1 *** + * \m * * A evropsky * * 1 sociální * * * 1 fond v ČR EVROPSKÁ UNIE MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č.CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Obchodní japonština II. Studijní materiál Zpracovatel: Be. Jana Svubovä Datum: 30.4.2014 Kontakt: Hyperlink mailto: jasvu@seznam.cz Hyperlink mailto:jana.svubova@grp.daikin.co.jp Garant: Mgr. Tereza Nakaya Kontakt: Hyperlink mailto: tereza.nakaya@upol.cz Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 0 1 * * * * ★ •C evropský * * * * * 1 sociální ministerstvo školství, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond V ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Obsah Lekce 1 Vysvětlování fftf^l...................................................................................2 Lekce 2 Vyjádření názoru M^j...................................................................................9 Lekce 3 Vyjádření souhlasu ^Ř$c/\n\M.....................................................................15 Lekce 4 Vyjádření nesouhlasu JxxÍ/^IrIÍ&.................................................................21 Lekce 5. Vyjádření závěru / rozhodnutí f^fm....................................................................24 Prezentace v japonštině...........................................................................................................29 Postup při vytváření prezentace..........................................................................................30 Japonské výrazy při prezentacích.........................................................................................33 1 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 1 Vysvětlování Fráze I. [ífcft] m ® Ptáme se na vysvětlení výrazu, který není jasný: r~ i: H"v>1 t o J „co máte na mysli tím (hov.-oTWV^-Tio ) h 5 P Lífot < Ťc é V \ Ještě chvíli počkej, r h 5 'P b J £Hfl^Ž"f~£:n Co máte na mysli tím „chvíli?" 5 "C-ťfco 5^<*?)V^o No, asi tak 5 minut. (D Uvádíme, v čem (něco) spočívá: r~irV^5^^fc9Ž"t"0 J „spočívá v (tom, že) ..." A: V čem spočívá výhoda internetového prodeje? B:Spočívá v tom, že zákazník si může objednat zboží kdykoli. (H) Srovnáváme: r~mjfc'iŽ"t"i:o J „co máte na mysli tím ..." m B: {bO'PL\ ^feoUV^th A: ý 5 -e-f-teo (5) Uvádíme, v čem (něco) spočívá r~ t V^ 5 - £l-f-0 J „spočívá v (tom, že) ..." B: -Y^^-^y MM^CO^ U y bií, )fg§ (fc^il) ^^ŕpSrV^oT'ti^T'tS A: V čem spočívá výhoda internetového prodeje? B: Spočívá v tom, že zákazník si může objednat zboží kdykoli. (6) Srovnáváme: r~ři~^|;b-<Ž-f"Í~^oTfc>19 Ž"t"0 J „Ve srovnání s je to ..." m B: ř-tt^T 3%ÍÍM2lMl±= A: Jak to vypadá tento měsíc se mzdovými náklady? B: Oproti předchozímu měsíci poklesly o 3%. 3 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ť ý y (DWlVR Popis grafu 0% — 7ípM 6 5 4 3 2 -Itt -íttt 0 - 6 5 4 3 2 ^ip Takže, podívejte se na tento graf. Nejdřív zde máme poměr mužů a žen, mužů je 65 % a žen 35 % a v několika posledních letech se poměr žen zvyšuje. »MIS[r]^fei9 ž-To Když se podíváme na rozdělení podle věku, jak můžeme vidět z grafu 2, počet kupujících ve středním věku se dlouhodobě nemění. Oproti tomu počet kupujících mezi 20-25 lety má rostoucí trend. 