LU O i J I/l Úi/od: islám a vizuální projev kurz: Vizuální reprezentace islámu Attiía Kovács Ústav religionistiky MUFP Brno Katedra srovnávací podzimní semestr 2014 reíigionisti£$ PiP UK Vizuäím obrat, reprezentace a interpretace ■ slovo a obraz posuny ve vztazkly a d razeóo ■ Vizualizace ItqÄtviry: expanze obraz v loQO-centrickém sv t , obraz a komunikace ■Prom na obraz : od luxusního objektu k masovému výrobku moderní technologie: produkce; reprodukce a distribuce; individualizace a komercionalizace obrazu} zm na v rychlosti a mno ství í eni in\ormaci} a pod. Vizuální výzva!1 pro interpretaci Text a interpretace lovo: ver báíríi a textové reprezentace ■ Text jako nástroj a p ebm t interpretace: verbalizace sv ta a geneze lyumanitnkly a spole enskýcl? v ô: interpretace [nap . exegeze) a produkce textu} text jako hlavní nositel informací ■ V#^oô#: trabíce výklábu text , relativu omezený a jebnozna ný význam u\Jskalv gramatika [jazyk) ä gramotnost; srozumitelnost Proč ob r azyl lov k a vizuální vnímaní: .avnr z na. ic vn m Viôíme ty teba tomu i rozumíme! Výroby: vy í" komunika ní potenciál, p imf emocionální efekt, komplexní informace Úskalí: vizuální gramotnost, problémy s interpretaci a dekódováním, clyyb jící tradice výkladu N foeré výboby jsou ale rovn b vobemt kosťú jak interpretovat obrazí ■ Existuje univerzální klí I nástroj interpretace! v zásob platí pluralita p ístup a interpretací ■ Krok i: volba p ístupu [ob teorie estetiky p es sémíotíku/ ikono0rafii a ikonoloQii po vizuální reprezentaci a jme) uKrok i: identifikace (co je vlastn na im ořrje^tem bábám ob um leckdo bila!1 k vizuálnímu objektu; ob vysokého" nm ní k libové" vízualít ) ■ Krok 3: kontextualizace [a relatívizace vizuálního objektu} bábání a interpretace v tradici") ■ Krok 4: interpretace [kby to je mo né} ne v ak za ka bou cenUj nap . pro komparace apob.) Krok i: volba přístupu || ■D jiný a teorie um nii a estetiky jsou trabl ní" p ístupy k výkladu vizuální kultury Základná! otázka Co je kvasné I [um lecky) hodnotní" a pro 1 Problémy: - západu-centrizmus a esencializmus univerzální" estetiky [nebere v ohled to; e v jiných kulturních kontextech platí rozdílené estetické kóty a pod.) - estetická hodnota je jenom jedním z mnoha informací pro interpretaci - absence interdisciplinárního p ístupu a nezájem o neum lecké" Přeceň dějin teorií a metod vizuálních studií ■ KÍasic^a sémwtika a obrazy Charles Sanbers Peirce (1839-1914) Ferdinand de Sanssnre (1857-1913) ■ Nová" ^nnst^istorie: od ikpnoQrafie k i^onoíogii Aby Warburg (1866-1929), Erwin Vanofsky (1892-1968} Ernst Gombricl? (1909-2001), Hans Beíting (1932-) ■ Nová" sémwtika a obrazy Kolanb Bartly es (1915-1980), UmSerto Eco (1932-) ■ Mediálně studia Mor sípali McLuíjan (1911-1980) Nicíyolas Mirzoef (1945-) Gillian Rose (1962-) Visual Metlyoboloßks: An Introduction to Interpreting Visual Materials (2001 ■ Voststmkturalistfcka ikpnoloßie W. J. T. Mitchell (1942- ) Iconology: Image, Text, Ideology (1986) Picture Theory: Essay of Verbal