DU0209 Křesťanská ikonografie Mgr. Miriam Kolářová Amálie Bulandrová, 400176 Barbora Šustrová, 442301 28. 10. 2014 Jan Křtitel · → Jan Předchůdce (Prodromos), poslední a největší z proroků (Mt 11,12 – 13) · Syn kněze Zachariáše a Alžběty → narození zvěstováno archandělem Gabrielem o Alžběta 5 měsíců skrývala své těhotenství – když byla v 6., navštívila ji Panna Marie, která nedávno počala z Ducha svatého = Scéna Navštívení Panny Marie/ Visitatio Mariae – ve výtvarném umění již od 6. st o Zachariáš zvěstování nevěřil – potrestán němotou až do Janova narození/ Janovy obřízky · Jan se narodil o 6 měsíců dříve než Kristus o časté zobrazení Zachariáše a Alžběty jako starých rodičů s malým Janem Křtitelem hrajícím si s beránkem · Jan žil od mládí jako asketa (asketický=odříkavý, zdrženlivý, na sebe přísný) na poušti – „Měl na sobě oděv z velbloudí srsti a kolem boků kožený pás, živil se kobylkami a medem divokých včel“ (Mt 1,4) o na poušti až do svého prvního veřejného vystoupení - Mt 3,1 – 12/ L 3,1n: „V patnáctém roce vlády císaře Tiberia, když Pontius Pilát spravoval Judsko a v Galileji vládl Herodes, začal Jan kázat v judské poušti a v okolí Jordánu“ · kázal pokání, používaje slov proroka Izaiáše: „Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu!“ (Lk 3,4) o vyzýval lidi k pokání a k tomu, aby se dali od něho pokřtít → poukazoval na Krista, který bude křtít Duchem svatým · Křtil v údolí řeky Jordán, Ježíše označil za „Božího beránka“ - na jeho žádost jej v řece také pokřtil – přitom viděl sestupovat z nebe na Ježíše Ducha svatého v podobě holubice o (Mt 3,13 – 17, Mk 1,9 – 11, L 3,21, J1,19 – 34): Když byl Ježíš pokřtěn a vystoupil z vody, otevřela se nebesa a on spatřil Ducha Božího, jak sestupuje v podobě holubice a přichází na něj. A z nebes zazněl hlas: „Toto je můj milovaný syn, jehož jsem si vyvolil“ · Kristus o Janovi řekl, že je více než prorok: „mezi narozenými ze ženy není nikdo větší, než Jan“ (Lk 7,28) · Jan napomínal krále Heroda Antipu pro cizoložný poměr k Herodiadě – uvězněn - na oslavě Herodových narozenin tančila Salome, Herodiadina dcera – král ji za tanec přislíbil vše - na popud matky si vyžádala Janovu hlavu – Herodes jej nechal popravit o rozšíření motivu mísy s hlavou sv. Jana Křtitele = byzantská legenda o nalezení jeho relikvií (císař Julián Apostata nechal ostatky sv. Jana Křtitele vykopat a spálit, ale část jich objevili mniši a předali johanitům) Cykly zabývající se jednotlivými etapami Janova života: 1. Janovo dětství – zprávy v apokryfních evangeliích – hl. Jakubovo protoevangelium (zvěstování narození Zachariášovi, jeho stižení němotou, narození a pojmenování Jana, útěk Alžběty se synem, zavraždění Zachariáše, Janovo rozloučení a odchod do pouště) 2. Kázání a křest - Janovo kázání na poušti jako paralela Ježíšova kázání na hoře JK jako praotec poustevnictví – vousem prorostlá tvář, dlouhé vlasy, oblečen do šatů z velbloudí srsti a kolem boků má kožený pás, v ruce medailon (agnusek) s vyobrazením Beránka Božího, někdy má také beránka u nohou a v ruce hůl zakončenou křížem, kterou ovíjí páska s nápisem „Agnus Dei“ o v byzantském umění je sv. Jan Křtitel zobrazován jako posel Boží s křídly o od raného středověku vystupuje na vyobrazeních sv. Jan Křtitel společně se Sv. Janem Evangelistou = typologický vztah Starého a Nového zákona o Postava sv. Jana Křtitele se objevuje pod křížem společně s biblickými účastníky Kristova ukřižování - na vyobrazeních Posledního soudu vystupují sv. Jan Křtitel a Panna Maria jako hlavní přímluvci Vyobrazení: § hubený, asketický muž s dlouhými vlasy a vousy – oblečen ve zvířecí kůži či v kožešinovém šatu - někdy drží plástev medu, achát § dlouhý a tenký kříž z rákosu, hůl s křížem a pásku s nápisem: „Ecce Agnus Dei“ (Ejhle Beránek Boží) § mušle s vodou, uťatá hlava na míse (tzv. Janova miska = příběh a dílo JK zde symbolicky → vyobrazením či plastickým znázorněním mísy s Janovou hlavou) § beránek (vedle něj, ukazuje na něj, drží jej v rukou nebo na knize, hraje si s ním) § dvě velká křídla jako zvěstovatel Krista (v byzantském umění jako archanděl Gabriel: „Hle, pošlu svého anděla, aby mi připravil cestu“ Mal. 3,1) § zaťatá sekyra (jeho kázání – „Sekera je již přiložena ke kořenu stromů.“ Mt 3,10) - téměř ve všech byzantských znázorněních Křtitele § jako klečící dítě v Alžbětině lůně (při navštívení Panny Marie)/ jako malý chlapec si hraje s Ježíškem sedícím na klíně P. Marie § modlí se v samotě na poušti / káže zástupu lidí (páska s nápisem: „Vox clamanti in deserto – Hlas volajícího na poušti“) § ukazuje na přicházejícího Ježíše – nápis: „Ecce Agnus Dei“ (Ejhle, Beránek Boží) § křtí Ježíše v Jordánu/ ve vězení/ voják mu stíná hlavu § Herodes sedí se společností u bohaté hostiny a kat mu přináší Janovu hlavu na míse § císař Julián Apostata dává spálit Janovy ostatky § se sv. Ivanem Patron: děti, pastýři, kožešníci, koželuhové, tkalci, krejčí, johanité, karmelitáni, berani a ovce, krční nemoci, Malta, Burgundsko, Provence, Francie, Svátky: 24. 6 (narození), 29. 8 (umučení) - na Východě: 8. 5 a 23.9 početí Atributy: mísa s jeho useknutou hlavou, kalich (Jezulátko jako živoucí hostie) - na západě nejčastěji medailon s beránkem, nesoucím kříž, který spočívá na knize nebo prolévá svou krev do kalicha (nebo kříž s nápisem z J 1, 29.) Janova úloha posla a zvěstovatele bývá zdůrazněna nápadně pozdviženým ukazovákem, takže jeho postoj často upomíná na archanděla Gabriela na obrazech zvěstování Marii. Literatura: · HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Vyd. 2., v Pasece 1. Praha: Paseka, 2008, 517 s. ISBN 9788071859024. · LURKER, Manfred. Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1999, 365 s. ISBN 8070212543. · ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2006, 342 s. ISBN 8024609630. · RULÍŠEK, Hynek. Postavy, atributy, symboly: slovník křesťanské ikonografie. 2., upr. vyd. České Budějovice: Karmášek, 2006, ca 500 s. ISBN 8023974343. · RYWIKOVÁ, Daniela. Úvod do křesťanské ikonografie. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006, 130 s. ISBN 8073682516.