
Masarykova univerzita v Brně
Filozofická fakulta

Ústav české literatury a knihovnictví
Kabinet informačních studií a knihovnictví

KOUPĚ MEDIÁLNÍCH GIGANTŮ 
ČESKÝMI POLITIKY A PODNIKATELI

KAUZA INFORMAČNÍ POLITIKY

Práce do předmětu Informační politika

Autor: Dalecký, Habermannová, Klajban, Krišpín, Marek

Ročník: druhý nMgr.

Počet znaků: 36884



Rozdělení bodů v týmu:

Hana Habermannová: 2 body
Zasazení kauzy do kontextu celosvětové praxe.

Jiří Krišpín: 2 body
Faktografické shrnutí kauzy 1/2, uvedení Babiše a Agrofertu.

František Dalecký: 2 body
Analýza možných problému vznikajících vlastnictvím média.

Matěj Klajban: 2 body
Faktografické shrnutí kauzy 2/2, finalizace a sjednocení textu.

Tomáš Marek: 2 body
Výzkumy aktuálního stavu médií, etické kodexy.

2



1. Úvod do práce

Zdeněk Bakala, Jaromír Soukup nebo Andrej Babiš skupují do svých podnikatelských 

portfolií  významné  informační  zdroje  v  České  republice.  Bakala  vlastní  např. vydavatelství 

Ringier Axel Springer nebo Aktuálně.cz1 (od dubna 2013), Andrej Babiš nedávno koupil mediální 

společnost  MAFRA.  V souvislosti  s  Babišovou  účastí  ve  volbách  do  PS  ČR  na  podzim  2013 

se hovořilo o využití deníků v rámci předvolební agitace. Noviny vydávané společností MAFRA, 

které  dříve  fungovaly  pod  německým  vedením,  byly  obvykle  vnímány jako  nezávislejší. 

V současném předvolebním období bylo možné sledovat, jakým způsobem jsou zmíněná média 

zainteresována  do  politického  dění  a jakým  způsobem  působí  na  informatizaci  společnosti, 

tj. jakým způsobem ovlivňují názory každého z nás. Zároveň jsme mohli sledovat, zda a jakým 

způsobem byl ovlivňován obsah a výběr zpráv s ohledem na komerční zájmy majitelů.

V  následující  práci  jsme se zaměřili  především na kauzu Andreje  Babiše,  a  to  nejen  

z důvodů  její  aktuálnosti.  Ačkoliv  Zdeněk  Bakala  taktéž  finančně  podporoval  či  podporuje 

některé politické  strany2,  je  v případě Andreje  Babiše  problematičnost  akvizice  významných 

informačních zdrojů citelnější,  neboť  on sám aktivně vystupuje jako politik  strany,  která  se 

ve zmiňovaných volbách ucházela o přízeň českých voličů. Předkládáme základní faktografický 

popisy  kauzy  a  uvádíme ji  do  souvislostí  politické  a  podnikatelské  historie  Andreje  Babiše.  

V práci  diskutujeme podobné evropské  i  světové kontroverzní  persony z  oblasti  mediálního 

vlastnictví. Pokoušíme se identifikovat samotné jádro problému, tedy etická rizika a možné další 

problémy, které z vlastnictví média politikem mohou vyplývat - tedy sociálně-politické aspekty 

spojené s  vlastněním médií  ze strany politiků a korporací;  představujeme taktéž reálný  stav 

v oblasti ovlivňování českých médií vlastníky, jehož nástin přinesly výzkumy provedené v České 

republice v posledních dvou letech.

1 Bakala posiluje v médiích. Kupuje portál Centrum a server Aktuálně.cz. IHNED.cz [online]. 2013 [cit. 2013-
11-15]. Dostupné z: http://byznys.ihned.cz/c1-59785970-bakala-posiluje-v-mediich-kupuje-centrum-
holdings 

2 Vztahy s politiky: Zdeněk Bakala a skupina Patria Finance. In: Mapování.cz [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.mapovani.cz/podkapitola/vztahy-s-politiky/115 

3



2. Andrej Babiš a jeho aktivity

Český podnikatel a politik slovenského původu Ing. Andrej Babiš se narodil 2. září 1945 

v Bratislavě.3 Vzhledem  k  tomu,  že  jeho  otec  Štefan  Babiš  pracoval  v  zahraničí  pro  firmu 

Strojexport, začal Andrej Babiš navštěvovat základní školu při československém velvyslanectví  

v Paříži. Když se jeho rodina roku 1969 ocitla v Ženevě, nastoupil na gymnázium, avšak záhy 

onemocněl a rok strávil ve švýcarské nemocnici. Po uzdravení studoval na státní škole College 

Rosseu4 a po návratu do vlasti na gymnáziu v Bratislavě, které v roce 1974 ukončil maturitou5. 

Následující léta strávil  na Vysoké škole ekonomické a v roce 1978 nastoupil do firmy  

Chemapol Bratislava. Roku 1980 vstoupil do komunistické strany a o pět let později odcestoval 

do Maroka jako delegát firmy Petrimex. Kromě této společnosti zde obchodně zastupoval i další  

firmy.  Po  návratu  do  Československa  v roce  1991  se  stal  ředitelem  obchodní  skupiny 

32 v Petrimexu  a  v následujícím  roce  navrhl  vznik  kanceláře  firmy  v Praze.6 Z  této  pobočky 

se v lednu  roku  1993  stala  holdingová  společnost  Agrofert7,  která  se  v  současnosti  zabývá 

chemickým, zemědělským a potravinářským průmyslem. Spadá pod ní více než 230 podniků, 

což z ní dělá jednu z největších tuzemských firem, kterou vede a vlastní právě Andrej Babiš. 

