Michal Černý •Snaha o spojení ICT a sociálního či psychologického kontextu, promýšlení vztahů, výhod, ale také hrozeb. •„Má silně interdisciplinární charakter, neboť spojuje informatiku, psychologii, sociologii, matematiku, dějepis, lingvistiku nebo fonetiku do jednoho rámce. “ •Je stará necelých 30 let. •Široké spektrum podoborů a dílčích řešených témat. • •Východní pojetí sociální informatiky (studium komunikace se mění na studium chování lidí pod vlivem informací) •Západní pojetí (silná orientace na firemní témata): •Normativní •Analytický •Kritický • • •HCI (návrh rozhraní, procesů, protypování, vztah k mobilním technologiím,…) •Umělá inteligence a přirozený jazyk •Affective computing •Efektivita práce a modelování kooperace •Socialbots •… Behaviorismus Kognitivismus Konstruktivismus Konektivismus Princip černá skřínka – zkoumá se jen vnější chování strukturované programovatelné poznávání individuální poznávání založené na sociálním principu chápání informačních struktur v síti Proč? metoda cukru a biče řízené poznávání navazující na předchozí znalosti osobní nasazení, sociální a kulturní prostředí, aktivizace různorodost sítě umožňuje najít pro sebe nejvhodnější cestu Funkce paměti opakovaná zkušenost kódování, ukládání, vybavení znalosti dynamicky konstruovány na základě předchozích znalosti konstruovány na základě dynamicky se měnící sítě Jak? podnět, reakce definování cílů podle osnov, plnění plánu, ověřování vlastní zájem, osobní kontakt s lidmi aktivní účast v síti Metoda plnění úkolu (dril) učení zpaměti, procvičování, zkoušení řešení problémových úloh komplexní přístup využívající rozličné zdroje •Suma vědomostí, znalostí a dovedností? •Schopnost řešit problémové úlohy? •Veřejný nebo soukromí statek? •Schopnost uplatnit se na trhu práce? •??? •Společnost, kde primárním ekonomickým statkem jsou informace. •Exponenciální růst dle Moorova zákona. •Zásadní proměny v oblasti technologií, ekonomiky, managementu, kultury, komunikace,… i vzdělávání. •Problém digitální propasti. 1.Učení je chápáno jako specifický proces, během kterého jsou propojovány jednotlivé uzly znalostí a vzniká tak jejich jedinečný kontext, který může být u každého člověka jiný. Můžeme říci, že uzel představuje v síti informaci a znalosti odpovídá spojení mezi uzly, tedy hrana obecného grafu. Učení je pak konstrukcí takového grafu jednotlivcem v informační společnosti. 2.Poznávání je založeno poznání rozdílných, často na první pohled protichůdných či nekompatibilních kultur, pohledů, postů či myšlenek. 3.Primární je schopnost poznávat. Vlastní znalosti jsou sice důležité, ale vzhledem k jejich dostupnosti méně, než analytické a kognitivní schopnosti. 4.Tvorba komunit a navazování sociální interakce (tedy tvorba sociálního kapitálu) je nezbytná. 5.Důležitou schopností je identifikace interdisciplinárních vazeb, hledání hraničních témat a nových oborů a přístupů. 6.Informace mohou podléhat změnám. Pravdivostní funkce poznání je časově závislá. 7.I neživá zařízení jsou schopna učení – viz neuronové sítě, učící se algoritmy, softwarový agenti atp. 8.Důležitá je schopnost vlastního rozhodování, posuzování toho, co je momentálně přínosné a důležité. S měnící se realitou je třeba se rozhodovat neustále znovu. • •Management a leadership – snaha o využití synergie a sdílení zdrojů •Osobní znalostní management •Design vzdělávacího prostředí •Práce s médii a zprávami •… • • •Otevření vzdělávání. •Humanitární rozměr. •Celoživotní vzdělávání. •Prostor pro převrácenou třídu. •Možnost dobré personalisace vzdělávacího procesu. •Možnost „vyzkoušet“ vzdělávání také někde jinde. • •Problémy s motivací, hodnocením, projekty… •https://www.edx.org •Harvard University, MIT, Bekeley... •Dnes se postupně přidávají další. •Spojení videa, diskusí, projektů a testů. •Možnost zisku certifikátu •Zajímavé prestižní kurzy hlavně z přírodních a technických věd •https://www.coursera.org •Standford University, University of Michigan, University of Pennsylvania, University of Illinois či Princeton University… •Tlak na