Buddhismus diamantové cesty (BDC) Zdeňka Pitrunová BDC (foto pro média) Buddhistická meditace Tradice bKa' brgyud pa's •KARMA KAGJU (tradice přenášená ústně z učitele na žáka) Co se zkoumá? • •Vytváření obrazů a ideálů mužství a ženství a partnerských vztahů •Veronika Hadová, Buddhismus diamantové cesty v České republice: Otázka autority genderových modelů Ole Nydahla, FF MU, Brno, 2013. •Scherer, Burkhard: Macho Buddhism: Gender and Sexualities in the Diamond Way (online časopis Religion and Gender • • • • • Tradice versus modernita •Nové formy vztahu učitel a žák •Zapojení nových médii •Tradice versus moderní společnost •Tradiční asketické praktiky/současná kultura hedonismus, konzum atd. •Otázky kontinuity tradice, spor o autoritu a moc v současném tibetském buddhismu (spor o 17. karmapu • Spor o 17. karmapu •Kdo bude mít autoritu? • •Dalajláma? •Karmapa? • tzv. mantrování •Při “mantrování” je ideálním současné soustředění se na vizualizovaný obraz, zvuk pronášené mantry a dotek s málou mantry • „mala“ • Požehnané předměty (šňůrky, maly) • C:\Users\jpitrun\Documents\ZDENA\KARMA_KAGU\PHOWA_2012_c.jpg Public relations obrazy LAMY OLE Lama OLE (PR) LAMA OLE píšeV NOCI (PR) Lama OLE komunikuje s médii (PR BDC) Lama Ole a Hannah Nydahl Přijmout Caty… • •“Někteří lidé ztroskotají na tom, že Ole má dvě ženy. Pro někoho je to příšerný problém. Já jsem s tím měla ze začátku hodně problémy - přijmout Caty. •Teď už je to jinak, ale to se vyvíjí časem. Ale, ale myslím, že v tom je hodně sobectví, když člověk chce i po tom druhým, aby měl jednoho partnera.” • Caty Hartung opouští Tenovice Entrée… • • •Vadžrajánový buddhismus •gurujóga, která předpokládá navození blízkého vztahu guru - žák, vyvíjející se v identifikaci praktikujícího s jeho učitelem, nahlíženým (vizualizovaným) jako ztělesnění veškeré moudrosti, soucitu a aktivity, jako buddha, i když ním ve skutečnosti učitel nemusí být. Kokrétní praktiky o o v praxe “Meditace tří světel” • předmětem vizualizace je 16. nebo 17. karmapa a v závěrečné fázi meditace se s obrazem meditující identifikuje. v všechny praxe, kdy je v sádhaně vizualizováno božstvo či jidam, se kterým se meditující na závěr identifikuje • Sádhana/vizualizace •Sádhana je meditační technika vizualizace, kterou se buddhisté pokoušejí dosáhnout ztotožnění s Buddhou Šákjamunim či jiným z buddhů, bódhisattvů či probuzenými božstvy z tantrického panteonu. • •K provádění této praxe, která má pro tibetský buddhismus ústřední význam, je třeba, aby adept obdržel zmocnění a zasvěcení do praxe od učitele. 17. Karmapa Thinle Thaje Dordže • • 16. karmapa • Meditace tří světel • •Bílé světlo vycházejí z karmapova čela, do čela praktikujícího za zvuku slabiky ÓM. •Rudé světlo vychází z karmapova hrdla, sídla řeči, do úst a krku praktikujícího za zvuku slabiky ÁH •Modré světlo vychází ze srdečního centra, odpovídajícího mysli karmapy, do oblasti srdce praktikujícího za zvuku slabiky HUNG. • •Nejdříve jsou světla přijímána zvlášť. Meditace tří světel •Následuje zapojení recitace manter (tzv. mantrování). •Recitace mantry KARMAPA ČENO (“aktivito všech buddhů, projev se” •Přání dosažení osvícení pro dobro všech bytostí. •Při recitaci jsou vizualizována všechna tři světla zároveň. “ •Semenné slabiky” ÓM, ÁH, HUNG symbolizují představu trojího dělení - tělo, řeč a mysl. Meditace tří světel •fáze “rozpouštění” karmapy v duhové světlo. • •Toto světlo je vnímáno jako proudící do meditujícího. • •Světlo duhy, obsahující pět barev, podle buddhistické symboliky zprošťuje bytosti šesti stavů zrození Meditace tří světel • •Na závěr sdílení zásluh tj. •praktikující snaží vnitřně podílet o prožitky, výsledky meditace se všemi bytostmi, popřípadě