and Visual Representation (1994) wlyat Do Pictures Want? TJ^e Li^es and Loves of Images (2005) o cf MAN A Picture Pictogram Ideogram Phonetic Sign Autoři a základní bila k interpretaci vizuální ■ kultury, náboženství a islámu I ■ FILIPOVÁ; Marta & RAMPLEY; Matthew: Mo nosti vizuálních studií: obrazy — texty — interpretace, Vraha, Barrister & Principal (2008) ■ CARTWRIGHT; Lisa & STURKEN, Marita: Stwôia vizuální kultury, Vraha, Portáí (2010) ■ MIRZOEFF; Nic^oías: Úvob do vizuální kultury, Vraha, Academia (2012) Marta Fihpové. Matthew Ramptoy (ccfc) Možnosti vizuálních studií Obrazy - texty - interpretace Mmiiiiw Kixnít - PoilM vi/iáixi »11 dia / K r ■ >.»... Wiinivn A«i Hllltlt ■» >l M/l UM ■.linul '.sV mí Vil.I I ni Mi.MM,......IMi.\ CvaHA O lIDSf rtlHll>l.\( Html CHÁfAXl A VT-VCOVANl DUKSV / PnuTlMoM . Ioiochaiii ro OllIMACH I'M! 1ick* lOtOCKAIII / f ravi lil k Kŕll -EmiKlÁHUmvtalMlnf / TowAt ftnm/n - V;mu hou(. Komika a tmoiocii dvacátí- HO»lolltl / I ii-im M KlMII - OlIAll A MOPIll vi vlot A MiDKfxt / I B. M»«111 - Mam. vIdIM A moc / MaHA ImrtAA - Vl/1'ÁIMl tTVDIA vcuklm fBmlÉIDl / Ml mil LOCHTI - C'Mt.xf » vi1k1m V A VMl'ALNl lllllll / l»UI» llkiss StOHIM. yi71a1-v.I «1111mo PLATE, S. Brent: Refigion, Art, anb Visual Culture: A Cross-Cultural Reader (2002) Refigion anb Fifm: Cinema anb t{je Re-Creation of t{je Worfo (2009) MORGAN, Davib: Visual Tiety: A History anb Theory of Popular Refigiows Images (1999) T^e Sacred Gaze: Refiaiows Visual Culture in Theory anb Practice, (2005) T^e Embodied Bye: Religious Visnaf Culture anb t[?e Social Life of reeling (2012) BARKER, Free^ L.: T^e Challenge of tl^e Sifoer Screen: An Analysis of t^e Cinematic Portraits of Jesns, Rama, Buddha anb Mulyammab (2009) J PIETY RELIGIOUS VISUAL CULTURE IN THEORY AND PRACTICE S. Hunt I'Lu W ACROSS-cut r u* Ai *MOf* biuoirs m rfi ic.io\ j»d(Jh- *rts THE CHALLENGE OF THE SILVER SCREEN An Analysis of the Cinematic Portraits of Jesus, Ritma, Buddha, and Muliammad Frvek L BatUr religion, y4\t, &. Visual Culture ■ BAER, Em: T^e Human figure in Islamic Art: Inheritances anb Islamic Transformations (2004) ■ ELIAS; Jamal J.: Ais^a's Cushion: Religions Art, Representation anb Practice in Islam [1011) ■ LEAMAN, Oliver: Islamic Aesthetics: An Introduction (2004) ■ NAEF, Silvia: Biföer und Bi (derber 601 im Islam. Von Koran bis zum Karikaturenstreit (2007) ■ GRUBER, christiane & HAUGBOLLE, J. Sune (eôsj: Visual Culture in the Modem Miôôíe East: Rhetoric of the Image (2013) ■ KHATIB, Una: Image Politics in the Mictôíe East: T^e Rofe of t\)e Visual in Poíiticaí Struggle (2013) ■ KOVÁCS; Attiía: Alláhovi bojovníci: Vizuálna kultúra islamských radikálnych hnutí (2009) ■ MAASRI, Zeina: of the Wall: Poíiticaí Posters of the Lebanese Civil War (2009) ■ BALAGHI, sfcva & GUMPERT, Lynn (ebs.): Picturing Iran: Art, i ■ Society and Revolution (2003) 11 ■ CHELKOWSKI, P. J. & DABASHI, Hamib, Staging a Revolution: T^e Art of Persuasion in t^e Islamic Republic of Iran (1999) ■ FLASKERUD, Ing^ifo: