Náboženství světa Milan Fujda Ústav religionistiky FF MU Hinduismus: Vybájené náboženství Původ termínu Geografické označení (z hlediska Persie) Označení populace (z hlediska přicházejících muslimů) Označení náboženství (britská koloniální věda a správa) Oblast povodí Indu Lidé žijící v povodí Indu → muslimské označení pro domorodé obyvatelstvo od doby vstupu do oblasti sindhu (711-712) Každý, kdo není muslim, křesťan aj. Náboženská identita (sebeoznačení) Intelektuální střední třída (bhadralók) cca od konce 19. století – opozice proti koloniální moci Původ termínu ● 1881, vládní antropolog Denzil Ibbetson a druhé desetileté sčítání lidu: „Každý domorodec, který nebyl schopen definovat své vyznání, nebo jej označil jménem, jež neodpovídalo některému známému náboženství nebo sektě, byl chápán a zařazen jako hinduista.“ ● Zákon o manželství z roku 1955: Hinduistické manželství je každé, které není uzavřené v rámci jiného náboženství (islám, křesťanství, judaismus, buddhismus, džinismus, sikhismus?, zoroastrismus). Pokusy o vymezení hinduismu jako náboženství Esenciální prvky: Pojetí aktérů Vymezení hinduisty druhým kongresem Višva hindu parišad (1979): 1. recitace modliteb (súrjapranáma, prárthana) 2. četba Bhagavadgíty 3. uctívání vybraného osobního boha (múrti) 4. užívání posvátné slabiky Óm 5. pěstování tulsí Hinduismus jako dharma: ● sanátana dharmaprávo založeno na smrti a ustáleném zvyku (sadáčára, šištáčára, šíla) – rozhodnutí podle rozličných pravidel déšadharma – kuladharma – svadharma – strídharma dharma – pouze kruhy ovlivněné bráhmany ● ● ● Pokusy o odborné vymezení hinduismu jako náboženství – esenciální prvky Robert Charles Zaehner: ● Brahma – dharma – mókša – sansára – karma karma – mája – nirvána – jóga véda – bhakti – půdža – jadžňa – avatára Mircea Eliade: ● A co chybí? ● Judaismus – křesťanství – ilsám → navzájem více společného než náboženství zařazovaná pod hinduismus Klasifikace indických náboženství (A. Michaels) Problém s vymezením: doktrína vs rituál, sociální organizace a pravidla čistoty x mnohonásobná příslušnost 1. Bráhmanský sanskrtský hinduismus – rozšířená rodina (kula) a domácí rituál – rituální oběti – odkaz k védám – polyteismus 2. Lidová náboženství: kmenová náboženství, komunitní náboženství (kast, podkast) polyteistické, animistické, lokální, komunitní, orální slovesnost, lokální jazyk, lokální (často nebráhmanští) specialisté, lokální božstva (kuladévatá, grámadévatá), způsob uctívání odlišný od bráhmanského, často považován z bráhmanského hlediska za nečistý Klasifikace indických náboženství Ad 2. Lidová a komunitní náboženství a) Zakladatelská náboženství – ne- či anti-bráhmanské, asketické, mnišské komunity, ášramy, laičtí příznivci, kanonická literatura, zakladatel, někdy misijní tendence b) Sektářská náboženství – višnuistická (Šrívaišnava, Páňčarátra,Rámánandí, Nága, Tyágí), šivaistické (Dašanámí, Náthapanthí, Pašupata, Aghórí, Kápálika), šáktická. c) Synkretická zakladatelská náb. - výsledky muslimského (zejména súfijského) vlivu (Kabírpanthí, Sikhismus) a křesťanského působení (moderní hnutí jako Bráhmosamádž aj.) d) Zakladatelská misijní náboženství(guruismy) – moderní zaměřené výrazně na západní publikum Formy religiozity Ritualismus (karmamárga) Spiritualismus (intelektuální) – vysvobození (džňánamárga) Devocionalismus – zejména bhaktický (bhaktimárga) Heroismus (vírjamárga) Indie jako kulturní prostor – Hinduismus jako sdílené minimum v kulturní komunikaci → Hinduismus «» Evropeismus Dominance jisté společenské organizace a její legitimizace – → indická náboženství jako výsledek dominance a submise a strategií v poli moci – Sanskrtizace (M. N. Srinivas) – ne-bráhmanská populace přijímá zvyky a předpisy spojené s bráhmanskou-sanskrtskou religiozitou za účelem dosažení vyššího sociálního statusu (funguje obousměrně) Exkurz Rámakrišna a Vivékánanda: Náboženství a strategie protikoloniálního odporu Kolonialismus a indická společnost ● Společenské transformace Průmysl a řemeslo – Železnice a zemědělství – Daně a bohatství – Nouveaux riches a městská inteligence – ● ● Administrativa, vzdělávání a rozvoj tištěných médií Orientalistický diskurz a sociální a náboženský reformismus Rámakrišna a Vivékánanda ● ● Bhakti a únik z koloniální situace Vivékánandův Rámakrišna – – – – Od bhakti k niškám karma a sociálnímu aktivismus Od rustikální bengálštiny k sanskrtizované bengálštině, sanskrtu a angličtině Od tantry k védántě Od čakri k vyšším sférám bhadraloku ● Kolonialismus, modernita, neohinduismus a Západ