Mgr. Adéla Dilhofová (MZK v Brně) FF MU, KISK 6. 12. 2013 ž„Čtenář a nikoli kniha je středem práce v knihovně. Podle úrovně služeb čtenářům by se měly hodnotit knihovny.“ ○ ○ Walter Hoffmann (1879-1952) Postavení veřejné knihovny Ønemá bezprostřední vliv (na rozdíl od rodiny či školy) ØJe nepostradatelný partner rodičů a učitelů ØJe jediná, kdo se může soustředit „pouze“ na čtenářství Øvše zdarma a dostupné komukoli Økompetentní laskavé knihovnice / knihovník Økvalitní a bohaté fondy Øpřívětivá atmosféra, prostředí Øpestré programy a různé aktivity pro děti, rodiny, školy (služby) ž Služby knihovny I. Øvýpůjční služby – knihy, časopisy, komiksy, audioknihy, hudba, e-čtečky a e-knihy, SW, hry, hračky, tematické kufříky atd. Øinformační a referenční služby – tváří v tvář, online (chat, fb) Øexkurze, lekce informační výchovy – informační gramotnost Øpřístup k technice – PC, herní konzole, poslechová místa, kopírky Øpřístup k internetu – velké téma (nefiltrovat, pravidla, učit využívat) INeBe ž Služby knihovny II. Øprostor pro učení – studijní místa, přístup ke zdrojům, programy „doučování“ Øprostor pro sdílení – hry, tvorba Øvzdělávání rodičů – přednášky, speciální fond Øslužby pro učitele, školní knihovníky a další – speciální fond, mluvené bibliografie, tematické celky k zapůjčení do tříd Øspolupráce s místními organizacemi – školy, spolky (hasiči, skauti), zdravotnická zařízení, mateřská centra, ekologická sdružení ž žSpolupráce s dobrovolníky v knihovnách: —Výpomoc při organizaci akcí, stěhování knihovny —lektoři nejrůznějších klubů, kroužků, zájmových aktivit, kurzů a seminářů —Služba na informacích —„donášková služba“ knih imobilním čtenářům knihovny —poradci nejrůznějších odborností žPříklady veřejných knihoven s bohatou prací dobrovolníků: —Městská knihovna Sedlčany, Městská knihovna v Lounech, Masarykova veřejná knihovna ve Vsetíně, Městská knihovna Hodonín a mnohé další, i menší, obecní knihovny… „Živý řetěz“ při stěhování Městské knihovny v Lounech 2 Metodika práce s uživateli knihoven žCílem knihoven by mělo být maximální uspokojení informačních požadavků a potřeb čtenářů i uživatelů služeb dané instituce. žPouze tehdy budou informační služby poskytovány a využívány efektivně. žTohoto cíle lze dosáhnout prostřednictvím řady metod, které se zaměřují na stávající, ale i potencionální uživatele – tedy širokou veřejnost. žO tom, které metody zvolit, rozhodují především ž 3 základní faktory: ž žÚroveň a vyspělost uživatelů žPodmínky, ve kterých knihovna působí žPlány knihovny Úroveň a vyspělost uživatelů žPro poskytování optimálních služeb by uživatelé měli být interně, pro potřeby knihovny rozděleni do kategorií: žDle věku (děti / dospívající / mládež / dospělí) žDle stupně dosaženého vzdělání (ZŠ, SŠ, VŠ) žDle zájmů žDle profese nebo studijního oboru Podmínky, ve kterých knihovna působí žVhodně vybudovaný a zpracovaný fond žVhodné personální obsazení a prostorové vybavení knihovny žOdpovídající způsob propagace fondu a služeb knihovny (vlastní www stránky s on-line katalogem, profily na sociálních sítích, RSS kanály, chat, Skype...) ž Průvodce službami žKaždá knihovna by měla mít svého průvodce službami. ž žTen přináší informace o: -Poskytovaných službách -Podmínkách, za jakých služeb využívat -Orientaci v budově -Otevírací době ž ž ž ž ž ž Plány knihovny žKulturní a výchovná činnost, stejně jako problematika informačního vzdělávání, se obvykle objevují v ročním plánu instituce. Tento plán má obsahovat: žPředpokládaný počet akcí žTyp akcí, o které se bude jednat žJejich cílovou skupinu žFinanční a časovou náročnost akcí žPersonální zabezpečení Metody práce se čtenářem žMohou se lišit podle typu knihovny, která je realizuje. ž žZ hlediska formy se obvykle dělí na: ž —Individuální —kolektivní Individuální formy práce žJsou účinnější, ale také podstatně