Visualizing Belief anb Piety in Iranian S^iism (2012) ■ KHOSRONEJAD, Pebram: T^e Art anb Material Culture of Iranian slyi'ism: Iconography anb Religious Devotion in S^i'i Islam (2011) PICTURING IRAN Art, Society and Revolution Edited by Shiva Balaghi and Lynn Gumpert Krok n: iôentififcice Kôojeje í ľ atributy: vousy vlasy; svatozá , oble eny gesta Je to Je í ? reinterpretace ikonistickeho obrazu" [a obsadu) v popkuítu e a subkuítu e Je í jinak" alternatívny kultům } bohov a naho ensky pobmín ne vizuální interpretace a reprezentace ikonistickélyo obrazu p íkíab i: Abrahám a nezobrazení": prekoncepce o zobrazování v judaismu a islámu a zákaz" figurativního zobrazování Pro a jak studujeme isláml Západní konstrukce obrazu islámu": teologie, osvícenství a moderní v da [íslamologíe): studium islámu - skrze text zejména sunnitskýcl) culamá) jeden pravý islám" jako koncepce orientalist ■ Toswír: regulace, zákaz o meze vizuálního projevu . Korán: zákaz mobel a pozice obraz (7:148 a 21:51-54, I viz té : 7:191-198,16:20-22,25:3-4,35:40,53:23) sunna: obrazy jsou ne isté", jejici) vytvá eni je navu ení bo í suverenity jako stvo iteíe, zákaz zobrazení stvo ení k^ere disponují bu í" a to zejména v trojbimenzionální pobob [kte \ vrhají stín") 'Zásobní rozbil mezi bogmatikou a praxí: bohatá muslimská vizuální kultura (i fi0urativní) bogmatickfy 0eo0rafické a historické rozbílnosti ■ Pot ebo kontextuolizoce i uvnit islámské trubice ■ Islám a vizuální reprezentace v sou osném kontextu posun b raz ^fatwyu enc a pozice autorit ob befinitivnííyo zákazu k islamistické vizuální kyiltu e ■ Ibentifikace: Je to onal Lajia clyalib a Suicide bomber Barbie Kontextualizace: veble zbraní i vlyobné oble eriil} které ale samo sebe nesta í panenka Euíía a kompozice marocké fotografky Lallá Bssaybi ■ Interpretace: palestinské kandidátky na mu ebnictví" [istí pádijáty. i. AÍylám at-Tamímí} i. Mtima Mahmúb z líamásu, 3. mu enice v ech palestinských hnutí Bojovníce-aktívistka: správný kontext 1 vybavení" [oble eníazbran ) a text jako sou ást interpretace obrazu Výklab: proměna muslimské zrny a-ifss pales fine lokůLIJIlok Iqia isinálll on Iqla úl|tip Iq^kl Lijalnj lSiÍL Iqató Llluu I Ld ah I q Lui I ú| nln mnu (II uM.uslimky ob pasivní spole enskéroli k aktivizmu ■Prom na obrazu palestinské bojovnice: zrob: Lajía chälib a levicový aktivizmus v 60-80 letech 10. stoív - isíams^j aktivizmus a spole enské role muslimských en [charita, kolstv\ zdravotnictví), intifába al-Aqsá a zrob palestinské islamistické aktivistky-bojovnice ■Boj pro rovnoprávnost: symbolická funkce bojovnic v kontextu palestinských islámských [i jiných) hnuti obecné závěry: vizuální reprezentace v interpretaci islámu Nový pohleb na vizuální kulturu ji zkoumaného [um leckých b l apob.) whobní nástroje pro zkoumání nové vizuální kultury" vznikajícím po vizuálním obratu" Propojení vizuální a verbální reprezentace m e být bobrým p ebpoklabem pro komplexn ) í pochopení (i) islámu Islámská vizuální reprezentace: ikonistická a narativní