Zákon o svobodném přístupu k informacím I. část Miroslav Jurman Svobodný přístup k informacím 1.blok – 19. 10. 2013 Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 2 Základní údaje nVyhlášen pod č. 106/1999 Sb. nÚčinnost od 1.1.2000 nPozor na novelizace! nDostupný též prostřednictvím www.otevrete.cz spolu s nejdůležitějšími soudními rozhodnutími nUpravuje pravidla po poskytování informací a podmínky práva svobodného přístupu k nim n n Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 3 Základní ´údaje nPříkazem zákona je: poskytneš informace! n ndopoledne – kdo, co + co ne. nodpoledne – jak + jak postupovat, pokud ne. Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 4 Základ v Listině nZákon je realizací čl. 17/5 Listiny : „Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti. Podmínky a provedení stanoví zákon.“ nJe otázka, zda se použijí i limity dle ostatních odstavců čl. 17: „(1) Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny. n (2) Každý má právo vyjadřovat své názory slovem, písmem, tiskem, obrazem nebo jiným způsobem, jakož i svobodně vyhledávat, přijímat a rozšiřovat ideje a informace bez ohledu na hranice státu. n (3) Cenzura je nepřípustná. n (4) Svobodu projevu a právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti.“ Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 5 Povinné subjekty (§ 2) nSubjekty s úplnou informační povinností qStátní orgány qÚzemní samosprávné celky a jejich orgány qVeřejné instituce nSubjekty s částečnou informační povinností qPouze v rozsahu, v němž jim zákon svěřil rozhodování o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech osob v oblasti veřejné správy Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 6 Úplná informační povinnost nStátní orgány qÚstavní orgány státu (Prezident, vláda, Parlament, Ústavní soud, státní zastupitelství, NKÚ, ČNB) qÚstřední orgány státní správy (ministerstva, Český statistický úřad, Ú. zeměměřičský a katastrální, ÚOHS, SÚJB, NBÚ atd.) qÚzemní orgány státní správy (finanční, pracovní, matriční, ČSSZ, katastrální, školské atd.) qVeřejné ozbrojené a neozbrojené sbory (Policie, HZS, vězeňská služba) Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 7 Povinné subjekty nDlouhodobě se uvažuje o další změně ve vymezení povinných subjektů (původně „státní orgány a orgány územní samosprávy“, pak „státní orgány a orgány územní samosprávy a veřejné instituce hospodařící s veřejnými prostředky“, nyní „státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce“.) n Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 8 Úplná informační povinnost nOrgány územní samosprávy qOrgány obcí a krajů (obecní a městský úřad, ÚMČ, magistrát, zastupitelstvo, rada, starosta či primátor, hejtman, městská policie nVeřejné instituce qZřízeny aktem veřejné moci (zákonem, aktem moci výkonné nebo územní samosprávy) qPovodí řek, Lesy ČR, České dráhy, školy, Česká televize, ČTK, Akademie věd, veřejné fondy a nadace atd. n Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 9 Veřejné instituce nStátní podniky: nález Ústavního soudu ze dne 24. 1. 2007, sp. zn. I. ÚS 260/06 „I. Mezi relevantní hlediska pro určení, zda se při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, jedná o instituci veřejnou či soukromou, patří nejen způsob vzniku a zániku instituce (z pohledu přítomnosti či nepřítomnosti soukromoprávního úkonu), ale také hledisko osoby zřizovatele (z pohledu toho, zda je zřizovatelem instituce jako takové stát či nikoli), subjekt vytvářející jednotlivé orgány instituce (z pohledu, zda dochází ke kreaci orgánů státem či nikoli), existence či neexistence státního dohledu nad činností instituce a konečně veřejný nebo soukromý účel instituce. Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 10 Částečná informační povinnost nSubjekty na něž byl zákonem přenesen výkon veřejné moci v určité vymezené (úzce specializované) oblasti qVeřejnoprávní korporace (profesní komory) qFyzické osoby nadané výkonem veřejné moci (soudní exekutor, notář, lesní stráž, děkan, ředitel školy atd.) qPrávnické osoby nadané výkonem veřejné moci (Burza cenných papírů) Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 11 Výluka z působnosti zákona nInfce, které jsou předmětem průmyslového vlastnictví (patenty, ochranné známky, označení původu) nDalší infce, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti (náležitosti žádosti, lhůty, opravné prostředky) – např. zákon o právu na infce o životním prostředí nNahlížení účastníka řízení do spisu podle § 38 správního řádu z roku 2004 je natolik komplexně upraveným specifickým postupem poskytování informací, že je subsumovatelné pod § 2 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (ve znění před novelou provedenou zákonem č. 61/2006 Sb.), z něhož plyne, že zákon o svobodném přístupu k informacím se nevztahuje na poskytování informací podle zvláštního právního předpisu. (rozsudek NSS ze dne 13. 8. 2008, čj. 2 As 38/2007-78) n Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 12 Výluky z působnosti zákona nDotazy na názory n co si úřad myslí o … nBudoucí rozhodnutí n jak úřad rozhodne o … nVytváření nových informací n Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 13 Základní pojmy zákona (§ 3) nodst. 2 – internetový přístup nodst. 3 – vymezení pojmu informace n „jakýkoli obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního“ n (Informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím není selektivní sdělení obsahu smlouvy, nýbrž text smlouvy v její celistvosti jako takový. Jestliže žadatel požádal o poskytnutí informace kopií smlouvy, na jejíž obsah se nevztahuje ochrana obchodního tajemství, je povinný subjekt povinen pořídit fotokopii, případně jinak hodnověrným způsobem poskytnout žadateli obsah smlouvy v kompletní podobě. - rozsudek NSS ze dne 7. 5. 2008, čj. 1 As 17/2008-67) nodst. 4 výslovně vylučuje počítačový program Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 14 Základní pojmy zákona nodst. 5 – zveřejněná informace n „… umístěná v knihovně poskytující veřejné knihovnické a informační služby…“ nodst. 6 – doprovodná informace n úzce souvisí s požadovanou infcí – důležité zejména v souvislosti s odepřením poskytnutí infce Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 15 Poskytování informací (§ 4) nPoskytnutím na žádost - § 13 a násl. qVe formátu a jazyce dle žádosti qodst. 5 preferuje elektronickou komunikaci (s přihlédnutím k povaze žádosti) q nZveřejněním qVe všech formátech a jazycích v nichž byla vytvořena qelektronicky též v dostupném formátu Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 16 Zveřejňování informací (§ 5) nInformace zveřejněné ze zákona - § 5 odst. 1 písm. a) – j) nInformace zpřístupněné ze zákona – odst. 2 nobojí podle odst. 4 též na internetu (nevztahuje se na fyzické osoby) nInformace zveřejněné v návaznosti na jejich poskytnutí na žádost – odst. 3 nDostupnost veřejných registrů na internetu – odst. 5 (obchodní rejstřík, katastr nemovitostí) Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 17 Omezení práva na informace nOchrana utajovaných infcí nOchrana osobních údajů nOchrana obchodního tajemství nOchrana důvěrnosti majetkových poměrů nDalší omezení nZa podmínek § 12 – infce se poskytne za vyloučení zákonem stanovených výjimek n právo odepření trvá pouze po dobu, po kterou trvá důvod odepření Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 18 Ochrana utajovaných informací (§ 7) nOdkazuje na zákon o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti nČtyři stupně utajení (a bezpečnostních prověrek) qVyhrazené