Informace jako artefakt 2 Informace jako věc •Michael Buckland - povaha informace víceznačná •tři základní způsoby použití pojmu informace: •informace-jako-proces •informace-jako-znalost •informace-jako-věc •těmito třemi významy může být popsána oblast informační vědy Informace jako věc -jako proces: když jsme informovaní, naše znalost se mění, akt informování, komunikace znalostí nebo „zpráv“ o nějakém faktu nebo události -jako znalost: to, co je vnímáno v informaci-jako-procesu, komunikovaná znalost sdělující něco o faktech, předmětech či jevech. Informace se zde týká inteligence -jako věc: informace používána přívlastkově pro objekty jako jsou data a dokumenty, • - popisovány jako informace, protože chápány jako něco, co je informativní, jako něco, co má vlastnost dodávat znalost nebo sdělovat informaci Informace jako věc •informace jako věc je poněkud kontroverzní: • - informace není ani hmotou ani energií, je obsažena v kontextu komunikace •Bucklandovo pojetí informace jako znalosti x jako věci • - rozdíl mezi nehmotným a hmatatelným • - věc je hmatatelná reprezentace nehmatatelného • - znaky, data, signály, text, film •informace jako věc je reprezentací znalosti • - můžeme se jí dotýkat a měřit ji • - je základním materiálem pro informační vědu • • Informace jako věc •právě proto neexistují žádné takové věci jako expertní systémy „založené na znalostech“ či systémy „zpřístupňující znalosti“, pouze systémy založené na fyzické reprezentaci znalostí •Co je tedy informativní? •- informace jako evidence (při učení) •- poukazuje k tomu, že informace je spojena s porozuměním •- pokud je nalezena a správně pochopena, může změnit naši znalost či víru ohledně nějaké otázky •- pasivně čeká na naše jednání • Informace jako věc •typy: -data: info-věci, které jsou zaznamenány, zpracovávány a skladovány -texty: dokumenty a další objekty na nichž je uložen text (noviny, dopisy, formuláře, knihy, časopisy …) -objekty: sbírky objektů mohou být informativní -události: jsou reprezentovány objekty (evidencemi) spojenými s událostí (skvrna krve na parapetu) -reprezentace události samotné (fotografie) -mohou být tvořeny a znovutvořeny (např. postupy vedoucí k invokaci stejné události – potvrzují správnost evidence) Informační artefakt •dokument - nezávislý na specifickém formátu, určující znaky materialita, intencionalita, vytvořená reprezentace a rozpoznání člověkem •artefakt – rozšiřuje koncept dokumentu o multimédia. Zahrnuje řadu objektů (informačních), vytvořených lidským úsilím •nezahrnuje: signály a data vyskytující se v přírodě označované jako informace •př. úsek nukleotidů v DNA a RNA – ne artefakt, ale přirozeně se vyskytující biofakt •ALE: diagramy, zobrazení hmotnostní spektrometrie, microarrays výstupy genetických nebo proteinových biofakt artefakty jsou – vytvořeny člověkem • • Informační artefakt •nepředvídaný artefakt – medicína, softwarové inženýrství – artefakt = neočekávané důsledky algoritmických či biologických procesů •očekávaný artefakt – objekt vytvořený cílevědomě lidmi pomocí různých nástrojů •informační artefakt – dva faktory: •forma – co obsahuje? •životní cyklus – jak je tvořen, řízen, sdílen a používán? Forma •Tři komponenty formy artefaktu: üfyzický substrát ümetoda změny substrátu ünástroj •hmotný substrát – podklad na němž lidé jednají s pomocí extenze (nástroje) tak, aby změnili substrát podle určité množiny pravidel •média – různé kombinace substrátu, nástrojů a struktur , komponenty jsou použitelné v různých kombinacích •př. různé metody a nástroje používané na papír (substrát) •Morseova abeceda vysílaná