Babiš je aktivní i v české politické sféře. V roce 2012 založil politické hnutí ANO, jenž 

navazuje  na  občanské  sdružení  Akce  nespokojených  občanů,  které  vzniklo  jako  reakce 

na mediální vystoupení Andreje Babiše, ve kterých promluvil o systémové korupci ve veřejné 

3 Můj podrobný životopis. In: ANO, bude líp [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/blogy/12512/muj-podrobny-zivotopis 

4 Andrej Babiš: CV Manažera roku 2001. In: E15.cz / Euro [online]. 2001 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://euro.e15.cz/andrej-babis-2-811249 

5 BARTOŠ, Adam B. Je to gangster. Ale slušný. První zprávy [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.prvnizpravy.cz/sloupky.php?id=9b11638e-1cfd-11e1-bbfc-003048df98d0 

6 Můj podrobný životopis. In: ANO, bude líp [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.anobudelip.cz/cs/o-nas/blogy/12512/muj-podrobny-zivotopis 

7  Agrofert, a.s. [online]. 2012, 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.agrofert.cz/ 

4



správě.8 V letošních  volbách  do  parlamentní  sněmovny  získala  strana  ANO  2011,  jejímž 

předsedou Andrej  Babiš  je,  18,65 % hlasů a 47  mandátů,  čímž se stala  druhou nejúspěšnější 

stranou  ve  volbách.9 Právě  politická  a  podnikatelská  kariéra  Andreje  Babiše  vyvolala 

kontroverze ve spojení s jeho mediálními plány a akvizicemi. 

3. Faktografické shrnutí kauzy

Andrej  Babiš  investuje  do  médií  od  roku  2010  (finančně  podporuje  například 

zpravodajský server Česká pozice Istvána Léka10 a  Agrofert  je taktéž vlastníkem AGF Media, 

vydávající týdeník 5plus2), teprve v roce 2013 se však rozhodl své podnikatelské portfolio rozšířit  

o silnější a výraznější mediální hráče. Na setkání Klubu pro prosperitu na počátku června 2013 

se nechal slyšet, že do tří let bude vlastníkem největší mediální společnosti v zemi. 11 Již o několik 

týdnů  později,  přesněji  26.  června  2013,  oznamuje  odkoupení  mediálního  domu  MAFRA 

společností  Agrofert  Holding  od  jeho  dosavadního  vlastníka,  německého  vydavatelství 

Rheinisch-Bergische  Druckerei  und  Verlagsgesellschaft  mbH,  který  MAFRU  vlastnil  od  roku 

1994.  Jakou  částku  německé  firmě  holding  zaplatil,  nebylo  dosud  zveřejněno. 12 Dva  měsíce 

po odkoupení  schválil  převod Úřad  pro ochranu hospodářské  soutěže. 13 Ihned po oznámení 

odkoupení Babiš prohlašuje, že se považuje za pouhého investora a nehodlá figurovat v žádném 

8 ANO 2011. ANO, bude líp [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.anobudelip.cz 
9 Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 25.10. – 26.10.2013. 

ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD. Volby.cz [online]. 2012, 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.volby.cz/pls/ps2013/ps 

10 Babiš: Budu největším vydavatelem v Česku. E15.cz / Strategie [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://strategie.e15.cz/zpravy/babis-budu-nejvetsim-vydavatelem-v-cesku-999701 

11 Tamtéž.
12 SLÍŽEK, David. Andrej Babiš koupil vydavatelství Mafra, jednání s českým Ringierem nedopadlo. Lupa.cz 

[online]. 2013, 26. 6. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/idnes-cz-mf-dnes-i-
lidovky-meni-majitele-vydavatelstvi-mafra-koupil-andrej-babis/ 

13 SLÍŽEK, David. Babiš může převzít MAFRU, transakci schválil antimonopolní úřad. Lupa.cz [online]. 2013, 
26. 8. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/babis-muze-prevzit-mafru-transakci-
schvalil-antimonopolni-urad/ 

5



orgánu, nebude mluvit s novináři a ani jim nebude dávat interview.14

Již  28.  června však volá  redaktorovi  Janu Kálalovi15 a  žádá odpověď na otázku,  proč 

se v Lidových  novinách  nepíše  o  tiskové  konferenci  strany  ANO  2011,  která  se  konala 

předchozího dne.16 Po dotazu na důvod svého telefonátu ze strany MAFRY se později dostavil 

do redakce Lidových novin, kde se za svoje chování omluvil. „Byl jsem vytočený. Už se to nestane,“ 

prohlásil a uvedl, že je ve svých firmách zvyklý mluvit s manažery i s dělníky. Dále pak v redakci  

navrhl sepsání etického kodexu určujícího vztahy mezi ním a médii. 17 V pozdějším rozhovoru 

poté potvrzuje, že na sepsání kodexu se domluvil se svým mluvčím Karlem Hvížďalou. 18

Důvody odkupu MAFRY vysvětluje Babiš v rozhovoru pro server MediaGuru z 19. srpna 

2013.  „Naivně  jsem  se  domníval,  že  novinář  je  člověk,  který  ctí  etiku  a  píše  pravdu.  Žil  jsem  

v domnění, že noviny píší pravdu. A myslel jsem si tedy, že když novinář nepíše pravdu, tak že by  

měl  existovat  nějaký  způsob,  jak  omyly  korigovat.  Zjistil  jsem  ale,  že  žádný  takový  způsob  

neexistuje,“19 říká  Babiš  s  dodatkem,  že  do  médií  vstupuje  právě  díky  tomu,  že  má  trvale  

problémy s  novináři.  Na otázku,  zda jsou tedy důvody odkupu MAFRY spíše soukromé než 

podnikatelské, odpovídá: „Přišel jsem na to [proč o něm novináři špatně píšou] časem, když jsem  

zjistil,  že  mají  své  zájmy  –  ekonomické,  politické.  (...) Každý  samozřejmě  má  nějaké  zdroje  

informací a často jimi byli moji nepřátelé nebo konkurenti.  (...) Určitě budeme chtít, aby v MAFŘE  

14 Babiš: Jsem jen investor. Média ovlivňovat nechci. Mediamania.cz [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://mediamania.tyden.cz/rubriky/lide/babis-jsem-jen-investor-media-ovlivnovat-
nechci_274806.html 

15 Záznam hovoru byl zveřejně na adrese http://www.youtube.com/watch?v=mFSf2ZfFbrA
16 HAVLOVÁ, Alžběta a David BERNARDY. Babiš sliboval, že se novinářům z Mafry nebude plést do práce. 