50 - 0 - 7ípaí 6 5 4 3 2 ^íp Dále zde máme kupující podle zaměstnání. Poměr studentů se každoročně zvyšuje. Oproti tomu poměr zaměstnaných lidí se v posledních pár letech snižuje. To je ode mě vše. 4 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdélávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Slovíčka k učebnici: 1 pp Utiš bří bří ISTE bří ó b <4> hj b J; fcb^ b i 5íM> bb-^ b i 5íMy 5 <9 rif b kj> 7c A/ Ä^b i 5 ^±5^5 bi^ zaměřit se na, zúžit (pohled) pořadí uspořádat prodej jiná firma, ostatní firmy zboží, produkt zboží naší firmy vynikat, excelovat v zdůraznit propagovat zboží a prodat ho prostředek často použít vada, nedostatek dát si pozor na partner udělat dojem tabulka a grafy, schéma efektivně shrnutí trochu víc, (o) něco víc navíc (jako rezervu) jen tolik, kolik je zapotřebí místo konaní dané akce/události prodej výhoda, přínos zákazník chytit, uchopit společný (konsolidovaný) nákup lokální výroba, výroba v místě výroba v zahraničí obrat zvýšit, protáhnout propagace 5 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdélávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Aí» dopravné náklady na pracovní sílu náklady na propagaci seškrtat (náklady) snížit porovnat, srovnat hlavní příčina základní mzda příplatek na přesčas Stírfe D <4> h <4> 5 zakázka í^lfc t^" Ay-Ý" ^ počet (případů) přflSc 7cV^"^5 počet (vozů/strojů) ^ b 5 zvýšení, nárůst o ...% ~/-s—^ }> řfX snížení, pokles o ...% fij^ poměr ~|fij ť ^ desítky procent (numerativ) _h[š]<5 převyšovat, převýšit ÍSír] ítl^ 5 trend, tendence, sklon USílJŽŽ D i 5 "9 výsledek hospodaření za běžnou činnost ÍíeIS: TV^r míra, rozsah ~{|H ^. kus (numerativ) f*3ÍR O^bfaÚ rozpis, podrobnější rozdělení Ěfíi ^ 5 i: 5 obálka Äft#J^ CfcV^TtM konkrétně |§S *5 i 5 é průzkum hlavní g #J hA/ lo kvalita kvalitní mu materiál trvanlivost, odolnost J^rr dobrý výrobek zmetek vyměnit, nahradit stav prodeje udržet, uchovat hrací čas (CD) měnit se koupit kupující tiž naléhat, nutit, blížit se (termín atp.) JITO- příznivě, dle plánu pravidelně dlouhodobě mm období minulý měsíc tento měsíc příští měsíc m% stejný měsíc tentokrát minule 7^0 příště stejný měsíc v minulém roce 7 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ve srovnání s minulým měsícem / oproti minulému měsíci ve srovnání se stejným měsícem minulého roku / oproti stejnému měsíci minulého roku Užitečná spojení: tf4 y h Srlíó zaměřit se na určité body uspořádat, seřadit shrnout zdůraznit dobré stránky ulovit zákazníky (hov.) udělat na partnera dobrý/ špatný dojem tržby z prodeje/obrat se zvýší dotazníkové šetření uzavřít smlouvu jít dle plánu Zjednodušený postup při prezentaci: ŽlP Nejprve 7k\C Dále ^ttlfrb Potom ^kDižofrbfeSi-ťČ-to To je ode mě vše. Popis grafu: Podívejte se prosím na tento graf. Jak vidíte na tomto grafu,... Nejsou vidět změny. Nejsou vidět změny. Trend je (rostoucí /klesající). Oproti tomu, ... 8 1 *** * * * * •fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 2 Vyjádření názoru MM. Fráze I. [ífcft] ® Vyjadřujeme pozitivní názor: r~i:SV>lŽ"t"o J „myslím, že..." r~*t?"t"LN ~"C"f~ ĽJ souřadicí spojka (hovorově) m A: ^(D7°U1?yii¥ 9 X-fŮ\ L...... A: Co říkáte na tu prezentaci? B: Myslím, že je to dobře uspořádané/koncipované. Obrázky jsou působivé, problémové body jsou dobře zachyceny ... POINT: Když vyjadřujeme pozitivní názor, je třeba jej prezentovat aktivně a jasně a vystihnout, co považujeme za důležité. Při zdůrazňování lze použít následující gramatiku: r~"t"?