pomocí elektřiny nebo světla (substráty) • Substrát •používáno mnoho typů hmoty •přirozená – kámen, jíl, vosk, zvířecí kosti, kůže, palmové listy, papyrus, dřevo •vyrobená – plátno, papír, šňůrky •nové substráty – fotosenzitivní papír, voskové válečky, fonografové záznamy, nitrátový film, směsi ocelových, plastových a silikonových substrátů •hmotný proud jako rádiové vlny – informační artefakt je rozšířen za hranici hmatatelných objektů •elektromagnetický a optický proud – substrát pro prchavé informační artefakty Substrát •proudící substráty potřebují dodávat energii → vznik doprovodných artefaktů uchovávajících paměťové artefakty pro pozdější použití, stálé substráty (páska, disk) •nástroje a metody pro prchavé substráty vyžadují použití artefaktu •př. artefakt “záznam interview na pásce“ – vyžaduje aktivaci, aby mohl být rekonstruován audioartefakt v prchavých tlakových vlnách •kniha – sobe obsahující artefakt •elektronické artefakty – souprava artefaktů pro tvoření, ukládání a používání • hlavní substrát 21. stol. - WWW Metody •dvě subkomponenty: üčinitel změny (agent) ümnožin a pravidel pro manipulaci •činitel změny – různé druhy hmoty překrývající substrát (barva, inkoust), modifikace substrátu samotného (vyřezávání, zářezy, dírkování, elektrický náboj, změna vlnové délky), •spojený s nástrojem používaným ke změně substrátu •př. barvu lze aplikovat prsty, štětcem, nožem, zednickou lžící, stlačenou ve spreji Metody •Pravidla jsou sociálně schválený kódovací systém. Optimalizuje kombinace substrátu-metody- nástroje. •Př. lidský jazyk, notový zápis. •český jazyk – 42 znaků, organizované do slov a vět reprezentují koncept. Učení se kódu – čtení a psaní. •počítače – kódy rozdělující lidmi čitelné kódy (slova, čísla) do binárních stavů stroje •ASCII – kóduje znaky do bajtů, základní jednotky počítačového zpracování •různé počítače používají různý počet bitů jako základní jednotku zpracování (8, 16, 32, 40, 64), UNICODE více než 128 •kvantové počítače – jednotka qbit, reprezentace pravděpodobnosti stavu Metody •vrstvy kódů – překládají kódy do formy zvládnutelnější lidmi •př. programovací jazyk Java – v počítačovém substrátu automaticky rozdělen do kódu operačního systému případně strojového (objektového) kódu •užitečné kódování pro elektronické zpracování a vyhledávání informací – XML (Extensible Markup Language) – strukturuje knihy, články, webové stránky a další artefakty •kódovací systémy – kontinuum od intuitivních (lidmi rozeznatelných) po symbolické (vyžadují učení) •ikony – kód používaný např. pro mezinárodní cestovatele Nástroje •extenze lidského těla •ovládány přímo – lidská síla •př. lidské ruce, nože, štětce, uhlíky •ovládány pomocní vnější síly – mechanické pružiny, tekoucí voda, vítr, elektrický proud •př. soustruh, digitální kamera, počítač Životní spirála informace •osobní informační artefakty x sdílené informační artefakty • Tvorba •osobní informační artefakty – tvořeny jako připomínka (poznámky z přednášky) nebo záznam života (deníky) •Záznamy různých aspektů svého života – kamery, senzory a záznamníky •Př. Gordon Bell - projekt MyLifeBits (http://youtu.be/xbwwkXA92i4) •Senzory – fyziologické, prostorové, časové a pohybové •sběr personálních senzorických informací – reality mining (A. Petland) •Designéři tvoří lifelogging aplikace, málo zájmu o psychologii lidské paměti a aktivit • Tvorba •sdílené informační artefakty - určené pro sdílení s lidmi •fotografie sdílené s rodinou, s přáteli •e-mailové zprávy a novinky – spolupracovníci •publikační průmysl – široce sdílené artefakty, vliv na kreativní