Vydrželo mu to pár hodin. Český rozhlas [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z:  http://jdem.cz/87f43
17 Nevědí, s kým mají tu čest, stěžoval si Babiš na LN. Pak se omluvil. Lidovky.cz [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 

Dostupné z: http://www.lidovky.cz/nevedi-s-kym-maji-tu-cest-stezoval-si-babis-na-ln-pak-se-omluvil-
pbx-/zpravy-domov.aspx?c=A130628_173145_ln_domov_rak 

18 VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Až zase budu něco kupovat, napíšu to na twitter. MediaGuru [online]. 2013 [cit. 
2013-11-15]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/08/az-zase-budu-neco-kupovat-napisu-to-na-
twitter/ 

19  Tamtéž.

6



byli nejlepší novináři, aby psali objektivně a aby psali pravdu.“20

Dne 10. října 2013 dokončil Agrofert oficiálně převzetí MAFRY. „Koncern Agrofert nebude  

mít ve skupině Mafra žádného svého zástupce, který by jakkoli zasahoval do obsahu vydávaných  

titulů nebo ovlivňoval činnost redaktorů,“21 opět deklaroval Babiš. K datu finalizace tohoto textu 

zatím dle zprávy deníku The New York Times Babiš hodlá MAFRU obchodovat na burze a stát 

se pouze  menšinovým  vlastníkem,  především  kvůli  znechucení  z  neustálého  osočování 

z ovlivňování médií.22 Kauza MAFRY a Agrofertu ukázala, jak kontroverzním tématem otázka 

vlastnictví a nezávislosti médií je. Celá kauza se navíc odehrávala v předvolebním období, a tak 

byly  případné  problémy  vlastnictví  vydavatelského  domu  politikem  Babišem  diskutovány 

o to častěji,  o  kolik  byly  užívány  jako  protiargument  konkurenčními  stranami  a  politiky 

v předvolebním boji.

4. Podobné kontroverze

Babiš  není  jediný  podnikatel,  který  se  dostal  do  politiky  a  který  disponuje  velkou 

mediální  mocí  díky  tomu,  že  do  svého  firemního  portfolia  zahrnul  některé  z  mediálních 

subjektů.  Nejčastěji  je  Andrej  Babiš  srovnáván  s  italským  premiérem  Silviem 

Berlusconim.23 Další příklady můžeme vidět ve světě, ale i v České republice. Např. politik Karel 

Schwarzenberg,  dřívější  vlastník  časopisu Respekt, již  zmiňovaný  Zdeněk  Bakala, majitel 

20 VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Až zase budu něco kupovat, napíšu to na twitter. MediaGuru [online]. 2013 [cit. 
2013-11-15]. Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/08/az-zase-budu-neco-kupovat-napisu-to-na-
twitter/ 

21 Agrofert dokončil akvizici mediální skupiny Mafra. In: Tiskové zprávy - Mafra.cz [online]. 2012, 2013 [cit. 
2013-11-15]. Dostupné z: http://www.mafra.cz/cs/mafra-tiskove-zpravy.asp?c=A131010_125727_mafra-
tiskove-zpravy_las 

22 BILEFSKY, Dan. Czech Politician Faces Claims of Aiding Secret Police. NYTimes.com [online]. 2013 [cit. 
2013-11-15]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2013/11/13/world/europe/czech-politician-faces-claims-
of-aiding-secret-police.html 

23 Central Europe’s Berlusconi?. The Economist [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.economist.com/news/europe/21588950-andrej-babiss-new-party-was-elections-
surprise-winner-central-europes-berlusconi

7



vydavatelství Ekonomia, současný vlastník Respektu a Hospodářských novin.24 Dříve to byl také 

Václav Fischer (zakladatele německé cestovky Fisher Reisen, senátor) nebo Vít Bárta (zakladatel  

bezpečnostní agentury ABL, poslanec, ministr),  ve světě jsou jako miliardáři v politice známi 

například  Ross  Perot  (zakladatel  EDS,  kandidát  na  presidenta  USA)  nebo  ikonický  Silvio 

Berlusconi.

Silvio Berlusconi25 se dostal do střetu mezi osobní a veřejné zájmy v době, kdy působil 

jako italský premiér (hnutí Forza Italia) a zároveň jako komerční mediální magnát. V době, kdy 

se  připravoval  na  volby,  měla  média  čím  dál  tím  více  personalizovanou  podobu.  Když 

si uvědomíme,  že  média  slouží  jako  tvůrce  veřejného  mínění  a  zároveň  jako  kontrolní 

mechanismus  státní  moci,  tak  v Berlusconiho  případě  šlo  o  spojení  obojího  v jeho  vlastní 

prospěch. Obecně vzniká obava z toho, kdo zastává veřejnou funkci, a zároveň skrze svá média 

"kontroluje"  její  průběh.26 Berlusconi  byl  v  době  výkonu  politické  funkce  majitelem  firmy 

Fininvest, která skoupila řadu regionálních televizí, které ve výsledku vytvořily vysílací koncern  

dnes známý jako Berlusconiho televizní stanice Canale 5. Kromě toho mu patří i kanál Italia 1.  

Později koupil i vydavatelský dům Mondadori s týdeníkem Panorama, fotbalový klub AC Milan, 

kino řetězec a částečně i pojišťovnu Mediolanum. Dostal se tak do každodenního života většiny 

Italů.27 S Babišem je srovnáván právě kvůli stejnému vývoji: bohatý podnikatel – koupě médií – 

vstup do politiky.

Michal  Bloomberg je  byznysový  magnát,  politik  a  filantrop,  primátor  v  New Yorku, 

je zakladatel Bloomberg LP a řadí se mezi nejbohatší primátory světa. Bloomberg LP je světová  

finanční  a  mediální  společnost.  Aby  šetřil  rozpočet,  byla  jeho  výplata  jen  1  dolar  ročně.  

