Dramaturgie italské opery 19. století Literární opera Operní dramaturgie •  Dahlhaus: „eclat“ [výbuch, třesk, senzace, skandál] versus „gedehnter Augenblick“ [prodloužený okamžik] •  „Dartsellungszeit“ mnohonásobně předčí „dargestellte Zeit“ •  tableau •  prehistorie irelevantní •  parola scenica a požadavek scénické prezence •  kontemplativní ansámbl Výchozí situace •  Ferdinando Paer (1771-1839) •  (Johannes) Simon Mayr (1763-1845) •  obvykle líčena jako období stagnace Typologie •  opera buffa – označení commedia per musica, dramma giocoso per musica, dramma bernesco, farsa či farsetta, melodramma giocoso a také intemezzo •  opera seria dramma per musica •  opera semiseria - termín se prosazuje spolu s termíny obvyklými v libretech – dramma semiserio, melodramma semiserio – teprve kolem roku 1810 oproti dalším označením – dramma eroicomico, dramma sentimentale, farsa sentimentale, dramma seriogiocoso či melodramma sentimentale. Melodramma •  1790 – 1823 ▫  proměna námětů ▫  rozchod s tradicí lieto fine ▫  struktura árie scena – cantabile – tempo di mezzo – cabaletta ▫  struktura dueta či ansámblu scena – tempo d’ attaco – cantabile – tempo di mezzo – cabaletta •  1824-1860 ▫  „repertoár“ ▫  tragický konec normou ▫  konstelace soprán – tenor – baryton Gioacchino Rossini (1792-1868) •  opery seria ▫  Tancredi (1813) ▫  Elisabetta, regina d’Inghilterra (1815) ▫  Otello (1816) ▫  Armida (1817) ▫  Mosé in Egitto (1818) ▫  La donna del lago (1819) ▫  Maometto II (1820) ▫  Zelmira (1822) ▫  Semiramide (1823) •  buffy ▫  L´Italiana in Algeri (1813) ▫  Il Turco in Italia (1814) ▫  Il barbiere di Siviglia (1816) ▫  La Cenerentola (1817) Vincenzo Bellini (1801 - 1835 •  Il Pirata (1827) •  La Straniera (1829) •  I Capuleti e I Montecchi (1830) •  Sonnambula (1831) •  Norma (1831) •  Beatrice di Tenda (1833) •  I Puritani (1835) Gaetano Donizetti (1797 – 1848) •  Anna Bolena (1830) •  Lucrezia Borgia (1833) •  Lucia di Lammermoor (1835) •  L´elisir d´amore (1832) •  Don Pasquale (Paříž 1843)