A. Tamášová Mona Azouf Ať zvolí román jakoukoli podobu, uskutečňuje smír, a podle Mony Ozouf také završuje revoluci. Viděli jsme, že jeho předností je osvojit si [i]nedostatky doby lépe, než ostatní literární žánry a dokonce lépe, než historie sama. Protestuje proti utopickým pokusům o vystoupení[ii] z doby. Snaží se, prostřednictvím nějakého příběhu, zrekonstruovat skuteční svět a příčiny věcí, a to v kontinuitě, která je často chaotická a nikdy ne úplně lineární. Takovým způsobem vyvolává u čtenáře přesvědčení o složitosti věcí, o tom, že je těžké snažit se narychlo přešít dobu, že změny jsou pomalé, a o tom, jakou moc má čas. Skrytě tak přispívá k ukončení revoluce, která své působení rozšířila na celé století, a krok za krokem dává čtenářovi na vědomí, že uspořádání společnosti formou dohody je žádané a potřebné a že je nutno upustit od úmyslu změnit lidi, aniž by byla brána v úvahu jejich minulost. Mona Azouf se v díle Svědectví románu zabývá překvapivým zjištěním. Obtížný kompromis mezi starým režimem a revolucí byl umožněn díky románu. Ten byl na jedné straně místem k pozorování boje, ve kterém se dostávají do střetu dvě koncepce světa v jedné společnosti a také aktérem smiřovacího procesu, který nakonec zabere[iii], ale jenom do chvíle, kdy Dreyfusova aféra neodhalí jeho slabiny a neroztříští ho na marné kousky. Tato originální práce dokáže spojit líčení románových intrik, a tedy radost ze čtení, a[iv] přesnost demonstrace [v]a analýzy. Na dílo zabývající se historií má zřídkavou formu, ale také neobvyklý výzkumný terén, který je na hranici disciplin. Zkrátka[vi], dýchá potěšením, které měla autorka při jeho tvorbě. ________________________________ [i] Lépe:zpracovat/uchopit… [ii] Neobratné, z proudu času/opustit svou dobu apod. [iii] Lépe: proběhne [iv] Zde by bylo lépe: s… [v] Lépe: výkladu [vi] To by implikovalo souvislost, zde to je spíše: a navíc/ k tomu ještě/ nádavkem…