KOMENTÁŘ II. Text: Anglická sangha. Příklad adaptace thajské lesní tradice na Západě. Text je přepracovanou verzí mé bakalářské práce (1998). Je evidentní, že se nejedná o studii, která by se do hloubky zabývala určitým problém, ale o text, který má čistě informativní deskriptivní charakter. Je také zřejmé, že trpí obecnou generalizací a že v něm není dán prostor pro jednotlivé aktérské perspektivy. 1. V textu není věnována žádná pozornost samotnému průběhu terénního výzkumu. Je zřejmé, že se jednalo o výzkum v prostředí tzv. totální instituce, která odděluje své „obyvatele“ od sociální interakce s okolní společností, kdy je tento totální charakter symbolizován různými bariérami v pohybu a v interakci svých účastníků. Na základě přečteného textu a s využitím vaší imaginace se zamyslete se, jaké konkrétní problémy a etická dilemata se pravděpodobně v rámci výzkumu objevila a jak mohly ovlivnit množství a použitelnost etnografických dat při výzkumu získaných. 2. Jaké vás napadají další totální instituce (E. Goffman)? Vyberte jednu konkrétní z nich a pokuste se srovnat, v čem by se lišil vstup do terénu a získávání dat v této organizaci a v klášteře. 3. Zkuste formulovat 2 – 3 otázky, které vás v souvislosti s textem napadají. Text: Bezdomovectví jako přístup k životu. Jak jsem již zdůraznila, postrádá text Anglická sangha… jakoukoliv aktérskou perspektivu. Z tohoto hlediska je velmi inspirativní text Petra Holpucha: Bezdomovectí jako přístup k životu. Po jeho přečtení se zamyslete nad následujícím: 1. Co vlastně znamená „bezdomovectví“ v různých kontextech ( théravádové tradice a v moderní společnost…) 2. Dovedete si představit situace, které by mohly být pro théravádského mnicha/mnišku žijícího na západě ponižující nebo ohrožující? Jaké by zřejmě zapojil strategie, aby toto ponížení zvládl/zvládla?