UM_NM_I_PS14 Jazyk filmu jako jazyk nových médií Obraz „1936“: Počítač/pohyblivý obraz Konrad Zuse: Z1: 1. programovatelný mechanický počítač fungující na binárním elektronickém principu. Berlín: 1936 – 1938. hist-z1-original images_Z1 „technologický remake Oidipovského komplexu, syn vraždí svého otce“. LM, Language, s. 48. Film zastupuje všechna moderní média. Jako jejich nejrozvinutější forma je také všechny v sobě obsahuje. Proč Manovich zvolil právě „obraz“_Z1? •Film byl nepochybně nejvýznamnějším populární uměleckou formou 20. století, tzn. pokud se nová média chystají naplnit svoji ambici stát se následovníkem filmu ve 21. století, měla by zahrnout „filmovost“ do sebe, znovu ji objevit a obnovit. • •Nová média produkují časová dynamická multimédia jako nový komunikační princip. Film byl původním časovým dynamickým multimédiem, takže se můžeme inspirovat jeho technikami a přenést je do nových médií. • •Film 20. století v sobě zahrnuje a dále rozvíjí různé techniky malby a grafického designu, tzn. když mluvíme o filmu, odkazujeme k celé historii moderní vizuální kultury. • •V protikladu k historii umění nebo literární teorii se filmová teorie zabývá technologickými kulturními formami – mnoho z jejich konceptů lze dobře uplatnit při studiu nových médií. • •Můžeme tedy shrnout, že: pokud studujeme nová média z hlediska jejich nových možností reprezentace a jejich užívání již existujících reprezentačních technik, potom je film významnější než jiná umělecká média. • Jazyk filmu/nových médií •Dziga Vertov: Muž s kinoaparátem, 1929. Man_with_a_Movie_Camera_poster_2 220px-Man_with_a_movie_camera Jazyk filmu/nových médií • • tumblr_mc0ad9vedx1qzzh6g • Filmový způsob vidění světa jako základní princip uplatňovaný v prostředí nových médií Jazyk filmu/nových médií • • • „Nový pohled“ a kamera vestavěná přímo do hardwaru a herních konzol. manmoviecamera-city man-with-a-movie-camera-e1298300631906 Jazyk filmu/nových médií • • • Montáž jako klíčový nástroj tvorby fiktivní reality. 2m6070w-jpg1 vertov-4 Jazyk filmu/nových médií • • • Kameraman jako chirurg reality. • Reprodukce a požadavek univerzální rovnosti věcí. • Odkaz W. Benjamina mancamera Jazyk filmu/nových médií • • • Proměna objektů v mobilní a nahraditelné věci •Od W. Benjamina k P. Viriliovi manwithmoviecambike Jazyk filmu/nových médií • • • Čí je to pohled? man_movie_camera Jazyk filmu/nových médií • • • Databázová imaginace leadImage_preview Jazyk filmu/nových médií • • •MTV styl a filmový manýrismus 1096061349-1 man_with_movie_camera Jazyk filmu/nových médií • • • Kino-oko: od flanéra ke kyborgovi ANd9GcQZLNFXUz9oxGzOyzXa84LdagN-nER0XhIF7MZcJaiPfKQ9ZkEo The-Man-with-the-Movie-Camera Jazyk filmu/nových médií • • • Avantgarda jako software • • Avantgardní strategie koláže se znovu objevila jako „cut and paste“ příkaz, nejzákladnější operace, kterou můžeme na digitálních datech provést. • • Myšlenka malování na film je ztělesněna v malovacích funkcích softwaru na editování filmu. •Avantgardní přechod ke kombinované animaci tištěných textů a záznamu živé akce je opakován v konvergenci animace, generování názvů, malování, editačních systémech na kompozici a úpravu v jediném balíčku „vše v jednom“. • Jazyk filmu/nových médií • • • Avantgarda jako software • smyčka jako nová forma příběhu počítačového věku. • • man-camera-1-copy Jazyk filmu/nových médií • • • Za prostorovou montáž • • man_with_movie_camera vertov-4 Jazyk filmu/nových médií • • • Za mnoho oken • • ManCamera1 •HCI jako rozhraní k počítačovým datům. •Kino jako rozhraní 3D prostoru. •Kniha jako rozhraní textu. • • • • Soft Cinema (2002) L. Manovich: Soft Cinema: http://www.softcinema.net/form.htm# http://www.youtube.com/watch?v=4hn-AUJ2NnY