>^<#f£i:®V>lŽ"t"o J „myslím si, že by se mělo ..." -To Tento výrobek musíme prodávat mnohem levněji, myslím si, že by se měl zlevnit o 10%. (2) Vyjadřujeme negativní názor: ľ-t 5 X~tfa0 ~řL5©"C"t"AS0 J „Zdá se to být..." A: Co si myslíte o našich smluvních podmínkách? B: No ... Řekl bych, že jsou poněkud přísné... 10 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální - , MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání fOnd V CR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 POINT: Pokud nesouhlasíme s podmínkami a chceme zažádat partnera, aby si to ještě rozmyslel, používá se následující fráze: „Mohli byste to ještě prověřit?" (ve smyslu zvážit) Pokud nejste oprávněni udělat rozhodnutí, používá se následující fráze: ^%(D^féXWfc$)frfo.1£'Í~0 J „O tom nejsem oprávněn rozhodnout.' Příkladový rozhovor: Vyjádření názoru při vyjednávání A: ¥o h^ntc^L^ LŤc0 B: V^*.0 ^BtéfcltLV^ró, &mffl%%\^X^fcfňŽt.LXhVftk 5 l^Ž LŤcQ A: %zbx-fn0 mAmmn^Ťct^xis^^-r^K «#^^1 5%mi?Tif B: Ý 5 Xi~f)\ ^flWP Ulbl^ ? \c!gt>frl%(DXÍ-fr\ A: r(7)f^^Lfcb^r(7)^^febÍLÓvO-^-r^o B: fc^ r'^vOÍcl:Žrij^ LTV^ŤcŤc < V^ T\ iico^^Mbž l,X&$>X^W&Ž^X\^Ťz.Ťl< tv^o r K-J;6 A: ^#-e-To A: V^V^M*Sr*5#*, LTfc V) Ž-f-0 A:r^brÝ^H„ 11 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální i MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 A: Omlouvám se, že jsem vás nechal čekat. B: V pořádku, chci vám poděkovat, že jste si dnes našel čas, i když jste zaneprázdněn. A: Ale kdepak, také děkuji, že jste sem přišel. B: Přejděme k věci. Co si myslíte o tom návrhu cenové nabídky, který jsme vám nedávno předložili? A: Po pravdě, termín dodání je přiměřený, ale co se týče ceny, kdybyste snížili ještě o 15%... B: No to bude asi poněkud obtížné... A: Kdyby to bylo toto číslo, tak se můžeme dohodnout nyní... B: Tak tedy... a co kdybyste navýšili počet zakázek? A: No, jenže my máme návrhy i od jiných firem, které jsou za stávajících podmínek o 20% levnější než vy. Nemohl byste to ještě zvážit? B: Rozumím. Mohl bych si na to vzít čas? Tohle nemohu rozhodnout sám, mohl bych se poradit s vedením a dát vám vědět? A: Ano, jistě. B: Děkuji vám, jsme domluveni. A: Čekám pozitivní odpověď. B: Děkuji, že jste si dnes udělal čas. A: Také vám děkuji. Slovíčka k učebnici: záležitost pozitivně 1>X\^XŽ negativně kategoricky, jasně aktivně eufemisticky, zaobleně tváří v tvář předloha, rukopis efekt propagace/ marketingový efekt působivý, efektní pozitivní vlastnost plakát, vývěska cenová kalkulace, tvorba cen 12 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální .i MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 ^ř^H < t i?" < dosáhnout, mít na dosah TfT^llfôä LDj;5^J;5é průzkum trhu 4 y ^ h ilustrace, obrázek y tl unikátní ÉlM b Kt> Jt- žena v domácnosti í&lH"~f~<5 ct 5 <5 prověřit, prozkoumat -^^-^^^ pojmenování -í b 5 -fy/^ Ft^ítS postrádá působivost/ neudělá dojem BŠTO^JíL <9 ftV^ Zfr/v&Ťc <9 ftV^ mít málo času i^ífííÉ iéÁyfeÁy návrh rozpočtu Ja pf jtľ r 5 r < T> výdaje na reklamu ÍUB\^ tatK# <9 o diskontní sazba, sleva ÍWt"Tó očekávat lEJli- ř_fV^r zásoby fc^il 3o#-^<£Ž zákazník ^fôJÄÉliU řtV^<#^ doba platnosti smlouvy íl =13 T # i: 5 vhodný, řádný, náležitý ÍÉ/^flHifé- Tl^D;Ô^< předložená cena, nabídnutá cena áo^řÁV^Í^ bV^D i 5 ff ^ platební podmínky T V ^ A/ návrh S-i^^č Ťcbytž oprávněný, odůvodněný ^e^^IÄ Ťň k 5 A; přiměřený, tak akorát fr$^$J LÁy^ V^-^< nová smlouva á^iÉ^fcó i;£)^fc<5 mít/je prostor pro... TÄ?