HEURISTICKÁ ANALÝZA (PROČ A JAK) TOMÁŠ BOUDA KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ TESTOVÁNÍ POUŽITELNOSTI Empirická evaluace •Uživatelské testování • Formální evaluace •K měření slouží vytvořený model uživatele • Automatická evaluace •Automatizované systémy a softwarové řešení • Kritická evaluace •Expertízy •Heuristická analýza Tomáš Bouda HCI na KISK Formální evaluace – vytvoří se model toho, jak se lidí chovají v konrkétních situacích. Na základě těchto modelů můžeme předvídat, jaký typ rozhrní bude vhodný. Automatická evaluace – je nasazen speciální software, který kontroluje funkčnost. Je vytvořen scénář, který software prochází a kontroluje kód, případně slabá místa, která budou při zvýšené zátěži spouštěčem průblémů. KDY VYUŽÍVAT KRITICKÉ EVALUACE? Před uživatelským testováním •Neplýtvejme časem uživatelů. Opravením evidentních chyb v designu umožníme uživatelům, aby se soustředili na mnohem zásadnější problémy použitelnosti. Při inovaci rozhraní •Kritická evaluace nám ukáže i dobrá místa v systému. Ty je vhodné zachovat. Když potřebujete důkazy, že v systému jsou chyby •Dostáváte špatnou zpětnou vazbu od uživatelů systému? Nebo vám Google analytics říká, že je na webu nějaký problém. Díky KE dostanete jasnou představu o tom, co je špatně. Před zveřejněním •Neservírujte svým uživatelům chyby na stříbrném podnose. • Zdroj: Usability Inspection. In: ETRE [online]. © 2004-2012 [cit. 2012-10-14]. Dostupné z: http://www.etre.com/usability/inspection/ Tomáš Bouda HCI na KISK DŮLEŽITÉ JE… …mít jasný cíl, čeho chci dosáhnout… Často však přijdeme na docela nečekané závěry. Tomáš Bouda HCI na KISK HEURISTICKÁ ANALÝZA Jacob Nielsen "perhaps the best-known design and usability guru on the Internet" (Financial Times) "the king of usability" (Internet Magazine) http://www.nngroup.com/ Tomáš Bouda HCI na KISK Jakob Nielsen photo HEURISTICKÁ ANALÝZA (HA) Pomáhá odhalit problémy použitelnosti v designu interaktivních rozhraních. Malá skupina (3-5) expertů zkoumá uživatelské rozhraní: •Experti samostatně zkontrolují systém a definují chyby, které jsou v nesouladu se stanovenými principy použitelnosti (heuristiky). •Nálezy jsou agregovány do jednoho dokumentu. HA může být použita jak na hotové rozhraní tak na papírové prototypy, mockupy apod. Zdroj: http://www.nngroup.com/topic/heuristic-evaluation/ Tomáš Bouda HCI na KISK 10 PRINCIPŮ POUŽITELNOSTI PODLE NIELSENA (HEURISTIKY) •Viditelnost stavu systému •Spojení mezi systémem a reálným světem •Uživatelská kontrola a svoboda •Konzistence a standardizace •Prevence chyb •Rozpoznání místo vzpomínání •Flexibilní a efektivní použití •Estetický a minimalistický •Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb •Nápověda a návody Zdroj: http://human-computer-interaction.webnode.cz/testovani-a-hodnoceni-rozhrani/metody-testovani /heuristicka-analyza/ Zdroj: NIELSEN: http://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/ Tomáš Bouda HCI na KISK 1.Viditelnost stavu systému – systém by měl vždy dát uživateli vědět co se právě odehrává 2.Spojení mezi systémem a reálným světem – komunikace systému s uživatelem by se měla odehrávat uživatelsky příjemným způsobem (srozumitelný jazyk bez odborných termínů) 3.Uživatelská kontrola a svoboda – uživatelé při práci se systémem dělají chyby a potřebují proto únikový východ pro návrat do předchozího stavu. 4.Konzistence a standardizace – uživatelé by neměli být nuceni přemýšlet jestli různé termíny znamenají to stejné, proto se doporučuje dodržovat obecné zásady. 5.Prevence chyb – vyvarovat se chybovým hlášením bezpečným designem, který bude preventivně působit proti problémům 6.Rozpoznání místo vzpomínání – uživatel by neměl být nucen vzpomínat si na provádění operací v systému, instrukce by měly být v systému vždy viditelně umístěny 7.Flexibilní a efektivní použití – umožnění zrychlení práce se systém pro pokročilé uživatele 8.Estetický a minimalistický design – bez nepotřebných informací 9.Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb – chybové hlášky by měly být uváděny v přirozeném jazyce a měly by navrhovat řešení 10.Nápověda a návody – všechny informace se musí dát lehce vyhledat, nápověda by měla obsahovat postupy v krocích PROCES HA Experti prochází design rozhraní několikrát •Všímají si detailů, architektury i dalších okolností, které mají vliv na průchod uživatele webem (flow). •Porovnávají systém s principy použitelnosti •… a zvažují vše, co jim přijde na mysl. • Principy použitelnosti •Nielsenovy heuristiky – upravené heuristiky? •Nehodí se jiná kategorie principů – heuristiky pro virtuální svět, mobilní technologie ovládané gesty, apod. • Nalezené prohřešky proti heuristikám je třeba opravit. Tomáš Bouda HCI na KISK PROČ JE TŘEBA VÍCE EVALUÁTORŮ? Žádný expert nenalezne všechny chyby! Někteří naleznou více než jiní. Zdroj: NIELSEN: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html Tomáš Bouda HCI na KISK https://www.mindmeister.com/images/download/6659117 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ 5 expertů je rozumné číslo v porovnání s množstvím nalezených problémů. •Průměrně 1 evaluátor nalezne 35 % problémů •Pět evaluátorů nalezne až 75 % problémů Tomáš Bouda HCI na KISK https://www.mindmeister.com/images/download/6659131 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ Náklady na HA se přestávají vyplácet v případě najmutí více jak 5 expertů. Tomáš Bouda HCI na KISK https://www.mindmeister.com/images/download/6659148 POMĚR NALEZENÝCH CHYB K CENĚ Jeden z výzkumů Nielsena říká, že: • •benefit díky HA byl u softwaru 500,000 USD •náklady na HA byly 10,500 USD HA se vyplatí přibližně 48x Zdroj: http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_evaluation.html • Tomáš Bouda HCI na KISK HEURISTICKÁ ANALÝZA VS. UŽIVATELSKÉ TESTOVÁNÍ HA je často rychlejší (1-2h.) nežli UT. Výsledky HA jsou již interpretované experty. Výsledky UT jsou přesnější. •Berou v úvahu aktuální uživatele, jejich práci, situaci, rozpoložení apod. •HA může najít špatné problémy a ty opravdové pominout. HA neklade nároky na uživatele. Tomáš Bouda HCI na KISK FÁZE HA Před-evaluační školení expertů •Poskytuje expertům základní znalosti o zkoumané doméně. •Seznamuje evaluátory se scénářem. Individuální evaluace produktu a agregace výsledných dat Měření intenzity problému •Stanovuje míru naléhavosti nalezeného problému a potřebu jej opravit. •Může být řešeno individuálně a následně společně. Skupinový rozhovor •Vzájemné reflexe mezi evaluátory. •Evaluátoři s vývojovým týmem. Tomáš Bouda HCI na KISK HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY 1.Instruujte experta – vytvořte scénář •Pokud testujete systém „ walk-up-and-use“ nebo je expert odborníkem v dané oblasti, pak školení můžete vynechat. • 2.Každý expert projde rozhraní alespoň 2x •a.) Sleduje flow a širší rámec systému. •b.) Soustředí se na specifické elementy rozhraní. • 3.Každý expert sepíše nalezené problémy •každý problém jednotlivě (problém v jednom prvku UI, nekonzistentnost, problém s celým rozhraním, nebo něco chybí…) •odkazuje na konkrétní heuristiky • Tomáš Bouda HCI na KISK HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY 4.Měření intenzity problému •každý evaluátor odhaduje závažnost problému jednotlivě •odhaduje potřebné zdroje (čas, finance) na opravu • •Výsledek je závislý na: •Frekvenci výskytu problému •Míře dopadu na uživatele – jaké úsilí bude muset uživatel vyvinout, aby problém vyřešil? •Míře persistence – je problém stálého charakteru, nebo při jednom překonání již nebude kritický? Tomáš Bouda HCI na KISK HEURISTICKÁ ANALÝZA - PRAKTICKY •Měření intenzity problému • •0 - Nesouhlas s tím, že jde o problém použitelnosti. • •1 - Problém kosmetického rázu - problém by měl být řešen jen v případě, že na něj máme čas a zdroje. • •2 - Drobný problém použitelnosti - nízká priorita. • •3 - Důležitý problém použitelnosti - měl by být řešen. • •4 - Katastrofa použitelnosti - problém musí být vyřešen dříve, než se systém dostane k uživatele! Tomáš Bouda HCI na KISK MĚŘENÍ INTENZITY PROBLÉMU - PŘÍKLAD Problém: Před odesláním fotky není možné vložit zprávu pro silničáře. Intenzita: 2 – Drobný problém použitelnosti Heuristika: Pomoc uživatelů poznat, pochopit a vzpamatovat se z chyb Popis: Když vyfotím fotku silnice, není možné k ní následně přidat zprávu pro silničáře. Není to úplná katastrofa, protože foto lze odeslat i bez textu. Problém je, že uživatel očekává, že může text vložit. Není si následně jistý, proč mu je tato funkce odepřena. Doporučuji chybu opravit. Tomáš Bouda HCI na KISK Tomáš Bouda HCI na KISK https://www.mindmeister.com/images/download/6659872 SKUPINOVÝ ROZHOVOR •Experti, pozorovatelé a vývojářský tým • •Diskuse nad celkovým charakterem rozhraní • •Navržení řešení pro kritické problémy použitelnosti • •Vývojářský tým shodnutí potřebné náklady na opravu • •Brainstorming Tomáš Bouda HCI na KISK DĚKUJI ZA POZORNOST TOMÁŠ BOUDA BOUDATOMAS@GMAIL.COM KISK 2013 KOMUNIKACE ČLOVĚK-POČÍTAČ