tvorbu, hudebníci a autoři závisí na nakladatelích •elektronické nástroje a infrastruktura WWW – snadní distribuce bez závislosti na tradičních vydavatelích •růst alternativních publikačních modelů •blogy – levné osobní publikování •Wikipedie – kolaborativní tvorba Tvorba •lidé tvoří informační artefakty s nástroji umožňujícími změnu substrátu – tužky, štětce, piano. •vyžaduje dovednosti •dvě potřebné vlohy tvůrce – kreativita při využití metod vyjádření idejí, dovednost v používání nástroje •nové druhy nástrojů pro tvorbu artefaktů – lidé s minimálním tréningem mohou tvořit řadu informačních artefaktů •př. – video kamery umožňují točit film i malým dětem •elektronické syntetizéry – umožňují začátečníkům mixovat a tvořit sofistikované skladby bez dovednosti hrát na nástroj •WWW infrastruktura – snadné sdílení, motivuje ke znovupoužití a ještě více tvorby •software pro zpracování textu a blogy – nové formy občanské žurnalistiky •elektronická média a WWW demokratizují publikování, zvyšuje množství tvořených a sdílených artefaktů – neznamená vyšší kvalitu • Personální management •správa informačních artefaktů v průběhu času •osobní artefakty – zajištění uchování a nalezitelnosti, po splnění účelu odstraněn nebo archivován •správa knih, časopisů, fotografií, nahrávek a dalších artefaktů – vyžaduje fyzický prostor (např. police), systém popisu a schéma organizace sbírky •metadata – nadpisy, datum vzniku, popis a další záznamy popisující jednotlivý artefakt •organizační schéma – od jednoduchého abecedního uspořádaní nadpisů k předmětovému uspořádání •komplexita metadat a organizace závisí na velikosti sbírky a preferencích managera Personální management •elektronické artefakty – tisíce souborů (textové, obrázky, tabulky, emailové zprávy) •soubor – nepotřebuje mnoho fyzického místa, snadno se kopíruje, více verzí může být uloženo v různých v různých adresářích a na různých počítačích •počítačové procesy umožňují indexování každého souboru mnoha různými způsoby – vyhledávání dle řady rysu metadat •př. datum, název, autor, barva, délka, téma… •požadavek na fyzický prostor – jedinci recyklují a mažou artefakty •elektronické artefakty – bez nároku na fyzický prostor, skladování levnější než čas na mazání, postup zálohuj vše •většina jedinců si neosvojila postup mazání souborů Osobní použití •zahrnuje: upomínky, záznamy činností, pomoc při rozhodování, konzumace a znovupoužití pro radost, indikátor bohatství a erudice •použití – rozpoznání, nalezení, extrakce významu •dynamická povaha elektronických artefaktů – mění způsob, jak jsou lidmi používány •př. e-knihy – perceptuální kvality knih doplněny odkazy a aktivními médii. Artefakt mění čtenářské chování. •elektronické texty mění čtení vědců a konzumaci informací •vývoj od alb k CD nosičům a MP3 souborům – lidé kupují a poslouchají shluky písní, spíše než kolekce •elektronické informační artefakty vedou k aktivnější konzumaci a znovupoužití Sdílení •informační artefakt – mechanismus přenosu znalostí mezi generacemi jako základ lidského pokroku •archiváři, muzejníci a knihovníci sbírají artefakty, včetně těch, které nevznikly se záměrem přenášet znalost dalším generacím – dokumentace jedincova života a role v historii •sdílení – podnítilo průmysl – publikační, vysílací, papírové a digitální poštovní služby Sdílení •sdílení - tři druhy činností: kopírování, doručení, sledování stopy záznamů •papírové artefakty musí být vytištěny – specializované entity transformují vzorový artefakt na typ, počítačový soubor je vzorovým artefaktem pro kontrolu tisku •elektronické artefakty – přesná kopie