£r#3 <9J:5/^£r£3 získat souhlas ISrS" řao^Ay projev, výrok f^BjSr^ciôS # i 7^§r t i: #)<5 požádat o povolení ÉEíijIlľ S L ^ ^ J; 5 <5 tvrdit, prosadit svůj názor h\^-t>^^ v každém případě Mcfcfáfc CfcV^TtM konkrétně MiiZi <5 ^ r <5 očekávat, předpokládat féx.SM-I X>frx.lb\Z. zdrženlivě, mírněji 13 evropský sociální fond v ČR EVROPSKÁ UNIE ministerstvo školství, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 mm er*: # J: 5 if" 5 z>lMio nábor zaměstnanců vyjednávání o smlouvě detail princip, zásada do ... poněkud, trochu okamžitá odpověď vyhnout se výdaje na výzkum společný výzkum na půl, fifty-fifty 14 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 3 Vyjádření souhlasu j^EJc/IrIM Fráze I. [ífcft] ® Vyjadřujeme souhlas: ! rfltzNJl-t 5 "C-ťfco J „Jistě/určitě." j r&tj-tSSV^-ťo J „Také si to myslím." ! ^(DM 9 Ťň t ©l^"t~J „Myslím, že je to přesně tak." j ľ^tÝ^tto J „Opravdu je to tak." ! § i A: Rozumím tomu, že náklady na vývoj nového produktu jsou vysoké, ale myslím si, ža prodej za takovou cenu by byl poněkud obtížný. 1 B: Také si to myslím. Bylo by vhodné slevit tak o 10%. ! (2) Souhlas s podmínkou: j 5 fi\ J ! „V podstatě souhlasím. Ale nemělo by se ...?" ■ m^mat^tix^^^b^^r-o tete, 7°xi y x. v horm^m&h vj^lw: V podstatě souhlasím, nicméně neměli bychom raději trochu urychlit start projektu? | POINT: ; Nejprve vyjádříme názor k celkovému návrhu a poté řešíme jednotlivé detaily. Je třeba] jasně sdělit, zda hlavní koncept/směr je vyhovující. ! (H) Souhlas, pokud se situací už nelze nic dělat Tžfc, V^V^6 5o J „Notakdobře." TŽfc, ^trSrféftl^fto J „Nedá se nic dělat." 15 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 „Takže tak." „Nic naplat." m B: Žfe, l^/ííó 5 o A: Pane řediteli, ohledně té cenové nabídky od firmy A, opravdu jsem se snažila vyjednávat, ale termín dodání bude přespříští týden, zdá se, že víc s tím udělat nepůjde. B: No tak dobře. POINT: Ž se používá jako výraz pro souhlas (přitakání). Fráze I. [ífc^r-] ® Vyjadřujeme souhlas: r&oL^á^^ěVš-fo j „Je to přesně tak, jak říkáte." „Máte naprostou pravdu." „Jsme téhož názoru." m A: Projekty, které nepřináší zisk, musí být rychle ukončeny. B: Je to přesně tak, jak říkáte. (2) Souhlas s podmínkou: „V podstatě jsme téhož názoru. Nicméně, zdá se, že ..." 16 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální ~ , MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání fOnd V CR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 „V podstatě jsme téhož názoru. Nicméně, zdá se, že potřeby spotřebitelů by bylo vhodné znovu přezkoumat..." (H) Souhlas, pokud se situací nelze už nic dělat „Tak to se nedá nic dělat." „Tak to se nedá nic dělat." „Pokud je to tak, souhlasím (e) /pří j ímám (e)." m „Jakkoliv jsme zvážili (různé možnosti), snížit z této částky bude obtížné Příkladový rozhovor: Vyjádření názoru ujf> m\ n r tix v ^ &v ^ -n t^/a aí^-o^tímm^ #jn> & h jsa ^ ^ e e ^ % ^ -ca n Aí^m^^xnho-&mmutM± ČAH^ Ag^ŽAo HíyU ž^b AÍW ^ íU V ^ % #Ar^ ^ffj& & W L T V ^ ©v^-ra^ AfWttA^o^^^^^y mis-ca^-c, nmm^^u 17 1 *** * * * * •fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Ředitel: produktu? Sakamoto: Ředitel: Igawa: Ředitel: Igawa: Ředitel: Tojama: Ředitel: Pane Sakamoto, jak to vypadá s návrhem rozpočtu výroby nového V podstatě souhlasím, ale