je věnuje konkrétní bytosti •a klade se za cíl transformovat stav nabytý meditací do “běžného života”. • Přijetí útočiště •Mantra užívaná při praxi “Útočiště s poklonami”: • •Text: •přijímám útočiště u zářivých, svatých lamů/přijímám útočiiště v kruhu božstev shromážděných v mandale jidamů/ přijímám útočiště u vítězných buddhů/ přijímám útočiště u pravé nauky - Dharmy/ přijímám útočiště u nejvyšší Sanghy realizovaných bytostí/ přijímám útočiště u shromážděných dáků, dákiní, ochránců Dharmy a strážců, kteří mají oko moudrosti/ • • Smrt… •Proč by si měli lidé, kteří nejsou buddhisté, přečíst knihu o smrti? •Protože stejně umřou (smích). Mohou sledovat proces umírání a uvidí, že to není nic strašného a neovladatelného. Jasně uvidíte určitá místa v tom procesu a můžete k tomu přistoupit s vědomostmi a pozorovat ten proces místo toho, abyste byli tažení tím procesem. •Pomáhá to proti strachu ze smrti? •Samozřejmě. Když něco neznáte, bojíte se, když znáte, zvládnete to. • Transformativní zkušenost •Osobní setkání s Nydahlem •“Přijela jsem do Lince, přijala jsem útočiště a to bylo dost silný. Dobrý to bylo. Věděla jsem, že je to můj učitel. Nevěděla jsem vůbec, čí jsem. Fakt dobrý. V Linci jsme přespali v centru a večer i ráno tam byl Ole, byli jsme s ním hodně v osobním kontaktu a když jsme se loučili, tak jsme se s ním objali. Bylo to výborný. Jako když potkáš přítele.” •Rozhovor s MA vedla L. Jílková, 1999. (Diplomová práce FF MU) • • Nalézání důvěry v lamu •“Přijeli jsme jako nepraktikující do pražského centra a tam byly plakáty snad přednášek v Německu nebo Maďarsku, jak jde Ole s helmou, v kožárně k motorce. První, co mě zarazilo, tak to bylo, že nosí kůži - buddhista, a za další vypadal tam jako nácek, jako příšernej fašoun. Nevěděla jsem, co si o tom mám myslet, ale bylo to zrovna při příležitosti, když měl Marek přednášku a on prostě mluvil o Olem, že jsem vůbec nevěděla, co si o Olem mám myslet. Prostě na jednu stranu to byl člověk, nosí kůži, to jsem tehdy byla vegetariánka a na druhou stranu Marek, který si velmi brzo získal moji důvěru, a ten o něm mluvil tak, jako by to byl úplně jiný člověk.” • •Rozhovor s DM vedla L. Jílková 1999. (Diplomová práce FF MU) • • TILOPA •(988 - 1069) •Indický praktik tantrických nauk •Mahásidha •obdržel učení mahámudry, “velká pečeť” •(tib. čhaggja čhenpo) Marpa „překladatel“ •Marpa představuje ideál “ženatého hospodáře”, který se věnuje náboženské praxi, aniž by přitom nebyl schopen plnit světské povinnosti. •(1012 – 1087) • •Přenesl Šest učení Náropy do Tibetu • NAROPA •(1016 - 1100), •“Šest učení Náropy“ • •jako první prodělal sérii zkoušek, které testovaly jeho odhodlanost. Šest učení Náropy • Náro - čhodug : • •“teplo”, tib. tummo, •“iluzorní tělo”, tib. gjulo, •“stav snění”, tib. milam, •“jasné světlo”, tib. osal, •“mezistav”, tib. bardo, •“přenos vědomí”, tib. phowa). Milarepa •(1040 - 1123) Dusum Khjenpa •1110-1193 • •Institut „tulkuů“ •Karmapů •1 vědomě znovuzrozenný •učitel Okupace Tibetu, exil • 16. Karmapa Rangdžung Rigpä Dordže (1924–1981) • • •“přenést všechna učení do západního jazyka, kultury a názorů.” • Karmapa je… • “ ... Nejvyšším Tulku, neboli bytostí osvícenou, která se projevuje v lidském těle proto, abychom s ní mohli navázat kontakt. Ale ve skutečnosti je J. S. Karmapa Bódhisattvou na desátém stupni vývoje. Kontakt s ním je možný následkem nahromadění velmi velkého množství zásluh.” • •Džamgon Kongtrul, R.: Déšť nektaru vysvobození, Praha, 1996,nepublikované vydání, s. 40. • 16. karmapa •Ještě když bylo dítě v lůně matky, bylo slyšet, jak odříkává mantru „Mani“ • „kořenový lama“ • •Ten, kdo má zkušenost mahámudry a má povolení od svého učitele ji zprostředkovávat. • •Jeden