LIBIDO Již při renovaci svého prvního domu jsem zjistil a nyní jsem si znovu ověřil[1], že každá stavba má schopnost zcela ve vás potlačit jakoukoli formu tělesné touhy[2]. Ono[3] libido, které jakoby až doteď ovládalo váš život[4], které vás trýznilo a ani na chvíli vás nenechalo na pokoji, se nyní při pohledu na lopatu či na obyčejnou zednickou lžíci vypařilo. Nedalo se s tím nic dělat, nic očekávat, v nic doufat[5]. Stavebnictví bylo jednou z posledních bašt, kde nebylo místa pro něžné pohlaví[6]. Nebylo tu nic než cement a mužský pot, nic jiného[7]. A každá práce tady byla tak tvrdá[8], že jste se napřed celý orosil, a ona vás potom vyždímala až do poslední kapky. Nakonec z vás zbyl jen hmyz určený k stavbě či přestavbě[9] úlu, pracovitý živočich bez jakýchkoli zájmů o rozkoš či rozmnožování, tlustý, upocený a tvrdě pracující sršeň stavitel, který ale nesmí mít žádné sexuální pudy[10]. A večer jste se celý rozlámaný a se ztuhlými svaly zhroutil do morfinické apatie, která vás přivedla až do komatického spánku. Stavění člověka zdrtí[11]. Právě proto se z nich[12] po nějaké době stávají podivíni, osoby s povahovými vadami, či poloviční blázni[13]. A tak jsem se vždy v noci vyspal a ráno to vše začalo znova – s nekonečnou monotónnosti a neslábnoucí krutostí. Staveniště ve mně zastavilo jakékoli libidinózní bujení[14]. Ta neplodná země udělala tundru, tajgu či step z každého člověka[15]. Až na Dorada a Chavola. Aniž bych to zamýšlel, několikrát se mi podařilo zaslechnout, co si vyprávěli při montování BA třináctek. Nikdy jsem je neslyšel mluvit o něčem jiném než o sexu. Ty dialogy vypadaly asi takto: - Ta byla dobrá. To nemůžu říct, ne že ne. Zdatná a všechno. Ale měla jednu velkou chybu: chutnala po jogurtu, chápeš, opravdová chuť jogurtu. Byla, ty vole, cítit jak zkyslej tvaroh. Cosi nakyslýho, jak bulharskej jogurt... - A co teda? Co teda udělal s tím svým bulharským jogurtem? - Zapomněl, že nemá rád mlíko a udělal to, co dělá obvykle, helikoptéru, to je to, co udělal. Chavolo a Dorado byli neunavitelní. Svá rána věnovali líčení předchozího večera, zatímco odpoledne byla zasvěcena analýze večera nadcházejícího a přivolávání jeho chlípností[16]. Kromě těchto rozhovorů měli oba muži ještě také zcela osobitý způsob, kterým staveniště oživovali. Každá místnost, ve které pracovali, byla ozdobena fotografiemi z kalendáře Pirelli, který jim jistě kdysi věnoval nějaký dodavatel, aby jim na konci roku poděkoval za jejich věrnost BA třináctkám. A tak byly zdi domu vykolíkovány dívkami, které byly vycpané čerstvými prsními implantáty a orosené kapičkami, co jim zaplavovaly halenky a perlily se jim na kůži. ELEKTRIKÁŘ - Kde ho sebral? - Koho jako? - No toho elektrikáře, co přijel dneska ráno. - Doporučil mi ho přítel. - Každopádně není normální. A když mluví, není mu rozumět. Igor Zeitsev byl mladičký Rus, který vskutku plně neovládal jemné nuance a komplexitu francouzského jazyka. Ale nedůvěra, kterou mu Chavolo projevoval, nebyla zdaleka způsobena pouze jeho obtížemi ve vyjadřování. Člověk si musí uvědomit, že jednotlivá řemesla ve stavitelství sebou navzájem opovrhují z naprosto nevysvětlitelných důvodů a bez jakýchkoli nadějí na to, že by to mohlo skončit. Sádrař považuje zedníka za břídila a za podvodníka sádrokartonáře[17]. Topenář se dívá spatra na kamnáře, který si zase měří pohledem řemeslníky s těsněním[18]. Co se týče elektrikáře, nepříjemného to činitele, ten často naprosto přehlíží takového malíře, na kterého se zase obořuje dlaždič. Tesař je v očích truhlářových pouhým primitivem, a truhláře má zase za zcela bezvýznamnou veličinu pokrývač, zatímco zinkař, střešní to albatros, se vysmívá instalatérům, malým potrubním krysám. V tomto světle jistě pochopíme, že v očích Chavola a Dorada nebylo zásadním problémem Igora Zeitseva ani tak to, že byl Rus a mluvil nesrozumitelně, ale to, že byl elektrikář. - Musí s ním skončit spolupráci. - Chavolo, myslím, že jste příliš přísný. - Ne, pane Tanner. Chavolo strávil prácí s blázny celé věky. - P. Zeitsev teprve přijel. Jak můžete tvrdit, že je potrhlý? - Jen ať se jde podívat do místnosti, kde elektrikář pracuje, a uvidí sám. Žádná fotka na zdi. Všechny je strhal. Řekl, že takový holky jsou hřích. Někdo, kdo si myslí něco podobného, má problém ve spodkách. Každopádně elektrikáři mají všichni problém ve spodkách. ________________________________ [1] mohl znovu ověřit [2] ochromit všechny druhy sexuálního apetity [3]Toto [4] které, jak se zdálo, až doteď ovládalo / které mělo vládu nad vaším životem / až dosud řídilo celý váš život [5] nebylo co očekávat, nebylo v co doufat [6] kde něžné pohlaví nemělo co dělat / kde se světy mužů a žen neprolínají. [7] Byl to samý cement, samý mužský pot [8] a jednotlivé práce byly... a práce tady byla tak tvrdá / náročná / drsná / krutá [9] ke konstrukci a rekonstrukci [10] s potem na čele, ale bez pnutí v rozkroku [11] Ta stavba všechny zdrtila. [12] z lidí na stavbě / z řemeslníků [13] morálně narušené osoby, poloviční šílenci [14] libidinózní přetlak [15] z vás udělala ... [16] Rána byla zasvěcená líčení předchozího večera, která pak odpoledne analyzovali a vymýšleli hanebnosti na nadcházející večer. [17] plaquiste [18] jointeur