24 Does Andrej Babis have bigger political ambitions?. The Economist [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.economist.com/blogs/easternapproaches/2013/07/czech-media-and-politics

25 Berlusconi Group. Ketupa: a media industry resource [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: 
http://ketupa.net/berlusconi.htm

26 KUČÍK, Vít. Úspěšný podnikatel – úspěšný politik?. Pravý břeh [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: 
http://www.pravybreh.cz/2013/09/18/vit-kucik-uspesny-podnikatel-uspesny-politik/

27 Silvio Berlusconi: mediální kontrolor vlastního rozhodování. Revue pro média: Média a politika [online]. 
2002, č. 3 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Revue03/profil_berlusco_rpm03.pdf

8



Zato se zasadil o to, že byla zakázána velká balení nápojů, nebo regulováno kouření. Zároveň 

vydává  ekonomický  a  byznys  magazín  BusinessWeek,  který  je  součástí  jeho  koncernu 

Bloomberg News,  zahrnující  dále Bloomberg TV,  Bloomberg Radio nebo Bloomberg Markets  

a Bloomberg.com.28

Bidzina  Ivanišvili je  premiér  Gruzie  a  vůdce  uskupení  Gruzínský  sen.  Jeho  majetek 

se odhaduje na polovinu HDP Gruzie. Jeho podnikání je zaměřené na oblasti počítačů, telefony,  

bankovnictví, a to převážně v Rusku. V Gruzii nechal dobročinně postavit 500 škol, 600 kostelů 

a ve  svém  rodném  městě  dokonce  nemocnici.  Vlastní  banku  Cartu  bank.  Má  tendenci 

financovat reformy z vlastních peněz. 29 Chce dovést Gruzii k členství v EU. 30

Serge  Dassault je  francouzským  senátorem  v Sarkozyho  UMP,  přičemž  stále  vlastní 

společnost Groupe Dassault, která vyrábí bojové letouny a mmj. významný deník Le Figaro jako 

součást  celé  mediální  skupiny Le Groupe Figaro.  Pojí  se  k němu skandál,  během  něhož byl 

obviněn z podplácení voličů. 31

Sebastian Piňera je chilský byznysmen, politik a prezident, který vystudoval ekonomii 

na  Harvardu.  Pracoval  v bankovním  a  konzultantském  odvětví.  Založil  např.  bankovní 

společnost Bancard,  přes kterou zavedl do Chile kreditní karty.  Měl podíl  v aeroliniích LAN, 

který prodal s nástupem do prezidentské funkce. Měl i vlastní fotbalový tým. 32

28 Mike Bloomberg [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.mikebloomberg.com/
29 Bidzina Ivanišvili: Miliardářský nápadník gruzínského trůnu. Česká pozice.cz [online]. 2012 [cit. 2013-11-15]. 

Dostupné z: http://www.ceskapozice.cz/zahranici/evropa/bidzina-ivanisvili-miliardarsky-napadnik-
gruzinskeho-trunu

30 Miliardář Ivanišvili obnovuje Gruzii. Šanci mají i Češi. E15 [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: 
http://zpravy.e15.cz/zahranicni/politika/miliardar-ivanisvili-obnovuje-gruzii-sanci-maji-i-cesi-974794

31 Serge Dassault & family. Forbes [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.forbes.com/profile/serge-dassault/

32 Sebastián Piñera. Encyclopedia Britannica [online]. 2012 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1250481/Sebastian-Pinera/

9



5. Problematika vlastnictví médií politiky a podnikateli

„Vědění je moc“, napsal kdysi Francis Bacon.33 Tato moc může nabývat mnoha podob 

a není možné se  na vymezené ploše zabývat všemi. Několik příkladů však bude zmíněno jako 

demonstrace  způsobů,  jak  mohou  informace/znalosti34 moc  podporovat  a  reprezentovat. 

Informace mohou být významné v jakékoliv činnosti hospodářské; dnešní ekonomika je často 

nazývána informační především díky tomu, že informace jsou jejím hlavním řídícím faktorem. 

V politickém světě jsou informace klíčovou komoditou, a to ať už hovoříme o jejich roli 

pro tvorbu politik a konkrétních nařízení nebo jako nástroje pro prevenci rizik. V současnosti 

často  slyšíme  o  významu  informací  pro  tzv.  národní  bezpečnost.  Nedávný  report deníku 

Guardian se zabýval kauzou Snowden.35 Bývalý americký zpravodajec NSA36 zveřejnil utajované 

záznamy a zařadil se tak po boku Juliana Assange jako další výrazný whistleblower v moderních 

dějinách. Jeho kauza nám ukazuje i další rozměr vyvstávající  v rámci informační politiky států 

a mezinárodních organizací. Tím je obecná nedůvěra, která panuje mezi státy, a především pak 

vzrůstající  potřeba  monitoringu  občanů,  a  to  i  občanů cizích  států.  USA  podle  záznamů 

vynesených  Snowdenem sbírají  velká  množství  dat  a  metadat.  Podobné akce  jsou  často 

obhajovány  ve  jménu  národní  bezpečnosti.  Tento  rozměr  informační  politiky  států 

a zpravodajských organizací však pracuje především s přijímáním a agregací informací o velkém 

množství lidí. 

33 BACON, Francis. Meditations sacrae and human philosophy. [Kila], MT: Kessinger Pub. Co, 1996. 
ISBN 978-156-4596-413. 

34 Nemá cenu zde vymezovat rozdíly mezi informací, znalostí a věděním – pokládejme pro naše účely tyto 
pojmy za totožné. 

