Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU 1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety 1990 - 2010 2 http--d----l----l--img_pemic_cz--l--sortimg--l--004--l--2--l--4--l--0042481-23.jpg 384px-Pippi_Longstocking_book_cover.jpg 3 * Zneužívání dětské četby v minulém volebním období (Úhor, 1930, č. 2, s 48): * „V r. 1927 musili si žáci koupiti v I. tř. měšť. školy knížečku Dvounožec. Koupila si ji i moje dcera. Čtli z ní při občanské nauce jednou týdně. Ta knížka je hrozná. Považte, na titulním listě je obrázek nahých lidí – muže a ženy. Opici říkají tam lidé bratránek – vštěpují se v ní darvinistické nauky. Takové hrozné knihy se dávají ve škole našim dětem. Jsou tam tak strašné věci, řekl bych některé příklady z knížky, ale jsou zde ženy přítomny a před nimi nemohu o nich vykládat, stydím se. Knížku jsem vzal, vhodil do kamen a řekl dcerce, aby vyřídila panu učiteli, že jsem ji spálil.“ * Reakce V. F. Suka: „Fakt je sám výmluvný. Není třeba autora ani postiženého obhajovati – kdo zná Ewaldovu knížku, ví, že v ní nic špatného není, že je to pomluva. Celá věc je volební trik, nečestná zbraň boje volebního. Není pravda, že na obálce jsou nazí lidé; naopak jsou oděni velmi slušně, žena dokonce je skoro celá zahalená. […]“ 00562004172_.jpg Zájem literární vědy o příběhovou prózu * Pohádka – teoretická pozornost již na počátku 20. století * Boje o pohádku – požadavek na „realismus“ dětské literatury a jeho oponenti * Dodnes terminologie rozkolísaná * Nejčastěji užívaná označení: * příběhová próza ze života dětí a mládeže * příběhová próza s dětským hrdinou * 4 Charakteristika žánru * TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 1992, s. 73. * * „Zobrazuje pravděpodobné události z reálného života dítěte představující základní a typické modely mezilidských vztahů a životních situací. Jejich prostřednictvím chce autor napomoci malému čtenáři k lepší a snadnější orientaci v okolním světě.“ • 5 Základní znaky 1.Umělecký obraz světa dítěte 2.Referenční hrdina 3.Dramatický děj 6 Typologie podle etap dětského čtenářství * Předškolní věk * Mladší školní věk * Starší školní věk * (Adolescence) * * Částečně použita v Sukově Seznamu dobré četby dětem (1920): * Knihy pro nejmenší čtenáře * Povídky * Historické * Ze života (sociální) * O zvířatech a z přírody vůbec * Fantastické 7 Základní kompoziční typy 1.Příběh s klasickou syžetovou výstavbou 2.Příběh s epizodickou výstavbou 3.Příběh s klasickou syžetovou výstavbou a otevřeným koncem 8 perlorodky-stransky-jiri_bg.jpg 344423.jpg 153631_big.jpg Žánrové varianty 1.Příběh prázdninový 2.Příběh s chlapeckým hrdinou 3.Próza s dívčí hrdinkou, dívčí román 9 4d49eca8cf_34559425_o2.jpg 111634.jpg Problematičnost termínu „příběhová próza ze života dětí a mládeže“ 1.Kontaminace žánrů 2.Příběhová próza = povídka, črta, novela i román (X standardnímu pojetí žánrů) •Slovenská teorie – možná řešení: •Enumerace nejfrekventovanějších žánrů v tradičním slova smyslu (např. Ján Sedlák) •Povídka jako synekdocha pars pro toto 3.Konstrukce samotného termínu •Zuzana Stanislavová – sémantická jednoznačnost: systém narativních útvarů (příběhová) jisté rodové provenience (próza) konkretizovaný tematicky (ze života dětí) •U některých autorů preference označení „společenská“, „sociální“ nebo „psychologická próza“ 10 Vybrané vývojové tendence po roce 1989 * Znepřehlednění knižního trhu 11 189627.jpg 454.jpg * Tematická inovace 12 55816.jpg image.jpg Karolina-Iva-Prochazkova---w-233-h-354.jpg * Odklon od některých variant příběhové prózy 13 60.jpg Osada-na-konci-sveta-Svatopluk-Hrncir---w-140-h-200.jpg * Konkurence zahraniční produkce 14 nemetonburk.jpg 4644-b-vebrova_luko_maly_vlkodlak.jpg * Rozvoj literatury intencionálně určené adolescentům 15 1075654953.jpg 9788071859796.jpg * Prolínání žánrů 16 11_elias_a_babicka_cz1.jpg img.jpg •Děkuji za pozornost 17