Kultura Úvod do uměnovědných studií VÝVOJ POJMU KULTURA 2 VÝVOJ POJMU KULTURA Rané dějiny pojmu kultura etymologie – colere (pěstovat, zušlechťovat, chránit) latinské slovo cultura (péče, původně obdělávání půdy – agri cultura) Péče o půdu Marcus Tullius Cicero (106-43 př. n. l.) hovoří o filozofii jako kultuře ducha – nová dimenze pojmujako kultuře ducha – nová dimenze pojmu Péče o duši ve středověku se nevyskytuje často, renesance a humanismus obnovují antickou tradici a pojem získává konotace oddělující člověka a přírodu Samuel von Pufendorf (1632 –1694) – německý historik a právník – používá pojmu kultura bez dalšího upřesnění (dříve cultura juris, cultura scientiae) jako samostatné lexikální jednotky Normy chování (četba) První takovou kodifikovanou soustavou pravidel chování označuje francouzský výraz courtoisie (angl. courtesy, it. cortezia, něm. hövescheit). Ve středověku se tak označoval způsob chování, který byl závazný pro příslušníky dvora. Soustava příkazů a zákazů se vytvořila nejprve na dvorech velkých feudálních suverénů a později se postupně rozšířila na širší vrstvy společnosti. O tom, že tato soustava stojí na počátku souvislého procesu civilizace, svědčí i v češtině slova dodnes užívaná pro „slušné“ chování: zdvořilost, dvornost.dvornost. Ve druhé čtvrtině 16. století se pro normy chování rozšířil nový výraz civilité. Tento stav dokumentují četná humanistická pojednání určená k poučení mladíků z vyšších vrstev - např. De civilitate morum puerilium (1530) od Erasma Rotterdamského. Moderní pojem kultury Osvícenství – hodnotový (axiologický) pojem kultury jako zdokonalování, zušlechtění a zjemnění duševních a tělesných vlastností člověka Johann Gottfried Herder (1744-1803) dějinný proces – jako postupný a zákonitý vývoj, v němž musídějinný proces – jako postupný a zákonitý vývoj, v němž musí rozum a spravedlnost vést k upevnění lidskosti Zdokonalování národů –> zdokonalování lidstva Nástup moderních věd Historiografie Postupně se prosazuje pojem kultury jako celku vztaženého ke kolektivnímu nositeli a určité době Antropologie (sociální a kulturní a.) E. B Tylor: hodnotově neutrální pojem kultury deskriptivní pojem kultury Historiografie Jacob Burckhardt (1818-1897): In Kultur der Renaissance in Italien, 1860, používá pojem Kulturepoche. Jeho dějiny se týkají mocenské struktury, politiky, mentality, životního způsobu, náboženství i umění Etnologie/kulturní antropologie Edward Burnett Tylor (1832–1917), britský antropolog, autor významných spisů Researches into the Early History of Mankind and the Development of Civilization (1865), Primitive Culture (1871) a Anthropology (1881) „Kultura neboli civilizace (…) je„Kultura neboli civilizace (…) je komplexní celek zahrnující vědění, přesvědčení, umění, zákony, morálku, tradici a veškeré další schopnosti a zvyklosti, které lidé získávají díky tomu, že jsou členy společnosti.“ Typologie pojmu kultura (četba) Tradiční axiologické pojetí kultury, vycházející z humanistické a osvícenské tradice používání tohoto pojmu ve filozofii a uměnovědách. Axiologická koncepce kultury je výrazně hodnotící. Omezuje rozsah třídy kulturních jevů pouze na sféru pozitivních hodnot, které přispívají ke kultivaci a humanizaci člověka a k progresivnímu rozvoji lidské společnosti. Do kultury jsou tak tradičně zahrnovány zejména takové oblasti duchovních hodnot společnosti jako umění, véda, literatura, osvěta, výchova, ušlechtilé a pokrokové ideje apod. Globální antropologické pojetí kultury, zahrnující do kultury nejen pozitivní hodnoty, ale všechny nadbiologické prostředky a mechanismy, jejíchžhodnoty, ale všechny nadbiologické prostředky a mechanismy, jejíchž prostřednictvím se člověk jako člen společnosti adaptuje k vnějšímu prostředí. Antropologické pojetí kultury nemá hodnotící funkci. Díky tomu lze charakterizovat a klasifikovat různá společenství v čase a prostoru podle jejich specifickch kulturních prvků a komplexů. To umožňuje komparativní výzkum sociokulturních systémů (kultur, subkultur, kontrakultur) v čase a prostoru. Být kulturním antropologem z tohoto hlediska znamená studovat způsob života typický pro určitou společnost. Antropologické pojetí kultury chápané jako systém artefaktů, sociokulturních regulativů a idejí sdílených a předávaných členy určité společnosti se prosadilo zejména v sociální a kulturní antropologii, archeologii, etnografii, etnologii, sociologii, psychologii a kulturologii. (Václav Soukup: Přehled antropologických teorií kultury. Praha 2000) Antropologický pojem kultury Přirozené vs. umělé (člověkem vytvořené) prostředí Základní model: Kultura 10 Přírodní prostředí Společnost Kultura Základní přístupy ke studiu kultury Kultura jako globální celek Kultura jako model chování 11 TYPOLOGIE POJMU KULTURA 12 TYPOLOGIE POJMU KULTURA