Sociální média - teorie a praxe (VIKMB25) - part II. Mgr. Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Aktuální stav Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Bylo nebylo … 2004 (obrázek via Tom Ollerton - @mrtomollerton) A za necelých deset let... Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Fakta o Facebooku Založen 2004 Přeložen do 70 jazyků Miliarda aktivních profilů více než 4 miliony obyvatel ČR (=aktivních uživatelských profilů) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Princip fungování Facebooku Nemusíme komunikovat s každým jednotlivě, ale dáváme o sobě vědět všem -> snadné udržování slabých sociálních vazeb (dříve téměř nemožné). Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Kdo je uživatel Facebooku 13 – 17 let: 12% 18 – 24 let: 27% 25 – 34 let: 28% 35 – 44 let: 17% 45+ let: 16% ženy : muži 51 : 49 Každý 4. člověk je na Facebooku Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Typy marketingu a reklamy na Facebooku Podpora značky (branding) Retence a loajalita zákazníků Výkonová reklama Virální marketing Social data mining Nejprve naslouchejte - zapojte se do konverzace prodávejte až nakonec! Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co si přeje fanoušek stránky? Špehovat Vyjádřit se Být součástí vašeho projektu Dostat něco extra Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Co dát vašim fanouškům? Co má rád můj klient/zákazník Jak vypadá jeho den Kolik mu je let (generační rozlišení) Může nakoupit znovu? Přivést kamarády? Než vůbec začnete: Definujte si cíle Podpora prodeje konkrétních produktů? Zvýšení návštěvnosti obsahového webu? Aktivní konverzace s fanoušky? Zvyšování důvěryhodnosti? Marketingový / PR kanál, podpora jiných stránek? Najděte zodpovědnou osobu Promyslete plán aktualizace stránky Holistický přístup - všichni zaměstnanci mohou participovat v sociálních sítích (BestBuy, Dell, Starbucks) Typologie přístupu firem - Jeremiah Owyang Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Stránka vs. skupina na Facebooku Stránka Komerční charakter Ideální pro firmy, produkty ale i osobnosti Více funkcí pro propagaci (stránka může dávat palce a komentovat) Dovoluje implementaci aplikací Více prostoru pro obsah Možné provázání s jinými stránkami na FB Poskytuje statistiky Skupina Staré skupiny se brzy změní na nové Nekomerční záležitosti Zájmové skupiny Vhodnější pro diskuzi Vhodná pro organizaci např. offline akcí a jejich promo 3 stupně soukromí Umí chat Posílá zprávy do inboxu Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Osobní profil jako administrátor stránky Není vidět, kdo stránku spravuje, pokud to nenastaví. Přispívající administrátor vystupuje za stránku, ne za sebe (pokud si to nezmění). Uživatel může spravovat neomezený počet stránek. Stránka může mít neomezený počet administrátorů. Administrátor stránky se může stát jejím fanouškem a stránku doporučit svým přátelům. Administrátor může přidat další správce stránky. Lze nastavit úrovně správy (admin, content manažer, moderátor, analytik, reklamy) Pokud stránku administruje jediný správce, po jeho vymazání osobního účtu stránka zaniká. Máte profil a potřebujete ho převést (nutné mít FB v angličtině!): http://www.facebook.com/help/?page=18918 Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Přiřazení názvu a kategorie Dobře promyslet název stránky Lze změnit před dosažením 200 fanoušků, pak už těžko (US admin!). Problém Stránka vs. Místo (jiné zobrazení, nelze změnit) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Fulltext není inteligentní. Nedivte se, když nejste k nalezení Fulltext není inteligentní. Nedivte se, když nejste k nalezení Vyhledávání stojí za... X Timeline Cover fotka Konec landing page 3-4 aplikace “Pinned post“ “Highlights“ Historie do roku 1000 Aktivita přátel Zprávy pro stránky Statistiky vidí všichni Nové “míry” Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Hlavní obrázky stránky 851 x 315 bodů - “úvodní fotka” nesmí obsahovat call to action, promo, adresu, ceny výraznost, kvalita, corporate identity fotka výrobku, fanoušků, příběh Profilová fotka 180 x 180 bodů Oficiální logo firmy Obrázek produktu Známý maskot (hlavní obrázek či text 12px od kraje) Sociální média – nepropásněte svou příležitost - Adam Zbiejczuk Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Informace o stránce Informace o stránce - různé podle typu stránky Odkazy na web, blog, do sekcí e-shopu atp. Historie firmy, informace o projektu – mise Sortiment a produkty, akce a projekty Adresa, popis cesty, tel. kontakty, e-mail, otvírací doba.. Uveďte všechny důležité informace ale ne příliš mnoho textu - viz: Co chci od webu restaurace (The Oatmeal) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Aktualizace stavu na Zdi Základní nástroj Facebooku Posílání zpráv fanouškům do jejich newsfeedu, lze cílit na zemi (město) a jazyk - ale nově i dle pohlaví, věku, stavu Příspěvek se zobrazí, pokud fanoušek o stránku jeví zájem Jinak záleží na celkové úspěšnosti stránky (EdgeRank) - podle engagementu Příspěvky (opravdu) velkých stránek vidí méně než 10 % uživatelů! Přiložení odkazu, fotky, videa Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Využijte správného okamžiku Komunikujte obrazem! Obrázky produktu od fanoušků Přiložení obrázku z akce Přiložení obrázku akční nabídky Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Facebook je konverzace Podle SocialBakers až 7 z 8 stránek nereaguje na příspěvky na své zdi (někdy o nich asi ani neví!) Komentáře uživatelů pod vaším příspěvkem zvyšují EdgeRank, pokud ale napíší sami od sebe nebo sdílí fotky, je to ještě lepší (to byl jeden z důvodů, proč dělat soutěže založené na přispívání fanoušků na Zeď) Odpověď má být vždy jedinečná: lidé nesnáší automatické odpovědi a copy/paste. Každý kanál (Facebook, Twitter, blog) musí mít unikátní obsah, nejde zkopírovat všude jednu věc Rychlost je klíčová: 24 hodin = neúspěch, naopak stránka, kde administrátor odpovídá ve dvě ráno, zanechává extremně pozitivní uživatelskou zkušenost Mazat jen vulgarity a spam (ten definovat v pravidlech) Studie: Česko v sociálních sítích (zdarma) Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Buďte osobní, představte se, podepisujte své příspěvky Opravdový brand ambassador nemá problém být sám sebou Autenticita je důležitější než formální znalosti, ty lze dohnat Buďte to opravdu vy Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Inspirace Kde hledat Creative Commons obrázky? Zkuste CompFight nebo sxc.hu! Pokračování příště! e-mail pro vaše dotazy: zbiejczuk@gmail.com Sociální média - teorie a praxe: Adam Zbiejczuk (StuNoMe UISK FF UK) Najdete mě také tady: