ZADÁNÍ SEMINÁRNÍHO ÚKOLU CJBB85 POČÍTAČOVÉ NÁSTROJE PRO ČEŠTINU podzim 2014 Hlavním úkolem je připsat valenční rámce ke slovesům obsaženým v sémantických třídách. 1. V učebních materiálech v ISu je vložen soubor Rozdeleni_semantickych_trid, ve kterém jsou každému studentovi zadány sémantické třídy či podtřídy ke zpracování (použijte verzi v Excelu – xls, automaticky vygenerovaný soubor pdf nezobrazuje obsah správně). 2. Seznam sémantických tříd najdete na adrese: http://nlp.fi.muni.cz/~ydana/Semtridy.html 3. Zkopírujte sémantické třídy/podtřídy, které vám byly zadány, do textového editoru (Word, LibreOffice). Zkontrolujte, zda jde opravdu o správné třídy/podtřídy. 4. Upravte definici významu třídy/podtřídy co nejvýstižněji. Pokud definice zcela chybí, doplňte ji (výstižnou a stručnou). 5. Ke slovesům obsaženým v zadané třídě/podtřídě zapište valenční rámec na morfosyntaktické úrovni ve tvaru: zájmeno s číslem pádu VERB (předložka) zájmeno s číslem pádu např. kdo1 VERB co4, kdo1 VERB co4 pro koho4 U všech doplnění rozlišujte životnost a neživotnost. (např. sloveso rozstříknout nemůže mít valenční rámec kdo1 VERB koho4) Pod každý rámec doplňte seznam sloves ze zadané třídy/podtřídy, pro která rámec platí. Slovesa pište za sebe a oddělujte je čárkami. (Uvažujte sloveso vždy pouze ve významu dané sémantické třídy, nezabývejte se jeho dalšími či přenesenými významy.) Zapisujete tedy:  levostranné valenční doplnění, typicky substantivum, zde zastoupené zájmenem s číslem pádu (nejčastěji kdo1)  pravostranné valenční doplnění, typicky substantiva v nepředložkových či předložkových pádech (co4, na koho/co4, za kým7, komu3, bez koho/čeho2 atd.)  pravostranným valenčním doplněním může být také – adjektivum (adj), infinitiv (inf), vedlejší věta (spojka)  zapisujte maximálně 2 pravostranná doplnění  nezapisujte doplnění adverbiem (příslovečná určení času, místa, způsobu), pokud jej sloveso nutně nevyžaduje  pokud je sloveso bezvalenční, zapíšete pouze kdo1 VERB 6. Pokud v sémantické třídě/podtřídě naleznete slovesa, která:  svým významem do třídy nespadají  jsou zastaralá, zřídka užívaná, nářeční, hovorová  mají v korpusu czTenTen12 nulovou nebo velmi nízkou frekvenci, uveďte je na závěr každé sémantické třídy/podtřídy za Nepatří sem:. 7. Na rozdíl od instrukcí uvedených na seminářích NEMUSÍTE ověřovat, zda jsou slovesa obsažena také ve VerbaLexu a přidávat další slovesa. 8. Použijte nástroje:  DEBDict – ověření významu slovesa, slovníkové definice, stylových příznaků (doplněk Firefoxu, instaluje se z adresy http://deb.fi.muni.cz)  Sketch Engine – korpus CzTenTen12 – ověření frekvence výskytu sloves, ověření významu slovesa a jeho valence (sledování kontextu). Najdete na adrese http://ske.fi.muni.cz. Hotové práce vkládejte do Odevzdávárny v ISu do 30. 1. 2015.