vytvořena automaticky za minimální cenu – sdílení je triviální, ovlivňuje význam a motivaci copyrightu a otřásá základy publikačního a mediálního průmyslu •doručování – většinou vyžaduje skladiště pro skladování artefaktů a transportní systém •elektronické sítě a WWW mění činnost – možnost doručovat artefakt tisícům lidí po pár úderech na klávesnici Sdílení •sledování artefaktu – kam je artefakt doručen, komu je určen a registrace platby – ekonomické udržování podnikání •zaslání elektronického artefaktu na blog – generuje v počítačovém systému mnoho druhů logů – zálohy, vrácení, reklama, data mining) •dynamika elektronických sítí – interaktivní, možnost poskytovat snadno zpětnou vazbu k produktu - augmentuje artefakt – komentáře, hodnocení apod. •interakce použity k vytěžování vzorců chování pro různé účely – generování reklam, sběr výzkumných dat apod. • • Veřejný management •správa sbírek – vznik knihoven, archivů a informačních center •aktivity: budování fondů, indexování, vyhledávání a uchovávání •manažer rozhoduje podle rozvojové politiky, jaké artefakty shromažďovat •politika řízena – komunitou a zájmy populární kultury (zákaznické záznamy, specifikace produktů), právním ustanovením (vládní plán uchování, obchodní finanční záznamy) nebo vědeckým pokrokem •elektronické artefakty – za účelem správy sbírek vznikají skladiště, digitální knihovny, institucionální repozitáře Veřejná správa - indexace •Indexy – pomáhají lidem identifikovat jednotlivé artefakty v rozsáhlých sbírkách •budovány z běžných množiny běžných rysů artefaktu – slova, jména, data → metadatové elementy tvořené v dané chvíli či později: •získané z artefaktu (obsahové) •přidané lidmi (téma, žánr) •strojové (časová známka, nastavení clony) •knihovny tvoří metadatové standardy pro třídění jednotlivých artefaktů a uspořádaných seznamů metadatových symbolů, které odkazují na fyzickou lokaci • • Veřejná správa - indexace •indexy v knihovnách uspořádány dle autora, názvu, předmětu •knihy v elektronické formě – každé slovo může být indexováno – fulltextové vyhledávání – řada ukazatelů k regálům či diskovým stopám •fulltextové indexování všech slov není efektivně selektivní – příliš mnoho falešných výsledku při vyhledávání dle klíčových slov •OPACs – online veřejně přístupné katalogy Veřejná správa - skladování •skladování a uchování artefaktů vyžaduje kontrolu bezpečnosti a prostředí – kontrola teploty a vlhkosti •ochrana před krádeží a poškozením – někteří manažeři omezují přístup nebo instalují do vchodů či artefaktů senzory •elektronické artefakty – formáty a technologie se rychle mění, problém pro uchovávání •problémy digitální kurátorství: •digitální soudnictví – zpětné získání souborů s poškozenými bity •stupňovatelné skladování – petabajtové velikosti vědeckých dat přesahují parametry typických operačních systémů •autoritní kontrola – ověřování pravdivosti bitů • Veřejné užití •lidé užívají artefakty z řady důvodů – plánování, ověření, rozhodování, učení •osobní užití rozšířeno dvěma způsoby: üvyužití vztahu mezi artefakty a vzory užití – vyjadřují hyperlinky, současně se vyskytující rysy (stejná slova, barvy) a anotace od ostatních jsou použity při vyhledávání (page rank) •vzorce přístupů, komentáře či tagy používány k nalezení souvisejících artefaktů (např. pomocí doporučení) – přidává k artefaktům kontext, který mění jejich použití üvývoj sociálních médií na WWW substrátu – nový rozsah veřejného sdílení, zamlžuje prostorové hranice mezi soukromými a osobními informačními artefakty •substrát pro augmentaci a tvorbu osobní identity, proflexe sebe sama • •