Umění renesance v Itálii (úvod) B13iRafSP A10gLucadellaRobiaOrsanmichele1464_5 002a Terminologie •Renesance, it. rinascimento: znovuzrození umění, návrat k antickým vzorům po barbarské gotice (Giorgio Vasari) •Opakující se renesance v evropské kultuře (např. karolin-ská, ottonská): prosazení modernizací skrze návrat k antice. •Trecento, quattrocento, cinquecento: italské umění 14., 15. a 16. století •Protorenesance: cca 1150-1400, z ní je nejdůležitější nové malířské umění kolem r. 1300 – Giotto a jeho současníci •Raná renesance: 1401-1495, hlavním centrem Florencie •Vrcholná renesance: 1495-1520, hlavními centry Florencie, Řím a Benátky, totéž platí i v další fázi • konec v r.: 1520 († Rafael), nebo 1527 (vyplenění Říma) •Pozdní renesance a manýrismus: 1520-1600 • kolem r. 1600 začátek barokního umění v Římě a v Bologni Humanismus •Pojem vytvořen z lat. humanus – lidský. •Učení zdůrazňující důstojnost, svobodu i hodnotu jedince a celé společnosti. •„Otec humanismu“ Francesco Petrarca (1304-1374): návrat ke klasické literatuře. •Platónská akademie ve Florencii, zal. v pol. 15. stol. za podpory Cosima Medicej-ského: Geórgios Gemistos Pléthón, Marsilio Ficino, Angelo Poliziano aj.; dle Ficina byla předně společenstvím přátel. •Emanuel Rádl: „(...) lidé jdou vpřed, humanista za slávou, kondotiér za mocí, Kolumbus za zlatem.“ •Obrat od středověku k novověku skrze: individualismus, svobodné studium anti-ky, vědu založenou na rozumu a zkuše-nosti, světskost. Ficino Gattamelata Andrea Ferrucci, busta M. Ficina ve florentské katedrále Donatello, pomník kondotiéra Gattamelaty v Padově (detail), 1443-50 První umělecká díla renesance ve Florencii •soutěž na reliéfy pro dveře baptisteria, 1401 (Filippo Bru-nelleschi, Lorenzo Ghiberti) •socha sv. Jiří pro kostel Orsanmichele, cca 1416, Donatello /viz obr. vpravo/ •Ospedale degli Innocenti, 1419-1424, F. Brunelleschi •stará sakristie v kostele San Lorenzo, 1418-1428, týž •freska Nejsvětější Trojice v kos-tele Santa Maria Novella, 1425-1428, Masaccio •fresky v kapli Brancacciů v kos-tele Santa Maria del Carmine, 1426-1427, Masaccio • 1georg_3 Soutěž na reliéfy pro dveře florentského baptisteria 1401, téma: Abrahám obětuje Izáka Filippo Brunelleschi Lorenzo Ghiberti 09 abraham 10 ghiberti Donatello_-_David_-_Florença.jpg donatello_feast_of_herod_1425.jpg Donatello: Hostina Herodova, 1427 David, 30. léta 15. stol. Masaccio, Nejsvětější Trojice, 1425-1428 Florencie, Santa Maria Novella 12 Masaccio perspect Pozn.: První malířské dílo, u nějž je dů-sledně užito euklidovské perspektivy. Filippo Brunelleschi Ospedale degli Innocenti (špitál neviňátek) Florencie, 1419-1424 07 ospedal1 08 ospedal2 Filippo Brunelleschi kupole katedrály Santa Maria del Fiore Florencie, cca 1420 – 1434 cupola-duomo-firenze 09-20_cupola_brunelleschi Recipienti renesančního umění Objednavatelé a mecenáši •Recipienti: elity – osvícené vrstvy duchovní a světské aristokracie, finančníků a obchodníků •Rod Mediceů ve Florencii: • Florentská signorie poslala r. 1433 bratry Cosima a Lorenza M. do vyhnanství, vrátili se již 1434, moc jejich protivníků – rodu Albizzi – byla oslabena. • Cosimo de Medici (1389-1464): zal. platónskou akademii, položil základy medicejské knihovny. • Lorenzo il Magnifico (1449-1492): podporovatel umění a humanistické učenosti, sám byl básníkem. • Alessandro de Medici – r. 1531 byl císařem Karlem V. povýšen na prvního toskánského vévodu. • Cosimo I. z druhé větve rodu zal. r. 1562 akademii kresby. Verrocchio_Lorenzo_de_Medici Andrea del Verrocchio Lorenzo de Medici, 1480 Hlavní znaky renesance dle Jakoba Burckhardta Die Kultur der Renaissance in Italien, 1860 (podmíněno domnělou souvislostí mezi renesančním humanismem a hodnotami liberalismu 19. století, komentář: Peter Burke) •Sekularizace • komentář: ale nikoli návrat k antickému pohanství, stále převládají křesťanské náměty; „moralizovaná antika“, využití alegorií v křesťanském duchu •Individualismus • limitovaný stavovskou společností 15. a 16. stol., důležité: úsilí o vyšší statut výtvarných umělců •Realismus • „objevení světa a člověka“ (J. Michelet), ale spíše „umění ideálního zpřítomnění“ (A. Gehlen) v an-tickém smyslu, než přímé realistické pozorování Teorie umění, vkus • •Teoretici umění v 15. století: • malíř Cennino Cennini (předchůdce) • sochař Lorenzo Ghiberti • učenec a architekt Leone Battista Alberti • malíř Leonardo da Vinci • •Vkusové soudy ve vztahu k vý-tvarnému umění (dle P. Burka): • naturalismus a idealismus • řád – půvab • bohatost – jednoduchost • působivost • dovedné zpracování Birth_of_St_Mary_in_Santa_Maria_Novella_in_Firenze_by_Domenico_Ghirlandaio Domenico Ghirlandaio, Narození Panny Marie, freska v kostele Santa Maria Novella ve Florencii, 1486-90 Pazzi_Chapel_Florence_Apr_2008 Filippo Brunelleschi, kaple rodiny Pazziů ve Florencii, 1441- po 1460 Recepce antické literatury •Mimetické relace k antické literární produkci. Lúkiános, De calumnia, odtud popis námětu u L. B. Albertiho O malbě. • Albertiho popis věrně reprodukoval S. Botticelli. 10calumn Sandro Botticelli, Pomluva Apellova, 1494-1495 Obraz jako ekvivalent básnického díla „Ut pictura poesis“ (Horatius) Giorgione, Koncert, 1508-1509 05 Literatura o italské renesanci (v češtině) •Jacob Burckhardt, Kultura renaissanční doby v Italii. Praha 1912. •Heinrich Wölfflin, Klassické umění. Úvod do italské renaissance. Praha 1912. •Max Dvořák, Italské umění od renesance k baroku. Praha 1946. •Pierre Francastel, Figura a místo. Vizuální řád v italském malířství 15. století. Praha 1984. •Peter Burke, Italská renesance. Kultura a společnost v Itálii. Praha 1996. •Nikolaj Savický, Renesance jako změna kódu. O komuni-kaci slovem a obrazem v italském rinascimentu. Praha 1998. •André Chastel, Vyplenění Říma. Od manýrismu k proti-reformaci. Brno 2003.