Filozofie – obecný základ Aplikovaná etika ___________________________________________________________________________ Hardin | Záchranný člun V záchranném člunu nás sedí řekněme 50. Buďme velkorysí a předpokládejme, že kapacita naší lodi je o deset míst vyšší, což dělá 60 […]. Nás 50 v záchranném člunu uvidí plavat ve vodě dalších 100. Žádají nás o vstup na loď nebo o potraviny. Jak budeme reagovat na jejich prosby? Rachels | Dítě ve vaně Podívejme se na tyto dva případy: V prvním má Smith šanci získat velké dědictví, pokud se něco přihodí jeho šestiletému bratranci. Jednoho večera se dítě koupe ve vaně, Smith se vplíží do koupelny a dítě utopí. Všechno pak upraví tak, aby utonutí vypadalo jako nehoda. Ve druhém případě má Jones rovněž šanci získat majetek, pokud se něco přihodí jeho šestiletému bratranci. Podobně jako Smith se i Jones krade do koupelny s úmyslem utopit dítě ve vaně. Když však vejde do koupelny, spatří, že dítě uklouzlo, uhodilo se do hlavy a spadlo do vody tváří dolů. Jones potěšeně stojí opodál a je připraven dítěte potopit hlavu, kdyby to bylo třeba. Nakonec to ale není nutné. Dítě se utopí s trochou cákání samo, „nešťastnou náhodou“, zatímco Jones jen pozoruje situaci a nezasáhne. Smith tedy dítě zabil, zatímco Jones je „pouze“ nechal zemřít. To je jediný rozdíl mezi nimi. Zachoval se jeden z nich z morální perspektivy lépe než druhý? Regan | Pes ve člunu Představte si pět trosečníků v záchranném člunu. Člun je malý a dokáže unést pouze čtyři z nich. Všichni trosečníci váží přibližně stejně a zabírají přibližně stejně místa. Čtyři z pěti trosečníků jsou normální dospělé lidské bytosti. Pátý je pes. Jeden z nich musí být hozen přes palubu, jinak zemřou všichni. Kdo to bude?