NÁVRH VINAŘSKÉHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU práce k předmětu Teoretické základy projektování IS Jméno: Tereza Živná UČO: 209971 Ročník: III. Forma studia: prezenční Obor: Informační studia a knihovnictví 2 ANOTACE Záměrem projektu je vytvořit jednoduchý informační systém pro menší vinařství, který bude mapovat skladové zásoby a jejich pohyb. Systém by měl zefektivnit práci při expedici jednotlivých zásilek, ať už individuálním prodejem přes e-shop, transportem do firemní vinotéky, prodejem velkoodběratelům a distributorům, tak i samotným prodejem ve sklepě. Dále by měl systém umožnit kdykoli zkontrolovat zásoby lahvového vína v různých fázích přípravy k prodeji. 3 OBSAH Anotace ..............................................................................................................2 Obsah ................................................................................................................3 I. Předprojektová fáze..........................................................................................4 1. Koncepce.......................................................................................................................4 1.1 Cíle informačního systému .....................................................................4 Hlavní cíl...................................................................................................4 Vedlejší cíl.................................................................................................4 1.2 Analýza výchozího stavu.........................................................................4 1.3 Rozbor vývojových trendů.......................................................................4 1.4 Koncepce systému – hypotéza.................................................................5 Koncept systému.......................................................................................5 Architektura systému................................................................................6 Zabezpečení systému ................................................................................6 Komentář k technické proveditelnosti........................................................6 Finanční náklady ......................................................................................7 Personální kritéria.....................................................................................7 Časový harmonogram................................................................................7 1.5 Podmínky realizace koncepce..................................................................8 1.6 Harmonogram postupu...........................................................................8 1.7 Odpovědnosti za naplnění koncepce .......................................................8 2. Propagace řešení systému ..........................................................................................8 II. PROJEKTOVÝ ÚKOL ......................................................................................9 3. Osnova projektového úkolu........................................................................................9 3.1 Úvodní zpráva ........................................................................................9 3.2 Předpokládané chování systému.............................................................9 3.3 Vymezení etap výstavby systému ............................................................9 3.4 Souhrn nákladů na realizaci projektu...................................................10 Přílohy..............................................................................................................12 Diagram aktivit uživatele-zaměstnance ......................................................................12 Organizačně funkční řešení systému a jeho schematické vyjádření ......................13 Použitá literatura..............................................................................................14 Seznam tabulek................................................................................................14 Seznam obrázků...............................................................................................14 Seznam příloh ..................................................................................................14 4 I. PŘEDPROJEKTOVÁ FÁZE 1. Koncepce Vytvoření přehledové databáze jednotlivých šarží lahvových vín na skladě, databáze odběratelů, databáze jednotlivých objednávek, které budou propojeny do relační databáze v jednotném rozhraní s možností vyhledávání. Informační systém ušetří čas s ručním přepočítáváním vín např. při odevzdávání Prohlášení o skladových zásobách, při telefonickém přijímání objednávek a jejich zaznamenáváním do evidence objednávek a ručním vypisování faktur. Projekt bude vytvořen za základě požadavků vinařství LoigiWine, které také poskytne finance na jeho vytvoření. 