Účetnictví a zdanění neziskových organizací Fundraising Finanční řízení neziskových organizací PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising 1 / 18 PBSNPB2: Jakub Pejcal jakubpejcal@mail.muni.cz ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ https://www.facebook.com/CVNS OBSAH PŘEDNÁŠKY qfundraising – teoretické vymezení qhodnoty a obecná motivace qkdy lidé dávají peníze? qco víme o individuálních dárcích qco víme o firemních dárcích qjak se hledá dárce? qco následuje? qmetody fundraisingu qfundraisingový koloběh qgrantový fundraising (rámec a kolokvium) q q • 2 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising FUNDRAISING qjak úspěšně přesvědčit druhé, že by měli přispět právě Vaší organizaci • qzahrnuje různé postupy a metody, jak získat finanční a nefinanční prostředky na činnost organizace (resp. jak získat přátele?) q qjak na to? qpřesvědčit druhé dokáže jen ten, kdo je sám přesvědčený q qpotřeba vytvořit pocit důvěry v naší efektivitu a vhodnost q qzákladem je otázka – proč by někdo dával? qkdy a proč jsem dával já? qkdy jsem řekl „ne“? qco jsou důvody, proč nám dát? qco je lákavé pro okruh mých známých? Dali by oni? q q q q 3 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising HODNOTY A OBECNÁ MOTIVACE qŽebříček hodnot: qJaký je můj žebříček hodnot? qJaký je žebříček hodnot lidí v mém okolí? q q q q qČasto uváděná motivace: qradost z dávání, qpocit užitečnosti, qvyjádření postojů, morálních hodnot a stanovisek, qosobní uspokojení, qchuť pomoci jiným, qsnaha vyřešit problém. 4 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising KDY LIDÉ DÁVAJÍ PENÍZE? 5 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qobecné vzorce: qkdyž k tomu mají významný a neodkladný důvod; qjsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti; qvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a prostředky; qvědí, že jim bude poděkováno; qvědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji a činnosti organizace; qvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně; qvědí, že podpořená organizace je prosycena nadšením a optimismem, a že jistě získá potřebné finance i od ostatních q… CO VÍME O INDIVIDUÁLNÍCH DÁRCÍCH 6 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qprůměrný roční dar se pohybuje okolo 2 % ročního příjmu dárce q qprocento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce! q qrelativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce q qlidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní q qčlenové různých NNO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří do těchto skupin nepatří q qlidé, kteří někdy dobrovolně vypomáhali v NNO dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní CO VÍME O FIREMNÍCH DÁRCÍCH 7 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qopět, lze znalosti zobecnit: JAK SE HLEDÁ DÁRCE? 8 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qje třeba hledat všude! qje třeba správně odhadovat potřeby qje třeba vhodně oslovit qje třeba komunikovat qje třeba nabídnout vhodnou protihodnotu q q qtři stupně žádosti organizace k dárci: qnemáme, co nabídnout – prosíme qnabízíme protihodnotu – nižší (kvazipartnerství) qnabízíme protihodnotu – srovnatelnou (obchodní jednání) q q q q CO NÁSLEDUJE? 9 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qotázky oslovených: qProč je Vaše činnost důležitá a proč je důležitější než jiná? q qProč na ní potřebujete peníze? q qProč Vám mám dát zrovna já? q qČeho chcete konkrétně za částku, kterou po mě žádáte, dosáhnout? q qProč nepřijdete za měsíc? Proč jste nepřišli před rokem? q qProč to neděláte jinak? q qKolika lidem jste už pomohli? q qV čem jste lepší, než druzí?…… q q q METODY FUNDRAISINGU I. qInzerce qnejméně účinná metoda (anonymní kontakt) qširoké spektrum oslovených (tedy i možné zachycení dárců) q qDirect mail (tj. přímý poštovní styk) qhromadné adresné nebo neadresné oslovení qmožná forma vyžádání odpovědi (poštovní poukázka?) q qVeřejná sbírka (výzva neurčitému okruhu dárců) qširoké spektrum oslovených qnezbytná organizační příprava a následná propagace qzákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách q qKampaň qpodobné veřejné sbírce pouze více agresivní 10 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising METODY FUNDRAISINGU II. qBenefiční akce qširoký předem neznámý okruh oslovených qvyžaduje zajímavý program s přesným naplánováním qnezbytná dostatečná prezentace účelu celé akce q q„Od dveří ke dveřím“ qvstupování do soukromý jiných – „vtíravým způsobem“ (podobné direct mailu) q qOsobní dopis / telefonický rozhovor qnezbytná předchozí znalost dárce (již poskytnul dar v minulosti?) q(žádost o obnovení předchozího daru?) q qGrantový fundraising qbyrokratický přístup qmožná vysoká návratnost s dlouhodobou spoluprací 11 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising METODY FUNDRAISINGU III. qČlenství qdlouhodobý vztah s dárcem qnezbytné udržovat pravidelný kontakt (dopis / telefonáty / výroční zprávy) q qOsobní setkání qnezbytná předchozí znalost dárce (?) qvhodné vytipování nového dárce qvelmi účinný způsob (spolu s grantovým fundraisingem nejvýznamnější) q qVlastní příjmy (samofinancování) qmožná cesta k dlouhodobé stabilitě q qZe závěti qvelmi citlivá avšak účinná metoda 12 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising FUNDRAISINGOVÝ KOLOBĚH 13 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising qidentifikace poslání organizace (stručnost, jasnost, výstižnost – znalost členů organizace) q qstanovení konkrétních a měřitelných cílů (jasných a dosažitelných) q qvypracování realizačního časového plánu aktivit (podklad pro roční rozpočet) q qověřit potřebnost naší organizace (skutečně reagujeme na potřeby?) q qzvážit personální možnosti organizace v rámci fundraisingové akce (dobrovolníci?) q qvolba nejvhodnější fundraisingové metody q qujasnění si skladby možných zdrojů q qujasnění si možného okruhu dárců q qžádost q qudržování kontaktu (informovat o užití daru) q qnová žádost GRANTOVÝ FUNDRAISING qPříklady projektů i žádostí – LOTOS Brno qzadání pro kolokvium? q qSpolek absolventů a přátel Masarykovy Univerzity (Granty TGM) qhttp://www.spolek.muni.cz/aktivity/granty-tgm q qJihomoravský kraj (Granty a dotace) qhttp://dotace.kr-jihomoravsky.cz/ – qMagistrát města Brna qhttps://www.brno.cz/obcan/potrebuji-si-vyridit/dotace-z-rozpoctu-mesta/ q 14 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising SHRNUTÍ qFundraising qnejen získávání peněz, ale i přízně qlze nacházet obecné rámce, platné jak pro jednotlivce, tak pro skupiny qmetody fundraisingu qlze využívat různé metody oslovení dárců qfundraisingový koloběh – od začátku do konce qgrantový fundraising - ukázky 15 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising POUŽITÁ LITERATURA qDoporučená literatura: qREKTOŘÍK, Jaroslav. Organizace neziskového sektoru: základy ekonomiky, teorie a řízení. 3. aktualizované vyd. Praha: Ekopress, 2010, 188 s. ISBN 9788086929545. q qMERLÍČKOVÁ RŮŽIČKOVÁ, Růžena. Neziskové organizace : vznik, účetnictví, daně. Vyd. 11. Olomouc ANAG, 2011, 254 s. ISBN 9788072636754 q qpříslušná – zmíněná - legislativa q q 16 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 27. 11. 2014: Fundraising