ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU, MODEL ACT-R EXPERTI Myšlení Řešení problémů Myšlení – obecné aspekty —formy myšlení: řešení problémů, rozhodování, posuzování, deduktivní a induktivní usuzování — —vědomá složka —zaměřenost —nároky na znalosti — —metody zkoumání – ekologická validita — ¡ ¡ ¡ — — — Dobře vs. špatně strukturované problémy —dobře strukturované problémy – jasný počáteční stav, kroky k řešení i samotné řešení ¡logické hádanky, bludiště —špatně strukturované problémy – většina problémů každodenního života — —problém Montyho Halla - příklad dobře strukturovaného, na znalosti nenáročného problému ¡většina osob řeší chybně ¡ Raný výzkum řešení problémů Thorndike's_cat Gestalt psychologie —Wolfgang Köhler -výzkumy na zvířatech (šimpanzi) — —produktivní vs. neproduktivní myšlení — —Karl Duncker – introspektivní výzkum řešení problémů (svíčka, dva provázky, 9 bodů) —funkční fixace — — C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d06 gestalt\Fourchimps.gif C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d06 gestalt\Grande4Story.jpg C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d06 gestalt\Chicapole.jpg C:\Users\Helena\Documents\fakulta\výuka\dějiny psychologie\!dějiny 2007\d06 gestalt\SultanMakesTool.gif Role transferu při řešení problémů —transfer pozitivní i negativní —v běžném životě významný především oddálený transfer — —faktory: ¡podobnost úlohy (povrchní, strukturální, procedurální) ¡kontext řešení ¡čas ¡ Teorie prostoru problému —Simon, Newell 1972 —prostor řešení problémů: cílový stav, počáteční stav, operátory, přechodné stavy —algoritmy vs. heuristiky —analýza prostředků a cílů Model ACT-R —Adaptive control of thought - rational — —teorie kognitivní architektury —kombinace komputačního přístupu a přístupu kognitivní neurovědy — —specializované, víceméně nezávislé moduly Experti —dobře vs špatně definované problémy —problémy náročné na specifické znalosti —experti ¡lepší dlouhodobá pracovní paměť, více strategií, lepší reprezentace problému – teorie šablon, více znalostí, dlouhý trénink (deliberate practice) ¡ —oblasti výzkumu – šachy, programování, fyzika, lékařské diagnózy