Řízení neziskových organizací Marketing neziskových organizací PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací 1 / 18 PBSNPB2: Jakub Pejcal jakubpejcal@mail.muni.cz ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ https://www.facebook.com/CVNS OBSAH PŘEDNÁŠKY qo marketingu obecně qrozdíl mezi sektory qmarketingové směnné transakce qmarketingové „nástroje“ qmarketingový postup NNO – teoretický background qanalýza prostředí qmarketingové cíle qmarketingový audit qmarketingová komunikační kampaň qmarketingový plán qzhodnocení úspěšnosti qpraktické okénko qtechniky a nástroje komunikace q q q • 2 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací MARKETING OBECNĚ A V NNO •„marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany“ (Kotler) • qaktivity „sociální komunikace“, jejichž cílem je dosáhnout koncensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt a tím, kdo produkt hledá q qsamotný proces se mezi sektory neliší, liší se pouze dílčí prvky q qspecifika marketingu (ve veřejném, resp. neziskovém sektoru): qProdukt - často služba doprovázená externím užitkem qPoskytovatel – často minimum poskytovatelů, angažovanost se ztrátou nadhledu… qKlient – často bez možnosti volby poskytovatele, latentní poptávka… qCena – neodpovídá reálným nákladům q qmarketingová směnná transakce – kdo produkt/službu kupuje a kdo produkt/službu platí 3 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÉ SMĚNNÉ TRANSAKCE qziskový sektor vs. neziskový (resp. veřejný) sektor (Bačuvčík, 2011) q q q q 4 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÝ MIX (4P) 5 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qnástroje, které organizace používá pro dosažení svých cílů qprice – cena produktu qproduct – produkt sám o sobě qplace – místo distribuce qpromotion - způsob propagace q q q MARKETINGOVÝ POSTUP NNO 6 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qurčení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem q qrůzné postupy (marketingové plánování Kotler) qnapř. sestávající z těchto kroků: qanalýza prostředí (SWOT, PEST, Porterova analýza pěti sil) qstanovení marketingových cílů qvypracování marketingového auditu qvypracování marketingové komunikační kampaně qvypracování marketingového plánu qzhodnocení výsledků a postupů q q q q MARKETINGOVÝ POSTUP NNO - KOTLER 7 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qcyklus marketingového plánování – KOTLER q q q q ANALÝZA PROSTŘEDÍ - SWOT ANALÝZA 8 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qanalýza vnitřního prostředí organizace (mikroprostředí - přítomnost) qsilné stránky qslabé stránky q qanalýza vnějšího prostředí organizace (makroprostředí - budoucnost) qpříležitosti qhrozby q q q DALŠÍ ANALÝZY: PEST, PORTEROVA 5S 9 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qhledí na makroprostředí q qanalýza PEST: politické, ekonomické, sociální a technologické vlivy q qPorterova analýza 5ti sil: qpozice mezi konkurenty qsíla zákazníků qsíla dodavatelů qhrozba nově vstupujících na trh qhrozba substituce výrobků a služeb q q MARKETINGOVÉ CÍLE qakční cíle = konkrétní, specificky zaměřené měřitelné výsledky qvětšinou měřitelné (počet lidí, získané prostředky, noví členové) q qcíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení (vizi) qNapř: „Rezekvítek je občanské sdružení, jehož posláním je sdružovat občany, kteří se dobrovolně věnují ekologické výchově a ochraně přírody. Chce zvyšovat ekologickou gramotnost a povědomí obyvatel nejen Jihomoravského kraje prostřednictvím péče o přírodně cenná území, publikační činností, ekologickým poradenstvím, pořádáním vzdělávacích a osvětových akcí a servisními službami jiným organizacím.“ q q 10 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÝ AUDIT 11 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací qzhodnocení toho, jaké (a jak?) nástroje marketingu fungují: qprice – odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné qproduct – služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů qplace – produkt, služba nebo program je dostupný qpromotion – jak oslovujeme vybrané cílové skupiny a dárce q qdále audit: qcílové skupiny – zákazníci / klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci… qprodukční kapacity (organizace) – je schopná efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech? q MARKETINGOVÁ KOMUNIKAČNÍ KAMPAŇ qmechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami q qzahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svou image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám 12 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací MARKETINGOVÝ PLÁN qmateriál, který sumarizuje dříve zmíněné q qrealizační shrnutí – načrtnutí nejvýznamnějších bodů, strategických návrhů a jejich důsledků qanalýza současné situace - čerpá ze SWOT a dalších analýz; qcíle – kam chce organizace dojít; qpostupy – jak dojde k cíli; quvedení do praxe – kdo? co? kdy? udělá; qrozpočet – kolik to vše bude stát. q 13 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací ZHODNOCENÍ ÚSPĚŠNOSTI… qdosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? qco fungovalo dobře? qco fungovalo špatně? qco by se dalo příště udělat jinak? qco by se mohlo zopakovat? q 14 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací PRAKTICKÉ OKÉNKO q ukázka zpracovaného marketingového plánu CVNS q CENTRUM PRO VÝZKUM NEZISKOVÉHO SEKTORU q ZPRACOVALI STUDENTI V RÁMCI PŘEDMĚTU MARKETING VE VEŘEJNÉM SEKTORU 15 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací TECHNIKY A NÁSTROJE KOMUNIKACE q inzeráty; q výroční zprávy; q billboardy; q informační brožury; q přímý prodej; q podpora prodeje; q plakáty; q tiskové zprávy; q návštěvní hodiny v kanceláři; q veletrhy; q články v novinách; q propagační videa; q nahrávky v rádiu … 16 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací SHRNUTÍ qkoncept marketingu obecně (rozdíly mezi sektory?) qsměnná transakce qmarketingový mix (4P: price, product, place, promotion) qmarketingový postup: qAnalýza prostředí qStanovení marketingových cílů qVypracování marketingového auditu qVypracování marketingové komunikační kampaně qVypracování marketingového plánu qZhodnocení výsledků a postupů 17 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací POUŽITÁ LITERATURA qDoporučená literatura: qREKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. 3. aktualizované vyd. Praha: Ekopress, 2010, 188 s. ISBN 9788086929545. q 18 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 30. 10. 2014: Marketing neziskových organizací