Claude Mauriac pomyslně přerozdělil hrací karty fikce a dikce. Přetvořil[i] hranice mezi současným polem[ii] působnosti rétoriky a poetiky. Aby vyhověl nárokům literárního protiproudu, přichází s neurčitým motivem, od něhož se dále vyvíjí nevídaný styl - spisovatelská tvorba[iii], a nepravděpodobný motiv – vnitřní, neviditelný dialog. Stejný podnět jako v Nehybném čase je zřejmý i v jeho žurnalistické tvorbě. Z jiného hlediska[iv] s sebou sté výročí nese také nutnost pamatovat na literární dědictví a šířit jej dál. Však v této mimořádné situaci představuje příbuzenství mezi Françoisem a Claudem složitý vztah tvořený z nesouvislosti a souvislosti[v], která[vi] zasluhuje, abychom si ji považovali[vii]. A pokud se Claude Mauriac někdy dostal do proudu svých současníků, představitelů nového románu, kteří jeho tvorbu mohli odmítnout kvůli vlastním[viii] nárokům, jeho duchovní ambice, jíž jeho tvorba dýchá, jistě nechala proniknout [ix]přítomnost jedinečné a viditelné stopy, stopy[x] budoucí(ch) generace(í). Chceme tedy vsadit Clauda Mauriaca do naší doby a zároveň vyzdvihnout příkladnost jeho produkce[xi], ať už je jakéhokoliv žánru, a zasvětit mu tuto konferenci, která chce také naslouchat vnitřnímu dialogu mezi Claudem Mauriacem a několika současnými[xii] romanopisci. ________________________________ [i] Lépe – znova narýsoval, překreslil… [ii] Lépe: tehdejšími oblastmi působnosti [iii] To by nebylo nic neobvyklého, zde „kronikářská/ deníková montáž“ [iv] To ne, jen obyčejné „ostatně/ mimochodem…“ [v] Srozumitelnější by bylo z návazností i nenávazností [vi] Který – ten vztah [vii] To není hodnotící, jen „vzali v úvahu/ všimli si jej…“ [viii] Ne, oni ne – pokud lze jeho dílo chápat v kontextu jejich požadavků a odmítnutí (toho, co požadovali a co odmítali) [ix] Poznamenala přítomnost …. stopOU [x] Viditelnou PRO … [xi] Praxe, tedy tvůrčího způsobu [xii] Ano, tady už je to současný, dnešní, srov. Pozn. Ii Význam. posuny iii, vi, viii, ix, x, jako celek ještě vyhovující, E