myslím, že problém by mohl být s náklady na pracovní sílu. No ano. Má k tomu někdo něco? Pane řediteli, mohu? Prosím. Souhlasím s panem Sakamotem. Myslím, že náklady na pracovníky by se měly ještě jednou prověřit. Když budou vysoké už od začátku, je tu pravděpodobnost, že v budoucnu bude problém s dosažením zisku. Máte pravdu. Nicméně, chtěl bych podpořit návrh pana Tojamy, ale náklady na pracovní sílu jsou důležitou položkou rozpočtu, proto bude lepší to ještě jednou prověřit. Příští měsíc je schůze správní rady, do té doby musí být návrh perfektní. Je to přesně tak, jak říkáte. Takže, já to ještě jednou prověřím a dám vědět všem zainteresovaným oddělením. Ano, tak to udělejte. Slovíčka k učebnici: souhlasit důvod důvěra získat důvěru reagovat, odpovídat fiJŕlŕ posouzení, rozhodnutí nezodpovědnost mm příčina Xž t 5 ft vhodný, přiměřený načasování přitakat, přikývnout pochopit, uvědomit si znovu přezkoumat, efekt investice vstup/pronikání (expanze) na trh pečlivě, obezřetně 18 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 mm nabídku rozpočtu mm ^-^y^—y (D 5 # ^••r y^<— y prodloužení smlouvy kolega snížit rozpočet nemožnost finální návrh plánu termín zahájení/spuštění konečně, nakonec zpracovat/dát cenovou překročení (cenového) školení, kurz, trénink termín dodání prodloužit termín dodání spotřebitel potřeba/y, nároky vynaložit náklady analýza společný vývoj společný nákup společný projekt/obchod kampaň supermarket naše firma způsob propagace přehodnotit obchod v rámci obchodního řetězce franšízovat prodejní kanály peněžní částka, suma sleva požádat, zažádat souhlasit vylepšit, zlepšit výzkum 19 1 *** * * * * •fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 o 5 L/ufí/iyfíV Doj; 5 ^ zásilkový prodej efektivně prognóza/výhled prodeje pochybnost, nejistota průzkum trhu nový produkt podpořit finální rozhodnutí schůze správní rady náklady na údržbu zavedení/uvedení něčeho k praktickému využití být vděčný okamžitě odpovědět/ reagovat později rozhodovací pravomoc 20 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 4 Vyjádření nesouhlasu Jx^/^IrIM Fráze I. [ífcft] ® Vyjadřujeme nesouhlas: ľ-t 5 Ml&Ž-tírAyfco J „To si nemyslím..." § A: rvOH^rS^^ffM^íí^v^^v^-ro B:^5&g£ži3:/U3t0 7^(T^lB^v^-z^EŽ-ri:, Ä»^tLÝ 5 A: Myslím, že návrh plánu od Mitsubishi Trading je dobrý. B: To si nemyslím. Když se podívám na detailní harmonogram na červenec, tak se to do termínu asi nestihne... POINT: Když vyjádříme nesouhlas, je třeba sdělit i důvod. (2) Vyjádření pochopení partnerova názoru a následný nesouhlas: „To je sice pravda, ale nemělo by se....?" „Je to přesně tak jak říkáte, ale nemělo by se...?" m A: Myslím, že na rozvoj nového produktu musíme vyčlenit více peněz z rozpočtu. B: To je sice pravda, ale neměli bychom před tím prověřit, jak velká je konkurenceschopnost (toho výrobku)? 21 1 *** * * * * ■fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Fráze I. [ífcfl*] (3) Vyjadřujeme nesouhlas: r,*o£ o $ L±ifxML\^mxi-te0 ~(dx-] „No, na rovinu, to je poněkud obtížné. Protože..." „No, to je trochu složité. Protože..." „No, co se týče té záležitosti/tohoto případu, tak..., protože ... (důvod)" m A: Myslím, že musíme propagovat nový výrobek jeho reklamou v novinách. B: No, co se tohoto týče,... asi se nám na to nepodaří vyčlenit peníze z rozpočtu... © Vyjádření pochopení partnerova názoru a následného nesouhlasu: „Rozumím tomu, co říkáte. Nicméně, zdá se, že by bylo lepší..." „ Je to přesně tak, jak říkáte. Nicméně, zdá se, že by bylo dobré..." „Máte naprostou pravdu. Nicméně, zdá se, že by bylo dobré..." m A: Myslím, že musíme zvýšit náklady na reklamu a posílit prodej. B: Je to přesně tak, jak říkáte, nicméně bylo by dobré zvážit, jaký bude mít tato investice efekt. 