horizon.png tumblr_kxesmgVPN11qa9nkoo1_500.jpg FAV 279 • •Filmové herectví • •Mgr. Šárka Gmiterková • •9. 10. 2014 horizon.png DOPORUČENÁ LITERATURA 9. 10. •McARTHUR, Benjamin (1984): Actors and American Culture, 1880 - 1920. Iowa City: Universityof Iowa Press. •DeCORDOVA, Richard (1990): Picture Personalities. The Emergence of the Star System in America. Urbana, Chicago: University of Illinois Press. • •SWENDER, Rebeca (2006): The Problem of the Divo: New Models for Analyzing Silent-Film Performance. Journal of Film and Video, 58, č. 1 - 2, s. 7 – 20. •HANSEN, Miriam (1993): Raná kinematografie, pozdní kinematografie. Transformace veřejné sféry. In: SZCZEPANIK, Petr (2004): Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové, s. 263 – 279. • •MERCER, John – SHINGLER, Martin (2004): Melodrama. Genre, Style, Sensibility. London and New York: Wallflower. • horizon.png KINEMATOGRAFIE A DIVADLO NA PŘELOMU 19. - 20.STOLETÍ •Kolem r. 1908 zvýšená poptávka po divadelních hercích na filmovém plátně (elevace filmového herectví skrz divadlo >> Film d’Art, Famous Players in Famous Plays) •Kinematografie nabízí jistotu stálého výdělku, ale v porovnání s divadlem má nízký kulturní status •Americké divadelní herectví prochází od roku 1880 setrvalým nárůstem (co do počtu i přidružené sociální prestiže) • Předpokladem jsou: 1.Urbanizace – ve městech pestřejší nabídka zábavy + jasně vymezená a oddlěneá místa pro práci a zábavu 2.Zřetelná profesionalizace a stratifikace divadelní produkce 3.Rostoucí tolerance náboženskými kruhy a přijetí herců elitními vrstvami horizon.png VÝHODY KINEMATOGRAFIE OPROTI DIVADLU Z HLEDISKA HERCE •Stabilní příjem - oproti divadlu, kde pravidelný plat bývá zaručen 30, max. 40 týdnů v roce (zkoušky a divadelní prázdniny), zatímco filmy se točí neustále •Exteriérové natáčení a zdravější životní režim >> točí se hlavně ve dne •Potenciál oslovit mnohem větší počet diváků •Kolem r.1908 film oslovuje také vyšší vrstvy – lepší a pohodlnější kina podobná divadelním sálům, adaptace klasických a/nebo oblíbených dramat, premiéra jako dojem události a nejen sériová zábava •Od r. 1912 začíná být jasné, že divadelní sláva nezaručuje herci stejný status také na plátně => vzniká svébytný filmový star systém horizon.png ČESKOSLOVENSKÉ FILMOVÉ HERECTVÍ DO NÁSTUPU ZVUKU •1898, Smích a pláč, r. Josef Kříženecký, hl. role Josef Šváb Malostranský (22s), údajně první užití detailního záběru •Propojení divadla a kinematografie nejmarkantnější v případě filmové výrobny ASUM (1912-1914) >> Max Urban a Andula Sedláčková; celkem 14 hraných filmů s českou “Sarah Bernhardt” v hlavní roli •V průběhu 20. let vytvořeno několik ryze filmových hvězd – bez původu i vazby na divadlo (Anny Ondráková, Suzanne Marwille, Karel Lamač) •Divadelní ikony nechtějí mít s filmem nic společného (Eduard Vojan, Leopolda Dostalová), některé točí až v závěru kariéry (Marie Hübnerová) •Od nástupu zvuku budou herci běžně koexistovat jak na jevišti, tak na plátně >> předsudky postupně mizí horizon.png PÓZA 1.Dochází k pozastavení hercova pohybu 2.Musí být jasná, čitelná a srozumitelná 3.Komunikuje vnitřní rozpoložení postavy a/nebo souvisí s vývojem děje 4.V užívání pózy hercem lze vysledovat pravidelně se opakující vzorec 5.Blocking herecké akce uzpůsoben tomu, abychom pózu a/nebo přechod z jedné do druhé očekávali horizon.png Trinity-from-The-Matrix-the-matrix-2282236-1024-768.jpg matrix-nov2.jpg pulpfiction.jpeg horizon.png • •Histrionický – doslovně kejklířský, také vyhrocený, přepjatý, teatrální PIKTURÁLNÍ HERECKÝ MODUS •Verisimilar – pravděpodobný, odvozený od skutečnosti REALISTICKÝ HERECKÝ MODUS horizon.png Delsarte_1.jpg PIKTURÁLNÍ HERECTVÍ •“anachronický” herecký modus •Pózy jsou jasně odděleny jedna od druhé •Zřetelné a plné provedení, nikoliv pouhé náznaky •Herectví nikoliv jako pouhá reflexe reality, ale ztělesnění nadčasového univerzálního ideálu •Vhodné pro rámcové vyjádření děje; nevhodné pro ilustraci vnitřních motivací a pocitů postav. • horizon.png Delsarte_2.jpg Delsarte_3.jpg GESTA A PÓZA JAKO ZNAKOVÝ SYSTÉM HERECKÝ LEXIKON - FRANCOIS DELSARTE horizon.png the-artist3.jpg REALISTICKÉ HERECTVÍ •oproštění se od ustálených, standardizovaných kódů ve prospěch nuancovaných individualizovaných způsobů k vyjádření emoce nebo nálady •Pózy a gesta jsou jemnější, víc fluidní a ne tak vypointovaná nebo rozmáchlá •Realismus problematický koncept – v divadle dlouhou dobu pouze jako proklamovaná ambice, v kinematografii zpočátku limitovaný technickými možnostmi horizon.png Drobná gesta nebo pohyby, jejichž provedení není motivované dějem, ale která mají působit spontánním, samovolným dojmem. Vedou k nuancovanějšímu, subtilnějšímu hereckému výkonu >> postava nikoliv jako typ, ale jedinečná individualizovaná kreace. Spadá tedy spíš do realistického hereckého modu. horizon.png Julie_Melodrama_Stage.jpg Tableaux_1.jpg TABLEAUX VIVANTS – ŽIVÉ OBRAZY horizon.png Tableaux_2.jpg BHD 3.png TABLEAUX VIVANTS horizon.png Extra gesta_1.jpg Extra Gesta_3.jpg GESTA PROVÁZEJÍCÍ VYPJATÉ NEBO AKČNÍ SCÉNY horizon.png Konv_gesta_1.jpg Konv_gesta_2.jpg KONVERZAČNÍ NEBO BĚŽNÁ GESTA horizon.png PREDÁTOR USA 1987 R. John McTiernan Hl. Role: Arnold Schwarzenegger > predator-sonny-landham-carl-weathers-arnold-schwarzenegger-and-richard-chaves.jpg •Maskulinnií melodrama •příslušnost k žánru demonstrována jak na bázi narace (vědomá práce s klišé a stereotypy), tak na úrovni stylu (saturované barvy, exces, preferovány celky před detaily >> tendence k tableaux vivants) • horizon.png snlm.jpg Predátor jako performance hyperreálné maskulinity •Dialog minimální anebo nepodstatný •Muži zaujímají pevné pózy, asociující dojem přehledu a kontroly nad děním •Pro konstrukci takové maskulinity zásadní rekvizity, zejména zbraně •Predátor s maskou – pomalý, těžký pohyb; po sundání masky mnohem teatrálnější a precizní ekonomie pohybu se vytrácí (nadbytenčné pohyby a ostentativní gesta)