DIPLOMOVÝ SEMINÁŘ Proč? PROČ VŮBEC PSÁT TEXT DIPLOMOVÉ PRÁCE? ¢- psát znamená rozšiřovat si odborný obzor ¢- rozvíjet svoje individuální schopnosti ¢- dozvídat se něco o sobě ¢- psaní jako proces hledání adekvátního jazyka ¢- Studentův text se dostává do dialogu/stojí v kontextu oboru CO ROZUMÍME POD POJMEM „AKADEMICKÉ VZDĚLÁNÍ“??? ¢Vzdělání nemá soukromý ráz ¢Je to vstup do abstraktního prostoru jistého oboru, vědecké disciplíny ¢Smyslem diplomové práce je prokázat schopnost ¢A/ práce s prameny (zdroje, citace, reference) ¢B/ kritického myšlení (formulace problému, odborné argumentace) AKTÉŘI PROCESU ¢Student - tvůrce ¢Vedoucí práce (veileder) ¢Oponent – hodnocení v kontextu oboru ¢ ¢Obhajoba jako samostatná část závěrečné zkoušky HLEDÁNÍ 1. ¢Oblast – lingvistika, literatura, kultura, společenské vědy, dějiny, umění ¢Téma ¢Specifikace tématu ¢Formulace problému ¢Formulace otázky HLEDÁNÍ 2 ¢Primární literatura ¢Sekundární literatura ¢Další (např. interview s respondenty) ¢ ¢Reálná proveditelnost a dosažitelnost zdrojů (také jazyková) PŘÍPRAVNÁ FÁZE JE VELMI DŮLEŽITÁ ¢Je totiž zapotřebí formulovat: ¢nejen rámcové téma, konkrétní předmět práce ¢+ VAŠI OTÁZKU, na kterou bude bakalářská práce odpovědí ¢+ ZDŮVODNĚNÍ vašeho tématu i otázky ¢ ¢Je třeba mít přehled o tom, co bylo o daném tématu napsáno ¢V jisté fázi mentální přípravy: hypotézu, se kterou se dá dále pracovat ¢ PROCES PSANÍ ¢Aktivní četba textů ¢Rešerše – sběr a věcné zpracování informací ¢Komentář – je z vaší perspektivy, ale není soukromý ¢ ¢ Č T E N Í ¢Je součást psaní. Nečekejte až všechno přečtete. Začněte psát prakticky hned. ¢Čtení má probíhat POD ÚHLEM POHLEDU… ¢Musí být AKTIVNÍ + EFEKTIVNÍ ¢ CO JE TŘEBA KE KONZULTACI ¢Titul ¢Podtitul ¢Dispozice – struktura práce ¢ ¢Před konzultací zaslat vedoucímu práce vždy písemnou zprávu o procesu CO NENÍ DIPLOMOVÁ PRÁCE ¢Slovník ¢Učebnice/cvičebnice ¢Heslo v lexikonu ¢Recenze ¢Esej ¢Popularizační text ¢Internetové stránky ¢ ¢Můžete však psát o historii žánru (např. um. recenze). ¢Nebo srovnávat učebnice z různých zemí a dob ¢Nebo o tom, jak a za jakými účelem tvořit internetové stránky… CO SE HODNOTÍ PŘI OBHAJOBĚ ¢Jaké otázky si autor-kandidát klade? ¢K jakým závěrům dospěl? A hlavně: ¢O co své závěry opírá? Jak je formuluje? ¢Jaké argumenty uvádí? Umí argumentovat? ¢Jak svůj text strukturuje? ¢Umí používat v oboru terminologii oboru? ¢Na jaké úrovni je jazyk, jakým je práce napsána? ¢Umí pracovat s prameny? Jsou relevantní? ¢Rozlišuje mezi citacemi a referencemi? ZADÁNÍ INDIVIDUÁLNÍ PŘÍPRAVY NA PŘÍŠTÍ HODINU ¢1. Systematické hledání tématu a předmětu ¢2. Najít nejméně tři diplomové práce (např. na FF MU nebo v zahraničních zdrojích) a zaměřit se na hledané parametry (struktura, jak je napsaný úvod, zdůvodnění tématu práce) a připravit si k tomu výpisky s komentářem tak, abyste o tom mohli příště referovat. ¢3. Vyberte si jeden odborný text, např. diplomku nebo odborný článek, úvod v knize (3-4 stránky) a napište o tom, co jste četli – půl strany (česky…)