Eva Rubínová  Základy neuropsychologického vyšetření  Obsah neuropsychologického vyšetření  Neuropsychologie:  Alzheimerovy nemoci  Frontotemporální lobární degenerace  Lewy-body demence  Vaskulární změny  Klinická neuropsychologie je aplikovaná věda, která se zabývá behaviorálními projevy dysfunkcí mozku Lezak, Howieson, Bigler, &Tranel (2012)  Popis kognitivního profilu  Pozornost a rychlost zpracování  Paměť  Exekutivní funkce  Vizuokonstuktivní funkce  Jazyk  Populace není limitována neurologickými poruchami (deprese, závislosti…)  Hloubka deficitu  Mírné kognitivní oslabení  Mírná kognitivní porucha (MCI, Mild Cognitive Impairment) – narušení výkonnosti alespoň v jedné kognitivní doméně 1 až 1,5 standardní odchylky pod úrovní průměrného výkonu zdravé populace srovnatelného věku (a vzdělání) Petersen (1999)  Demence – narušení spojené s omezením soběstačnosti (ABC: acitivities + behavior + cognition)  Vytvoření cíleného rehabilitačního programu  Metody cílené na jednotlivé kognitivní funkce  Kvalitní standardizované metody  Kritéria pro popis kognitivního deficitu  Znalost kognitivního profilu neurodegenerativních onemocnění  Anamnéza  Oblasti každodenního života, ve kterých se potíže objevují  Celková kognitivní výkonnost  Screeningové testy – kognitivní „minibaterie“  Senzitivnější až pro pokročilejší stádia kognitivního deficitu, málo specifické  MMSE, MoCA, Adenbookský kognitivní test  Test hodin (různé skórovací systémy)  Pozornost/rychlost zpracování  Jazyk  Učení a paměť  Vizuokonstrukční schopnosti  Exekutivní funkce  Tyto bychom měli vyšetřit vždy Verbální i neverbální materiál  Krátkodobá a pracovní paměť  Křivka učení a celková kapacita paměti  Vybavení po interferenci a oddálené vybavení  Spontánní vybavení a vybavení s vodítky  Rekognice  Vedlejší skóry (konfabulace a opakování)  Verbální i neverbální materiál  Digit span forwards – počet zopakovaných čísel ve správném pořadí  „BuduVám číst čísla. Pozorně poslouchejte a až skončím, zopakujte čísla po mně přesně tak, jak jsemVám je řekl/a.“  Rychlost čtení slovo/s.  Nesdružujte čísla k sobě  Digit span backwords – počet zopakovaných čísel v opačném pořadí  „Teď po mě opakujte čísla v obráceném pořadí, než je řeknu.“  Rychlost čtení slovo/s.  Nesdružujte čísla k sobě  Volné vybavení a rekognice  AuditoryVerbal LearningTest – Paměťový test učení (např. Preiss, Rodriguez, Kawaciuková, & Laing, 2007)  Sada 15 slov (A), čte se celkem 5x, po každém přečtení následuje volné vybavení (nezáleží na pořadí slov)  Poté se 1x přečte jiná sada 15 slov (B) s volným vybavením  Následuje první oddálené vybavení sady A, druhé následuje po 30 min, pak rekognice  Volné vybavení a vybavení s vodítky  7minutový screeningový test (Topinková, Jirák, & Kožený, 2002)  Čtyři strany se čtyřmi obrázky, prezentaci každé strany doprovází učení vodítka (kategorie)  Např.: „Na této straně je obrázek ovoce, co je to?“  Vybavení po krátkém nesouvisejícím úkolu: spontánní, poté s vodítky  Neverbální metoda BVMT-R  BriefVisuospatial MemoryTest-Revised (Benedict, 1997).  Strana se šesti obrazci prezentovaná 10 s  Úkol – nakreslit co nejvíce obrazců přesně a na správném místě  Prezentace a vybavení se třikrát opakují  Oddálené vybavení po 25 min  Rekognice  Neverbální metoda ROCFT  Rey-Osterrieth Complex FigureTest  Fáze kopie – překreslení  Fáze reprodukce – kreslení z paměti (po 3 a 30 min)  Rekognice může být použita Iniciace, udržení činnosti, plánování, schopnost ukončit činnost, změna nastavení, inhibice  Verbální fluence (fonémická a sémantická)  Písmena N, K, P  Celkový počet slov vybavených za 1 min  Iniciace činnosti (Start)  Schopnost udržet průběh činnosti (Maintain)  Schopnost zastavit/ukončit činnost (Stop)  Změna nastavení (Shift)  Test cesty:Trail MakingTest (TMT A & B)  Vizuální zaměřená pozornost – forma A  Změna nastavení – forma B, podíl B/A  ROCFT  Kopie – strategie kresby – generace a exekuce plánu (Plan)  Kostky (WAIS III)  Generace a exekuce plánu (Plan)  Celkový počet správných řešení a počet chyb  Stroop test –Victoria version  Schopnost upravit odpověď (funkce zpětné vazby; inhibice)  Subtest Barvy Vizuální konstrukce a vizuospaciální funkce  Vizuální konstrukce  ROCFT aTest hodin  Vizuospaciální funkce  Kostky (WAIS III)  Judgement of Line Orientation Pojmenování a sémantické funkce  Boston NamingTest – pojmenování  Spontánní  Po sémantické nápovědě  Po fonémické nápovědě  Podobnosti  Schopnost najít společnou kategorii  Náročnější úlohy – schopnost abstrakce  Kategorická