horizon.png cuar01_incharacter0708.jpg FAV 279 •Filmové herectví • •Mgr. Šárka Gmiterková • •24. 9. 2014 horizon.png ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU FAV 279 •Písemný test – na bázi výkladu a povinné literatury ve studijních materiálech v IS; 3 až 5 otázek •Esej – v rozsahu 3 až 5 normostran (1 ns = 1800 znaků, řádkování 1,5) - libovolné téma, zpracované s použitím povinné nebo doporučené literatury - ve formátu word, povinně jméno autora a UČO - ideálně bez gramatických a dalších chyb; bibliografie, citace a poznámky pod čarou dle citační normy FAV (ke stažení na webu) ! Nejpozději do 18. 12. studenti povinně nahlásí, zda si pro ukončení předmětu zvolí esej nebo test. Rozhodnutí je nevratné. - odevzdávárna předmětu se otevře 30. 10. a uzavře 15. 1. 2015 - 1 opravný pokus horizon.png POVINNÁ LITERATURA •WOJCIK, Pamela Robertson (ed.) (2004), Movie acting. The Film Reader. New York, London: Routledge. •KLEVAN, Andrew (2005), Film Performance. From Achievement to Appreciation. London, New York: Wallflower. •SHINGLER, Martin (2012), Star Studies. A Critical Guide. London: BFI. •NAREMORE, James (1988), Acting in the cinema. Berkeley, Los Angeles: University of California Press. •LOVELL, Alan – KRAMER, Peter (eds.) (1999), Screen Acting. London, New York: Routledge. •BORDWELL, David – THOMPSONOVÁ, Kristin (2011), Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: NAMU; přel. Petra Dominiková, Jan Hanzlík, Václav Kofroň (Film Art, 1979) horizon.png DOPORUČENÁ LITERATURA •Přehled doporučené literatury v úvodu každé hodiny. Není povinná, ale přináší detailnější pohled na aktuálně řešenou problematiku. •Pro koncepci eseje lze pracovat s různými zdroji (časopisecké články, profily, rozhovory, herecké příručky, recenze, memoáry, Youtube…), ale vždy v kombinaci s povinnou literaturou! 25. 9. •Iluminace č. 1, 2005, téma Herec, postava, hvězda ve filmu •THOMPSON, John O. (2004), Screen Acting and the Commutation Test. In: WOJCIK, Pamela Robertson (ed.) (2004), Movie Acting, The film Reader. New York, Abingdon, s. 37 – 48 •DRAKE, Phillip Reconceptualizing Screen Performance. Journal of Film and Video 58, 2006, č. 1 – 2, s. 84 – 94. •GLEDHILL, Christine – SHINGLER, Martin, Bette Davis: Actor / star. Screen 49, č. 1, s. 67 – 76. horizon.png BFI_Film series.png BFI Film Stars Edition horizon.png ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE •Performance vs acting Herectví / acting je podkategorie performance ve smyslu ukazování se, předvádění se, vystupování. Herectví chápeme jako dramatický modus performance – takový, který vytváří postavu na bázi psychologického realismu a v souladu s narativní funkčností. horizon.png •Idiolekt V kontextu analýzy hereckého výkonu jde o sadu typických performativních prostředků nebo tropů, které daný herec nebo hvězda užívá kontinuálně napříč sledovanou skupinou filmů. •Segmentace versus blocking Termín segmentace vychází z postupů neoformalistické analýzy (rozdělení děje do bloků), avšak toto dělení nemusí odpovídat vývoji herecké akce, pro níž mohou být podstatné jiné scény. horizon.png HERECTVÍ JAKO SLEPÉ MÍSTO FILMOVÉ TEORIE Do 80.let 20. století se filmová věda herectví nevěnovala, protože: 1.Důraz na herectví převládá v populárním žurnalistickém diskurzu 2.Problematika herectví je jasná, zjevná a transparentní – nepotřebuje analyzovat 3.Herectví klasického Hollywoodu (vnímané jako paradigma) je neviditelné a “přirozené” 4.Přílišná vazba na divadlo, kde herec představuje epicentrum scény i samotného dramatu versus filmové herectví limitované jeho fyzickou absencí a záznamovou technologií. horizon.png PRVNÍ KONCEPCE FILMOVÉHO HERECTVÍ •Hugo Münsterberg, Béla Balázs, Walter Benjamin – filmové herectví je oproti divadelnímu přirozenější a nuancovanější; mnohem intimnější. Tento posun však způsobuje filmový aparát a jeho formální vyjadřovací prostředky. •Sovětská montážní škola herci v důsledku ubírá veškerý kreativní přínos (Kulešovův efekt), neboť herecký výkon vidí jako výsledek formálních operací (montáže) a nikoliv hereckých technik. •Rovněž se spoléhá na typáž – cílené obsazování neherců na základě jejich fyzických dispozic. Tato castingová praxe se periodicky navrací – zejména v období kinematografií nové vlny. • horizon.png Kulešovův efekt > kuleshov_effect.jpg •Opakující se záběr na Ivana Mozžuchina, jehož tvář je zcela bez výrazu, získá význam až ve vztahu k následujícímu záběru. •Teprve ze vztahu nebo kolize těchto dvou záběrů vzniká požadovaný emocionální účinek. horizon.png AAE_Plakát.jpg Vše o Evě (1950) hrají: Bette Davis, Anne Baxter, Celeste Holm, Thelma Ritter, George Sanders, Gary Merrill r. + sc.: Joseph L. Mankiewicz •Téma generační výměny hereček • •Soupeření divadla a filmu (kvalitní herectví jako věc Broadwaye) • horizon.png Bette Davis (1908 – 1989) > Bette_Davis_1.jpg •Hvězdná osobnost postavená na důrazu na její performativní schopnosti; nikoliv na kráse nebo šarmu •“mannerisms” – typické herecké prostředky užívané v nových kombinacích •Výsadou role, které tematizují předstírání (Little Foxes; Now, voyager; The Letter…) •Herectví jako proces sebepoznání při vytváření různých identit, které hrajeme před zraky veřejnosti. horizon.png Margo_2.jpg Margo_1.jpg Margo_3.jpg Margo_4.jpg Margo : “… zdrženlivá na scéně, ale přehrává realitu.” horizon.png COMMUTATION TEST / TEST ZÁMĚNOU •Vychází ze strukturální lingvistické analýzy •Herecký výkon jako sada individualizovaných znaků •Do jaké míry využíváme (herci) a dešifrujeme (diváci) daný behaviorální znakový systém •Pokud zaměníme jeden signifikant za druhý, můžeme jejich analýzou a vzájemným srovnáním zjistit jak jejich specifika, tak rovněž pozici při vytváření celkového významu dané struktury. •Prakticky řečeno: srovnáním dvou hereckých výkonů ve stejné roli se projeví jak podíl konkrétního herce na celkové struktuře a vyznění filmu, tak také specifika jednotlivých hereckých výkonů a metody hereckých představitelů horizon.png Eve_3.jpg EVE: ”… NEPRAVDĚPODOBNÁ OSOBA…” Eve_5.jpg horizon.png Eve_3.jpg Eve_4.jpg EVE – PROMĚNA VÝRAZU horizon.png Eve_1.jpg Eve_2.jpg EVE - MIZANSCÉNA