Výzkumný design - metody Metodologie 18. 10. 2013 Design výzkumů - metody • Způsob, jakým provádíme výzkum • Kvalitativní nebo kvantitativní Klíčové otázky u každého výzkumu: • Jak sesbíráme data? • Poměr kvalita vs. efektivita Triangulace • Kombinace metod Design výzkumů - metody Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Deduktivní Induktivní Testování teorií, hypotéz Vytváření teorií Strukturované, standardizované metody (dotazník) Rozhovor, pozorování Velký výzkumný vzorek Menší výzkumný vzorek Redukce informací Vyčerpávající informace o případu Zprostředkovaný kontakt s respondenty Těsný a dlouhodobý kontakt Design výzkumů - metody Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum Matematické, statistické zpracování Kódování Generalizace je možná Generalizace je nemožná Vysoká reliabilita Reliabilita je nízká Nízká validita Vysoká validita Jiné dělení • Experiment • Pozorování • Studium dokumentů • Rozhovory Experimentální vs. neexperimentální design Je využito náhodného rozložení? Ano – „randomized experiment“ Ne Je zde kontrolní skupina? Ano - quazi- experiment Ne – ne- experimentální design Experimentální design • „nejrigidnější“ výzkumný design – „zlatý standard“ • Laboratorní metoda, obtížně proveditelný v kontextu „normálního života“ • Velice vysoká interní validita Experiment a etika Zimbardo – Stanfordský vězeňský experiment 1971 Experiment a etika Milgram – „učení a paměť“ Speciální případy výzkumných designů - slovníček • Longitidunální studie • Kohortová studie • Panelová studie • Průřezová studie • Případová studie – n=1, zkoumáme případ do hloubky Panelové studie • Typ longitudinálního výzkumu • Výzkum na mikroúrovni • V sociálních vědách i marketingu od 30.-40. let • Paul Felix Lazarsfeld Panelové studie 3 klíčové otázky: • Jací lidé jsou náchylní ke změně? • Následkem jakých jevů změna nastává? • Jakým směrem jsou změny uskutečňovány? • Výhody: ekonomická stránka, kumulativní sběr informací, možnost pochopit změnu • Nevýhody: udržování panelu – zájmu respondentů, reprezentativnost vzorku, úmrtnost, efekt účasti v panelu Omnibusová šetření • Marketingový výzkum • Dotazníkové šetření – varianta panelu • Efektivita: multi-client koncept Kohortová studie Kohorta • Část obyvatelstva, která prožila v tomtéž časovém úseku tytéž významné životní nebo společenské události (Sociologický slovník, Jandourek 2001) • „Efekt kohorty“ Průřezová studie • Studie konaná v jeden časový moment • Sledování zkoumaných znaků Případová studie • Kvalitativní výzkum • Detailní studium jednoho případu • Výzkum se odehrává v terénu • Jednotkou výzkumu mohou být osoby, rodiny, instituce, skupiny, komunity… Typy případové studie podle Yin: – Explanatorní – Testovací – Případová Rozhovory • Volný x polostrukturovaný x strukturovaný Dotazníky • Volný x polostrukturovaný x strukturovaný Focus group • Paul Lazarsfeld, Robert Merton (40. léta) • V ISK od 80. let • Kvalitativní výzkum • 8-12 (3-15) participantů • 1-3 hodiny • Moderovaná diskuze • Skupinová dynamika, skryté vazby Focus group Použití • Studium komplexních témat • Potřebujeme intarakci účastníků • Testování řešení, nových nápadů, inovací • V rámci triangulace metod • Marketingový výzkum Focus group Focus group Pravidla • Hovoří 1 osoba / 1moment • Neprobíhají vedlejší rozhovory • Všichni se účastní • Srozumitelný jazyk • Nikdo by neměl být dominantní Online focus group • Od poloviny 90. let (chatovací software) Nové role účastníků: • Moderátor • Participant • Pozorovatel • Administrátor • Projektový manager Online focus group Online focus group Výhody: • Geografické pokrytí participantů • Recruitment • Efektivita • Kontrola skupiny • Přepis/záznam Online focus group Nevýhody: • Často nutní dva moderátoři • Horší interakce • Neproveditelné pro participanty mimo online komunitu • Hloubka redukce non-verbálních elementů Online focus group Nástroje: • Itrack.com • Artafact.com • Myvff.com Online virtuální světy Pozorování • Zúčastněné x nezúčastněné • Standardizované x nestandardizovamé • Zjevné x skryté Pozorování • Ve skutečnosti celá řada metod • Hluboké porozumění zkoumanému problému • Zejména skryté a zúčastněné pozorování v sobě nese řadu rizik a obtíží • Velké nároky na výzkumníka Pozorování 1. Výběr prostředí a navázání kontaktu 2. Pozorování + zaznamenávání 3. Analýza 4. Ukončení pozorování Pozorování a etika Humphreys 1970 Mobilní etnografie Nástroje: • www.Ideabaker.cz • www.ethosapp.com • http://ethnocorder.com/ • http://overtheshoulder.com/ • http://www.revelationglobal.com/ Mystery shopping http://www.youtube.com/watch?feat ure=player_embedded&v=QQkfVgPG MLk Safari službou • Procházení služby • Kontaktní místa – hodnocení • Pohled uživatele • Variantně: „cesta službou“ – na papíře Výzkumné deníky • Strukturované x nestrukturované • Vyžádáné x nevyžádané • Intervalovéx signální x událostní Výzkumné deníky • CPH UNI Library Výzkumné deníky • Vybrat účastníky a jejich motivaci • Stanovit způsob komunikace • Stanovit strukturu deníků • Kdy je spouštěč? • Zvolit technologii, médium Analýza dokumentů a artefaktů • Kdo je autorem? • Co je obsahem? • Z jaké doby dokument pochází? • Co dokument představuje? • S jakými souvislostmi se pojí? • … Analýza blogů a sociálních sítí • Google, Klábosení • Social Insider • Buzzboot • MSS Buzz • Wlip Delphi metoda • Kombinace kvali a kvanti přístupu • Několik kol • Anonymní odpovědi Další metody… 100metod.cz