horizon.png FAV 279 FILMOVÉ HERECTVÍ > His Girl Friday (1940) 5.jpg • • •MGR. ŠÁRKA GMITERKOVÁ •23. 10. 2014 horizon.png Predátor_S.jpg Siegfried.jpeg PREDÁTOR VS DIE NIEBELINGEN: SIEGFRIED horizon.png Conrad_Veidt.jpg nosferatu-elite.jpg DIVO – expresivní, přepjatá forma maskulinního herectví, rasová nebo etnická jinakost horizon.png DOPORUČENÁ LITERATURA 23.9. •RUTTE, Miroslav – ŠTĚCH, Jaroslav (1944): Filmové herectví. Praha: Pražské akciové tisakárny. • McELHANNEY, Joe (2006): Howard Hawks: American Gesture. Journal of Film and Video, 58, č. 1 - 2, s. 31 – 45. •DiBATTISTA, Maria (2001): Fast-Talking Dames. London, New Haven: Yale University Press. •AFFRON, Charles (1980): Performing Performing: Irony and Affect. Cinema Journal, 20, č. 1, s. 42 – 52. •Rozhovory Hitchcock - Truffaut (1986). Praha: Československý filmový ústav; přel. Ljubomír Oliva (Hitchcock/Truffaut, 1983). horizon.png EXPRESIVNÍ KOHERENCE – VÝRAZOVÁ SOUDRŽNOST •Termín převzatý ze sociální psychologie. Označuje soudržnost a přesvědčivost každodenního chování, jednání a vystupování v různorodých sociálních interakcích. Často však mohou mimovolná gesta, proměna tónu hlasu nebo dikce, obličejová mimika ad. prozradit naše skutečné rozpoložení nebo pocity v dané situaci. Tehdy dochází k narušení expresivní koherence. •Herci musí běžně narušovat výrazovou jednotu a tematizovat předstírání v rámci role. Momenty, kdy je předstíraná identita ukázaná jako falešná patří k výrazným dramatickým situacím. horizon.png Walt_1.jpg Walt_2.jpg Walt_3.png ! Expresivní koherence je běžně narušována v rámci charakterizace, ale nikdy by k ní – s výjimkou uměleckého záměru – nemělo dojít na úrovni performance ! horizon.png TEN TAJEMNÝ PŘEDMĚT TOUHY (Fr, 1977, r. Luis Buňuel), hlavní role: Carole Bouquet, Angela Molina 22_luis-bunuel_theredlist.jpg.png horizon.png Garbo.jpg Ženské postavy •Častěji tíhnou k narušení expresivní koherence – femme fatales, hrdinky melodramat a weepies •Primárně melodramata užívají tzv. OTEVŘENÉ KOMPENZACE. V takovém případě herci / herečky zprostředkovávají skutečné pocity postavy přímo publiku a to nikoliv na verbální, ale performativní rovině. Divákovi je tudíž zaručen privilegovaný přístup k postavě. horizon.png stella-poster.jpg USA 1937, r. King Vidor mateřské melodrama •Hlavní hrdinka jako ambivalentní postava viz slogan: • •“For her clothes, her cheapness, her vulgarity… She shows the world what true mother love means!” • •Nezdravě ambiciózní manipulátorka a zároveň obětavá a milující matka. horizon.png NÁSTUP ZVUKOVÉ KINEMATOGRAFIE •V přechodném období (cca do poloviny 30.let) filmová forma včetně herectví rezignuje na eleganci a hladkost, jíž dosáhla vrcholná němá éra •Preference frontálně laděných záběrů, polocelky. Hlas redukuje gesta a pózy na prostředky sekundární charakterizace. •Cílem je utlumit herecký výraz tak, aby nepřebíjel explicitní význam řečeného >> někteří herci němého období tento přechod nezvládli •Návrat divadelních herců před kameru a valorizace předchozí divadelní praxe •Se zvukem odpadá spontaneita a improvizace, proto musí být jednotlivé herecké kreace pečlivě prozkoušené a nastudované >> narůstá význam hereckých poradců. •Preferovaná citová distance od sehraných rolí - herectví jako technologická, řemeslná záležitost horizon.png d258f5544ae1bc4d83e2756ff9ac6841.jpg jean-dujardin-the-artist-2011.png JOHN GILBERT – HEREC NĚMÉ ÉRY horizon.png Clara-Bow.jpg Clara-Bow-clara-bow-16579022-1614-2000.jpg CLARA BOW – FLAPPER GIRL NĚMÉ ÉRY horizon.png ČESKÉ FILMOVÉ HERECTVÍ PO NÁSTUPU ZVUKU •Kvalitativně se zvedá kolem poloviny 30.let spolu se systematičtější organizací filmového průmyslu •Pro 30.léta a první polovinu 40.let je typická realizace herců jak na divadle, tak ve filmu >> ryze filmoví herci představovali výjimku •Žánrový profil dobové produkce preferuje komedie (kolem 50%) •Nástup komediálních herců, kteří během němé éry natáčeli pouze sporadicky – Hugo Haas, Vlasta Burian, Oldřich Nový •Těmto výrazným hvězdám sekunduje celá řada dalších typů – Václav Trégl, Jára Kohout, Stanislav Neumann, Ferenc Futurista, Ladislav Pešek horizon.png Horowitz_Zpěv_2.jpg Horowitz_zpěv.jpg Horowitz.jpg horizon.png úvod_Kristián_3.jpg Kr._Okénko.png horizon.png úvod_Kristián_1.jpg úvod_Kristián_2.jpg Kristián_Okénko_1.jpg Kristián_Okénko_2.jpg Kr._Papučky.png horizon.png Okno do dvora USA 1954, r. Alfred Hitchcock •Tematizuje divácké identifikačí procesy, reflexe z hlediska psychoanalýzy (voyeurismus, exhibicionismus); paralela s diváckým zážitkem v kině; ukazuje průběh divákovy rekonstrukce fabule ze syžetu •Výrazně performativní film – paralelní existence 3 různých modů filmového herectví • • rear_window_fr_72.jpg horizon.png rearwindow.gif 1.Reprezentační / realistická forma herectví. Série koncentrovaných záběrů (často detailů na tvář) rozehrává jemně odstíněnou akci. Pohyb herce je omezený, James Stewart tudíž hraje pouze horní polovinou těla a hlasem. Hlavní role cíleně obsazená hercem, jemuž byly v klasickém období vyhrazené role citlivých, jemných mužů. horizon.png rearwindow3-torso.png 2. Pikturální herecká forma Herci zabíráni zdálky, frontálně, mizanscéna se podobá minijevišti. Za účelem zprostředkování srozumitelné akce jsou herci nuceni k výrazným gestům, pózám a vyrovnat se s absencí dialogu. Stejně jako raná kinematografie ukazují tyto epizodky vizuálně atraktivní témata – sex, násilí nebo komediální výstupy. horizon.png RearWindow Edith 001.jpg 3. Vedlejší role / Hvězda (Grace Kelly) a představitelka typizovaných menších rolí (Thelma Ritter) Byt hlavní postavy připomíná realistické proscenium, na něž postavy blízké hrdinovi adekvátně vstupují a z něj vystupují. Tyto figury jsou nejživější, rozehrávají dialogové výměny, ukazují se hrdinovi v sošných pózách (Grace Kelly) a manipulují s různými objekty-rekvizitami.