Bakalářský seminář I: seminární projekt (podzim 2014) Zadání: * recepční studia * české filmy hrané a dokumentární s datem výroby a/nebo premiéry 2010/2012- 2014 * ohlas filmu v médiích – bibliografická a faktografická rešerše / bibliografie s abstrakty Postup a výstup: * jeden film dle zadaných kritérií * domácí (i zahraniční) média všech typů – tištěná, elektronická (TV, rozhlas), internet * filmografie = úplný soupis filmografický údajů k filmu * bibliografie = úplný bibliografický soupis mediálních ohlasů: ke každému ohlasu kompletní bibliografické heslo plus označení, o jaký typ ohlasu se jedná (rozhovor, recenze, reportáž, reklama apod.) * abstrakt = u každé položky doplnit stručný obsahový výtah textu na cca 5-10 řádků, přičemž v 5 abstraktech použít citace * souhrnné zhodnocení všech ohlasů na 10-15 řádků: typologie ohlasů, struktura kritického mínění a hlavní argumenty. Klíčové / výchozí databáze: * http://filmcenter.cz/cz/filmy-od-roku-1991/podle-roku/0/2014/20/ · http://arl.nfa.cz:8080/i2/i2.entry.cls?ictx=nfa&language=2 (knihovna NFA on-line katalog, článková bibliografie) · http://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?lang=cs&id=198 (Anopress – monitoring českých médií /tisk, rozhlas, TV/, plnotextový) · http://www.fondkinematografie.cz/ (Státní fond kinematografie, rozpočty a podpora projektů, které se ucházejí o podporu Fondu) Vzor - filmografie: Všichni dobří rodáci (1968) Námět a scénář: Vojtěch Jasný. Dramaturgie: Václav Nývlt. Kamera: Jaroslav Kučera. Střih: Miroslav Hájek. Hudba: Svatopluk Havelka. Texty písní: Pavel Kopta. Zvuk: Dobroslav Šrámek. Choreografie: Karel Vrtiška, Olga Ferebauerová. Architekt: Karel Lier. Kostýmy a výtvarná spolupráce: Ester Krumbachová. Výprava: Jiří Rulík. Produkce: Jaroslav Jílovec. Hrají: Vlastimil Brodský (Očenáš), Radoslav Brzobohatý (František), Vladimír Menšík (Jořka Pyřk), Waldemar Matuška (Zášinek), Drahomíra Hofmanová (Veselá vdova), Pavel Pavlovský (Bertin), Václav Babka (Franta Lampa), Josef Hlinomaz (Frajz), Karel Augusta (Józa Trňa), Ilja Prachař (Plécmera), Václav Lohniský (Zejvala), Jiří Tomek (Máčala), Věra Galatíková (Marie, Františkova žena), Helena Růžičková (hospodská Mařka Pačena), obyvatelé obce Bystré u Poličky; Martin Růžek (vypravěč) ad. Produkce: Filmové studio Barrandov, TS Bohumil Šmída-Ladislav Fikar. Rozpočet: 8,5 mil. Distribuce: Ústřední půjčovna filmů. Formát: 35 mm, bar, 114 min. Premiéra: 4. 7. 1969, zákaz distribuce: říjen 1971, obnovená premiéra: leden 1990. Natáčení a lokace: 5.1 – 4.8.1968, Bystré u Poličky a okolí (Sulkovec ad.). Festivaly a ceny: Cena Finále Plzeň 1969 (ex aequo Zbehovia a pútnici). Cena české filmové kritiky za rok 1968. Trilobit 68 režisérovi za film. Trilobit 68 Vladimíru Menšíkovi za herecký výkon. 22. MFF Cannes 1969 - Cena za režii a Cena Nejvyšší technické komise za kameru. 3. místo v anketě "Top 10 česko-slovenského hraného filmu" všech dob, uspořádané u příležitosti 100. výročí naší kinematografie (in Filmové listy - Projekt 100, zima 1998). Vzor – bibliografie s abstrakty: ADAMEC, Oldřich (1968): A tak trochu zpověď tvůrce. Nad novým filmem Vojtěcha Jasného. Záběr, 1, č. 5 (9. 3.), s. 3 [roz., 1 prac. f.]. Rozhovor s Vojtěchem Jasným, ve kterém Oldřich Adamec naráží na podobnost scénáře a knihy Romaina Rollanda Dobrý člověk ještě žije. Dále se dozvídáme, proč se Jasný vrací ve svých filmech na Moravu, proč si pro natáčení vybral právě Bystré u Poličky, jaký žánr chce pro film zvolit a jaké herce do filmu obsadí. KAPEK, Ladislav (1968): Třináct jarních známostí aneb Na Barrandově točí režiséři Evald Schorm, Vojtěch Jasný a Jindřich Polák. Kino, 23, č. 10 (16. 5.), s. 8–9 [zpr., 3 f]. Vojtěch Jasný sbíral materiál pro Rodáky dlouhou dobu – od roku 1946. Scénář napsal mezi lety 1966 a 1967. Postavy jsou založeny jak na skutečnosti, tak na fantazii Jasného. Exteriéry se budou natáčet na Vysočině, konkrétně v Bystrém a v okolí. Hlavní role vytvoří Radoslav Brzobohatý, Vladimír Menšík a Vlastimil Brodský. Film bude vyprávět o střetu rodáků, ale i světa zvířat a přírody se světem lidským. Obrovskou roli ve filmu bude hrát kamera Jaroslava Kučery. Všichni dobří rodáci jsou Jasného srdeční záležitostí, jsou jeho návratem ke kořenům. ALP- (1969): Peří viděti – starosti míti. Kino, 24, č. 5 (6. 3.), s. 10 [rep., 3 prac. f.]. Článek popisuje nesnáze, kterými si tvůrce musí projít před natočením scény. Konkrétně se jedná o scénu z filmu Všichni dobří rodáci, ve které má jeden z hlavních hrdinů agónii. Vidí z nebe padat peří, které ho postupně pokryje. V té době u nás peří bylo nedostatkovým zbožím, proto nebylo jednoduché ho sehnat. Dalším problémem bylo samotné sypání peří. Nesmělo se sypat moc rychle, ani moc pomalu. Jednoduše to muselo vypadat přirozeně. Ke článku jsou přiloženy fotografie, které například ukazují režiséra snímku, Vojtěcha Jasného, jak je pokryt bílým peřím. FUCHS, Aleš (1969): Člověk není věčný. Divadelní noviny, 12, č. 21 – 22 (2. 7.), s. 7 [rec.]. Všichni dobří rodáci – nový barevný film Vojtěcha Jasného je podle autora článku zatím vrcholným dílem režiséra. Oslavuje hlubokou myšlenku filmu, kameru Jaroslava Kučery. Ve filmu, který vypráví příběh sedmi lidí, vidí dějiny naší země. GOLDSCHEIDER, F. (1969): Karel 69 do rukou Menšíkových. Kino, 24, č. 15 (24. 7.), s. 10–11 [zpr./rep.]. Na deštivém Filmovém festivalu pracujících cenu diváků (podle očekávání) vyhráli Všichni dobří rodáci. Výroční cenu Kina „Karel“ získal Vladimír Menšík za ztvárnění role Pyřka – Všichni dobří rodáci.