1.1 Cíle informačního systému Hlavní cíl Hlavním cílem projektu je vytvořit databázi, která bude usnadňovat denní práci ve vinařství – kontrolu skladových zásob a distribuci objednaného vína odběratelům – a do které bude možný i vzdálený přístup přes www rozhranní z firemní vinotéky. Zároveň bude možné zjistit, který zaměstnanec jednotlivé objednávky zpracovával. Vedlejší cíl Vedlejším cílem je umožnit majiteli firmy a jeho zaměstnancům vytvořit si nezávislou sekci v databázi, která bude mapovat jejich soukromý archiv uložený na vyhrazeném místě firemních sklepů. 1.2 Analýza výchozího stavu Specializované vinařské systémy zatím nejsou v ČR příliš rozšířené. Existuje evidenční software Vinař 2006 od Organizační kanceláře Znojmo, s. r. o., který umožňuje zaznamenání a kompletní zpracování činností ve vinařství od sklizně hroznů až po lahvování hotového vína. Zahrnuje evidenci manipulace s moštem, komplexní skladové hospodářství, zpracování informací o prodeji produktů a údajů, které se musí ze zákona každý rok odevzdávat. Mezi další systémy, avšak nespecializované, které vinařství používají je účetní systém Money S4, který používá např. vinařství Sonberg. 1.3 Rozbor vývojových trendů Informační technologie pronikají do všech odvětví lidské činnosti, výjimkou není ani vinařství a vinohradnictví. Jediný český specializovaný systém je však určen 5 spíše pro velké hráče na trhu, pro střední a menší vinařství je tento systém zbytečně složitý. Evidence skladových zásob a tvorba faktur probíhá tedy ve většině firem stále ručně. Používání informačních technologií v menších vinařství je tedy doménou účetnických programů. 1.4 Koncepce systému – hypotéza Informační systém je zamýšlen jako webové rozhranní, které po autentizaci zaměstnancům umožní kontrolovat skladové zásoby, pracovat s objednávkami, tisknout faktury a usnadní komunikaci mezi zaměstnanci ve firemní vinotéce a ve sklepě. V systému se také budou automaticky objevovat objednávky zadávané přes e-shop. Koncept systému Uživatelská oprávnění - správce – zodpovídá za chod a zabezpečení systému - uživatel-zaměstnanec – zadávání údajů o nalahvovaném víně (číslo šarže, počet, místo uložení ve sklepě, velkoobchodní a maloobchodní cena), o odběru vína určeného k distribuci určitému zákazníkovi, vyvolání informací o odběratelích a jejich objednávkách, o tom, kdo které údaje zadal a kdo jednotlivé objednávky vyřizoval - uživatel-zákazník – přístup přes e-shop (registrace, zadání objednávky, kontrola distribučního procesu, informace o vyřízených objednávkách) Vstupy - databáze skladových zásob – ruční zadání klávesnicí počítače - databáze zákazníků – zákazníci se budou sami registrovat přes e-shop - databáze objednávek – příjem od zákazníků prostřednictvím e-shopu Výstupy - informace o objednávce a jejím odběrateli – vyvolání na obrazovce (tisk) pomocí klávesnice počítače - informace o skladových zásobách – vyvolání na obrazovce (tisk) pomocí klávesnice počítače - sestavení faktury – vytvoření po přijetí objednávky, tisk pomocí klávesnice po- čítače Funkce - zaměstnanec: přihlášení do systému (účet vytvořen správcem systému) - zaměstnanec: zadání počtů lahví určité šarže po nalahvování a umístění do skladovacích prostor - zaměstnanec: údaje o objednávce - zaměstnanec: údaje o zákazníkovi - zaměstnanec: počet odebraných lahví určité šarže ze skladovacích prostor - zaměstnanec: vytvoření faktury - zaměstnanec: vyhledat objednávku 6 - zaměstnanec: upravit objednávku - zaměstnanec: vyhledat zákazníka - zaměstnanec: vyhledat víno dle šarže/ročníku/odrůdy - zaměstnanec: zjistit stav skladových zásob - zaměstnanec: seznam zákazníků - zaměstnanec: rozeslat hromadný e-mail - zaměstnanec: zobrazit nové objednávky - zaměstnanec: zobrazit objednávky za určité období - zaměstnanec: zobrazit hodnotu objednávek za určité období - zaměstnanec: zobrazit distribuované víno za určité období - zákazník: registrace, zadání fakturačních údajů - zákazník: přihlášení do systému - zákazník: nová objednávka - zákazník: kontrola objednávky - zákazník: vyřízené objednávky Cílová skupina Zaměstnanci a zákazníci vinařství LoigiWine. Architektura systému Systém bude vystavěn na principu klient-server s tenkým klientem. Uživatelé budou do systému vstupovat pomocí internetového prohlížeče. Aplikační vrstva a databáze budou na straně serveru. Zabezpečení