praktikující může mít několik lamů, například pro praxi “Meditace útočiště”. • • LAMA OLE • Ole Nydahl • •Autobiografické knihy •“Moje cesta k lamům”, Praha, 2000, •“Jízda na tygrovi”, Praha, 1999 •ideální model učitele (žáka), srozumitelným v euro - americkém prostředí. • •. Moje cesta k lamům •Období od konverze, učení u lamů v Himalájích •1968-1972 Jízda na tygrovi •Ukázka …. Čtu • •Poprvé publikováno 1994 • Autorství „TCHO“ • •Ty knihy vytváří team autorů. •Ole Nydahl, •Hannah Nydahl (1946-2007), •Tomek Lehnert – Nydahlův student z Polska •Cathrin (Caty) Hartung – Nydahlova přítelkyně, nyní partnerka Hagiografie BDC • • •Knihy – stále probíhající proces utváření učení, hagiografie a legitimity. •Nejen v knihách ale samozřejmě v každé přednášce, rozhovoru, interview. • •Čtu – přepis (a překlad) části rozhovoru o tom, jak se dostali k buddhismu. Nový důraz – na vlastní dětství a mimořádné zážitky v něm. • Biografie • •Obsahuje: Nydahlovi vize z dětství, vize, že byl voják a bránil Východní Tibet, těžká, odbojná léta, transformace, rozpoznání. •Bouřlivé dospívání (sex, drogy, cestování), cesta do Himalájí, konverze, naprostý obrat, rozpoznán a sám sebe se vnímá jako Mahákála, „rychlá cesta“, šíření učení. Pověření 16. karmapou. Ole Nydahl Mahákála •“Za první patřím ke skupině lidí, kteří si dokáží samostatně vzpomenout na minulé životy. Neříkám, že jsem byl v minulém životě anděl, ale měl jsem skvělé přátele, vynikající ženy a spoustu zábavy. Většinou jsem bojoval proti čínským vojákům, abych chránil civilní obyvatele východního Tibetu.” •... •“Můj vlastní lama, 16. Karmapa, mě oslovoval jako Mahákalu nebo jako generála dharmy. Narodil jsem se s několika tělesnými znaky, které ukazují na dřívějšího ochránce.” •O. Nydahl: Udržování živého buddhismu, nepublikované vydání, s. 9. • Jak se věci mají • Buddha a láska •Jak na partnerské vztahy v dobách „Tekuté lásky“ (Zygmunt Bauman) či „Proměn intitmity“ •(A. Giddens) O smrti a znovuzrození • BUDDHISMUS DNES •časopis BÍLÝ SLUNEČNÍK • tzv. “Útočiště s poklonami” •zaměřené na odstranění negativních sklonů a nastřádání pozitivních otisků v mysli. • Před instrukcemi vlastní meditace je uveden text seznamující se smyslem praxe. •Doporučením meditační polohy nebo přímo uklidňováním mysli pozorováním proudu vzduchu. •fázi “budování”, kdy se staví vizualizační obraz podle textu s návodem, popř. za přispění kopie thangky přináležející k dané praxi. Praktikující si vizualizuje, že je obklopen všemi bytostmi univerza. Recitování manter •fáze “recitování manter” (tib. ngag) různé délky, přičemž k počítání manter slouží málá o sto osmi či dvaceti sedmi korálcích . Doporučovaný počet odříkání manter jednotlivých meditací, nichž se generalizace týká, je 111 111. V případě “mantrování” na “velkém” růženci se započítává sto manter a v případě “malého” dvacet pět manter a zbývající jsou symbolicky obětovány nepozornosti mysli. • Poklony GAU (BDC) Phowa •„Má žena Hannah a já jsme ji obdrželi na Nový rok 1972 od Ajanga tulkua, mistra odkazu. Roku 1987 jsem byl našimi nejvyššími lamy požádán, abych ji předával dál, a doposud jsem vedl okolo 200 kurzů po celém světě.“ • •Více viz příprava na seminář. První centrum v Dánsku •První centrum vzniklo roku 1972 v jejich rodném Dánsku, později pojmenované 16. karmapou na Karma drub kji ling (“Místo linie uskutečnění”) a roku 1973 14. dalajlámou požehnané. Po formální stránce je pro šíření buddhismu v Dánsku neopomenutelná audience manželů Nydahlových u královny Margarety, která se konala na základě dopisu, jenž královna obdržela od 16. karmapy. • BDC v ČR • • •Od roku 2007 náboženskou organizací registrovanou Ministerstvem kultury České republiky. •