22 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Příkladový rozhovor: Vyjádření nesouhlasu A: %(D^^lX\±, ^T=iy(Dlkm^n Z-13 ^X*jě£>Ťcm?&\^ B: ÝQftrotžltít ht^h......o Mfc, l 0 0 OASr^^ T=iy\cMW-fž)h(D} k^5MX*T^fr—hm&%M1&^ŤcLt.LŤc0 0^co^ xhyy°Ťc^fc(D^mmx\ umnft&fäfä. m^rm^. x-rv^i^^ mm&x*~t0 x-tfrb, ^y(DmmamtmtMm^MULfc u-52 mxm A: Žfe, feoUžr^ííJ:<^^Žt„ U-52 ^{ŽFfJIS^^riíV^ 9 B: Ýcoa^ Ťcblt^^-rúK ^--f-tMLTt b^óíSpBpSrř?ilSbT A: Myslím si, že v plánu pro klimatizace bychom měli postupovat podle návrhu Z-13. B: Co se tohoto týče,... včera jsme vlastně provedli dotazníkové šetření o 1000 respondentech s názvem „Co očekávám od klimatizace." Nejčastější odpovědí byla funkčnost, dále pak nízká cena, životnost a design. Jak už vyplývá z tohoto průzkumu, uživatelé nejvíce požadují funkčnost. Proto bychom se měli ve vývoji zaměřit na funkčnost a životnost a postupovat podle plánu U-52. A: No, rozumím tomu, co říkáte. Nicméně zdá se, že plán U-52 má vysoké náklady na rozvoj... B: le to přesně tak, jak říkáte, ale nebylo by lepší vyvíjet produkt, který by uspokojil uživatele? A: Jistě, máte možná pravdu, ale... POINT: Je dobré znát více možností vyjádření nesouhlasu. Když potřebuje v hovoru oponovat, nemusíte opakovat stále jen jednu větu. Ý 5 h hfrliž^Ay - v překladu to znamená „i tak to může být (/možná máte pravdu)," nicméně tato věta v tomto kontextu vyjadřuje nesouhlas. 23 1 *** * * * * •fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Lekce 5. Vyjádření závěru / rozhodnutí flippRfl Fráze I. [ífcft] ® Sdělujeme závěr: Tož1^ ~irV^5^.i:"C"t"o J „To znamená, že..." § A: To znamená, že pokud nesnížíme náklady, tak se nezvýší zisk POZNÁMKA: Pokud hovoříme k někomu blízkému, můžeme místo t V ^ 5 použít vazbu o X. To znamená, že musíme vyvinout produkt, který prodáme mladým lidem, že. (2) Dospíváme k závěru: „A proto se dá říci, že..." i ^11" x. ó "CL i 5 o A: Co si myslíte o zvětšování podílu? B: No, pro zvětšení podílu musíme vstoupit na nové trhy. A proto se dá říci, že pro budoucí rozvoj musíme dát více úsilí do prodeje. (3) Oznamujeme závěr: „A proto...(se rozhodlo) 24 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 § B: Ý 5 T*~fJ)\ A: Japan Trading předložili nižší cenu než naše firma. B: Opravdu? A: A proto se rozhodlo, že i my budeme snižovat cenu. Fráze I. [ífcfl*] ® Sdělujeme závěr: r-f"ft;b*>% ~iV^ 5 - ir"C^^V^"t"0 J „To znamená, že..." § A: To znamená, že nově vyvinutá video-kamera je na světě nejmenší a nejlehčí. (2) Dospíváme k závěru: „A proto se dá říci, že..." B: -e-^tsi0 A: Jak jsem teď vysvětlil, tak můžeme říci, že tato kopírka má nejnižší provozní náklady B: To je pravda. (3) Oznamujeme závěr: „A proto...