http://farm3.staticflickr.com/2425/3808301633_294f4ca13d_b.jpg Věda – paradigma - teorie Metodologie ISK, 4. 10. 2013 ¡Věda ¡„Užití systematických metod empirického pozorování, teoretické analýzy a logického vyhodnocování argumentů za účelem vytvoření souhrnu znalostí v určité oblasti“ ¡(Giddens, 2001: s. 27) ¡Paradigma ¡„Za paradigma považuji obecně uznávané výsledky, které v dané chvíli představují pro společenství odborníků model problémů a jejich řešení“ ¡„Paradigma je to, co členové vědeckého společenství sdílejí, a naopak: vědecké společenství se skládá z lidí, kteří sdílejí nějaké paradigma.“ ¡(Kuhn, 1997) ¡ [kuhn+-+paradigm+shift+-lmj.jpg] ¡Teorie ¡„Teorie je soubor vzájemně souvisejících konstruktů (pojmů), definicí a výroků, který představuje systematický pohled na jevy tím, že specifikuje vztahy mezi proměnnými, s cílem vysvětlit nebo předpovědět tyto jevy.“ ¡(Kerlinger, 1971) ¡ ¡Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 21.09.2012]. Dostupný z WWW: . ISSN 1804–2406. http://i43.tower.com/images/mm100163606/theories-information-behavior-karen-e-fisher-hardcover-cove r-art.jpg ¡Historické paradigma ¡Pochopení současného stavu skrze analýzu sociálních, politických, ekonomických vztahů a procesů v minulosti ¡Kvantita i kvalita ¡Porozumění historii * získání co největšího počtu dat * vysvětlení historických faktů * kontrola zdrojů atd. (Busha & Harter, 1980) ¡ http://farm3.staticflickr.com/2760/4052596118_ab72804724_b.jpg Možná témata: • vývoj knihoven • vývoj a problémy technologií • historiografický výzkum o osobnostech v oboru • zpracování historických statistik ¡Vychází ze sociologie (Schutz, Berger & Luckman) / pedagogiky (Vygotsky) ¡Sociální realita neustále re-konstruována ¡Znalosti a identity konstruované v diskurzech kategorizujících svět ¡ http://farm5.staticflickr.com/4087/5171401592_bcb6bd131c_b.jpg Možná témata: • relevance informací (Dervin) • vytváření smyslu (Kulthau) ¡Ideové zdroje: Bakhtin, Foucault ¡Zaměřuje se na odhalování skrytých motivací za textem – dekonstruktivistické čtení – identifikace diskurzů a ideologií ¡Považována za produkt postmoderní vědy – neposkytuje jeden správný pohled, naopak odkrývá, že jeden správný pohled neexistuje ¡„Užíváním jazyka produkujeme a organizujeme realitu společnosti“. ¡ http://farm1.staticflickr.com/52/152295466_91c3679ca2_z.jpg?zz=1 Možná témata: • mediální reprezentace knihovníků/knihovnic • knihovny a gender ¡Teoretický výzkum – klasické techniky filozofických disciplín ¡Různé filozofické pohledy - lze mluvit o jednom paradigmatu? ¡ http://farm4.staticflickr.com/3367/3425878532_b0d538f99a_z.jpg?zz=1 ¡Inspirovaná Frankfurtskou školou (Marx, Weber, Freud), post-strukturalismem (Foucault) atd. ¡Vztah moci a vědění – hegemonie a nerovnost (kritika předchozích výzkumů) ¡Co je informace/znalost? * Kdo o tom rozhoduje? (WHASP) * Kdo z toho těží / kdo ne? ¡ http://farm4.staticflickr.com/3229/3077398643_af3948a686_b.jpg Možná témata: • vztah vědění a nerovnosti • nerovný přístup k informacím ¡Nejprve v antropologii ¡Field research: pozorování, studium dokumentů, rozhovory ¡pochopení celého zážitku a pohledů na svět zkoumaných lidí ¡ ¡ http://farm2.staticflickr.com/1279/1356235146_96992e41fb_b.jpg Možná témata: • průzkum čtenářů (úzkost z knihoven) • průzkum v uzavřených populacích ¡Odpověď na kognitivní paradigma ¡Využívání informace je determinováno individuálně i sociálně ¡V ISK typicky doménová analýza (Hjørland & Albrechtsen, 1995) – sleduje organizaci znalostí v (odbborných, oborových, volnočasových) komunitách prof. Hjørland ¡Zaměření na to, jak jedinec zpracovává informace ¡Kognitivní procesy ¡Hlavní představitel: Peter Ingwersen http://www.inflow.cz/files/redakce/Peter_Ingwersen_1.jpg ¡Dokumenty jako odraz stavu vědeckého poznání ¡Kvantitativní analýza vědecké komunikace ¡Citační analýzy ¡Bibliometrické zákony ¡ ¡ http://blogs.library.ucla.edu/sel/files/2012/05/radial_06.png Možná témata: • citovanost autorů, citační analýza bc. prací na KISKu, identifikace jádra oboru ¡Shannonova teorie informace ¡Nejblíže k přírodním vědám http://1.bp.blogspot.com/-M7P8_1U3hoI/TlW2A0WSokI/AAAAAAAAAAc/tLlSYPB6UmM/s1600/Shannon-Weaver+Mode l.gif ¡Uplatnění při konstrukci informačních systémů ¡Zpracování přirozeného jazyka, AI ¡Otázka „Funguje to?“ ¡Jde za technologický přístup – zaměřuje se na uživatelskou přívětivost ¡Typicky uživatelská testování ¡Design informačních systému ¡Design služeb ¡ ¡ http://farm4.staticflickr.com/3363/4613329331_dbdb9f2afa_b.jpg Možná témata: • prototypování • testování katalogu, testování přístupnosti a použitelnosti ¡Biologie, evoluční psychologie ¡Nový přístup v ISK ¡ ¡ ¡ ¡ http://2.bp.blogspot.com/-f-YnvxJX6CI/Trsmy4yCe7I/AAAAAAAAADE/SFNMujjMC8w/s1600/phrenology.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Cup-o-coffee-simple.svg/400px-Cup-o-coffee -simple.svg.png ¡Představte prosím výzkum… ¡Jaké jsou hlavní výzkumné otázky? ¡Jaké metody jsou použity? ¡Jaké byly hlavní závěry? ¡Do jakého paradigmatu/metateorie byste výzkumy zařadili?