35 NSA files decoded: Edward Snowden's surveillance revelations explained [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://www.theguardian.com/world/interactive/2013/nov/01/snowden-nsa-files-surveillance-
revelations-decoded

36 Zkratka pro americkou National Security Agency.

10



Zde jsme se však zaměřili na opačnou stranu informačního cyklu. Zamyslíme se nad tím, 

jakými prostředky jsou lidé informování a ovlivňování prostřednictvím médií a konkrétně se 

podíváme na to, jaké důsledky pro tuto činnost má  skutečnost, že  jsou média v čím dál vyšší 

míře vlastněna korporacemi a soukromými subjekty. Jaké efekty může toto prolnutí mít? Jaké  

mocenské důsledky z toho vyplývají pro politiku a pro občany?  Měla by být média vlastněna 

společnostmi, jejichž primární zájem je zvyšování profitu a moci? 

V souvislosti  s akvizicí MAFRY  Agrofertem  se  podobné  otázky  začaly  objevovat 

i v debatách v ČR.  Otevírá se prostor k obavám, že v  zemi,  kde panuje demokracie pouhých 

20 let,  dochází  k  událostem,  jež některé  demokratické  principy  mohou popírat.  Jedním 

z principů demokracie je totiž oddělení různých mocí od sebe a  existence nezávislé mediální 

scény. Média plní v demokratické společnosti roli jakési  čtvrté moci (prvními třemi jsou moc 

zákonodárná, výkonná a soudní) a měla by sloužit jako hlídací pes demokracie.37 Aby však média 

mohla vykonávat svou kontrolní funkci, musí existovat jako nezávislé subjekty se společenskou 

odpovědností.  Nezávislost  médií  je  však  v dnešní  době  nepochybně  ovlivněna  jejich 

financováním – a s tím, jak dochází k jejich komercionalizaci, zvyšuje se i nebezpečí omezení 

jejich nezávislosti. 

Pojďme se tedy krátce  věnovat argumentům, proč je z hlediska společnosti nežádoucí, 

aby  média  byla  vlastněna  výhradně  velkými  ekonomickými  subjekty.  Zmíníme  i  několik 

souvisejících příkladů z  historie  a  zaměříme se i  na  principy  objektivní  žurnalistické  práce. 

Přístupů  k  novinářské  práci  a  objektivitě  můžeme  nalézt  mnoho,  v rámci  textu  se  proto 

pokusíme o přizpůsobení vhodného obsahu vůči námi zkoumané kauze. 

37 ŠKODOVÁ, Markéta. Jsou média hlídacím psem demokracie?: Vztah médií a politiky [online]. Metropolitní 
univerzita Praha, 2013 [cit. 15-10-2013]. Dostupné z: http://www.mediapodlupou.cz/lekce/jsou-media-
hlidacim-psem-demokracie-vztah-medii-a-politiky 

11



5.1. Média jako nástroj ovlivňování a kontroly 

Média  především  mohou  působit  jako  nástroj  ovlivňování  a  kontroly.  Síle  médií 

v procesu  ovlivňování  lidí  se  věnoval  zakladatel  PR Edward  Bernays:  „The  conscious  and  

intelligent  manipulation  of  the  organized  habits  and  opinions  of  the  masses  is  an  important  

element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute  

an invisible  government  which is  the true ruling power of  our country.“ 38 Bernays byl znalcem 

psychologie a teorie přesvědčování – hledal způsoby, jak pracovat s kolektivním myšlením lidí 

ku  prospěchu  ovlivňujícího.  Ne  náhodou  byl  jedním  z jeho  největších  obdivovatelů  Josef 

Goebbels, jeden z nejvyšších nacistických představitelů a strůjce nacistické propagandy. 

Jaký  je  vlastně  rozdíl  mezi  propagandou  a  objektivním  informováním  veřejnosti  – 

jedním  z klíčových  úkolů  nezávislých  médií?  Propaganda  je  zcela  účelná  činnost,  která 

informuje s cílem vyvolání konkrétních akcí u příjemce a změny jeho vzorců chování a myšlení. 

Zatímco  orwellovské  obavy  ohledně  ovládnutí  myšlení  se  postupně  rozplývají,  někteří 

argumentují,  že  naším  problémem  je  nejen  snaha  distribuci  informací  ve  společnosti 

kontrolovat,  ale i  informační přehlcení,  které způsobují  jistý  druh apatie.  Trefně to ve svém 

příspěvku  vyjádřil  Bořivoj  Brdička:  „Orwell  se  obával  těch,  kteří  by  zakázali  knihy.  Huxley  

se obával, že by nebyl důvod knihy zakazovat, protože by nebyl nikdo, kdo by chtěl nějakou číst.  

Orwell se obával těch, kteří by nám odpírali informace. Huxley se obával těch, kteří by nám jich dali  

tolik, že by nás uvrhli do pasivity a egoismu.  (...) Ve zkratce – Orwell se obával, že nás zničí to,  

co nenávidíme. Huxley se obával, že nás zničí to, co se nám líbí“.39 

38 BERNAYS, Edward L a Mark Crispin MILLER. Propaganda. Brooklyn, N.Y.: Ig Publishing, 2005, 168 p. 
ISBN 09-703-1259-8. 

39 NEUMAJER, Ondřej. Rozhovor s vizionářem. Metodický portál RVP.CZ [online]. 2010 [cit. 2013-11-15]. 
Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/7971/ROZHOVOR-S-VIZIONAREM.html/ 

12



Pokud máme shrnout, riziko propagandy skrze média veřejností vnímaná jako nezávislá 

a  nezaujatá  je  tedy  jedním  z možných  problémů  vlastnictví  mediálních  domů  politiky 

a podnikateli.40

5.2. Média jako nástroj moci 

Dle některých statistik  vlastní  90% médií  v USA  pouhých  6  korporací.41 Fenoménem 

je rovněž  Rupert  Murdoch,  mediální  mogul,  který  vybudoval jedno  z  největších  mediálních 

uskupení na světě. Podíváme-li se na jeho propojení s politikou, najdeme zde řadu indícií, že 

z jeho  strany snahy  ovlivňovat  politiku  skrz  své  kontakty  a  iniciativy  proběhly,  a  to  jak 

v Austrálii, tak i ve Velké Británii.42

Podíváme-li se na věc z pohledu novinářů a jejich žurnalistické objektivity a etiky, jejich 