(to vede k závěru) 25 1 *** * * * * •fc evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 POINT: Když oznamujeme závěr nepříznivý pro partnera, je vhodné výraz změkčit. Proto se nepoužije ^mfra^iÉLJ; L-Ťc, ale íÉUŽ LT. m B: é i ^-erľ^Vž-T/K A: Výsledkem ověření je, že jsme se rozhodli s Vaší firmou nenavázat obchodní spojenectví. B: Ach tak. Příkladový rozhovor: Závěr A: r (D Jŕ y y Žr rľ % V ^Ťc Ťc t Ťc V ^ Xi~ fr\ 1^1: tMfŤ#L^vO^—A potřeby spotřebitelů mm #A 5 A^ obchodní výsledky $)oáA5 zhoršit snižování lidí i^AAS ďAb J; 5 AS snížit =^ h MU n^fě?< ď A snižovat náklady okamžitý, „před nosem" irAftAs ov^ ^ 5 AS sledovat, zabývat se OA AAA < nedostatek pracovní síly mas Al^Li 5AS zrušit, redukovat částečný pracovní úvazek AítA 6 5 if A <9 J; < pracovní síla 6 5 if" 5 C i 5 ft A pracovní podmínky Al Ac < AS rozvíjet (trh) AStAílS oAbSA^S vložit úsilí fSAAs 5 - < AS reportovat A^gf- ve velké míře deficit, ztráta mum účast (v %) »as AVMf AAS omezení, restrikce &m If D$>o technologie o A 5 AS běžně používat tä?as <9 J; 5 Al^AS souhlasit #in tří? přání tří? ř-A 5 jít podle přání 27 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond v CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 PPM BÍI využívat, přejmout obchodní spojenectví kontrola kvality upoutat pozornost cílená skupina lidí 28 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Prezentace v japonštině Tato kapitola souvisí se zaměřením kurzu OJ II. na získání prezentačních dovedností, ať již jazykových nebo v oblasti práce s podpůrnými materiály. Úkolem pro studenty je zvolit si téma z oblasti obchodu, vytvořit krátkou prezentaci, která bude obsahovat grafy a nacvičit si projev v japonštině. Popisováním grafů se zabývá kapitola 1. V této kapitole si ukážeme obecný postup pro vytvoření prezentace -pro účely naší výuky. POSTUP 1) Zvolte si téma. Téma by nemělo být příliš složité, protože budete muset odpovídat na dotazy a také se naučit potřebnou terminologii. 2) Na dané téma vyhledejte graf. Lze použít různé zdroje, knižní i internetové. Je třeba si vybrat téma něčím zajímavé. 3) Připravte si story k tématu. Story znamená úvod do problematiky, popis vývoje, srovnání, sdělení zásadních okamžiků ve vývoji s komentářem k příčině (nebo alespoň předpokládané příčině), představení závěru a shrnutí základních bodů. Čemu se vyhnout při vytváření story: Rozvláčné popisy a vysvětlování Popis naprosto všeho (posluchači vidí prezentaci před sebou, takže stačí popisovat zásadní body) Používání cizích slov nebo výrazů, u kterých se nepředpokládá všeobecná znalost. Pokud je potřeba, výraz vysvětlete. 4) Při vytváření story myslete na pravidlo z lekce 1 v učebnici: 5) Připravte si koncept prezentace. 29 Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Postup při vytváření prezentace Obecný postup je následující: a. Představíte se b. Řeknete, co budete prezentovat c. Řeknete, co chcete říct d. Řeknete, co jste řekli e. Poděkujete za pozornost. Pozdrav Úvod Prezentace tématu Shrnutí Poděkování Slide 01 Slide 02 Slide 03/04 Slide 05 Slide 06 1) Výběr typu prezentace > Zvažte, v jakém prostředí budete prezentovat. V našem případě akademické a tomu by měl odpovídat i styl prezentace. > Pečlivě zvolte pozadí prezentace. Tmavé barvy nejsou vhodné, text (i když světlý) je špatně vidět. Světlé barvy jsou špatně vidět v přímém slunečním svitu. Volte kontrast. Příliš barev v prezentaci odpoutává pozornost od tématu. > Font písma musí být viditelný i pro posluchače v poslední řadě (doporučuji velikost 20). 