ANGLICKÁ LESNÍ SANGHA Zdeňka Pitrunová Øvnitřní dynamika (tradice není statická) Øneustálá snaha o očistu, reformu, návrat Øcelková změna společnosti – modernizace (vlivem kolonialismu či westernizace Øvliv západních ideí a praktik, inovace, nové struktury a formy organizace - Proměny tradičního buddhismu Thajsko (Siam): původ tradice ¨Král Mongut ¨(1851-1868) ¨reformy ¨hnutí Dhamma- jutika ¨ A1 (3) Intenzivní modernizace společnosti ¨Po 2. světové válce ¨snaze o přizpůsobení sanghy moderní společnosti ¨zainteresování sanghy do nově nastolených problémů (zaměstnávání mnichů v rozvojových projektech i v projektech se značným politickým podtextem v duchu buddhismus kontra komunismus atd.) ¨1950 Asociace mladých buddhistů Thajska, jejímž cílem je „propagovat zachování dhammy v souladu se skutečnými zásadami buddhismu.“ ¨ Lesní mnišství ¨Dhutanga praxe ¨kláštery na SV Thajska. ¨Phra Adžan Mun Bhuridatta Théra (1870–1949). ¨Thudanga mnich ¨putoval do Barmy ¨již za svého života prohlášen za arahanta ¨přísný, asketický život ¨prokazování supranormálních schopností. ¨žáci Ajahn Lí, Adžan Čá a Adžan Maha Boowa. 13. Dhudanga praxe ¨1. nenosit příjemné oblečení ¨2. nosit pouze tři kusy oděvů ¨3. jíst pouze jídlo získané na pindapádě ¨4. nevybírat si mezi domy, u kterých bude čekat na almužnu ¨5. jíst pouze jedno jídlo denně, žádné jídlo po poledni ¨6. všechno v jedné míse ¨ ¨ ¨ ¨ ¨7. nepřidávat si ¨8. nežít ve městě ani na vesnici, ideál lesa ¨9. žít pod stromy beze střechy ¨10. odmítat pobyt pod střechou ¨11. pobývat na pohřebištích ¨12. nespát na posteli ¨13. nikdy neulehnout Lesní mnišství ¨nárůst počtu mnichů, kteří opustili oficiální mnišské struktury a vyhledali jednoduché podmínky ¨ meditační praxe ¨přísná disciplína ¨Okrová roucha lesních mnichů… Různá roucha – různé tradice ¨ Adžan Čá a Adžan Sumedho Adžan Sumedhó/Robert Jackman ¨nar. 1934 v Seattlu ¨studium čínštiny, historie ¨po službě v armádě pokračoval ve studiu orientalistiky ¨v roce 1963 ukončil MA program Jihoasijských studií ¨ ¨ „Bob“ Jackman (dvacetiletý) ¨Válka v Koreji (1950 – 1953) ¨ ¨zdravotník ¨US Navy „Bob“ Jackman (třicátník) ¨1962 – 1964 ¨Služba u Mírových sborů/ ¨Peace Corps ¨na Borneu ¨ Žákem Adžana Čá ¨1966 vysvěcen jako novic ¨1967 - 1977 ¨Klášter Wat Pa Pong ¨ Reflexe v textech ¨„Někdy se vhled objeví v tom nejméně očekávaném okamžiku. ¨To se stalo mně, když jsem žil v klášteře Wat Pa Pong. Severovýchodní část Thajska se svými hustými lesy a rovnými planinami není zrovna to nejkrásnější i nejpříjemnější místo na světě; v letním období je tam strašné vedro. ¨Před každým svátečním dnem jsme museli jít a v odpoledním žáru zametat listí na cestičkách. Byly to ohromné plochy, co jsme museli zvládnout. ¨Strávili jsme celé odpoledne pod sálajícím sluncem, zpocení a metoucí listí na hromady hrubými košťaty; to byla jedna z našich povinností. Mně se to vůbec nelíbilo. Říkal jsem si: „Já tohle nechci dělat. Nepřišel jsem sem, abych zametal na zemi listí; jsem tady, abych se stal osvíceným – a oni mne místo toho nechají zametat listí. Navíc je vedro a já mám světlou kůži; mohl bych z toho dostat rakovinu kůže, když jsem tady v takovém horkém podnebí.“ ¨Jedno odpoledne jsem tam tak stál a cítil se opravdu špatně, říkal jsem si: „Co tady vlastně dělám? Pro jsem sem přišel? Proč tu ještě jsem?