qDůvěrné qTajné qPřísně tajné Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 19 Ochrana osobních údajů (§ 8a a 8b) nInfce týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje budou poskytnuty jen v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů nRozsudek č. j. 5 As 57/2010 – 79 ze dne 27. května 2011 - týká se povinnosti zveřejňování platů a odměn veřejné správy. nZákladní osobní údaje v rozsahu § 8b odst. 3 budou poskytnuty o příjemci veřejných prostředků – s výjimkou veřejných prostředků v oblastech dle odst. 2 Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 20 Ochrana obchodního tajemství (§ 9) n§ 17 obchodního zákoníku: n Obchodní tajemství tvoří veškeré skutečnosti obchodní, výrobní či technické povahy související s podnikem, které mají skutečnou nebo alespoň potenciální materiální či nemateriální hodnotu, nejsou v příslušných obchodních kruzích běžně dostupné, mají být podle vůle podnikatele utajeny a podnikatel odpovídajícím způsobem jejich utajení zajišťuje. nMusí být za obchodní tajemství označena předem: rozsudek NSS ze dne 27. 2. 2004, sp. zn. 6 A 136/2002, rušící rozhodnutí o neposkytnutí informací z důvodu ochrany obchodního tajemství, neboť v době vydání rozhodnutí nebyl ve správním spise důkaz o tom, že informace má mít tuto povahu (2006/2 – publ. pod č. 768) nNelze to zjišťovat ex post (dotazovat se), (nesmí za takové zjišťování být vyžadována záloha – 6 A 147/2002). n§ 9 odst. 2 ZSPI – to, že někdo je příjemcem veřejných prostředků a v jakém rozsahu, nemůže být obchodním tajemstvím Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 21 Ochrana důvěrnosti majetkových poměrů n§ 10 ZSPI nNelze se úspěšně ptát finančního úřadu na výši daňové povinnosti osoby n (II. Údaje o daňových subjektech, jimž bylo prominuto příslušenství daně, identifikovaných jménem, příjmením, datem narození, bydlištěm, a údaje o částkách, které těmto subjektům byly prominuty, bezpochyby podávají obraz o jejich majetkových poměrech, byť se jedná o obraz částečný a neúplný. I z těchto informací ale může příjemce získat znalost nejen o existenci a výši příslušenství daně, ale i zprostředkovaně povědomost o daňové povinnosti, potažmo daňovém základu dotčeného daňového subjektu. – rozsudek NSS ze dne 25. 6. 2008, čj. 5 As 53/2007-85 ) nČSSZ na výši dávek sociální podpory konkrétní osoby nZdravotní pojišťovny na výši pojistného placeného konkrétní osobou atd. Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 22 Další omezení (§ 11) nPoskytnutí lze omezit u vnitřních pokynů a personálních předpisů povinného subjektu a u nové informace vzniknuvší při přípravě rozhodnutí (dokud nebude rozhodnuto) n (Spisy agendy podnětů ke stížnostem pro porušení zákona vedené Ministerstvem spravedlnosti sloužily výhradně ministru spravedlnosti k zaujetí stanoviska k podnětu nebo návrhu na podání stížnosti pro porušení zákona v trestních věcech. Ministerstvo spravedlnosti mohlo omezit poskytnutí požadovaných informací z těchto spisů, neboť je lze s ohledem na jejich charakter zařadit do kategorie vnitřních pokynů – rozsudek NSS ze dne 30. 4. 2004, čj. 7 A 168/2002-39 nInformace nebude poskytnuta dále např. qPokud by byla narušena ochrana autorských práv třetích osob qPokud se jedná o informace poskytnuté při kontrole kontrolovaným; poskytují se výstupy kontrolujícího q q Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 23 Další omezení nNebude poskytnuta informace o: qProbíhajícím trestním řízení qRozhodovací činnosti soudů, s výjimkou pravomocných rozsudků qPlnění úkolů zpravodajských služeb qKontrolách NKÚ či činnosti ministerstva vnitra při boji proti legalizaci výnosů z trestné činnosti q Zákon o svobodném přístupu k informacím I. 24 Otázky a komentáře n n nDěkuji za pozornost. n nmirek@jurman.cz n