Typologie pojmu kultura1 Kultura jako proces Karl Marx Johan Huizinga Sigmund Freud Kultura jako strukturaKultura jako struktura Forma pořádku Forma výkladu vč. historie Česká etnografie Duchovní kultura Hmotná kultura Typologie pojmu kultura 2 Teoretické vymezení Duchovní vzory Hodnoty Orientace Praktické vymezení Normy Instituce Exkurz – Noachická přikázání Gn. 9,1-17 zahrnuje celé lidstvo 6 zákazů: mnohobožství, rouhání, vraždy, krádeže, smilstvo, násilí 15 smilstvo, násilí 1 příkaz: zavedení právního systému a spravedlivého soudnictví KULTURA A CIVILIZACE 16 KULTURA A CIVILIZACE Kultura a civilizace Rozdíl mezi francouzským a anglickým územ na straně jedné a německým na straně druhé: Francouzi a Angličané – vyjadřují slovem civilizace hrdost na význam vlastního národa, na pokrok Západu a lidstva jako takového. V německém literárním jazyce se pojem civilizace vztahuje na to, co je pouze vnějškové, co je na povrchu lidské existence. Hrdost V německém literárním jazyce se pojem civilizace vztahuje na to, co je pouze vnějškové, co je na povrchu lidské existence. Hrdost na vlastní výsledky, hodnoty, je obsažena v pojmu kultura. Tento pojem se v Německu obvykle vztahuje na duchovní, umělecké a náboženské skutečnosti, oblast politická, hospodářská a v užším smyslu společenská je vyloučena. Zatímco civilizace označuje proces, který neustále míří kupředu a ve kterém jednotlivé kroky nabývají významu právě jen v rámci tohoto procesu jako jeho stupně, německý pojem kultura se vztahuje na lidské výtvory, které prostě „jsou tady“, které jsou hodnotami samy o sobě. Kultura a civilizace Model 1 Model 2 Civilizace Kultura Civilizace 18 Kultura Civilizace Společnost Společnost Kultura – civilizace – pokrok? Orientalismus (Edward Said, 1935-2003) Kulturní relativismus Kulturní pesimismus 19 Postupný úpadek kultury (M. Heidegger) Zvrat „ve směřování“ kultury (T. W. Adorno, M. Horkheimer) Proces civilizace N. Elias, O procesu civilizace, 1939 Proměny lidského chování od středověku do doby moderní doby Rostoucí diferenciace a komplexnost Mění se nejen formy vzájemné provázanosti lidí, ale iMění se nejen formy vzájemné provázanosti lidí, ale i sami lidé: psychogeneze civilizace – rozvoj osobnostních struktur a způsobů chování sociogeneze civilizace – jak se mění nerovnost, moc a řád Eliasova teorie civilizace (četba) Podle Eliase je proces civilizace dlouhodobým procesem, který probíhá jedním směrem - k rostoucí diferenciaci a komplexnosti společenských celků a s tím související rostoucí regulaci lidské psychiky a afektů. Jde o proces, který není jednotlivci nijak plánován. Historické změny, které přináší, jsou nezamýšlenými důsledky jednání. Mechanismus procesu civilizace Elias popisuje takto: „Od nejranějších dob západních dějin až po současnost se pod silným tlakem konkurence stále více diferencují společenské funkce. Čímtlakem konkurence stále více diferencují společenské funkce. Čím více se funkce diferencují, tím větší je jejich počet, a tedy i počet lidí, na kterých jednotlivec závisí při svém konání (...). Musí být navzájem koordinováno chování stále většího počtu lidí a předivo jednání musí být stále přesněji proorganizováno, aby v tomto předivu jednotlivé jednání (akce) splnilo svou společenskou funkci. Jednotlivec je nucen regulovat své chování stále diferencovanějším, stejnoměrnějším a stabilnějším způsobem. (…) Pro změny psychického aparátu během procesu civilizace je charakteristické právě to, že diferencovanější a stabilnější regulace chování je jednotlivému člověku vštěpována odmalička jako automatismus, jako sebepřinucení, jemuž se nemůže ubránit, ani když to ve svém vědomí chce. (Elias 1969 II.: 316–317). NĚKTERÉ DALŠÍ POJMY 22 NĚKTERÉ DALŠÍ POJMY Konstruktivismus Sapir-Whorfova hypotéza 30. léta 20. stol. Pojetí reálného světa je vystavěno na jazykových zvyklostech dané komunity Kritika: myšlení nelze ztotožnit s jazykem 23 Kritika: myšlení nelze ztotožnit s jazykem (Psycholingvistika, Lingvistická antropologie) Sociální skupiny Kultura Identifikace a reprezentace Formace a diferenciace Rizika Národní šovinismusNárodní šovinismus Stavovská exkluzivita Elity a masa Enkulturace Enkulturace (socializace) Mezigenerační výměna Stabilita (kontinuita) kultury – role generací v předávání kultury Vždy jsou předávány a přejímány jen ta kulturní prvky, které mají platnost (funkci, místo v struktuře, nesou symbolický obsah).platnost (funkci, místo v struktuře, nesou symbolický obsah). Nelze tvrdit, že by kultura byla stabilní a neměnná – ale skrze udržování vybraných jevů, jež jsou nazírány jako podstatné, je pociťována. Akulturace Témata kulturálních studií Problematizace pojmu kultury Jazyk (a sociální diferenciace) Sdílené sociální významy – znakySdílené sociální významy – znaky Symbolické vytváření