práce by v normativním pojetí měla vykazovat odolnost vůči snahám o ovlivňování ze strany 

politiků  (o  tom  dále).  V  některých  autoritativních  režimech  však  může  tato  snaha vést 

až k ohrožení  života  novináře.  Typickým příkladem,  kdy  politická  a  korporátní  moc 

pravděpodobně způsobila smrt novinářky,  je kauza Anny Politkovské. Anna Politkovská byla 

zavražděna  na podzim roku  2006 v  Moskvě a podíl  na její  smrti je  přisuzován buď ruským 

tajným službám, nebo Borosi Berezovskému, ruskému oligarchovi, jehož podnikání Poltikovská 

zkoumala.  Tento  čin  demonstruje,  jak  nepohodlní  mohou  žurnalisté politickému 

a ekonomickému  establishmentu  být  a  jakých  prostředků  může  být  v  krajních  případech 

použito.  Snahy o podobnou  mocenskou  kontrolu médií  a činnosti  novinářů se však netýkají 

pouze autoritativního Ruska. 

40 Zajímavou doplňující studií je analýza vlastnictví médií a vlivu vlastníků na Indická média. 
Dostupné na adrese: http://jdem.cz/87f54

41 LUTZ, Ashley. These 6 Corporations Control 90% Of The Media In America. Business Insider [online]. 2012 
[cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.businessinsider.com/these-6-corporations-control-90-of-the-
media-in-america-2012-6 

42 HAYLAND, Dave. A revealing look at Murdoch’s influence on British politics. World Socialist Web Site 
[online]. 2012 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: http://www.wsws.org/en/articles/2012/05/murd-m25.html 

13



I v české historii najdeme podobné extrémní případy: vzpomeňme například objednávku vraždy 

Sabiny Slonkové úředníkem ministerstva zahraničí. Existuje tedy i riziko ohrožení samotných 

novinářů.

5.3. Etické kodexy a etika práce žurnalisty

Novinář by měl při své práci dodržovat etické normy. Média a mediální domy většinou 

disponují vlastními etickými kodexy, setkáváme se však i s kodexy na národní či nadnárodní 43 

úrovni, například  Etický kodex novináře ve správě  Syndikátu novinářů České republiky.44 Etický 

kodex má zpracován jak diskutovaná MAFRA, tak Babišova mediální agentura AGF Media.

Nejproblematičtějším  informačním  zdrojem  v  Babišově  mediálním  portofliu  se  jeví 

týdeník 5plus2.  Zatímco Lidové noviny, MF DNES i Metro mají jasný a společný etický kodex, 

který  mimo  jiné  udává,  že  redakce  musí  o  aktivitách  vlastníků  a  osob  s  nimi  spojených 

informovat vyváženě tak, jak informují o osobách jiných45 (a relativní dodržování těchto kodexů 

ukazuje  i  výzkum  představený  dále),  periodikum  5plus2  vlastněné  taktéž  Agrofertem  (resp.  

agenturou AGF media,  stoprocentně vlastněnou společností  Agrofert  Holding)  není  součástí 

produktového  portfolia  mediální  skupiny  MAFRA,  a  tak  se  na  něj  etický  kodex  MAFRY 

nevztahuje. Ačkoliv se Babiš nechal krátce po akvizici slyšet,  že týdeník 5plus2 pod MAFRU  

převede a nechá vzniknout etický kodex, který zaručí redakci 5plus2 nezávislost46,  dosud tak 

43 Zmiňme například kodex Society od Professional Jouralists.
Dostupné z adresy: http://www.spj.org/ethicscode.asp

44 Syndikát novinářů České republiky [online]. 2008 [cit. 2011-11-10]. Etický kodex novináře. 
Dostupné z WWW: <http://syndikat-novinaru.cz/1/5/36/etika/eticky-kodex>.

45 V preambuli kodexu se dále dozvídáme například: „Společnost nestraní žádným politickým stranám, 
hnutím a   jiným politickým uskupením a tím pomáhá čtenářům, aby si mohli učinit svůj vlastní názor.“   
Dále pak se zde čtenář dočte, že „politické zájmy vlastníka či jiných politických skupin ani mimomediální 
obchodní aktivity jediného akcionáře nejsou v redakční části médií vydávaných společností nijak 
zohledněny.“ V části kodexu věnované šéfredaktorům stojí za pozornost to, že redakční výstup je zcela v 
jejich kompetenci a nebude ovlivňován nikým jiným.

46 Babiš: 5plus2 prodáme Mafře, vznikne etický kodex. MediaGuru [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: 
http://www.mediaguru.cz/2013/06/babis-5plus2-prodame-mafre-vznikne-kodex/ 

14



nebylo učiněno.  Vztahuje se na něj však etický kodex AGF Media.

Týdeník  5plus2  a  jeho  71  regionálních  verzí  dnes  vychází  zdarma  a  mohli  bychom 

spekulovat,  zda  se  tedy  nejedná  spíše  o  reklamní  a  PR  periodikum  s  přidanou  informační 

hodnotou.  Společnost  AGF media  však ve svém vlastním etickém kodexu uvádí,  že “vznikla 

proto,  aby  dodávala  a  šířila  informace  zpravodajské  a  publicistické  povahy,”47 smysl  jejího 

produktu je tedy dán jasně. Tentýž etický kodex však k nezaujatosti svých novinářů přistupuje 

diskutabilně:  redakce  sice  například  nesmí  publikovat  zprávy  pocházející  pouze  z  jednoho 

zdroje, ovšem s dodatkem, že ve výjimečných případech je  možné  publikovat  článek  čerpající  

z informací pouze jednoho zdroje za předpokladu, že takovýto  postup schválilo vedení redakce. 

