte (rodiči, vychovateli, pedagogy…). • •Podmínkou pro úspěšnou terapii dětí a adolescentů je schopnost terapeuta porozumět dětskému prožívání a myšlení, a zejména subjektivnímu rozměru duševního světa dítěte a také s dítětem smysluplně terapeuticky komunikovat. • Rozdíly – psychoterapie dětí vs. dospělých: •1) Děti samy – většinou - nehledají pomoc odborníka (zejm. v dětské klinické oblasti) a.zisk z psterapie – motivovanost rodičů, ochota spolupracovat; závislost terapie na rodičích b.dítě snadno spojuje terapeuta s někým, kdo je s rodiči dohodnut (omyl koalice) c.kontrakt s rodiči + dohoda s dítětem (přiměřeně věku) d.opatrnost k objektivním údajům o dítěti. • •2) Tendence dětí externalizovat vnitřní konflikty a.nižší kapacita pro introspekci a sebepozorování b.„předčasná“ introspekce (např. u OCD) spíše na překážku terapie. •3) Způsob komunikace v závislosti na vývojovém období a.potřeba odpovídajících znalostí b.schopnost vcítit se a spolupodílet se na dětském způsobu komunikace; c.Menší děti – komunikace spíše nonverbální, chováním (např. hrou) d.Starší děti – více verbální modus komunikace; tendence „testovat“ terapeuta. • •4) Vztah dítěte k terapeutovi a.konflikt loajality (rodiče vs. Terapeut) b.vazba na terapeuta – frustrace v závěru terapie (např. hospitalizace) c.hostilita k terapeutovi, hostilní postoj – schopnost T-a adekvátně D-i transformovat. – • • • 5) Důvěrnost sdělení a.brát naprosto vážně b.dítě by mělo vědět, co T probírá s rodiči c.NE BEZVÝHRADNĚ – nutno obeznámit s tím, že informace, které by měly charakter nebezpečí pro D-ě či někoho jiného, mají rodiče právo vědět. • •6) Terapeutický vztah je nezbytnou podmínkou kvalitní terapie a.možnost identifikace s chápajícím a pečujícím dospělým b.cílem je nejen odstranit symptom ale i - specificky a v individuálním kontextu - ovlivnit osobnostní charakteristiky dítěte. • •7) Protipřenos a.tendence k identifikaci – s dítětem / s rodiči b.Přenosové reakce (pocity T, které jsou odezvou na chování D) c.Vlastní protipřenos (vyplývá z nevyřešených osobních problémů T). •