“ ¨Stál jsem tam se svým dlouhým hrubým koštětem a neměl jsem už vůbec sílu pokračovat v práci; litoval jsem sám sebe a všechno ostatní nenáviděl. Pak se najednou objevil Adžán Čá, ušklíbl se na mne a řekl: „Wat Pa Pong je plný utrpení, co?“ a odkráčel.” ¨ Opatem kláštera Wat Pah Nanachat ¨1975. ¨Založen mezinárodní klášter ¨ ¨Wat Pah Nanachat ¨ ¨ Jak se tam dostat? ¨ Wat Pah Nanachat: donátoři -situace byla „zralá“ -existoval záměr -přišli na pozvání -dostatečná komunita Thajců, Sinhálců atd. Ve Velké Británii ¨ Adžan Sumedhó s žáky v Amaravati. Chithurst house/ Chitaviveka ¨Viktoriánské sídlo a pozemky s lesem a rybníkem. Dána ¨O jídlo se starají lajci a novicového hopřipravují v kuchyni. ¨ ¨Adžan Sučito si užívá svého dárku k 60 tým narozeninám. Tudong Tudong ¨ Hartridge Buddhist Monastery ¨Oltář v shrine room Amaravati Buddhist Monastery ¨1984 Meditační praxe a púja ¨ ¨ Meditační chodníček pro čankamanu Další kláštery ¨Wat Pah Santidhamma (The Forest Hermitage) ¨Santacittarama (Itálie) ¨Budismo Theravada Da Floresta (Portugalsko) ¨Abhayagiri Buddhist Monastery (USA) ¨ Dhammapala Buddhistisches Kloster (Švýcarsko) ¨ ¨Buddhistisches Waldkloster Muttodaya (Německo) ¨Tisarana Buddhist Monastery (Kanada) ¨Buddha Bodhivana Monastery (Austrálie) ¨Bodhinyanarama Monastery (Nový Zéladn) ¨Dostaly darem od thajského krále Bhumibola při příležitosti jeho 84 narozenin roucha. Santačitarana v Římě v Itálii – slavnost Kathina „Mnišky“/ „nuns“ v Chithurstu Méčí v Thajsku Mnišky ¨Adžan Čandasiri ¨ Adžan Čandasiri ¨(1947 ve Skotsku) ¨Vychována jako křesťanka ¨studium univerzity, therapeutka ¨v roce 1977 zájem o meditaci ¨první žena ¨spolupodílela se na utváření pravidel ¨vede meditační retreaty – mladí lidé a dialog s křesťanstvím ¨retreaty v ČR Adžan Bodhipala ¨1940 v JV Asii ¨vdaná, matka 3 dětí a babička 5 vnoučat ¨v roce 1999 byla vysvěcena jako Sīladharā u učitele Adžana Sumedho ¨Venerable Ajahn Sumedho was her Preceptor. ¨vystudovala aplikovanou matematiku a pracovala po 20 let jako počítačová programátorka ¨Proč se rozhodla pro život v klášteře? ¨Pochopila, že není lepší místo na zemi, které by jí umožňovala stát se pozorovatelem aktivit její mysli a zároveň může nashromáždit dobré skutky/zásluhy službou sanze v Amaravati ¨ Adžan Metta ¨1953 v Německu ¨Byla vdaná, má syna, pracovala jako sekretářka ¨od roku 1984 praktikovala meditaci v různých skupinách, různé workshopy ¨V Thajsku nejdřív u Adžana Buddhadasi ve Wat Suan Mokkh ¨V roce 1993 anagarika v Amaravati, sīladharā v roce 1996 ¨ Ajja Anandabodhi ¨poprvé navštívila Amaravati ¨ v roce 1990 s přítelem ¨V roce 1992 anagarika, 1995 siladhara ¨V roce 2009 she moved to the U.S. on invitation of the Saranaloka Foundation, to help establish Aloka Vihara, ¨V roce 2011 opustila tradici Adžana Čá a přijala svěcení bhikkhuní ¨ tudong ¨a „taking“ the ¨sign of the samana ¨out into the world ¨„walking of faith“ ¨ ¨ ¨ 2008 ¨ ¨Adžan Brahm opat kláštera ¨Bodhinyana v Austrálii ¨22. 10. 2009 Brahm s Bhante Sujato vysvětil čtyři bhikkhunis Venerable Ajahn Vayama aVenerables Nirodha, Seri and Hasapanna. ¨Rada starších v Thajsku na svém zasedání 1. 11. rozhodla vyloučit Adžana Brahmavamso a klášter Bodhinyana ze skupiny Wat Pa Pong klášterů ¨Po roce 2008 odešla více než polovina všech mnišek: ¨A) odložili roucho ¨B) přijaly bhikkhuní svěcení ¨ Další literatura ¨BBC dokument: ¨How Buddha comes to Sussex ¨http://www.youtube.com/watch?v=H5-Fzob9MZc ¨