náročnější – nejen časově ž žJejich velkou výhodou je přímý kontakt knihovníka s uživatelem a možnost okamžité zpětné vazby Kolektivní formy práce žPlní významnou úlohu v propagaci knihovny a jejích služeb žPomáhají získávat nové čtenáře a uživatele nebo navazovat spolupráci s dalšími institucemi žVyžadují pečlivou přípravu, kvalita musí vždy převažovat nad kvantitou žVždy je potřeba stanovit si téma, cíl, cílovou skupinu, dobu trvání akce a vybrat veškeré vhodné materiály žV praxi se často obě metody a formy kombinují. \\doma\Knihovnictvi\DĚCKAŘI\foto\47_koberec hrací story-time-at-the-library.jpg E:\Italie vyber\P1030179.JPG Rozhovory žNejčastější individuální formy práce s uživateli žObvykle k nim dochází při registraci, výpůjčních službách, konzultacích (ARI, referenční služby, rešeršní služby), informování o novinkách (BIS) žJe to rychlý a jednoduchý způsob, jak informovat konkrétního uživatele Exkurze žSledují propagačně – informační cíl a představují úvod k případné další práci s uživateli. žJejich průběh je nutné vždy uzpůsobit dané cílové skupině žSeznamují buď s celou knihovnou nebo jen s uživatelskými prostorami Dny otevřených dveří žU příležitosti určitého výročí či události (např. Týdne knihoven) žMožnost seznámit se s prostory, které nejsou běžně přístupné (např. v MZK oddělení digitalizace, knihařská dílna apod.) Školení, přednášky žNejčastěji se v knihovnách zaměřuje na: žSlužby instituce a jejich využívání žVyhledávání ve fondu žPráce s počítačem žPráce s internetem, možnosti jeho využívání žVyužívání online informačních zdrojů Podpora rozvoje čtenářství ž – čtenářské besedy – předčítání, autorská čtení – vyprávění, loutková divadla – čtenářské kluby a kroužky, kluby deskových her – literární exkurze/cestovky, workshopy, výstavy – výstavky literatury, tvořivé programy – soutěže (výtvarné, literární, autorské) – kvízy, hádanky – aktivity v rámci mezi/národních kampaní podporujících čtenářství ž Programy, projekty pro rozvoj čtenářství ØPoprvé do školy - poprvé do knihovny ØNoc s Andersenem ØDen pro dětskou knihu ØTýden čtení dětem ØKlub dětských knihoven SKIP ČR – OKNA - O knihovnických aktivitách, regionální Klubko C:\PRACOVNÍ\DĚCKAŘI_PŘÍPRAVA\Fotky\NSA-logo.jpg http://www.celeceskoctedetem.cz/userdata/pages/82/banner-na-web.jpg C:\PRACOVNÍ\DĚCKAŘI_PŘÍPRAVA\Fotky\den det knih.jpg http://www.kdk.munovapaka.cz/klub.gif Podpora čtenářství - rodiče ž- začít od nejmenších, psychologové poukazují již na předškolní i nižší věk Øukázat rodičům, jak mají s dětmi číst žProjekty: ØCelé Česko čte dětem ØRosteme s knihou ØŠkola naruby ØKamarádka knihovna C:\PRACOVNÍ\DĚCKAŘI_PŘÍPRAVA\Fotky\cele cesko.jpg logo kampaně Kamarádka knihovna - Logo zajistila firma artbox, www.artbox.cz Knihovnické a informační lekce žJejich cílem je seznámit především děti s knihovnou a nabídnout jim možnost stát se jejími čtenáři. žNejčastěji tuto metodou využívají městské nebo obecní knihovny. žJe to komplexní program, jehož cílem je představit: ž Knihovnické a informační lekce II. žČinnost knihovny žFond a způsoby jeho využívání žInformační služby žPráci s databázemi a informačními zdroji k internetu žObsah lekce, její délka i pojetí musí být přizpůsobeny věku účastníků. žS lekcemi lze začít již v předškolním věku, pokračovat po celou dobu ZŠ. žObsah lekcí může souviset i s problematikou probíranou v jednotlivých vyučovacích předmětech. Žáci mohou např. dohledávat informace k dané látce. žÚspěch lekcí je závislý na jejich pojetí žINTERAKCE! Soutěžní i herní prvky, často střídat činnosti, umožnit praktické využití nových poznatků, týmová práce žLze je využít i pro SŠ, VŠ žInformační vzdělávání (e-learningová forma) Výstavy žNutné vhodné prostory žMohou být samostatné, nebo tvoří doplněk jiné akce žVýznam nejen informační, ale i estetický žRůzná témata: aktuální události, výročí, osobnosti, díla, ediční