InSEA Osobnost Herberta Reada International Society for Education Trought Art • •Mezinárodní organizace pro výchovu výtvarným uměním • • •„Tvořivost v umění je základní potřebou, která je společná všem lidem a umění je jednou z nejvyšších forem vyjádření a komunikace.“ • •„Výchova uměním je přirozený prostředek učení na všech stupních vývoje osobnosti, který podporuje intelektuální, emocionální a sociální vývoj lidských bytostí ve společnosti.“ • InSEA - charakteristika • •Mezinárodní nevládní organizace pro výchovu uměním s konzultativním statutem UNESCO • •Deklarace: • „Umělecká výchova je pro člověka přirozeným prostředkem k získání kultury ve všech etapách individuálního vývoje, protože vede k chápání hodnot, ale předává i vědomosti v oblastech nezbytných k plnému intelektuálnímu, emocionálnímu a společenskému vývoji jednotlivce v rámci života kolektivu.“ Struktura a poslání organizace • •Komitéty: •Celosvětový •Evropský komitét •Národní komitéty – – •Světové a regionální kongresy •publikace •výstavy •časopisy Historie •V letech 1946 a 1947 se konaly konference UNESCO. Byly přijaty rezoluce zkoumat umělecké vzdělávání. • •1948- Herbert Read (1893-1968) zvolen předsedou • •1951- seminář „The visual Arts in General Education “ v Bristolu. Tento seminář byl prvním kongresem výtvarného umění s mezinárodní účastí. Klíčovým referátem se stal příspěvek Herberta Reada • •1954- ustanovení INSEA v Paříži pod patronací UNESCO. Prvním prezidentem Edwin Ziegfeld Česká sekce INSEA- Historie •1964- výchozí podnět k ustanovení Českého komitétu vznikl na výstavě Dítě a svět, Praha •Požadavek hlubšího zázemí psychologických kořenů dětského výtvarného projevu, protest proti metodikaření • •1960- připojení československé sekce INSEA • •1966- Praha, XVIII. světový kongres INSEA • (Výtvarná výchova – výchova pro budoucnost) –Snahy po modernizaci výtvarné výchovy –V čele přípravného výboru : Jaromír Uždil – – • • • – Osobnosti československé sekce InSEA •Jaromír Uždil (1915-2006) –Dlouholetý viceprezident rady InSEA. Profesorem uměleckoprůmyslové školy v Praze. Mnoho let prezidentem čeké InSEA a viceprezidentem světové sekce . •Igor Zhoř (1925-1997) –Výtvarný teoretik, pedagog •Jiří David (1933) –Profesor pedagogické fakulty v Hradci Králové. Publikoval pod jménem Věra Davidová během komunistického režimu. Přednášel na světových i domácích kongresech InSEA •Jaroslav Brožek (1923) –Pedagog, malíř, teoretik. Současné osobnosti české InSEA: výbor • •PhDr. Marie Fulková, Ph.D. • •PhDr. Jaroslav Vančát Ph.D • •Mgr. Aleš Svoboda • •PaedDr. Markéta Pastorová •…. Světové kongresy INSEA •Praha, 1966: Výtvarná výchova – výchova pro budoucnost • •New York, 1969: Humanismus v epoše techniky • •Zábřeh, 1972: Vizuální umění ve výchově • •Sévres 1975: Tvořivá výchova a volný čas – pedagogický a kulturní dosah her, slavnosti a zábavy • •Adelaide (Austrálie), 1978: Umění v různých kulturách • •Rotterdam, 1981: Umělecká výchova – proces a produkt • Vybraná národní sympózia •Ústí nad Labem 1992, Filozofické aspekty výtvarné výchovy Plzeň 1994, Učitel výtvarné výchovy – umělec a pedagog • •Žďár nad Sázavou 1996, Emocionalita a racionalita ve výtvarné výchově • •Praha 2000, Média a obraznost • •Olomouc 2002, Výtvarná výchova a mody její komunikace • •Praha 2006, Péče o obraznost / sémiotické přístupy k výtvarnému umění a ve výtvarné výchově • •Brno 2008, Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. • • • • •Od roku 1989 uspořádala Česká sekce INSEA následující symposia s mezinárodní účastí: • • • •Nitra 1990 (ještě v rámci Československé sekce INSEA) • • • •Hradec Králové 1991, Výtvarná výchova v nové situaci • • • •Ústí nad Labem 1992, Filozofické aspekty výtvarné výchovy • • • •Ostrava 1993, Múzická kreativita jako cesta k obnově duše • • • •Plzeň 1994, Učitel výtvarné výchovy – umělec a pedagog • • • •Praha 1995, Uvidět 4. rozměr. Výtvarná výchova pro třetí tisíciletí • • • •Žďár nad Sázavou 1996, Emocionalita a racionalita ve výtvarné výchově • • • •České Budějovice 1997, Horizonty vzdělávání učitele výtvarné výchovy • • • •Ústí nad Labem 1998, Ke kořenům oduševnělého tvaru • • • •Praha 2000, Média a obraznost • • • •Olomouc 2002, Výtvarná výchova a mody její komunikace • • • •Plzeň 2004, Rámcový vzdělávací program ve výtvarné výchově (sborník je možné objednat zdrama, pouze za náklady za zaslání na Katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni) • • • •Praha 2006, Péče o obraznost / sémiotické přístupy k výtvarnému umění a ve výtvarné výchově • • • •Brno 2008, Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů výtvarné výchovy a otázky kulturního vzdělávání. • • • •V současné době se připravuje symposium na téma Vizuální gramotnost v Hradci Králové v listopadu 2010 •http://www.insea.europe.ufg.ac.at/countries/czech_republic/bio_uzdil.pdf •