Sylabus ke kurzu Gnosticismus RLB251 (jaro 2009) Anotace Kurz představuje jeden z důležitých nábožensko-filosofických proudů pozdně antického světa, který hluboce ovlivnil vznikající křesťanství. Zabývá se hledáním filosofických a náboženských zdrojů, ze kterých gnosticismus vycházel, a rovněž identifikací prostředí nebo komunit, ve kterých gnostické myšlenky mohly vznikat a prodělávat svůj další vývoj. Poskytuje základní typologii gnostických hnutí včetně představení jejich textů, jejichž četba je náplní seminářů. V neposlední řadě se kurz zaměřuje rovněž na otázku teoreticko-metodologického zázemí studia gnosticismu a dějinami jeho studia v průběhu 19. a 20. století, které představuje důležitý příspěvek k úvahám, na jakých základech je postavena a z jakých motivů vychází konstrukce zdánlivě „objektivních“ a „vědeckých“ badatelských kategorií. Předpoklady Pro studenty religionistiky je jako prerekvizita určeno absolvování kurzu Křesťanství I a Křesťanství II. V případě zájemců z jiných oborů bude jejich způsobilost posouzena individuálně. Doporučena je rovněž znalost anglického jazyka. Studijní literatura Prameny * Wolf B. Oerter – Petr Pokorný (eds.), Rukopisy z Nag Hammádí I., Praha: Vyšehrad 2008. * Jan A. Dus (ed.), Neznámá evangelia. Novozákonní apokryfy I., Praha: Vyšehrad 2001, s. 209-244. * Jan A. Dus (ed.), Proroctví a apokalypsy. Novozákonní apokryfy III., Praha: Vyšehrad 2007, s. 459-500. * Jidášovo evangelium, Praha: KLP 2006, přel. Marek Dospěl. [komentovaný překlad z koptštiny] * Radek Chlup (ed. et trans.), Corpus Hermeticum, Praha: Hermann & synové 2007. [Komentovaný překlad z řečtiny, doplněný o obsáhlou a podnětnou úvodní studii.] * Evangelium pravdy, přel. Zdeněk Kratochvíl, Praha: Herrmann a Synové 1994. [Je nutné vzít v úvahu, že jde o český překlad polského překladu z koptštiny] * Platón, Timaios a Kritias, Praha: Oikúmené 1996, přel. František Novotný. * Marvin Meyer (ed.), The Nag Hammadi Scriptures: The International Edition, San Francisco: HarperCollins 2007. [Anglický komentovaný překlad textů z Nag Hammádí, berlínského gnostického papyru a z kodexu Tschacos.] Sekundární literatura ^ V češtině: * Petr Pokorný, Píseň o perle. Tajné knihy starověkých gnostiků, Praha: Vyšehrad 1998 (druhé a rozšířené vydání; 1. vydání Vyšehrad 1986). * Petr Pokorný, Počátky gnose: Vznik gnostického mýtu o božstvu Člověk, Praha: Academia 1969. * Ioan P. Culianu, Dualistické gnóze západu. Praha: Argo 2008, přel. Jan Joneš. [obsahuje rovněž pasáže o antické gnózi, berte nicméně v úvahu, že Culianu byl žákem Eliada a že jablko nepadlo daleko od stromu]. * F. Culdautová, Nástin gnostické teologie, (Dějiny myšlení a kultury 13), Praha: Oikúmené 1999, přel. Jan Kranát. * Zuzana Vlčková, „Gnostické interpretace biblického příběhu o stvoření člověka“, Religio: Revue pro religionistiku 14, 2006, 87-100. * Jaroslav Matoušek, Gnose čili Tajné učení náboženské posledních století pohanských a prvních křesťanských, Praha: Hermann a synové ^21995. [Jde o reprint vydání z roku 1925 a může posloužit pro představu o obrazu gnosticismu před nálezem rukopisů z Nag Hammádí]. V cizích jazycích: * K. Rudolph, Gnosis. The Nature & History of Gnosticism, San Francisco: Harper Collins 1987. * K. L. King, What Is Gnosticism, Cambridge, MA – London: The Belknap Press of Harvard University Press 2005 [2003]. * Ch. Markschies, Gnosis: An Introduction, London: T&T Clark 2003. * B. A. Pearson, Ancient Gnosticism. Tradition and Literature, Minneapolis: Fortress Press 2007. * H. Jonas, The Gnostic Religion. The Message of the Alien God and the Beginnings of Christianity, Boston: Beacon Press 2001 [1958]. * G. Filoramo, A History of Gnosticism, Cambridge, MA – Oxford: Blackwell 1990. * W. J. Hanegraaff (ed.), Dictionary of Gnosis & Western Esotericism, Leiden: E. J. Brill 2006. Struktura kurzu 0. Úvodní hodina (16. 2. 2009) 1. Gnosticismus a jeho místo v dějinách náboženství: vymezení a prameny (23. 2. 2009) 2. Gnosticismus – charakteristické myšlenky a motivy; stručný nástin badatelských přístupů (2. 3. 2009) 3. Gnosticismus – jeho počátky a zdroje; Základní typologie gnostických systémů (9. 3. 2009) 4. Seminář I. Četba textů (Timáios a Poimandrés) (16. 3. 2009) Četba: Platón, Timaios, in: Platón, Timaios a Kritias, Praha: Oikúmené 1996, 15-95, přel. František Novotný (reprint původního překladu z roku 1919). Poimandrés, in: R. Chlup (ed. et transl.), Corpus Hermeticum, Praha: Hermann & synové 2007, 152-167. Termín odevzdání komentáře: do 11. 3. 2009, 23:59 SEČ. 5. Nejvýznamnější gnostické systémy I. – Setovská gnóze (23. 3. 2009) 6. Seminář II. Četba textů (Kniha Genesis a Podstata Archontů, NHC II.4) (30. 3. 2009) Četba: Genesis 1-11, in: Bible: Písmo svaté Starého a Nového zákona (včetně deuterokanonických knih), Český ekumenický překlad, Česká biblická společnost 1985 (nebo některý novější reprint). Podstata archontů (NHC II/4, 86,20-97,23), in: W. B. Oerter – P. Pokorný (eds.), Rukopisy z Nag Hammádí I., Praha: Vyšehrad 2008, 209-227, přel. Z. Vítková a P. Pokorný. Termín odevzdání komentáře: 25. 3. 2009, 23:59 SEČ. 7. Nejvýznamnější gnostické systémy II. – Valentinská gnóze (6. 4. 2009) 8. Seminář III. Četba textů (Filipovo Evangelium, NHC II.3) (27. 4. 2009) Četba: Filipovo evangelium (NHC II/3, 51, 29-86,19), in: W. B. Oerter – P. Pokorný (eds.), Rukopisy z Nag Hammádí I., Praha: Vyšehrad 2008, 185-205, přel. L. Kopecká a P. Pokorný. Termín odevzdání komentáře: do 22. 4. 2009, 23:59 SEČ. 9. Gnosticismus – jeho nositelé a pokračovatelé (manicheismus a mandejci) (4. 5. 2009) 10. Gnosticismus – dekonstrukce jedné vědecké kategorie (11. 5. 2009) Podmínky ukončení Podmínky úspěšného ukončení kurzu jsou: 1) Úspěšné absolvování závěrečného testu (hranice průchodnosti: alespoň 60 bodů ze 100 možných). 2) Včasné odevzdání tří komentářů k zadané seminární četbě. Komentáře se odevzdávají do středy (23:59 SEČ) v týdnu předcházejícím konání semináře. a. Komentář bude mít maximálně dvě normostrany (3600 znaků), bude psán korektní češtinou bez pravopisných chyb a ve větách, které dávají smysl. b. Bude vyhovovat zadání, které bude k seminárním četbám vypracováno. c. V závěru budou Vaše reakce a otázky, které by podle Vašeho názoru měly být pojednány během semináře. Komentáře se vkládají do složky "Komentáře" ve studijních materiálech a do příslušné podsložky opatřené datem konání semináře. Složka bude mít nastavenou dobu, do které bude umožněno studentům soubory vložit. V případě včasného neodevzdání komentářů je student hodnocen stupněm N a nemá nárok na opravný termín (v souladu s článkem 16 a odstavcem 9 platného studijního a zkušebního řádu MU). 3) Aktivní účast na třech seminárních diskuzích.