kvalitu, certifikáty. •Důraz kladen na video, testy a projekty. •Stovky kurzů •2006 Salman Khan •Od ZŠ po universitu •Základ je ve videu – dnes je jich přes 3500 na YouTube. •Hodně matematiky a přírodních věd. •Postupně testy, gamifikace a další prvky. •http://www.khanacademy.org/ •http://www.codecademy.com/ •Výuka programování pro každého. •Žádné týdny či milníky, ale kontinuální výuka. •Automatizovaný průchod, podpora komunit. •Lekce: •JavaScript •HTML/CSS •PHP •Python •Ruby •APIs • •V roce 2011 měly školy na prvním a druhém stupni, střední a vyšší odborné školy na 100 žáků k dispozici v průměru přibližně 15 PC. •Podle Výroční zprávy České školní inspekce za školní rok 11/12 ve srovnání s rokem 08/09 klesl počet osobních počítačů na 100 žáků nejvíce na středních školách, a to až o dva (-2,3) počítače, na základních školách bylo zaznamenáno pouze nepatrné snížení (-0,3). •V USA je situace asi dvakrát příznivější pro technologie. •Common Sense Media: 53 % 2 – 4 letých dětí a většina (90 %) 5 – 8 letých dětí v USA už někdy použila počítač. 68 % dětí ve věku 5 – 8 let ho používali minimálně jednou týdně. •Chytrý telefon, video iPod, iPad nebo podobné zařízení již někdy použilo 39 % 2 – 4 letých a polovina 52 % 5 – 8 letých dětí. • •Generace Y, digitální domorodci vs. migranti,… •Co znamená, že žák dostane trojku? Že se umí na kole rozjet, ale neumí zatáčet? Nebo brzdit? •Má smysl někoho učit integrovat, když neumí derivovat? •Problematika inklusivního vzdělávání •Problematika práce s nadanými žáky • •Každý žák postupuje svým tempem – učitel nepřednáší, ale pomáhá či cvičí. •Každý žák postupuje svým tempem, učitel vidí jeho pokroky a může mu efektivně pomoci. •Hodnocení je podle splněné mety. •Učitel nepřednáší nebo jen minimálně, jsou užívány online zdroje. •Převrácenost spočívá v tom, že se úkoly dělají ve škole, přednášky se poslouchají doma (primárně). •Spojení s konceptem daty řízeného školství. •Dobrá návaznost na konektivistickou výuku. •Výuka s iPady studenty baví: •http://zpravy.idnes.cz/vyuka-s-tablety-0iq-/domaci.aspx?c=A131016_211430_domaci_jj •http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/podnikani/clanek.phtml?id=788965 •Zatím převládají pozitivní zkušenosti. •Problém s přizpůsobení látky, výkladu. •Cestou není užívat digitální učebnice a učit postaru, ale učit zcela jinak. •Existují i první učebnice v češtině. •Academia.edu •Mendeley •ResearchGate •LinkedIn •ResearcherID •… • •1 Twitter Social network and micro-blogging site same •2 Google Drive/Docs Office suite & file storage service up 1 •3 YouTube Video-sharing site down 1 •4 Google Search Web search engine same •5 PowerPoint Presentation software up 3 •6 Evernote Productivity tool up 6 •7 Dropbox File storage & synchronization down 1 •8 WordPress Blogging/website tool down 3 •9 Facebook Social network same •10 Google+ & Hangouts Social networking & video meetings up 7 •11 Moodle Course management system same •12 LinkedIn Professional social network up 11 •13 Skype Text and voice chat tool down 6 •14 Wikipedia Collaborative encyclopaedia down 4 •15 Prezi Presentation creation and hosting service down 1 •16 Slideshare Presentation hosting service down 3 •17 Word Word processing software up 2 •18 Blogger/Blogspot Blogging tool down 3 •19 Feedly RSS reader/aggregator NEW •20 Yammer Enterprise social network same • •Kritická v objemu, čase či struktuře. •Knihovny disponují metadaty. •Možnost distribuovaných výpočtů a zajímavých projektů. •Komunikace strojů s přidanou hodnotou •Rozvoj senzorických sítí - neustálé generování nových aktuálních dat •Rozšířená realita – od telefonu po Google Glass • •RDF technologie •Od dat ke znalostem •Znalostní databáze •Propustnost dat a informací skrze aplikace •Projekt Nepomuk •Obklopení se se informacemi •Interaktivní prvky •Haptické či dotekové ovládání •Důležitý rozměr sociální interakce •SAAS — software jako služba (ze "Software as a Service") •PAAS — platforma jako služba (z "Platform as a Service") •IAAS - infrastruktura jako služba (z "Infrastructure as a Service") •