Kvali + kvanti = <3 Metodologie v ISK, 6/12/2013 Kvali + kvanti • Poměrně nový trend v ISK, ale i v sociálně vědných výzkumech obecně • Psychologie 1959 (Campbell & Fiske) • Mixed Methods in the Social & Behavioral Sciences (Tashakkori & Teddie, 2003) • Cresswell (2009): Research Design: Qualitative, Quantitative & Mixed Methods Approaches Přehled Načasování Priorita Kombinace Role teorie Nesekvenční - Integrace Explicitní První kvalitativní Kvali Propojení Explicitní/implic itní První kvantitativní kvanti Vložení (embedding) Implicitní Postupný vysvětlující (explanatory) design KVANTI • Sběr dat KVANTI • Analýza kvali • Sběr dat kvali • Analýza • Interpretace celku Postupný vysvětlující (explanatory) design • Kvali data jako sekundární zdroj (ilustrace) • Zejména pokud nás překvapí výsledky kvantitativního výzkumu – dovysvětlení • Poměrně jednoduchý design x náročný na čas Postupný průzkumný (exploratory) design KVALI • Sběr dat KVALI • Analýza kvanti • Sběr dat kvanti • Analýza • Interpretace celku Postupný transformativní design kvantiKVALI kvaliKVANTI Postupný průzkumný (exploratory) design • Důraz je kladený na prozkoumání fenoménu • Otestování vynořující se teorie • Zorientování se v problematice a zejména vytipování populace pro kvantitativní výzkum Souběžná triangulace Sběr dat Analýza KVALI Sběr dat Analýza KVANTI Porovnání výsledků Souběžná triangulace • Velké nároky na výzkumníka: jak porovnat dvě různé metody? • Co se situací, kdy vidíme různé výsledky? „Multilevel“ design Výsledek kvanti KVALI Výsledek kvali KVANTI „Multilevel“ design • Pouze jedna fáze • Rozhodování o tom, která metodologie je nadřazená Rozhodování o metodě • Co je cílem? • Kolik mám času? (1 nebo 2 fáze?) • „Explanatory“ – nejoblíbenější • Inspirujte se jinými výzkumy • Rozhodování o metodě • Co je cílem? • Kolik mám času? (1 nebo 2 fáze?) • „Explanatory“ – nejoblíbenější • Inspirujte se jinými výzkumy • Vizualizujte metodu (mind mapy, yED) Checklist je důvod pro to používat kombinaci metod? Můžeme strategii nějak vyzualizovat, abychom usnadnili čtenáři orientaci? Máme jasno v metodách sběru dat pro kvalitativní i kvantitativní část? Jak zajistíme kvalitu (validita/reliabilita/kredibilita atd…)?