systému Za zabezpečení systému zodpovídá správce systému. Komentář k technické proveditelnosti Hardware - uživatel-zaměstnanec – osobní počítač s přístupem na internet a s tiskárnou (ve vlastnictví vinařství LoigiWine jsou počítače Hawlet Packard dv9321ae s procesorem Intel Core T5500, 1,6 GHz, 2 GB RAM, dále multifunkční zařízení Samsung SCX-4623F) - uživatel-zákazník – osobní počítač s přístupem na internet - server – dedikovaný server od firmy Forspi Internet CZ, a. s., balíček Basic 1.2, procesor Atom DC, 2 × 1,6, 1 GB RAM, 250 GB1 Software - uživatel-zaměstnanec – webový prohlížeč (Microsof Explorel, Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome apod.), firemní počítače s operačním systémem Windows XP Professional, SP 2 - uživatel-zákazník – webový prohlížeč (Microsof Explorel, Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome apod.) 1 Https://www.forpsi.com/server/dedicated/basic.htm. 7 - server - dedikovaný server od firmy Forspi Internet CZ, a. s., balíček Basic 1.2, operační systém Linux – CentOS (32 bit)2 - informační systém bude napsaný v integrovaným vývojovém prostředí Lazarus (multiplatformní, open-source software) a bude pracovat na databázové platformě Firebird (multiplatformní, open-source software) Finanční náklady investiční náklady (CZK): vytvoření systému 40 000,5 provozní náklady (CZK): správa systému 9 500,5 náklady celkem: CZK EUR3 49 500,5 1 910,5 Tabulka č. 1: Finanční náklady Personální kritéria Vytvoření databází a webového rozhraní zajistí firma ProISys s. r. o., která se bude starat i o správu systému. O naplnění databází se postarají sami uživatelé sys- tému. Řízení skupiny – Ing. Karel Vohnálek Vývojový tým – Ing. Karel Vohnálek, Ing. Mojmír Suk Programátorská skupina – Ing. Mojmír Suk Časový harmonogram E1 – návrh systému, konkretizace požadavků klienta, schválení koncepce 1 měsíc E2 – tvorba projektové dokumentace, zpracování systému 2 měsíce E3 – implementace projektu, zkušební provoz systému 1 měsíc E4 – provoz systému 2 měsíce E5 – vyhodnocení projektu 1 měsíc 2 Https://www.forpsi.com/server/dedicated/basic.htm. 3 Přepočet dle kurzu ČNB ke dni 6. 1. 20012, http://www.cnb.cz. 8 1.5 Podmínky realizace koncepce Podmínkou realizace je schválení projektu zadavatelem a poskytnutí finančních prostředků z jeho strany. 1.6 Harmonogram postupu Rok 2012 Etapy 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. E1 E2 E3 E4 E5 Tabulka č. 2: Harmonogram postupu 1.7 Odpovědnosti za naplnění koncepce Vedoucí projektu zajišťuje projekt jako celek, dohlíží na dodržování časového harmonogramu a vyhodnocuje úspěšnost projektu. Vývojový tým odpovídá za zpracování projektu. Programátorská skupina zajišťuje funkční stránku systému. 2. Propagace řešení systému Projekt je vytvářen na objednávku ze strany vinařství LoigiWine, proto propagaci systému zajistí mezi svými zaměstnanci sama firma na valné hromadě, kde bude na dotazy zaměstnanců odpovídat vedoucí projektu. 9 II. PROJEKTOVÝ ÚKOL 3. Osnova projektového úkolu 3.1 Úvodní zpráva Projekt Vinařský informační systém reaguje na poptávku firmy LOIGIWINE, jejímž požadavkem bylo vytvořit přehledný a jednoduchý informační systém, který by mapoval skladové zásoby vinařství, zahrnoval seznam zákazníků a databázi všech objednávek a v němž by bylo možné během okamžiku vyhledat jaké víno je na skladě, kolik se ho prodalo, také jednoduše pracovat s objednávkami zákazníků, vytvářet faktory a v neposlední řadě mít kontrolu na tím, kdo s určitým vínem pracoval. Dalším požadavkem klienta bylo, aby byl systém přístupný i z firemní vinotéky a aby byl propojený na e-shop. Dostupný vinařský systém je určen pro velká vinařství a obsahuje některé funkce, které by menší vinařství nevyužila. 3.2 Předpokládané chování systému Uživatel-zákazník bude do systému zadávat své objednávky pomocí e-shopu, který bude přístupný na internetových stránkách vinařství. Před první objednávkou se zde zaregistruje a zadá fakturační údaje. Dále bude moci sledovat vyřizování aktuální objednávky a prohlédnout si objednávky předchozí. Uživatel-zaměstnanec bude mít přístup k databázi vín, databázi zákazníků a k databázi objednávek. Zaměstnanec bude mít oprávnění zadávat nově nalahvované víno do databáze, zapsat počet lahví, určit maloobchodní a velkoobchodní cenu, určit, kolik lahví bude ponecháno ve firemním archivu (rezerva, která není na prodej). Bude si moci zobrazit aktuální objednávky a spravovat je, bude si moci zobrazit objednávky, které je nutno daný den vyřídit. Dále si bude moci vyvolat statistické údaje za určité období – počet objednávek za, množství prodaného vína určitého druhu, hodnotu prodaného vína – a aktuální stav zásob. 