Syntaktický seminář, handout 3 Pavel Caha Říjen 2014 Úkoly Následující věty jsou dvojznačné. Pokuste se zachytit jejich různé významy pomocí rozdílných syntaktických struktur z hlediska závislostní i frázové syntaxe. a. Utekl policistům z oddělení drobných krádeží. b. Rozbil hrnek s myslivcem. policistům policistům z oddělení drobných krádeží z oddělení drobných krádeží ODPOVĚĎ b. rozbil a. rozbil ^^^^^^ | hrnek s myslivcem hrnek I s myslivcem Následující matematický příklad je v principu mnohoznačný v závislosti na tom, v jakém pořadí provádíme dané operace. a. 3 + 5x4+8 b. Kolik různých způsobů výpočtu existuje? Jaké to jsou? c. Pokuste se zachytit všechny tyto různé způsoby výpočtu frázovým stromem. d. Po zapsání příkladu do stromu, existuje jednoznačnost ve vztahu mezi daným stromem a výsledkem? ODPOVĚĎ: Já jsem našel 5 a. (3+5) x (4+8 ;) = 15x12 = 180 b. 3+(5x(4+8)) = 3+60 = 63 c. 3+((5x4)+8) = 3+28 = 31 d. ((3+5)x4)+8 = 32+8 = 40 e. (3+(5x4))+8 = 23+8 = 31 1 (8) a. x d. B E G H L M (10) a. Napište seznam terminálních uzlů — C,D,G,I,J,L,M b. Napište seznam uzlů dominovaných E — F,G,H,I,J,K,L,M c. Co je matka uzlu I? — H d. Co je dcera uzlu J? — nie e. napište seznam neterminálních uzlů? — A,B,E,F,H,K f. Který uzel nemá matku? Jak se takový uzel jmenuje? — A, koreň g. Které uzly nemají dceru? — terminálni h. Jaké uzly obsahuje fráze F? — F,G,H,I,J i. Kolik hran obsahuje fráze E? — 8 2 Testy konstituentů (11) konstituent: fráze a terminálni uzly jsou konstituenty. 2.1 Pronominalizace (12) Pokud můžeme něco nahradit zájmenem, pak je to konstituent (13) a. [Ten velký pes] kousl Petra, b. [Von] kousl Petra. 2.2 Koordinace (14) Každý člen koordinace je konstituent. (15) [Ten velký pes] a [ta rezavá kočka] utíkají z domu. 2.3 Elipsa (výpustka) (16) Elidovaný materiál musí být doplnitelný a tvoří konstituent (17) Petr utíká domů. Karel ne —. 2 2.4 Pozice před klitikami (18) [Ten velký pes] se rozběhl. 2.5 Další příklady (19) Aplikace testů na věty z úkolu a. Utekl policistům z oddělení drobných krádeží. b. Rozbil hrnek s myslivcem. (20) Nahrazení zájmenem a. Šéf jim snížil odměny, (zájmeno nahradí jméno i atribut) b. Šéf nařídil nainstalovat tam mříže, (pronominalizace příslovečného určení) (21) Nahrazení zájmenem a. Já jsem ho s ním slepil, (myslivec ko-agens, nemodirikujk klitika) b. Já jsem ho slepil, (klitika nahradí jméno i s atributem) (22) Koordinace a. Utekl policistům a strážníkům z oddělení drobných krádeží, (různá čtení) b. Rozbil hrnek a talíř s myslivcem (různá čtení) (23) Elipsa a. Ale vynadáno dostali ti — ze sousedního oddělení b. Já s Karlem taky — (24) Klitika a. Policistům z oddělení drobných krádeží by utekl každej. b. Policistům bych z oddělení DK utekl i já, (strážníkům ne) c. Hrnek jsem s myslivcem ještě nikdy nerozbijel. d. Hrnek s myslivcem jsem ještě nikdy nerozbij el. 2.6 Úkoly (25) V následujících větách vyznačte konstituenty, které lze bezpečně určit a. Petr utíká domů. Karel — do práce. b. Kdo se bojí? c. Petr řídí a telefonuje. d. Vid?l-s toho chlapa? Von tebe ne—. e. Jdu do práce. Kam ty? f. Petr bude muset přestat kouřit a Karel začít. g. Ten plán domu pro stavební úřad je na stole. Ten — pro majitele se teprve tiskne. 3