Zaměstnanci AGF Media sice musí na jednu stranu činit vše pro to, aby informovali objektivně, 

musí se však zároveň vyhnout riziku, že poškodí dobré jméno týdeníku 5plus2 a jakýchkoliv  

dalších aktivit AGF Media.48 

S  ohledem na fakt,  že  týdeníky  5plus2  čte  podle  agentury  STEM49 téměř  1,8  milionu 

čtenářů50, kteří jej mohou vnímat jako seriózní informující periodikum, je aktuální etický kodex 

nevyhovující.  Díky  němu  mohlo  zcela  v  souladu  s  interní  etikou  vyjít  např.  vydání 

z předvolebního 17. října 2013, které Babiše a ANO propagovalo na titulce velkou fotografí (server 

MediaGuru  označil  užití  takto  rozměrné  fotky  jednotlivce  na  titulce  jako  akt  prováděný 

v periodicích  pouze  v  případě  mimořádných  událostí51),  dále  rozhovorem  na  stranách  2-3, 

komentáři  zástupců  strany  ANO  na  dalších  listech  i  doplněné  běžnou  inzercí.  Samotná 

existence etického kodexu tedy nemusí být zárukou vyváženosti média.

47 Vydavatelský kodex médií provozovaných Společností [online]. 2013 [cit. 15-10-2013]. Dostupné z: 
http://data.idnes.cz/soubory/mafra_all/A131010_BOP_KODEX.PDF 

48 Tamtéž.
49 Nesmíme však pominout, že výzkum agentury STEM byl objednán právě agenturou AGF Media.
50 Výzkum: Týdeníky 5plus2 čte 1,8 milionu lidí. MediaGuru [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 

Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/07/vyzkum-tydeniky-5plus2-cte-18-mil-lidi/ 
51 Aktuální vydání 5plus2 výrazně podporuje Babiše. MediaGuru [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. 

Dostupné z: http://www.mediaguru.cz/2013/10/aktualni-vydani-5plus2-vyrazne-podporuje-babise/ 

15



6. Výzkumy reálného stavu médií

Akvizice  mediální  skupiny MAFRA Agrofertem Andreje  Babiše tedy vyvolala  značné 

kontroverze.  Zajímavé  jsou především  reakce  zainteresovaných  stran,  především  samotných 

novinářů, a to jak nyní zaměstnaných Babišem, tak novinářů z jiných periodik a mediálních 

domů.  Novinář,  jakožto  zprostředkovatel  reality,  pozitivně  svázaný  a  vedený  novinářskou 

etikou,  kterou  jsme  diskutovali  výše,  by  měl  být  v  ideálním  případě  nezaujatě  informující  

jednotkou. V praxi jsou však výstupy jeho činnosti poznamenány mnoha okolnostmi a vlivy,  

včetně vlivů interních, skrze které mohou novinářské produkty jím tvořené ovlivňovat veřejnost 

a veřejné mínění.  Mezi zásadní vnější  faktory, které novináře v žurnalistické práci ovlivňují,  

patří často právě jejich zaměstnavatelé, kteří působí jako běžné podnikatelské subjekty řídící  

se zákonitostmi trhu a díky tomu mohou mít tendence své zaměstnance a výsledky jejich práce 

směrovat, jemně ovlivňovat či zcela diktovat.

Výzkum agentur Donath Business & Media a MRThink z července 2012 přinesl zajímavý 

pohled  na  novináře  a  jejich  vnímání  faktorů  ovlivňující  žurnalistickou  práci.  Výzkumu, 

založeného  na  podobném  šetření  z  roku  2008  provedeného  agenturou  DBM  na  Slovensku, 

se zůčastnilo na 566 aktivních novinářů.52 Pomineme-li sebekritických 70 % respondentů, podle 

kterých novinářskou práci  negativně  ovlivňuje  především  nízká  odborná  úroveň  samotných 

novinářů,  dostáváme  se  k  otázkám  na  tlaky  ze  stran  vedení  redakcí  a  vlastníků.  67  % 

respondentů výzkumu uvedlo, že se setkává s tlaky ze strany vedení redakcí, 59 % novinářů se  

pak setkalo s tlaky ze strany vedení média. Z bližšího pohledu: tlak ze strany vedení s ohledem 

na ekonomické faktory pocítilo 75 % novinářů, tlak od vedení na formu finálního článku a na 

vyznění článku pak 65 % respondentů. Tlaky z vyšších míst tak v mediálních domech novináři  

zažívají  běžně.  Průběh  těchto  tlaků  v  praxi  ilustruje  osobní  zkušenost  prezentovaná 

52 DONATH BUSINESS & MEDIA. Názory českých novinářů na vybrané otázky mediálního prostředí v České 
republice. 2012. Dostupné z: http://strategie.e15.cz/konference/wp-content/uploads/2012/11/Nazory-
novinaru_pr%C5%AFzkum_Tom%C3%A1%C5%A1-Jel%C3%ADnek.pdf 

16



komentátorem  týdeníku  RESPEKT  Janem  Macháčkem:  „Z MF  Dnes  jsem  byl  po  roce  Šafrem  

vyhozen, předtím jeho podřízenými několikrát varován, abych nepsal proti Klausovi, že to Šafra  

hrozně  štve53.  Nyní  má  tentýž  Šafr  starost  o  nezávislost  Lidových  novin  a  MF  Dnes,“54 píše 

Macháček. 

V českém průzkumu byl na rozdíl od slovenského předchůdce rozdělen tlak ze strany  

vedení na tlak odůvodněný ekonomickými důvody a tlak zaměřený na vyznění textu či formu 

zpracování. „Na Slovensku v roce 2008 označila „tlak ze strany vedení redakcí“ asi jen jedna třetina  

respondentů, v roce 2012 v ČR to byl více než dvojnásobek. Může zde jít o projev vlivu ekonomické  

krize, která tlaky z hospodářských důvodů zesílila,”55 uvádí závěr výzkumu. Výzkum samozřejmě 

pochází ještě z doby před akvizicí diskutovaných médií Agrofertem Andreje Babiše, poskytuje  

nám  však  zajímavý  vhled  do  celé  problematiky  očima  nejzainteresovanějších  hráčů,  tedy 

samotných novinářů.

Dalším pohledem na kauzu je obsahový průzkum periodik a analýza zabarvení článků 

publikovaných v  médiích, které pojednávaly o jejich vlastnících a s nimi spojených aktivitách.  