2) Vytvoření slidu g BfH^ Uveďte následující: > Můžete připsat i koníčky ffifft, nebo váš charakter fítfé-. > Pište heslovitě. > Na prvním slide je třeba zaujmout posluchače, proto připojte svoji fotografii. 30 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY fond V CR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Příklad: evropský sociální fond vCR INVESTICE OO ROZVOJE VZDf LAVANI «fl : v a > ■ X57, ^ÉS : 22M 2014íffr b/ ^ 3) Vytvoření Úvod do tématu Připravte si stručný úvod do tématu - o co se jedná, stručná historie, proč se o dané téma zajímáte. Heslovitý text doplňte fotografií, obrázkem, mapou apod. 4) Vytvořte / připravte si graf, který budete prezentovat Do grafu nezapomeňte dát: S titulek (název grafu), S popisy jednotlivých os S legendu. > Dále viditelně označte body, kdy došlo k nějaké změně - viz příklad. Využijte bubliny ke stručnému komentáři (jednoslovný). > V tento okamžik se projeví síla vašeho „story," pokud není v grafu nic zajímavého ke komentáři, posluchače nezaujmete. > Na slide ke grafu není třeba psát text - komentář řeknete. > Pokud je pro popis tématu vhodnější tabulka, pak ji použijte. I zde však zvýrazněte místa, o kterých budete mluvit. > Využijte možnosti animace k postupnému zobrazování. 31 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální - , MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání fOnd V CR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 > Text v grafu může být japonsky nebo anglicky, případně kombinace (zejména pokud stáhnete graf ve formátu pdf z internetu). Příklad grafu: pes 350 300 250 200 150 100 50 0 Production volume progress f- -1 2008 2009 2010 —Production volume 2011 Year Pro popis tématu můžete využít i více slidů, avšak zvažte časový limit (v případě výuky OJ II. na 7 minut prezentace na grafy maximálně 2 slidy). 5) Vytvořte Shrnutí Heslovitě uveďte zásadní body vaší prezentace / zjištění / hypotézy. Zde můžete rovněž umístit fotografii či obrázek, pokud je to vhodné. 6) Poděkujte posluchačům za pozornost. 32 1 *** * * * * A evropsky * * * * * 1 sociální I MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OPVzdělávání fond V ČR EVROPSKÁ UNIE MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNI Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Japonské výrazy při prezentacích 1) Představení Dobrý den. Jmenuji se John Smith, těší mě. Dnes budu prezentovat ohledně výhledu prodejů Toyoty. L-r ó mm SfciÝľ ftx rľ é?i ^ -f-0 fc\ rľÄP^ l#T ^ fefli ^ L ž -To Budu mluvit asi 7 minut. Dotazy prosím po skončení prezentace. 2) Úvod (řeknete, co budete říkat) Nejprve budu mluvit o konceptu vývoje, dále pak o změně poptávky a nakonec o výhledu prodejů. 3) Prezentace tématu - popis grafu / tabulky xn, t.-r^m^(D^^^mm^cLt.i-0 Nejprve vysvětlím výsledek průzkumu trhu. Podívejte se na tento graf. Jak můžete vidět z tohoto grafu, návratnost výrazně poklesla / klesá. 4) Závěr (shrnete, co jste řekli) Když shrnu to, jsem doposud řekl, tak... 33 1 *** + * Ir * * 4 evropský * * * * * 1 sociální ministerstvo školství, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost fond V ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Japonská studia pro Univerzitu Palackého v Olomouci se zaměřením na modularitu a uplatnění v praxi, reg. č. CZ 1.07/2.2.00/28.0160 Pokud máte dotazy, prosím. Děkuji Vám za upozornění (např. na chybu] žWfäh V a* i 5 rľ£Vž Lit Děkuji Vám za pozornost. 34