činnost nakladatelů apod. Výstavy II. žDle průběhu je dělíme na: žKrátkodobé x dlouhodobé žStálé expozice x putovní výstavy ž žZákladem každé výstavy je libreto žInstalace, výtvarné a technické práce žU významných výstav je vhodné připravit slavnostní otevření – vernisáž, příp. vydat katalog výstav Řízení četby – individuální plán četby žPlánovité, cílevědomé ovlivňování četby uživatele knihovny knihovníkem žNejčastěji u dětí a dospívajících. žVýběr literatury na určité časové období s ohledem na zájmy, čtenářskou kapacitu a úroveň čtenáře. žKnihovník má průběžně sledovat reakce čtenářů \\doma\Knihovnictvi\DĚCKAŘI\foto\13_frankfurt.jpg E:\Italie vyber\P1030191.JPG Knihovní služby dětem ž„Nikdo není tak malý, aby nemohl chodit do knihovny.“ ž \\doma\Knihovnictvi\DĚCKAŘI\foto\54_bree library neco pro mimina.jpg Poslání dětské knihovny žSlužby veřejných knihoven – IFLA/UNESCO Zásady pro rozvoj, 2001 Øprostřednictvím bohatého fondu a pestré škály aktivit příležitost zažít radost ze čtení a nadšení z objevování i poznání Øzodpovědnost za oblast podpory rozvoje dětského čtenářství a propagace knih či jiných médií pro děti Øpořádání speciálních akcí pro děti souvisejících s knihovními službami a zdroji a motivující k jejich efektivnímu využívání Oddělení pro děti, dětská knihovna Ø Ø Øsnadno rozpoznatelné (speciální nábytek, dekorace a barvy) Øoddělené od ostatních částí knihovny Øideálně tolik místa, aby se vešla školní třída Øpříp. speciální pobočka pro děti ž C:\Documents and Settings\MZK\Plocha\foto\20_braintree library sign.jpg C:\Documents and Settings\MZK\Plocha\fotky RKK\IMAG0608.jpg C:\Documents and Settings\MZK\Plocha\fotky RKK\IMAG0601.jpg Vlastnosti dětského knihovníka Ønadšení Øiniciativnost Økomunikační a lektorské dovednosti (herec) Øflexibilita a otevřenost změnám (netradiční přístupy) Øspolupráce, výměna zkušeností (konference Andersen) ž Znalosti dětského knihovníka Øpsychologie a vývoje dítěte Øpedagogických zásad Øliteratury pro děti Økomunity, které slouží (uživatelské potřeby) Ømoderních technologií (PC) Øprincipů propagace Øtrendů v oblasti práce s dětmi ž http://g.denik.cz/6/f2/pasovani_kaplice_11_denik-380.jpg Podoba dětské knihovny žmísto: ž Øotevřené Øatraktivní Øpodnětné Øbezpečné Øvyhovující dětem každého věku – informační hřiště ž \\doma\Knihovnictvi\DĚCKAŘI\foto\05_toton.png Shrnutí žPři práci s uživateli v knihovnách je třeba: žVědět jak postupovat při kategorizaci uživatelů / čtenářů žZnát faktory pro výběr metod práce se čtenářem žMít představu o důležitosti plánování aktivit v souladu s cíli knihovny žZnát zásady práce s uživateli žBýt si vědom významu propagace akcí pořádaných knihovnou žZnát specifika práce s dětským čtenářem ž Zdroje žDen pro dětskou knihu!!! [online]. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků v ČR, 2009- [cit. 2012-07-16]. Dostupné z www: http://www.dendetskeknihy.cz/. ž žČERNÁ, Milena a STÖCKLOVÁ, Anna. Služby knihoven a informačních středisek. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 98 s. ISBN 80-7066-703-6. ž žKlub dětských knihoven [online]. [cit. 2012-07-16]. Dostupné z www: http://www.kdk.munovapaka.cz/. ž žKnihovna Jiřího Mahena v Brně: dětem [online]. Brno: Knihovna Jiřího Mahena, 2009- [cit. 2012-07-16]. Dostupné z www: http://www.kjm.cz/deti. žMěstská knihovna v Praze [online]. Praha: Městská knihovna v Praze, ©2010 [cit. 2012-07-16]. Dostupné z www: http://www.mlp.cz/cz/. ž žVÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. 189 s. Knihovnictví. ISBN 80-85866-07-2. ž ž GILL, Philip. Služby veřejných knihoven: směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2002, 127 s. ISBN 80-85851-14-8. ž ž ž žDěkuji Vám za pozornost. ž ž ž ž Mgr. Adéla Dilhofová ○ Moravská zemská knihovna v Brně ○ Úsek výkonu regionálních funkcí ○ e-mail: dilhofova@mzk.cz ž