3.3 Vymezení etap výstavby systému E1 – návrh systému, konkretizace požadavků klienta, schválení koncepce 1 měsíc E1.1 – vypracování koncepce a návrhu systému E1.2 – připomínkování a konkretizace navrženého systému E1.3 – zapracování připomínek E1.4 – schválení koncepce vedoucím projektu 10 E2 – tvorba projektové dokumentace, zpracování systému 2 měsíce E2.1 – tvorba projektové dokumentace E2.2 – zpracování systému E3 – implementace projektu, zkušební provoz systému 1 měsíc E3.1 – implementace projektu na nové webové stránky E3.2 – zkušební provoz a oprava případných chyb E4 – provoz systému 2 měsíce E4.1 – čistý provoz po odstranění posledních nedostatků E4.2 – monitoring a správa systému E5 – vyhodnocení projektu 1 měsíc E5.1 –vyhodnocení projektu po čistém provozu 3.4 Souhrn nákladů na realizaci projektu Investiční náklady 40 000 Kč - zpracování písemného projektu a realizace projektu včetně implementace od firmy ProISys s. r. o. - nezahrnují položky hardware a software, jelikož firma má své provozní složky počítači již vybaveny a informační systém bude vystavěn na open-source soft- waru Personální náklady 0 Kč - jsou zahrnuty do investičních nákladů – objednávka informačního systému od firmy ProISys s. r. o. jako celku Provozní náklady 9 500 Kč - monitoring a správa systému firmou ProISys s. r. o., základní balíček 11 - pronajmutí dedikovaného serveru od firmy Forspi Internet CZ, a. s., balíček Basic 1.2, hardware: 540 Kč s DPH měsíčně,4software: zřízení 0 Kč, měsíčně 0 Kč5 - vytvoření nové internetové domény, z níž bude systém přístupný (250 Kč / rok)6 Celkem 49 500 Kč = 1 910,5 Eur7 4 Https://www.forpsi.com/server/dedicated/basic.htm. 5 Https://www.forpsi.com/server/dedicated/basic.htm. 6 Http://www.cesky-hosting.cz/domeny/. 7 Přepočet dle kurzu ČNB ke dni 6. 1. 20012, http://www.cnb.cz. 12 PŘÍLOHY Diagram aktivit uživatele-zaměstnance přihlášení potvrzení přihlášení vstup do databáze založit novou šarži hledat objednávku hledat zákazníka hledat víno stav skladu hledání zadání dotazu zobrazení výsledku výsledek nalezen výsledek nenalezen výběr zadání údajů potvrzení Obrázek č. 1: Diagram aktivit uživatele-zaměstnance 13 Organizačně funkční řešení systému a jeho schematické vyjádření uživatel-zákazník zadání dat (registrace, objednávky) ZADAVATELSKÁ VRSTVA uživatel-zaměstnanec zadání dat (inf. o víně) práce s daty od zákazníků (editace objednávek, fakturační údaje) práce s daty od zaměstnanců (evidence vína) přihlášení do e-shopu přihlášení do IS ověření loginuověření loginu nesprávné přihlášení, odmítnutí přístupu nesprávné přihlášení, odmítnutí přístupu zadávání dat, editace dat, vyhledávání dat autentizace, přístup povolen zadávání dat vyplněním formuláře autentizace, přístup povolen validace údajůvalidace údajů údaje jsou korektní, zápis do databáze údaje jsou korektní, zápis do databáze zadané údaje nejsou korektnízadané údaje nejsou korektní centrální databáze databáze vín databáze zákazníků databáze objednávek monitoring a správa systému správce systému monitoring a správa systému JÁDRO IS Obrázek č. 2: Organizačně funkční řešení systému a jeho schematické vyjádření 14 POUŽITÁ LITERATURA KUČEROVÁ, Helena. Osnova pro analýzu a návrh informačního systému. Vyšší odborná škola informačních služeb [online]. 27. 2. .2011 [cit. 2011-12-31]. Dostupné z: . Kurzy devizového trhu. ČNB. Česká národní banka [online]. 1. Praha: ČNB, 2003, 2011 [cit. 2012-01-06]. Dostupné z: http://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devi- zovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp KOPECKÝ, Tomáš. Analýza a návrh informačního systému pro zubní ordinaci. [online]. 2011 [cit. 2012-01-06]. Bakalářská práce. Fakulta informatiky. Masarykova univerzita. Vedoucí práce prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc. Dostupné z: . VLASÁK, R. , BULÍ_KOVÁ, S. Základy projektování informačních systémů. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2003. ISBN 80-246-0727-1. SEZNAM TABULEK Tabulka č. 1: Finanční náklady...........................................................................7 Tabulka č. 2: Harmonogram postupu..................................................................8 SEZNAM OBRÁZKŮ Obrázek č. 1: Diagram aktivit uživatele-zaměstnance ……………………………… 12 Obrázek č. 2: Organizačně funkční řešení systému a jeho schematické vyjádření ………………………………………………………………13 SEZNAM PŘÍLOH Diagram aktivit uživatele-zaměstnance ................................................................. 12 Organizačně funkční řešení systému a jeho schematické vyjádření ........................... 13