UM_NM_I_PS14 Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •„Nástup tištěných publikací ovlivnil jen jednu oblast kulturní komunikace – distribuci médií. •V případě fotografie její nástup ovlivnil jen jeden typ kulturní komunikace – statické obrazy. •Počítačová revoluce však ovlivnila všechny oblasti komunikace, včetně akvizice, manipulace, uchování a distribuce. Ovlivnila také různé druhy médií: text, statické obrazy, pohyblivé obrazy, zvuk i prostorové konstrukce.“(Manovich, Language, s. 43) • • •Nová média jako průnik dvou historických trajektorií: –a) komputace a b) technických médií. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •1830* • •Charles Babbage: „Analytický stroj“ (1837) •Alan M. Turing: „Turingův stroj“ (1936) • •Louis-Jacques-Mandé Daguerre: „daguerrotypie“ (1839) •Henry Fox Talbot: „kalotypie“ (1841) • •Chronologie vývoje fotografie: •http://cs.wikipedia.org/wiki/Chronologie_fotografie • •Vývoj počítačů: •http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bjiny_po%C4%8D%C3%ADta%C4%8D%C5%AF • Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •1830* • •1804: programovatelný tkalcovský stav – děrovací štítky - Josepha Marie Jacquarda inspiroval Charlese Babbage při návrhu „Analytického stroje“: • •„analytický stroj splétá algebraické vzorce tak, jako Jacquardův stav splétá květiny a listy.“ Ada Lovelace • •„automatické počítače produkovaly dříve obrazy než zpracovávaly čísla“ (LM, Language, s. 45). • Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •1830* • •Počítače a technická média jako výraz/podmínka moderní společnosti: • •A) Potřeba šíření stejných textů, obrazů, zvuků – jako záruka sdílených ideologických přesvědčení. – média: fotografie, film, tisk, rádio, televize. • •B) Potřeba zaznamenávat data narození, data o zaměstnanosti, využívání zdravotnictví, policejní evidence zločinců. – počítače. • •Shrnutí: „masmédia a zpracování dat pomocí počítačů jsou komplementární technologie moderní masové společnosti,“ (…) Jsou podmínkou masové společnosti.“(LM, Language, s. 46). • Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •1890 • •Film •1893 – vzniklo 1. filmové studio T.A. Edison: Black Mary – začalo produkovat 20-ti sekundové snímky, které byly předváděny ve speciálních Kinetoskop salónech. •(1890: kinetograf, 1891: kinetoskop) • •1895 – bratři Lumiérové představili svůj vynález: Cinématographie kameru/promítačku. •Kinetoskop: http://www.youtube.com/watch?v=SRIjUYh3MEs • • • • • • • • • • • • •Krátké filmy T.A. Edisona: http://www.youtube.com/watch?v=WmZ4VPmhAkw • content-image-007 •Kinematograf bratří Lumiérů: •http://www.youtube.com/watch?v=7Q_SgMvTO-o&feature=relmfu • •Krátké filmy bratří Lumiérů: •http://www.youtube.com/watch?v=4nj0vEO4Q6s&feature=related • Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •1890 • •Počítač •1880: Kancelář pro sčítání lidu Spojených států amerických pořídila elektrické tabulátory navržené Hermanem Hollerithem. • •1911: Hollerithova firma zaměřená na tabulační stroje (Tabulation Machine copany) se spojila se třemi firmami a vznikla „Computing – Tabulating – Recording Copany“. • •1914 Thomas J. Watson jmenován ředitelem této nové firmy. •1924: Obrat firmy se ztrojnásobil a Watson společnost přejmenoval na International Business Machines Corporation, neboli IBM. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •20. století •1936: Alan M. Turing: On Computable Numbers: Univerzální Turingův stroj. •http://plato.stanford.edu/entries/turing-machine/ • •„Vypadalo to jako filmový projektor. Je to náhoda?“ (LM, Language) • • • • • • •http://math2033.uark.edu/wiki/index.php/Turing_machine • Turing-machine Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obraz „1936“: Počítač/pohyblivý obraz •Konrad Zuse: Z1: 1. programovatelný mechanický počítač fungující na binárním elektronickém principu. Berlín: 1936 – 1938. • • • • • hist-z1-original Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obraz „1936“: Počítač/pohyblivý obraz •Konrad Zuse: Z1: 1. programovatelný mechanický počítač fungující na binárním elektronickém principu. Berlín: 1936 – 1938. • •„technologický remake Oidipovského komplexu, syn vraždí svého otce“. (LM, Language, s. 48). • • • • • images_Z1 Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obraz „1936“: Počítač/pohyblivý obraz •Média / počítač. •Daguerrův daguerrotype / Babbageův Analytický stroj. • Cinématographie bratří Lumiérů / Hollerithův tabulátor. • • • • • • • • ANd9GcRGRZAbr4tnuJWzWFpZtSTpJzrcoYhweY8Sg03YonfRaxHvSofn Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obr. 01: •1837 •Talbot seznámil Babagge se svojí „fotogenickou kresbou“ krajky. • • • • • • • • Talbot-LACE Henry Fox Talbot: krajka, fotogram. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obr. 01 •1837 Fotografie – průmyslová krajka - počítač • • • • • • • • jacquard-loom[1] DP109795 AnalyticalMachine_Babbage_London Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obr. 02 •1838: Charles Wheatstone: stereoskop. •1841: Wheatstone vytvořil stereoskopický portrét Ch. Babagge. •Konvergence počítače a 3D virtuálního modelování. •Stereo daguerreotyp. •Stereoskop. • • • • • • • • • • • IMG126199 230px-Holmes_stereoscope Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Obr. 03 •1838: Samuel Morse: elektronický telegraf •http://en.wikipedia.org/wiki/American_Morse_code •http://sirismm.si.edu/siahistory/imagedb/mah9158.jpg •http://localcode.org/2012/05/richard-read-samuel-morse-painting-and-the-electrical-imaginary/ • • • • • • • • • • image008 CW Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Shrnutí: • •Lev Manovich: Historie nových médií jako „zrychlený film“. • •Geoffrey Batchen: Nová média jako „zviditelnění elektřiny“. • • • • • • • • Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií •Shrnutí: • •Nová média jako film: 1.Film = nejvýznamnější kulturní forma 20. století / Nová média aspirují na stejnou pozici ve 21. století. Tzn. navazují na filmovost a rozvíjejí její principy. 2.Film = časové multimédium 20. století / Nová média = časové multimédium 21. století. 3.Film = odkazuje k celé historii moderní vizuální kultury (tzn. navázat na film znamená navázat na tuto tradici). 4.Film = technologická kulturní forma 20. stol. / Nová média = technologická kulturní forma 21. stol. • •„Pokud studujeme nová média z hlediska jejich možností reprezentace a užití již existujících technik reprezentace, je film významnější než jiná um. média.“ (LM) 1. 1. • • • • • • •