Agentura  NEWTON  Media  analyzovala  veškeré  články  v  periodicích  vlastněných 

či spoluvlastněných Andrejem Babišem  (MF DNES,  Lidové  noviny,  Metro,  5plus2),  Zdeňkem 

Bakalou  (Aktuálně,  Hospodářské  noviny,  Ekonom,  Respekt)  a  Jaromírem  Soukupem  (TV 

Barrandov,  Týden)  s  cílem  odhalit,  jak  často  a  v  jakém  tónu  (tedy  zda  kriticky,  neutrálně,  

ambivalentně či pozitivně) referovali média o aktivitách spojených se svými vlastníky. “Změna  

dikce Lidových novin vůči novému majiteli nebyla patrná, pouze v letních měsících se o něm psalo  

spíše sporadicky a když už,  pak v neutrálním duchu ve spojení s jeho podnikáním nebo hnutím  

53 Výraz byl zmírněn.
54 MACHÁČEK, Jan. O strachu z Babiše. Respekt [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné z: 

http://respekt.ihned.cz/c1-60149800-o-strachu-z-babise 
55 DONATH BUSINESS & MEDIA. Názory českých novinářů na vybrané otázky mediálního prostředí v České 

republice. 2012. Dostupné z: http://strategie.e15.cz/konference/wp-content/uploads/2012/11/Nazory-
novinaru_pr%C5%AFzkum_Tom%C3%A1%C5%A1-Jel%C3%ADnek.pdf 

17



ANO,”56 uvádí závěrečná zpráva obsahové analýzy periodik.

Změna nastala ve volebním období, kdy novináři Lidových novin referovali o Babišovi 

logicky častěji,  a to především o jeho politických aktivitách a cílech ve spojení s politickým 

hnutím  ANO.  Zde  výzkum  poukazuje  především  na  neutrální  a  ambivalentní  informování 

veřejnosti, bez omezování mnoha negativních a polemických reakcí komentátorů deníku, které 

převýšili i zmínky pozitivní. U MF DNES byla situace méně optimistická, deník k Babišovi tolik 

kritický  nebyl  a  kritika  zaznívala  především  skrze  příspěvky  komentátorů.  Výzkum  také 

upozornil na skutečnost, že některá krajská vydání MF poskytovala překvapivě mnoho prostoru  

lokálním  figurantům hnutí  ANO.  5plus2  pak dle  výsledků výzkumu funguje v  podstatě jako 

pozitivní  propagační  bašta  Babišova  politického  i  podnikatelského  úsilí.57 Metro  působilo 

ve sledovaném časovém období neutrálně.

Změna vlastníka  se  v  obsahu médií  podle  výsledků výzkumu tedy  příliš  neprojevila. 

LN se k Babišovi nejdříve odmlčely, zřejmě z důvodů pro ně nepřehledné a nové situace (z toho  

možná vyplynula i tolik diskutované kauza telefonátu redaktorovi Kálalovi), aby poté navázaly  

na  to,  co  výzkum  označuje  jako  “břitkou  dikci  směrem  k osobnosti  miliardáře  z dřívějška”58. 

V případě Mladé fronty DNES můžeme o ovlivňování ze strany Babišova Agrofertu uvažovat  

především v případě regionálních vydání, kde bylo více prostoru věnováno místním figurantům 

Babišova politického hnutí či osobám s Babišem jinak spojeným. Výzkum mimo jiné stručně  

zmiňuje i vztahy novinářů ke svému novému zaměstnavateli. “Mnozí význační redaktoři LN jako  

Tomáš  Němeček,  Lenka  Zlámalová,  Daniel  Kaiser,  Martin  Weiss  i  jejich  šéfredaktor  Dalibor  

Balšínek vyřešili svůj vztah s majitelem tím, že jej rozvázali,” uvádí zpráva.59

56  JÜPTNER, Jan. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej?. MEDIAINFO.cz [online]. 2013 [cit. 2013-11-15]. Dostupné 
z: http://www.mediainfo.cz/clanky/koho-chleba-jis-toho-pisen-zpivej/ 

57  Tamtéž.
58  Tamtéž.
59  Tamtéž.

18



7. Závěr

Vlastnictví  média  politikem  či  podnikatelem nese  jistá  rizika,  která  jsme podrobněji 

identifikovali  v  páté části  práce.  Jak bylo ukázáno,  ani  případná opatření  ve formě etických  

kodexů nemusí  mnohdy stačit,  aby byla zajištěna nezávislost  a neovlivnitelnost  novinářů ze 

strany vlastníka. Stále častější komercionalizaci médií tedy vnímáme jako problém, ačkoliv jak  

nedávné události dokazují, ani veřejnoprávní média nejsou nátlaku a ovlivňování novinářské 

práce prosta. Jedinou obranou je vlastní kritické myšlení příjemce a pokoření pasivity při příjmu  

informací, a to ať už se jedná o jakkoliv financované a jakkoliv vlastněné informační zdroje.

Před několika dny oznámil Andrej Babiš deníku The New York Times, že mediální dům 

MAFRA  hodlá  obchodovat  na  burze  a  stát  se  pouze  menšinovým  vlastníkem.60 Vadí  mu 

především osočování z ovlivňování médií. Jeho případ ukazuje, jak kontroverzním toto téma je.  

Zpětně  se  zdá,  že  negativně  vnímaná  kauza  s  telefonátem  Janu  Kálalovi  mohla  být  spíše  

důsledkem  opatrnosti  a  zmatenosti  v  hledání  rolí  a  vztahů  mezi  majitelem  a  médiem 

a nemusela nutně poukazovat na snahy ovlivňovat Babišem obsah vlastněného deníku. Babišův 

příklad si zaslouží další diskuzi.

60 BILEFSKY, Dan. Czech Politician Faces Claims of Aiding Secret Police. NYTimes.com [online]. 2013 [cit. 
2013-11-15]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2013/11/13/world/europe/czech-politician-faces-claims-
of-aiding-secret-police.html 

19