fluence  Vybavení ze sémantické paměti  TMT A  Pozornost vizuální zaměřená  Stroop test  SubtestyTečky a Slova  Kódování symbolů (WAIS III)  Pracovní paměť + psychomotorické tempo  Shrnutí výsledků dle kognitivních domén a oblastí  Alternativní vysvětlení nízkých skórů  Nálada, spánek, motivace, aktuální úzkost…  Úroveň kognitivního deficitu  Kognitivní profil  Diferenciální diagnóza  Doporučení  Kritéria definující kognitivní deficit jsou pouze obecná  U MCI např. výkon v „kognitivní doméně“  Neříkají nic o skóru v konkrétním testu  Vyšší počet testů → vyšší pravděpodobnost nízkého až extrémně nízkého skóru i u zdravého člověka  Neznáme prevalenci nízkých skórů v populaci  Výsledkem může být falešně pozitivní/negativní výsledek Brooks, Iverson, Holdnack, & Feldman (2008)  Interpretace stejných výsledků se může u různých psychologů lišit  Klinický úsudek je náchylný k chybám a zkreslením  Snaha zachytit kognitivní deficit v počátku  Mild Cognitive Impairment  Stav bez demence  Bez narušení denních aktivit (anebo jen s mírným narušením)  Subjektivní stížnosti pacienta nebo blízkého člověka  Objektivizovaný deficit v neuropsychologických testech Alzheimerova nemoc, Frontotemporální lobární degenerace,Vaskulární demence, Demence s Lewyho tělísky  1906 – Alois Alzheimer  Zodpovědná za asi polovinu demencí  Prevalence asi 0,1 u 65leté populace, s věkem se zvyšuje  Finální dg vždy až post-mortem (betaamyloidové plaky (důsledek špatného štěpení proteinů) a neurofibrilární pletence  Následek změn je umírání neuronů  Počátek obvykle v mediálním temporálním laloku – obvykle je primárně postižena paměť  Nejedná se o neuropsychologicky uniformní profil  Typicky se projevuje deficitem epizodické paměti  Může být však také deficit pracovní paměti (spíše v pozdějších fázích; nebo jazyka ve frontální variantě)  Epizodická paměť  V počátcích ještě zachovalý recency efekt, primacy efekt je však narušený, zhoršená schopnost učení  Zapomínání  V počátcích je oddáleně vybaveno tolik položek, kolik bylo naučeno  Sémantická paměť  Narušena v pozdějších fázích, schopnost pojmenovat obrázek, vybrat správný dle názvu, popsat, k čemu slouží apod.  Implicitní paměť  Relativně zachovalá (procedurální; priming také, ovšem ne v úkolu stem completion po prezentaci slova)  Pracovní paměť  Méně položek, při articulatory suppression jsou položky zapomenuty  Donepezil, rivastigmin, galantamin (inhibitory cholinesterázy)  Pomůcky pro zapisování informací (kalendáře, tabule), nácvik ukládat často používané věci na jedno místo  Reality orientation training (ROT)  Pomáhá udržovat orientaci časem a místem (opakování informací)  Reminiscence therapy  Fotografie, udržování kontinuity vlastního příběhu  MMSE: 25  Krátkodobá paměť, pracovní paměť, exekutivní funkce, psychomotorické tempo  Průměrné výkony  Paměťové testy:  AVLT: 4+7+7+7+8; 3; 3; rekognice 15+13FP  16 slov: 3+9/16; 3 konfabulace  BVMT-R: 3+2+2; 3  ROCFT: 31; 8,5  Počátek atrofie ve frontálních oblastech  Projevy:  V oblasti sociálního chování („prefrontální“ chování)  Distraktibilita, zabíhavost, perseverace, stereotypie  Narušení jazykových funkcí  Očekáváme tedy:  Exekutivní deficit; „frontální“ poruchu paměti; narušení jazykových funkcí; sémantických funkcí  Odlišné klinické projevy  Behaviorální varianta  Prefrontální/anteriorní temporální lalok  Sémantická demence  Počátek v temporálním laloku  Primární progresivní afázie  Levý frontotemporální lalok Whitwell & Josephs (2012)  MMSE: 24  Krátkodobá paměť, pracovní paměť (prům.)  Psychomotorické tempo (nižší průměr)  Paměťové testy:  AVLT: 1+5+7+8+11; 7; 7; rekognice 11+6FP  16 slov: 7+8/16  ROCFT: 24; 2,5  Exekutivní funkce  TMT A (-1sd),TMT B (-3sd), 2 chyby  Stroop (<-1sd); Barvy 2 chyby  Často náhlý počátek (multiinfarktová/strategická)  Fluktuace výkonu v čase  Časté změny nálady, zvýšená iritabilita, mohou být i změny motoriky  Častější deficit pozornosti, exekutivních funkcí, zpomalení psychomotorického tempa, ale také porucha paměti… Gaillard (2010)  MMSE: 28  Krátkodobá a pracovní paměť (-1sd)  Psychomotorické tempo (TMT -2sd; Stroop - 2sd; verbální fluence -1 až 2sd, bez chyb)  Paměťové testy:  AVLT: 4+9+11+12+13; 11; 8; rekognice 9+1FP  16 slov: 10+6/16  ROCFT: 28; 12  Depresivita + úzkostnost  Počátek v okcipitálním laloku, postupná difúze do ostatních částí mozku  Fluktuace kognitivních funkcí  Halucinace/pseudohalucinace  Parkinsonské znaky  Deficit vizuokonstrukce, exekutivních funkcí Kantarci et al. (2012) e.literakova@gmail.com