Informace k předmětu (viz IS): Výuka - probíhá formou přednášek a seminářů, v nichž se kombinuje ústní projev učitele s použitím slidů a ukázek relevantních softwarových nástrojů. Studenti absolvují domácí úkoly, připravují prezentace na základě prostudované literatury a vypracovávají menší projekty. Na vhodných místech výuky se pracuje formou otevřeného dialogu mezi učitelem a studenty. Hodnocení - v případě potřeby orientační dialog, – prezentace prostudované literatury (na slidech), pro získání kolokvia je potřeba připravit prezentaci a absolvovat orientační dialog (v něm prokázat, že student zvládl probíranou látku). U prezentací se bude přihlížet k jejich jazykové správnosti, grafice, dikci, neverbálnímu projevu. Muž, který se smál odešel. Začátek příště: 10.30 Rozvrh prezentací: - nekontextové gramatiky, automaty (Volková 7. 10.), - N. Chomsky, Syntaktické struktury, transformační gramatika (30. 9.), (Cviklová) - sémantika v transformačních gramatikách (Fodor, Katz, Fillmore – sémantické pády (14.10.)), Tukačová - strojový překlad v USA, P. Toma, Georgetown, R-A (21.10.), Klement - strojový překlad v Rusku: Kulagina, Apresjan, Mel'čuk, další (21. 10.) - Francie: Grenobl, M. Gross, A. Colmerauer (Prolog, 1984) (28. 10.) - UK: korpusy, BNC (4. 11.), Nová - Německo: M. Bierwisch a další (11.11.) (25., 2.12, 9.12., 16.12. ...?) - ZPJ v ČR: - Praha – FGP, PDT 3.0 (Sgall, Hajičová, ÚFAL (18. 11., 25. 11.)) - Brno – CZJP, morfologický analyzátor, SYNT, SET, korpusové nástroje, platforma Deb, DebVisDic, VerbaLex (Pala, Rychlý, Horák, Rambousek, Hlaváčková), 2. 12., 9. 12.) 8 studentů – 8 prezentací, 2 a 2 prezentace po dvou studentech (Brno, Praha) Připravit vždy cca 20. min. prezentace ve Wordu (ppt), Open Office (odp), s použitím Beameru (LaTeX, pdf).